Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2144935
Zijn courgette, meloen, watermeloen fruit of groentes? Dit ivm pureren.
Moet je ananas schillen of niet? Gister netjes een ananas voor de honden geschild, kwam er wat tussen en hebben ze de hele schil opgegeten, vandaar.
Door TMG1961
#2144938
courgette is groenten en de meloenen zijn fruit. Meloenen bevatten heel veel water, zeker de watermeloen. Ik doe die niet door de groentenmix, wel courgette.

Wat betreft de schil van de ananas..geen idee of ze dat mogen hebben
Door Lizzy
#2144942
Xada schreef: Zijn courgette, meloen, watermeloen fruit of groentes? Dit ivm pureren.
Moet je ananas schillen of niet? Gister netjes een ananas voor de honden geschild, kwam er wat tussen en hebben ze de hele schil opgegeten, vandaar.
Tja....

Courgette valt in de Cucurbitaceae familie. En meloen, pompoen en komkommer valt daar ook in.... In de strikte zin des woords vallen courgettes, komkommers, pompoenen en meloenen in de categorie groenten. Maar, neem van mij aan (door het suikergehalte) dat meloen dezelfde nadelen heeft als echt fruit wanneer je het combineert met vlees en dat is dat er een onprettig gistingsproces in de darmen ontstaat. En daarom valt komkommer, courgette en pompoen bij mij onder groenten en meloen onder fruit.

De schil van ananas is niet eetbaar.
Door TMG1961
#2144946
Lizzy schreef: Tja....

Courgette valt in de Cucurbitaceae familie. En meloen, pompoen en komkommer valt daar ook in.... In de strikte zin des woords vallen courgettes, komkommers, pompoenen en meloenen in de categorie groenten. Maar, neem van mij aan (door het suikergehalte) dat meloen dezelfde nadelen heeft als echt fruit wanneer je het combineert met vlees en dat is dat er een onprettig gistingsproces in de darmen ontstaat. En daarom valt komkommer, courgette en pompoen bij mij onder groenten en meloen onder fruit.

De schil van ananas is niet eetbaar.
weer wat geleerd  :)
#2144962
Eigenlijk zijn het allemaal vruchten. Als je het botanisch bekijkt. Geen groenten (wat dan alles van de plant is wat geen vrucht of zaad is, stengel, blad, wortel enz).  
Het onderscheid fruit en groenten in mensentermen heeft niets met de verwantschap van de planten te maken, maar met het suikergehalte. Fruit heeft een hoog suikergehalte, groenten niet.
Het meeste fruit zijn vruchten in botanische zin, de meeste groenten niet.  Maar komkommer, courgette en pompoen (en ook tomaat) zijn vruchten met een laag suikergehalte en vallen dus onder de groenten.  
Sommige zaken die onder fruit vallen zijn dan weer geen vruchten.  Een aardbei vb is een verdikte bloembodem, de pitjes erop zijn de dopvruchtjes. Maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Het gaat hem dus om dat de suiker in het fruit (waar meloen dus onder valt) ervoor zorgt dat het met vlees gaat gisten.

ps: paprika is zo'n moeilijker geval.  Daar zit een gemiddeld suikergehalte in en het is een vrucht...  
En je kan natuurlijk niet altijd zo'n duidelijk onderscheid maken. Je hebt ook nog de noten vb. De meeste noten zijn zaden, maar sommigen zijn vruchten... Je zal echter geloof ik steeds enkel het zaad van zo'n noot opeten. Zo is geloof ik de tamme kastanje een vrucht, maar die pel je dus eerst...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 25 okt 2011, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2145219
Meloen koken?
Nee, dat zou ik niet doen...
Pureren, of pletten is al voldoende voor zo'n zacht fruit...

De rest kan je ofwel rauw pureren ofwel even koken, maar met koken gaat ver veel verloren.  Vit C bv overleeft geen verwarming...
Door Xada
#2145322
En als ik de meloen in blokjes snij, wordt het dan ook opgenomen door de spijsvertering van de hond of niet.
Mijn honden zijn er gek op en ik snij het steeds in blokjes.
#2145326
Persoonlijk denk ik van wel.
Met zowat alle fruit. Dat is zo gemakkelijk verteerbaar zonder vele vezels, dus lijkt me wel zo verteerbaar.
Maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.
De mijne komt maar van biologische kennis, niet van barfervaring...

Wel niet mee overdrijven he, met fruit. Omwille van de suikers.  Een beetje mag, maar niet overdreven.
Door nienk
#2146971
Lizzy schreef: Ik zou zeggen "probeer het maar eens op te eten". Dan weet je waarom :)
ja, maar voor de hond? ik bedoel, vrijwel alles wat Reus eet zou ik zelf als niet eetbaar beschouwen, als ik het zou proberen...
Door Lizzy
#2147073
nienk schreef: ja, maar voor de hond? ik bedoel, vrijwel alles wat Reus eet zou ik zelf als niet eetbaar beschouwen, als ik het zou proberen...

Nee, ook een hond kan zo'n schil echt niet verteren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2148957
nienk schreef: ja, maar voor de hond? ik bedoel, vrijwel alles wat Reus eet zou ik zelf als niet eetbaar beschouwen, als ik het zou proberen...
Ik dacht dat ik de enige was met zo'n hond ;)

Watermeloen is zo'n groot gedeelte water, als je dat kookt houd je niets over zou ik denken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door