Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door anshadow
#2144036
hallo allemaal :)

voor shadow ga ik over op barf wegens dat hij totaal slecht reageert op brokken!
hij poept per rondje zo'n 6 keer en dat lijkt me gewoon niet goed!

nu weegt hij 32 kiolo en enige waar uik uit ben gekomen is is dat hij 500 gr op eenn dag mag hebben
op maandbasis 18kilo barf

maar ik raak een beetje gesjuffeld van de procenten zoals zoveel orgaanvlees zoveel procent groente en dit dat

en dan rest mij nog ong 4 of 5 verschillende diersoorten te doen maar ik zie ook zoals kipkarkassen voor bij komen en die aparte dingen geef je dat dan als extra of hoort dat bij die 500 gr wat ie hoort te krijgen

ik raak er een beetje gesjuffeld van ....tja bond :P

wie o wie kan mij ff goed helpen

mvg
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2144273
Het is eigenlijk de bedoeling dat je je goed inleest (alle basisinfo op barfplaats lezen) en dan zelf je menu samenstelt zodat je precies weet waar je mee bezig bent en het kan aanpassen naar je hond.  Zo kan je ook voldoende variëren in je menu.
Voorbeelden als leidraad en dus voorbeeld gebruiken is prima, maar je mag ze niet gewoon overnemen en aanpassen naar het gewicht van je hond.
Wat dan als je aan een goedkoop stukje paard kan geraken, maar dat zit niet in je menu? Dan wil je dat daar toch gewoon inpassen? Ook de iets minder courante diersoorten zijn heel mooi meegenomen als afwisseling als er eens een aanbieding komt. Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent om dat in je menu te passen.
En was als je hond nu minder vleesbot blijkt nodig te hebben dan je voorbeeldmenu? Dan moet je dat zelf kunnen aanpassen.
Daarom is het belangrijk dat je je zelf inleest en zelf je menu opstelt.
De info omtrend dat menu staat ook bij de basisinstructies.

Veel succes!
Door Cupcake
#2144338
Ik bedoelde niet een compleet menu (dat staat wat mij betreft niet perse vast), maar als je de hoeveelheden bot, spier en orgaan en dan ook welk orgaan kunt overnemen, dan kan je per keer bekijken van welke diersoorten je wat wilt.
Ik vond het lastig om de hoeveelheden lever/ nier/ hart/ pens uit te zoeken en nu heb ik de hoeveelheden vast staan (of eigenlijk gepikt uit een voorbeeldmenu) zodat ik per keer dat ik bestel alleen de diersoorten hoef te bepalen.
Dat maakte voor mij een stuk makkelijker. Als je een voorbeeldmenu hebt die je kan aanpassen, hoef je niet 'met een leeg blaadje te beginnen' zeg maar. Ook de calculator op gelukkigdier vond ik een hele handige.
Gebruikersavatar
Door nova
#2144843
[quote="anshadow"]
hallo allemaal :)

voor shadow ga ik over op barf wegens dat hij totaal slecht reageert op brokken!
hij poept per rondje zo'n 6 keer en dat lijkt me gewoon niet goed!

nu weegt hij 32 kiolo en enige waar uik uit ben gekomen is is dat hij 500 gr op eenn dag mag hebben
op maandbasis 18kilo barf

maar ik raak een beetje gesjuffeld van de procenten zoals zoveel orgaanvlees zoveel procent groente en dit dat

en dan rest mij nog ong 4 of 5 verschillende diersoorten te doen maar ik zie ook zoals kipkarkassen voor bij komen en die aparte dingen geef je dat dan als extra of hoort dat bij die 500 gr wat ie hoort te krijgen

ik raak er een beetje gesjuffeld van ....tja bond :P

wie o wie kan mij ff goed helpen

mvg
[/quote]

een menu  moet jezelf  maken, plaats het hier, en je hoort wat goed is of waar je wat moet bijsturen ;)

Ik reken even mee:
De meeste honden hebben  ong. 2% van hun lich. gewicht per dag aan  voedsel nodig, .
Voor een hond van 32 kilo is dat ongeveer 640 gr/dag  ;)
Dat is het gewicht van zn hele dagrantsoen, wordt  ie te zwaar, dan moet je minderen, wordt ie te mager dan moet je bijgeven.

