Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door N.B.A.
#2145026
Hallo

Vorige week op het nieuws ging het erover dat racepaarden naar het schijnt nogal volgespoten worden,
meeste racepaarden worden op hun pension geslacht en komen in onze voedselketen terecht.
zelf ik ik bijna geen paard miss is 1x per jaar een biefstuk ervan.
voor kvv had ik nu voor me een interessante paard versie gevonden en bij een ander verkoop punt paardspiervlees,maar in hoe vere kan het nu kwaad dat een hond vlees eet van paarden die behandeld zijn geweest met oa:antibiotica,doping?

Mvg
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145047
Er wordt gezegd dat er streng gecontroleerd wordt dat een paard pas voor consumptie geschikt is als hij een bepaalde termijn voor de slacht geen medicijnen heeft gekregen.
Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Het zou alleszinds een stuk veiliger zijn dan rund of kip ivm medicijnen.
Door Lizzy
#2145053
Bij mijn weten is de controle erg scherp (en ben je zwaar de sigaar als je paard onder de doping zit en je wordt gepakt). De controle is (bij mijn weten) ook erg scherp voor paarden die naar de slacht gaan. Maar goed, ik ben niet zo naief om te denken dat er geen onderwereld in de paardenwereld is...... (zoals in de hele vlees industrie).
Door Sietie
#2145289
paarden hebben een paspoort. Als eigenaar moest je toen aangeven of je paard wel of niet geslacht mocht worden (consumptie) dit in verband met medicijnen.Ik heb toen opgegeven dat mijn paarden niet voor consumptie mochten. Zo heb je een veel grotere vrijheid om medicijnen te gebruiken dan wanneer ze wel voor consumptie geslacht mogen worden. ook bepaald medicijngebruik wordt in het paspoort genoteerd.

zie ook onderstaande

Paardenpaspoort
Identificatie en registratie volgens Europese regelgeving
Alle paardachtigen binnen de Europese Unie zijn te identificeren aan hun paspoort en in de meeste gevallen een transponder die in de hals van het dier is ingebracht. De gegevens van het paard worden ook vastgelegd in de database van de paspoortuitgevende instantie.

Waarom een paspoort?

Een paspoort is noodzakelijk voor de identificatie van een paard, pony of ezel. Bovendien geeft het inzicht in  de medische behandelingen die het dier heeft ondergaan; dit is ter bescherming van de volksgezondheid.

En minstens zo belangrijk: als eigenaar geeft u erin aan of het dier wel of niet bestemd is voor de slacht.

Controleer bij aankoop van een paard altijd of het chipnummer in het paard hetzelfde is als het chipnummer dat in het paspoort staat. Pas dan weet u zeker dat het paspoort bij dit paard hoort.

De verklaring ‘niet bestemd voor de slacht’, kan niet meer worden gewijzigd. Als in het paspoort door de eigenaar niets is aangegeven, is het paard automatisch bestemd voor de slacht. 
Door Juul
#2145442
En dus gemakkelijk te omzeilen als je meer als één paard hebt. Geef je het spul van de ene gewoon aan de andere.
Door Sietie
#2145971
jalukrifa schreef: En dus gemakkelijk te omzeilen als je meer als één paard hebt. Geef je het spul van de ene gewoon aan de andere.
maar je krijgt niet "zomaar " van dat soort medicijnen mee ;) de dierenarts komt bij het paard, onderzoekt het betreffende zieke paard, schrijft voor dat paard medicijnen voor wat ter plekke ook ingevuld wordt in het paspoort mocht het om medicijnen gaan die voor de volksgezondheid gevaar oplevert...ik heb het hier ook eens gehad bij een meisje wat hier met een paard staat , paard moest aan de ventipulmin (clenbutarol) vanwege hoestproblemen, paard wordt door de DA onderzocht schrijft voor en tekent af in het paspoort met datum en alles erbij... in dit geval heeft hij de chip niet gecontroleerd omdat hij al onze stalpaarden kent dr staan maar een paar paarden en hij komt hier al 30 jaar. Ik weet zeker dat hij op grote stallen waar hij de paarden niet persoonlijk kent wel degelijk de chip controleert...
Door Mevroi Kruim
#2146083
Maar op het moment dat de veearts z'n hielen licht belet niemand jou om die clenbuterol aan een ander paard te geven. Daar kraait pas een haan naar als dat paard geslacht wordt, het wordt bemonsterd en gecontroleerd en er wordt clenbuterol gevonden terwijl dat paard volgens z'n paspoort nooit clenbuterol voorgeschreven had gekregen.
Door Juul
#2146152
Precies. Ik kan hier zo zakjes buut gaan halen, voor de shet die wel vaker pijnstillers krijgt, niemand die dan ziet aan welk paard ik het opvoer.

