Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cooky
#2145894
Hallo allemaal, mijn naam is Samantha, en woon in Geleen(diepe zuiden :))
Ik ben sinds kort achter de grote voordelen gekomen van de vers vlees voeding.
Ons hondje toby, een maltezer kruising, had al vanaf z'n pup tijd eigenlijk altijd problemen met eten.
Verschillende merken uitgeprobeerd oa royal canin, bento kronen, maar hij bleef steeds 3a 4 keer per week overgeven.
Verder een gezond blij hondje. Op school(heb een dieropleiding gedaan) heeft nooit iemand ook maar 1 keer iets gezegt over vers vlees
altijd maar royal canin en die andere rotzooi.
Nu jaren later ben ik een opleiding hondentrimmen gaan doen en daar werdt ik aan het nadenken gezet.
De stelling was: ''duwen we niet teveel van alles in onze honden met brokken''.
Eenmaal thuis flink op forums gekeken en het klonk allemaal wel erg logisch, en schrok er nogal van dat de voedingen die ik
als ''goed'' bestempelde dus helemaal niet zo goed waren.
Erg dat je overal zo voor de gek wordt gehouden want je wilt natuurlijk alleen het beste voor je dieren.

Dus ik ben de KVV van Darf eco gaan proberen.
Met een woord geweldig!! Het overgeven is voorbij, struviet in urine opeens opgelost en meneertje eet niet hij vreet ::)
Dat voeding zo een verschil kan maken.

Nu de eigenlijke vraag  ::)
We krijgen binnenkort een friese stabij pup van 8 weken.
Ze krijgt bij de fokker dus royal canin omdat ze denken dat deze honden gevoelig zijn voor kip(ook pas hun 1e hond misschien handig om te weten)

Wat kan ik nu het beste doen, eerst een paar dagen de brokken geven of meteen over naar kvv?
En hoe reken je uit hoeveel je mag geven ik ben namelijk zo slecht met die procenten snap t even niet.
Ze zal zo rond de 5 kg wegen
En vanaf welke leeftijd moet je minder gaan geven?

Heel erg bedankt alvast :)
Door eelke
#2145897
Hoi,

Onze pups heb ik altijd nog wel een paar daagjes brokken gegeven, omdat ik vind dat er al zo veel veranderd voor ze... daarna overgestapt. Mijn ervaring is dat je erg goed kunt zien of je te veel of te weinig voert. Je kunt kijken op de zak van de brokjes hoeveel ze mag, staat meestal een tabelletje op, en voor kvv/vlees is dat dan keer twee. (dus twee keer zo veel als brok) Dat is een goede richtlijn om mee te beginnen.

Mijn ene hond is nog 'pup' bijna 10 mnd, en de andere wordt bijna 2. Die laatste heeft niet minder gekregen, die is hetzelfde blijven eten vanaf dat hij een maand of 8 was gok ik. Ik denk omdat ze na hun eerste jaar ook nog wel groeien, meer spier krijgen, en meer mogen gaan bewegen. Ik gok dat dat voor de andere ook telt.
Door Miranda 1
#2145900
Wat leuk om te lezen dat je hond het zo goed doet op kvv. Mocht je pup allergisch blijken voor kip, dan zijn er echt genoeg kvv's te vinden waar geen kip in zit.

Er zijn hier topics waarin staan hoeveel je je pup moet voeren. Je kan of even zelf hiernaar zoeken, ik gok in de bibliotheek. En anders is er wel iemand die die topic voor je kan vinden en hier zal plaatsen.

Veel plezier met de pup alvast.
Door nienk
#2145903
wat goed dat je je er zo in verdiept hebt en tot deze conclusie bent gekomen! je hondje en de nieuwe pup zullen je dankbaar zijn!

er zijn inderdaad zat merken zonder kip, dat hoeft echt geen probleem te zijn.

over het overzetten zijn nogal wat meningen. ik denk zelf ook dat ik eerst een paar daagjes het vertrouwde zou geven, pup moet inderdaad al aan genoeg nieuwe dingen wennen. na een dag of wat zou ik dan de brokjes laten voor wat het is, en over gaan op kvv. er zijn mensen die het de eerste dagen even overgieten met kokend water (daarna weer af laten koelen tot kamer temperatuur), ik heb dat zelf nooit gedaan.

er zijn speciale kvv's voor puppies, die zijn wat fijner gemalen. eigenlijk nergens voor nodig, pupsel kan al best gewoon met de Darf van je andere hond mee eten!
Door M@rina
#2145974
Ik heb pups altijd vanaf dag 1 overgezet op kvv, nooit problemen mee gehad.
Qua hoeveelheid begin ik altijd met 50 gram per kg lichaamsgewicht (aanbevolen wordt tussen de 40 en 60 gram per KG lichaamsgewicht), bij jou pup zal dat dus 250 gram per dag zijn verdeelt over 3 á 4 maaltijden. Dan kijken hoe de pup het er op doet.