Nu mag jij aan de slag  met de  hoeveelheid vleesbot, orgaan en spiervlees  om aan die 6400 gr, te komen . ;)
Door anshadow
#2145055
oke ik heb op weekbasis 5580 gram gekomen
dit heb ik naar 3500 gr afgerond mag dat?
dan heb ik als volgt de volgende berekening  ( ikhoop dat ie goed is)

2250 gr vleesbot
450 gr groentes
675gr orgaanvlees
1125 gr spiervlees
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145085
Ik zou dat dan wel wat hoger afronden.
Je haalt er zomaar een derde vanaf...
Reken eens uit op welk percentage je dan gaat voeren? Komt nog niet aan 1,5% denk ik.
Als ik 2% uitreken kom ik op 4480 gr per week. Ik weet niet hoe jij het gedaan hebt?  Is hij nog erg jong?
Enfin, als je hem 2% wil voeren, probeer eens met 640-650gr per dag, dat is dus 4480-4550gr per week.  Afgerond 4500gr per week.
En dan daarop de percentages loslaten.
Geef ook even aan welke percentages je gebruikt, dat is eenvoudiger om te analyseren. ;)
Door anshadow
#2145093
sorry was een typfout t was 4480 gr en dat heb ik dan afgerond naar 4500 gr per week
dan klopt t nu wel toch?
en zit ik goedmet die procenten van die 4 dingen

ik had als percentages 50% vleesbot
10% groentes
15%orgaanvlees
25%spiervlees
Laatst gewijzigd door anshadow op di 25 okt 2011, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door anshadow
#2145108
owwwww sorry hoor hoe bedoel je en de helft van het orgaanvlees pens
ja dat gereken en dat gelpuis hoe t nou allemaal zit is eig niks voor mij sorry hoor  :o
Door anshadow
#2145113
mijn stafford reutje is 3jaar 2 maanden heeft altijd brokken gehad wat ik eigenlijk niet echt wilde maar mn partner wilde t perse.
ik las ergens dat een beginnend hond ide overgaat op barf voorzichtig aan moet doen met bot
wat adviseren jullie om mee te beginnen?

en wat betreft spier en orgaan vlees wat adviseren jullie daar voor ? of maak dat niet zoveel uit/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145126
Heb je de beginnersdocumentatie als eens goed doorgenomen?
En de onderdelen van een barfmenu op www.barfplaats.nl zelf?
Daar staat alles mooi op een rijtje hoor.
Wat in welke verhoudingen moet, wat waarbij hoort en welke botten beginnersbotten, met welke je kan opvolgen en welke gevorderd zijn (en welke gewoon niet mogen).
Desnoods schrijf je voor jezelf de belangrijkste zaken op. Mooi onder elkaar.

Daar vind je dus ook welke groenten in je groentenmix mogen, welke vis goed is en welke organen je moet mee opletten als ze niet biologisch zijn.  En nog zoveel meer.
Het is heel belangrijk dat je dat grondig leest en desnoods opschrijft. Zodat je straks als geen enkele rib voert maar ze steeds minstens per twee aan elkaar voert.

Ik bedoelde dus inderdaad de helft van het orgaan pens, de andere helft verdelen over hart, lever, nier en in mindere mate wat andere organen waar je zelf zin in hebt.  Long heeft niet zoveel voedingswaarde maar is vb wel leuk om te drogen als snack.
Maar dat is al meer details, eerst maar eens zien dat je de basis beet hebt. Maar dat moet je toch echt wel zelf lezen, zodat je het ook echt weet en begrijpt. ;)

Hier: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf
staat alles duidelijk bij elkaar. Elk onderdeel grondig doorlezen en dan zal het grootste deel wel duidelijk worden. Als je dan nog vragen hebt, kijk je even in de bib, en vind je het daar niet, kan je je vragen altijd stellen.
Je kan altijd voor alles hulp vragen, maar je moet het ook echt wel zelf snappen en uitpluizen. Voorzeggen is niet verstandig, ik hoop dat je dat begrijpt. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 25 okt 2011, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door anshadow
#2145415
dankej wel voor de genomen moeite en natuurlijk snap ik het dan voorzeggen t makkelijkste is maar inlzen t beste blijft hangen! ddankje , ik ga deze week alles even grondig doornemen en dan als het kan en alles GOED duidelijk is volgende week over op barf. fijna avond
Door anshadow
#2152235
me hond heeft epileptie aanval zondag gehad voor t eerst dus vandaag dierenarts geweesdt ik kon niet eerder vanwege de kinderen en geen oppas
algehele check up laten doen en een algeheel bloedonderzoek
alles is netjes in orde behalve ze lever. de waarde zijn normaal 100 en hy zit op 196 iets aan  de hoge kant.
ik had gelezen dat by epliepsie  barf veel beter zou zijn dan brfokken ivm de voedingsstoffen die erin zitten
iemand ervaring mee en ook wbt de lever
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door