Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fiev
#2145388
hallo,

de laatste tijd ontdekten we dat de andere honden achter 1 hond renden na het plassen, ze zitten veel tussen haar poten te snuffelen, zelf likt ze ook veel.
We deden een plasje binnen bij de dierenarts om na te gaan of ze toch geen blaasontsteking heeft.
De dierenarts meldt geen blaasontsteking, wel verhoogde rode bloedcellen (wel binnen de aanvaardbare waarden) en blaasgruis. Naast het blaasgruis staat 1 kruisje, dit kan max oplopen tot 3 kruisjes.
Nu wijdt onze dierenarts het blaasgruis aan het geven van barf,.....???? En stelt (zoals je verwacht) een dieet voor.
Zijn hier mensen die weten of het door een bepaald ingrediënt kan komen van barf dat ze blaasgruis ontwikkeld?
of wat we er misschien als alternatief kunnen op vinden zodat we niet van voeding hoeven te veranderen?

Alvast bedankt!!!
Door fiev
#2145422
pearlsofpassion schreef: En ze is niet loops?  :D
Neen, geen loopsheid , ze is al jaren gesteriliseerd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145441
Nou, er staat een artikel in de bib geloof ik (anders ergens anders) over de link tussen vers voeren en blaasgruis.
En dat houdt in dat net van vers de minste kans op blaasgruis is.  Vers vlees werkt als urineverzuurder en geeft dus minder kans op stuviet alleszinds. Hoe het met oxalaat zit, weet ik niet meer precies, maar dat kan je daar wel terugvinden.
Ook voor ik op barfplaats zat wist ik van de goede werking van rauw vlees om blaasgruis te voorkomen.  
Maar DA'n denken altijd dat hun brokkendieet het beste werken, alleen kunnen ze niet zeggen waarom.  Het is namelijk ook algemeen geweten (bij mensen die er iets van af weten) dat de granen de kans op blaasgruis sterk verhogen.  Maar in die dieetbrokken zitten natuurlijk wel granen...  
Dat lossen ze dan op door kunstmatige verzuurders zoals methionine toe te voegen maar die kunnen dan weer voor nierschade zorgen bij overmatig gebruik. Daarom wordt aangeraden die gruisoplossende dieten maar een paar maanden te geven.  Ook worden mineralen uitgescheiden samen met de kalk door die verzuurders.

Dat is gewoon wat ik weet, de conclusies zijn voor jou ;)
En je kan misschien best dat artikel eens opzoeken.  Daar staat ook bij wat je nog meer kan doen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 25 okt 2011, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fiev
#2145666
ok bedankt pearlsofpassion, ik ga het artikel zeker en vast opzoeken!!
En, veranderen naar dat dieet zie ik eigenlijk ook niet zitten, ze doet het nu zo goed op het vers vlees!!! ( ze had voordien last van allergiën en krabben en bijten op de pootjes, das nu allemaal verdwenen).
We wisten inderdaad van de granen in de brokken, dat was een van de redenen waarom wij zijn overgeschakeld.

BEDANKT!!!
Door fiev
#2145719
Lizzy schreef: Wat voor gruis zit er in de urine? (dat is nogal belangrijk om te weten)
Zat net uw artikel te lezen en,.... dat weet ik nu net niet welke soort gruis er in zit, de dierenarts gaf dit niet mee.  Kan ik dat aan de hand van ph sticks teweten komen? Zal de sticks waarschijnlijk in de toekomst nog moeten gebruiken (als je het hiermee te weten kan komen) . Zal haar urine moeten opvolgen dan.
Zou niet graag hebben dat ze met een steen komt te zitten!!
Door Lizzy
#2145723
Ik denk dat je het beste even je dierenarts kunt bellen om te vragen wat voor gruis er in de urine zit en welke pH waarde de urine heeft. Als het niet om een Dalmatische Hond gaat, is de kans groot dat het struviet is. En nee, dat komt absoluut niet door barf. Vaak wordt het veroorzaakt door blaasontsteking. De bacterieen zorgen voor een verhoogde pH waarde en daar kan zich struviet in ontwikkelen. Soms is daar een antibiotica voor nodig, om de bacterieen te bestrijden. In combinatie met het verzuren van de urine. Maar, eerst moet je weten wat voor gruis er in zit, voor je maatregelen neemt. En deze DA wilde je zeker hele speciale brokjes verkopen. Tegen blaasgruis.
Door fiev
#2145738
Lizzy schreef: Ik denk dat je het beste even je dierenarts kunt bellen om te vragen wat voor gruis er in de urine zit en welke pH waarde de urine heeft. Als het niet om een Dalmatische Hond gaat, is de kans groot dat het struviet is. En nee, dat komt absoluut niet door barf. Vaak wordt het veroorzaakt door blaasontsteking. De bacterieen zorgen voor een verhoogde pH waarde en daar kan zich struviet in ontwikkelen. Soms is daar een antibiotica voor nodig, om de bacterieen te bestrijden. In combinatie met het verzuren van de urine. Maar, eerst moet je weten wat voor gruis er in zit, voor je maatregelen neemt. En deze DA wilde je zeker hele speciale brokjes verkopen. Tegen blaasgruis.
Inderdaad , ze probeerde die brokjes te verkopen, maar bij mij werkt dat niet hoor!!!
Het gaat idd niet om een Dalmatische hond. De ph waarde was iets verhoogd zei ze. Ga straks anders haar nog eens bellen tijdens haar spreekuur, of ik stuur haar een mail, zodat ze mij het resultaat kan doormailen, dan weet ik alles van de eerste keer.
Ik ben vroeger al eens gestart met eurologist omdat ze blaasproblemen kreeg. Blijkbaar helpt dit ook tegen blaasgruis.
Ik laat iets weten als ik de resultaten gekregen heb!
Door qlimax1
#2145815
Zoals Lizzy al zei, waarschijnlijk komt het door de blaasontsteking. Bij blaasgruis (struviet) is het een beetje het kip of het ei verhaal.
Maar 9 vd 10 keer is het eerst blaasontsteking en dan blaasgruis. Het lijkt me dan ook sterk dat het van het door barf komt ;)
Echter dat granen een verhogend effect op blaasgruis hebben, kan ik ook niet helemaal bij. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen? Met eventuele wetenschappelijke teksten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145837
Het zijn de koolhydraten die het hem doen.
Het staat allemaal in dat topic rond blaasgruis ivm versvoeding.  In de laatste post kan vb erg veel wetenschappelijke teksten vinden, maar of ze nog bereikbaar zijn via die links weet ik natuurlijk niet.
Het komt erop neer dat de koolhydraten een basischere urine geven en vers vlees een urineverzuurder is.  Basische urine lost kalk niet zo goed op waardoor deze in kristallen gaan neerslaan. Dat is dan de struviet.
Wanneer granen als bindmiddel in brokken wordt gebruikt, geeft dat meer koolhydraten per kg dan wanneer vb aardappel gebruikt wordt (plakt misschien beter).  Ik weet niet of de koolhydraten in aardappel hetzelfde zouden reageren, volgens mij is daar weinig tot geen onderzoek naar gedaan, maar er zitten er alleszinds minder in.  
Rijst is ook iets minder schadelijk (en dan vooral de bruine of zilvervliesrijst), vooral tarwe is een erge boosdoener en ook nog eens erg zwaar verteerbaar, maar ja... wel het goedkoopst. Dit is allemaal relatief tov elkaar he.
Gewoon geen granen is natuurlijk het beste, dan heb je dat allemaal niet.