Vanaf een maand of 9 zal je merken dat de voedselbehoefte afneemt, of wel om dat je hond een klein spekrandje op zijn ribben krijgt ofwel omdat ze vanzelf minder gaan eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2146029
Bij een pup is het 7-10% van het lichaamsgewicht als ik me niet vergis. En dan meer voor kleinere rassen en minder voor grotere (in verhouding natuurlijk).  Maar zoek het eens op in de bib.  Bij de beginnersdocumentatie staat een link naar het topic met een overzicht van wat je op welke leeftijd moet voeren en op welke leeftijd je maaltijden kan minderen.
In het begin 4 keer per dag eten geven geloof ik.
Door Parelridder
#2146544
Welkom hier! :)

Ik zelf vind het voordeel van de eerste dagen het voer blijven geven wat de pup gewend is, dat mocht de pup van de spanning/indrukken diarree krijgen, duidelijk is dat dit niet het gevolg is van de omschakeling of voeding. Anderzijds krijgen de meeste puppy's (gelukkig) geen diarree als gevolg van die onvermijdelijke stress, dus je kunt ook gelijk over zetten en dat 'risico' nemen.

Ik zou nooit uit gaan van een allergie bij een hond die nog nooit klachten gehad heeft. Waarom zou je?
De reguliere varianten van RC brokken bevatten overigens ook kip, dus als ze die krijgen, eten ze al 'kip'.. ;)

Jonge honden en pups hebben tussen de 30 en 60 gram kvv per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Als je pup 5 kilo weegt, zou je dus kunnen uit gaan van 5 x 60 gram = 300 gram per dag. Net als met brokjes of welke voeding dan ook, is het slechts een richtlijn en moet je aan de hand daarvan met je ogen en handen beoordelen of het lichaamsgewicht goed is/blijft, danwel de portie moet worden aangepast.

DARF heeft trouwens ook een Wild variant, dat kan een mooie afwisseling zijn (4 andere diersoorten dan de Eko, op dit moment konijn, gans, ree en duif). Niet alle honden lusten wild, maar naar mijn ervaring wordt het ook dan wel goed gegeten als je beide soorten mengt.
Door Cooky
#2146572
Heel erg bedankt allemaal voor de goeie tips!
Het is nog allemaal nieuw dus vraag het toch liever na.

Ik ga inderdaad dan eerst het voer opmaken dat we zowieso meekrijgen van de fokker.
En dan meteen op kvv. Bij ons andere hondje wissel ik ook af met wat smaken van tinlo, en haaksbarf.
Die zal ik dan ook wel gewoon kunnen geven toch, die zijn toch goed he als ik het goed heb begrepen?

Verder vroeg ik me ook af.
Ik zie van alles staan over dingetjes bij de kvv geven zoals kippennekken,kippenvleugeltjes, pens enz.
Krijg je dat gewoon bij de slager, en waar moet je op letten als je zoiets erbij wilt geven, en wat beter niet geven?
Als je zoiets geeft trek je dat natuurlijk van de hoeveelheid kvv per dag af of niet?

Haha veel vragen he? ::)
Het is ook zo ontzettend interessant allemaal.
Als je hem zo ziet smikkelen heb je er zelf ook gewoon veel plezier van he
Door M@rina
#2147020
Je trekt een extraatje als kippennek o.i.d inderdaad af van de dagelijkse hoeveelheid.

Als je hond brok gewend is zou ik eerst 2 weken kvv voeren, kijken hoe ze er op reageert en als je niets bijzonders merkt dan wat zacht bot erbij gaan geven. Kippennekjes zijn daar uitermate geschikte voor. Je kan ze vaak bestellen bij een goede poelier of bij de leverancier van Tinlo.

Ik geef ook weleens een eitje, of een lekkere schep hutenkase, wordt hier ook heel erg op prijs gesteld. Voor meer info hierover verwijs ik even naar het topic KVV en BARF in één bak.

Tinlo en haaksbarf zijn inderdaad goede kvv's. Van Tinlo zou ik wel aan de maximum hoeveelheid gaan zitten, dus 300 gram per dag. Ik merk hier dat ik van tinlo wat meer moet voeren dan bijv. carnibest.
Door Mevroi Kruim
#2150207
Hoi en welkom! Hartstikke goed dat je nieuwe pup ook vers gaat krijgen!
Ik heb mijn pups gelijk overgezet op barf, de eerste had nergens last van, de tweede een paar dagen wat dunne maar dat was het dan ook. Pups zijn gelukkig heel flexibel en makkelijk over te zetten. Ik denk altijd maar zo, hoe eerder op goed voer, hoe beter, juist voor een hondje in de groei.
Door Cooky
#2152309
Heel erg bedankt allemaal!
Heel fijn dat jullie allemaal zo'n advies hebben.

Ik zag trouwens op de site van Royal Canin dat de brokjes die ze krijgen (medium junior)
gedehydreerd gevogelte vlees bevat dus dan ben ik niet zo bang voor overgevoeligheid voor kip.
Haha ze waren erg overtuigd dat die geen kip bevat dus hebben ze toch niet zo goed gekeken ;)

Nog maals bedankt
Door Mevroi Kruim
#2152607
[quote="Cooky"]
Heel erg bedankt allemaal!
Heel fijn dat jullie allemaal zo'n advies hebben.

Ik zag trouwens op de site van Royal Canin dat de brokjes die ze krijgen (medium junior)
gedehydreerd gevogelte vlees bevat dus dan ben ik niet zo bang voor overgevoeligheid voor kip.
Haha ze waren erg overtuigd dat die geen kip bevat dus hebben ze toch niet zo goed gekeken ;)

Nog maals bedankt
[/quote]

Nou, gevogelte kan kip wezen maar bv ook parelhoen, eend, fazant, kwartel, patrijs ... nou zal dat misschien wel niet maar het kan natuurlijk wel als het niet nader gespecificeerd staat.

Maar ik zou me niet druk maken en gewoon eens kijken hoe het gaat op vers.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door