Is helemaal een farce trouwens. Ik heb de shet pas vorig jaar gechipt en een paspoort erbij. Als ik toen voor een andere pijnstiller had gekozen, had ze geen aantekening gehad. Terwijl ze in het verleden wel vaker buut heeft gehad.
Door Martine.
#2146443
Ik denk dat als je een grote partij vlees kip, rund, varken en paard zou controleren op resten van medicijnen dat paard er verreweg het beste uit zal komen. Paarden worden niet door de intensieve veeteelt gehouden. Intensieve veeteelt staat nu eenmaal gelijk aan veel (preventieve) medicijnen doordat er veel kans is op ziekte uitbraak etc. 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2146458
Sietie schreef: maar je krijgt niet "zomaar " van dat soort medicijnen mee ;) de dierenarts komt bij het paard, onderzoekt het betreffende zieke paard, schrijft voor dat paard medicijnen voor wat ter plekke ook ingevuld wordt in het paspoort mocht het om medicijnen gaan die voor de volksgezondheid gevaar oplevert...ik heb het hier ook eens gehad bij een meisje wat hier met een paard staat , paard moest aan de ventipulmin (clenbutarol) vanwege hoestproblemen, paard wordt door de DA onderzocht schrijft voor en tekent af in het paspoort met datum en alles erbij... in dit geval heeft hij de chip niet gecontroleerd omdat hij al onze stalpaarden kent dr staan maar een paar paarden en hij komt hier al 30 jaar. Ik weet zeker dat hij op grote stallen waar hij de paarden niet persoonlijk kent wel degelijk de chip controleert...
Maar jij bent ter goede trouw Sietie. Zeker de rensport is een grote geld business. En ondanks dat er controles zijn, wordt er zeer zeker héél veel gerotzooid.
Daarnaast, mijn verzorg-ijslander zit al jaren aan de prednison en ventipulmin. Zijn eigenaresse rijd langs de kliniek, zegt ik heb weer een pot nodig en loopt er zo mee naar buiten. Komt geen paspoort bij kijken. Nou geeft zij het natuurlijk aan het juiste paard, maar het geeft wel aan hoe enorm makkelijk het is om aan spullen te komen. Ons kent ons, druk druk druk. Laat dat paspoort maar zitten. Voor hetzelfde geld propt zij er een ander paard vol mee.

Het is jammer, maar als het op geld verdienen aankomt dan vinden veel mensen het helemaal niet zo erg om dat ten koste van het dier te doen. En in de racewereld gaat het om véél geld.
Door Sonnee
#2146471
ik denk dat paardenvlees een relatief veilig vlees is
in NL heeft vrijwel ieder paard een chip gelinkt aan een paspoort, hierin moeten alle medicaties geregistreerd worden die gevolgen hebben voor consumptie
door mensen aan het einde van de rit .
en het gros van de medicatie is na een bepaalde periode het lichaam wel uit


als je dan ook nog eens naar wedstrijdpaarden gaat kijken, hier word veelvuldig bij gecontroleerd of er doping gebruikt word door stelselmatige controle en steekproeven .  dus ook al zou je meerdere paarden en een uitgebreide apotheek  tot je beschikking hebben , dan is het nog neit wijs om de boel te besodemieteren , want daarvoor word er teveel gecontroleerd

ik zou wel uitkijken met bepaalde organen, maar dat is niet anders als bijvoorbeeld koeienlever, groot dier, relatief groter aantal jaren , dus organen meert belast en een lever slaat natuurlijk op
Laatst gewijzigd door Sonnee op do 27 okt 2011, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2146628
tja, rotte appels zitten er altijd wel tussen die hun wedstrijdpaarden zullen drogeren...
maar  de renpaarden die ik getraind en gecoursed  heb( in Belgie) zijn nooit onder invloed van een medicijn gereden tijdens een wedstrijd , wat zeker ook niet verstandig is aangezien dit een te groot risico is voor jockey en paard . ( denk al aleen maar aan ongecontroleerdheid v/h paard die dan al daardoor de benen kan breken)
verder heeft een geplaatst paard ( winnaar ) altijd een doping controle inde zin van testen van de urine , ook de plaatsen erna worden steeksproef gewijs getest .
als een paard alleen al in het koppie niet goed is ( laat staan verdoofd met medicijnen ) zal het niet presteren en dus ook geen kans maken op de coursebaan ,  dus ook niet ingeschreven zullen worden voor de wedstrijd

maar goed zoals ik al zei: rotte appels zitten er altijd bij die niet geintereseerd zijn in de gezondheid va het dier.

overigens denk ik ook dat er het minst medicijnen zit in paarden dan rund of kip..
Laatst gewijzigd door lauraV op vr 28 okt 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fido
#2147062
Ho gut gaan we weer  ::) dat race paarden vol met doping zitten.

Ja er is een onderwereld die zich daar mee bezig houdt, en ja die is heel makkelijk te vinden als je op het eerste de beste parkeerplaats gaat observeren waar een wedstrijd gehouden wordt. Maar een goed racepaard heeft helemaal geen doping nodig en mijn kijkt wel heeeeeel errrrruuuuug uit dat er middelen worden toegediend die op de doping lijst staan. Trouwens een lijst die ontzettend gedateerd is  >:(
Een paard wat wint wordt altijd gecontroleerd op doping. Kan je alles inleveren als het dier positief wordt bevonden.

Goede entrainementen en trainers die verzorgen de paarden op en top. Voeranalyses worden gedaan voordat het gevoerd wordt (heb ik bij prive paarden nog nooit meegemaakt behalve als er al problemen zijn). Paarden moeten werken en veel bewegen maar laat een paard daar nu beter voor gebouwd zijn dan in een stal staan en opgeschmukt te worden met een leuk sjabrakje en bandages.

De controle is vele malen groter dan wat er met en bij en in privépaarden gestopt, gevoerd en geprikt wordt.
Daarbij is er in Nederland ook nog een controle van slachtdieren.

Ik begrijp het overdenken van medicijnen en andere middelen in consumptie vlees, ook consumptie vlees voor diervoeding. Maar dat het dan weer specifiek over racepaarden gaat vind ik onterecht  ;)

Ps neem de reactie in deze topic over buut. Dit is een verboden middel en wordt bij privé paarden te pas en te onpas geleverd en gebruikt.
Door Fido
#2147071
Even de link aangeklikt en het gaat over België.
Moet ik eerlijkheidshalve dan wel toegeven dat daar de controle in de slachthuizen minder betrouwbaar is dan in Nederland. De druk, omkopingen en bedreigingen van keuringsdierenartsen is daar hoog. Er is ook al eens een keuringsarts vermoord die niet deed wat "men" graag wilde  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door