Meer weet ik er ook niet van.  Ik weet zelfs niet of dat wel onderzocht is.  Ik zit op een kattenforum en daar zie je het effect van de granen op blaasgruis heel duidelijk als je de binnenkomende berichten bekijkt. En de ervaren mensen daar weten dat ook, uit eigen ervaring.  Ook mensen die hun katten op brok moeten of willen houden om uiteenlopende redenen geven dan vers vlees bij (desnoods onder blik gemengd) of geven graanvrije brok omdat anders vooral katers heel snel verstopt zitten...  Het heeft natuurlijk ook altijd met aanleg te maken. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 26 okt 2011, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fiev
#2145913
pearlsofpassion schreef: Het zijn de koolhydraten die het hem doen.
Het staat allemaal in dat topic rond blaasgruis ivm versvoeding.  In de laatste post kan vb erg veel wetenschappelijke teksten vinden, maar of ze nog bereikbaar zijn via die links weet ik natuurlijk niet.
Het komt erop neer dat de koolhydraten een basischere urine geven en vers vlees een urineverzuurder is.  Basische urine lost kalk niet zo goed op waardoor deze in kristallen gaan neerslaan. Dat is dan de struviet.
Wanneer granen als bindmiddel in brokken wordt gebruikt, geeft dat meer koolhydraten per kg dan wanneer vb aardappel gebruikt wordt (plakt misschien beter).  Ik weet niet of de koolhydraten in aardappel hetzelfde zouden reageren, volgens mij is daar weinig tot geen onderzoek naar gedaan, maar er zitten er alleszinds minder in.  
Rijst is ook iets minder schadelijk (en dan vooral de bruine of zilvervliesrijst), vooral tarwe is een erge boosdoener en ook nog eens erg zwaar verteerbaar, maar ja... wel het goedkoopst. Dit is allemaal relatief tov elkaar he.
Gewoon geen granen is natuurlijk het beste, dan heb je dat allemaal niet.

Meer weet ik er ook niet van.  Ik weet zelfs niet of dat wel onderzocht is.  Ik zit op een kattenforum en daar zie je het effect van de granen op blaasgruis heel duidelijk als je de binnenkomende berichten bekijkt. En de ervaren mensen daar weten dat ook, uit eigen ervaring.  Ook mensen die hun katten op brok moeten of willen houden om uiteenlopende redenen geven dan vers vlees bij (desnoods onder blik gemengd) of geven graanvrije brok omdat anders vooral katers heel snel verstopt zitten...  Het heeft natuurlijk ook altijd met aanleg te maken. 


maar hier krijgen ze geen brokken hoor, en geen granen ook? dus weet niet vanwaar ze het haalt t blaasgruis
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2146022
Lizzy zei dat het van een blaasontsteking kan komen.
Dus dat is dan toch het meeste voor de hand liggend?
Eerst blaasontsteking en daar dan gruis van ipv omgekeerd?

Ik weet het verder ook niet hoor.  :-[
Door fiev
#2146034
heb de resultaten van het urine onderzoek gekregen van de dierenarts:

densiteit urine 1045    (normaal van 1020-1045)
PH urine          8          (normaal 4.8- 7.4)
bacteriën        zeldzaam    (dus geen blaasontsteking)
kristallen        struviet +
epitheelcellen  +
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door