Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2145893
Raiko heeft zo'n zes weken geleden een brillendoosjes gist besmetting gehad. ((Dit is een gist wat voorkomt in de ontlssting van konijnen en bij honden wisselende of aanhoudende diarree kan veroorzaken). Omdat het uiteindelijk zo erg was dat het zelfs bruin water werd leek het me verstandig om hem even geen botwerk te geven. Ik weet niet, het leek me qua vertering en zo beter. Toen heb ik dus even terug gegrepen naar de kvv.Daarna had ik 'm weer op barf gezet, maar omdat ie best veel kilo's was afgevallen en mager bleef heb ik 'm toch maar een aantal weken kvv gegeven. Te veel vette dingen zoals geit, zalm oid geven werkt bij Raiko niet omdat als ik daar te veel van geef meneer direct weer aan de dunne gaat. Ook meer barf voeren had niet het gewenste resultaat. Maar met de kvv kwam ie weer aan. Ik had het plan om hem deze week weer barf te geven. Maar meneer trekt zijn neus er voor op. Ja, orgaan, en spiervlees lukt nog net. Maar botwerk wil ie niet. Het heeft me heel wat tijd gekost om hem botwerk zelfstandig te laten eten, hij wou altijd dat ik het vasthield,...anders at ie het gewoon echt niet. Dus stap voor stap aangeleerd: erbij gezeten, hem aangemoedigd. En uiteindelijk at ie zelf zijn botwerk.  En hoefde ik er niet meer naast te staan/zitten. Maar nu wil ie niets meer, zelfs niet als ik het vasthoudt. Hij heeft ook wel door dat het me irriteert dat ie niet eet. Ook al probeer ik niet te reageren: aan hoe ik sta, kijk, of mijn stem merkt ie het meteen en gaat schuldbewust in zijn mand liggen...en dan voel ik me ook weer schuldig natuurlijk.. :embarassed:
Hoe krijg ik 'm nu weer aan het botwerk? Ik weet het niet meer. :-\
Door nienk
#2145899
is hij nu wel goed op gewicht?

dan zeg ik, eten klaar maken, neer zetten. paar minuutjes laten staan, niet eten? dan niet, weg halen en volgende eet moment weer aanbieden. niks tussendoor geven. etc.

dan gaat ie vanzelf wel een keer weer eten.

als alleen het bot het probleem is, doe je het alleen met het bot. dus bot aanbieden, zelf even een boek gaan zitten lezen ofzo. niet op eten na een minuut of 5? nou dan niet. wel op eten? dan krijgt hij de rest van zijn eten ook.

een gezonde hond kan best  tegen een paar dagen minder of niet eten.

even kwestie van hard zijn! uiteindelijk is dat het beste voor hem, dus voel je vooral niet schuldig!! (makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik.)
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2146013
nienk schreef: is hij nu wel goed op gewicht?

dan zeg ik, eten klaar maken, neer zetten. paar minuutjes laten staan, niet eten? dan niet, weg halen en volgende eet moment weer aanbieden. niks tussendoor geven. etc.

dan gaat ie vanzelf wel een keer weer eten.

als alleen het bot het probleem is, doe je het alleen met het bot. dus bot aanbieden, zelf even een boek gaan zitten lezen ofzo. niet op eten na een minuut of 5? nou dan niet. wel op eten? dan krijgt hij de rest van zijn eten ook.

een gezonde hond kan best  tegen een paar dagen minder of niet eten.

even kwestie van hard zijn! uiteindelijk is dat het beste voor hem, dus voel je vooral niet schuldig!! (makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik.)
Nou, het probleem is dat ie heel snel weer afvalt. En hij zat nog niet helemaal op zijn optimale gewicht. Ik ben bang dat ie nu al wel weer is afgevallen. Want hij eet al wel weer een vijf dagen slecht. Maar ik weet het, ik moet voet bij stuk houden....
#2146081
Senna99 schreef: Raiko heeft zo'n zes weken geleden een brillendoosjes gist besmetting gehad. ((Dit is een gist wat voorkomt in de ontlssting van konijnen en bij honden wisselende of aanhoudende diarree kan veroorzaken). Omdat het uiteindelijk zo erg was dat het zelfs bruin water werd leek het me verstandig om hem even geen botwerk te geven. Ik weet niet, het leek me qua vertering en zo beter. Toen heb ik dus even terug gegrepen naar de kvv.Daarna had ik 'm weer op barf gezet, maar omdat ie best veel kilo's was afgevallen en mager bleef heb ik 'm toch maar een aantal weken kvv gegeven. Te veel vette dingen zoals geit, zalm oid geven werkt bij Raiko niet omdat als ik daar te veel van geef meneer direct weer aan de dunne gaat. Ook meer barf voeren had niet het gewenste resultaat. Maar met de kvv kwam ie weer aan. Ik had het plan om hem deze week weer barf te geven. Maar meneer trekt zijn neus er voor op. Ja, orgaan, en spiervlees lukt nog net. Maar botwerk wil ie niet. Het heeft me heel wat tijd gekost om hem botwerk zelfstandig te laten eten, hij wou altijd dat ik het vasthield,...anders at ie het gewoon echt niet. Dus stap voor stap aangeleerd: erbij gezeten, hem aangemoedigd. En uiteindelijk at ie zelf zijn botwerk.  En hoefde ik er niet meer naast te staan/zitten. Maar nu wil ie niets meer, zelfs niet als ik het vasthoudt. Aan hoe ik sta, kijk, of mijn stem merkt ie het meteen en gaat schuldbewust in zijn mand liggen...en dan voel ik me ook weer schuldig natuurlijk.. :embarassed:
Hoe krijg ik 'm nu weer aan het botwerk? Ik weet het niet meer. :-\
Ik denk dat 'm daar de kneep zit. Doordat jij irritatie uitstraalt raakt hij gestrest over het verschijnsel eten. Hij krijgt het idee dat daar iets mis mee is en gaat het eng vinden. En dus eet hij niet. Hoe meer druk je op hem legt om te eten, hoe groter de stress en hoe kleiner de trek.

Ik zou dus proberen om de druk van de ketel te halen. Doe een meditatie-oefening, word compleet zen, pak z'n eten, zet het neer op een nieuwe, dus niet belaste, plek, en ga weg om iets leuks voor jezelf te doen. BP-en, film kijken, boek lezen, zoiets. Wacht pak 'm beet een kwartier, ga zonder commentaar terug en zet z'n eten weg. En ga dan iets leuks met hem doen, leuke zoekspelletjes bv, met een lekker stukje barf als prijs  ;)

Het zal best wel even duren voordat hij ervan overtuigd is dat het toch echt kan, eten. En het kan best wezen dat hij weer wat afvalt. Dus het is belangrijk dat jij een goeie mantra hebt, zoals 'hij gaat echt niet dood van de honger, hij gaat echt niet dood van de honger ... '. En als je dat helemaal niet lukt, kijk dan of iemand anders hem kan voeren, iemand die het geen bal uitmaakt of die hond wil eten of niet, die dus gewoon die bak neerzet en fluitend wegloopt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door