Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2146238
Ik kan bij de slager lekkere runderbarfspulletjes krijgen. Welk runder (kalfs) bot zou t makkelijkst zijn voor grote hond?
De strot, of is dat niet genoeg qua bot.
Kippepoten gaan prima, en de strot ging ook goed, zowel t kauwen als verteren. (Ja, ik heb keutelstudie gedaan  ;D )
Graag jullie ervaringen en adviezen.  ::)
Laatst gewijzigd door Envie op do 27 okt 2011, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2146243
runderstrot wordt over het algemeen als extraatje of spiervlees gezien, veel honden gaan er dun van poepen als je het als bot geeft.

verder denk ik niet dat er geschikte vlees botten aan een kalf zitten. misschien ribben, als het een (piep)jong kalfje is geweest.

en pens natuurlijk!
#2146756
Dat hangt er helemaal vanaf hoelang jouw hond Barft , hoe hij zijn Barf eet en of hij het ook goed (heeft leren te verteren ) verteert . Als dat het geval is dan zou je heel goed bevleesde jonge lamsribben kunnen geven /vragen . Als je daar aan kan komen kan je eerst de ribben testen d.mv de snoeischaar test . Ikzelf vind ribben pas geschikt als de snoeischaar er makkelijk doorheen komt . Is dat niet het geval dan gaan ze hier in de kliko . Verder altijd een grote boog ribben aaneen geven , en nooit een enkele rib . Ribben kan je bv goed combineren met flink wat pens of spiervlees

Is jouw hond nog niet zolang gewend aan Barf dan zou ik nog geen ribben geven

Verder zijn er bv lamskoppen te krijgen , maar die zijn echt voor de gevorderden
#2146817
Van kalf kun je eigenlijk alleen het borstbeen geven, dat is boterzacht. De strot kan ook; ik voer regelmatig runderstrotten en doe daar dan wat extra bot bij.

Gek genoeg worden runderstrotten in Duitsland juist aanbevolen als de perfecte calciumleverancier... Misschien heeft Lizzy iets van een analyse in de boekenkast liggen, over de voedingswaarde van zo'n strot? Want het verbaast me iedere keer weer hoe ver de Nederlandse en Duitse opvattingen over barfen uit elkaar liggen...
#2146925
Anne in Duitsland schreef: Van kalf kun je eigenlijk alleen het borstbeen geven, dat is boterzacht. De strot kan ook; ik voer regelmatig runderstrotten en doe daar dan wat extra bot bij.

Gek genoeg worden runderstrotten in Duitsland juist aanbevolen als de perfecte calciumleverancier... Misschien heeft Lizzy iets van een analyse in de boekenkast liggen, over de voedingswaarde van zo'n strot? Want het verbaast me iedere keer weer hoe ver de Nederlandse en Duitse opvattingen over barfen uit elkaar liggen...
Hoeveel bot zit er in een runderstrot? In mijn ogen? Geen. Het is elastisch kraakbeen. En als je het mij vraagt, zit daar niet tot nauwelijks calcium in. En als je het mij vraagt, is runderstrot daarom geen goede calciumleverancier. Ik heb er helaas geen analyse van maar 1 + 1 = meestal 2 :biggrin2: 

Even een quote van de Carnivoer website:
Waar bestaat kraakbeen uit?
Kraakbeen bestaat uit: glucosaminoglycanen en chondriotinesulfaat waartussen elastine en reticuline vezels liggen. Kraakbeen is niet doorbloed, dit in tegenstelling tot bot. Er zit geen calcium in!
Hoe meer een bot uit kraakbeen bestaat hoe minder calcium erin zit. Hier moet je als producent van rauwe voeding rekening mee houden om een goede calcium fosforverhouding in de voeding te waarborgen.
En een link naar een oud topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 994.0.html. Daar staat op de laatste pagina wat er exact in kraakbeen zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door