Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2145050
Ik zit me ineens af te vragen, waarom zouden we bij honden niet alleen de baarmoeder kunnen verwijderen en de eierstokken laten zitten? Voordeel is dat er geen baarmoeder meer is om ontstoken te raken. Voordeel is ook dat je teef qua karakter onveranderd blijft. Voordeel is ook dat je teef gewoon lekker d'r hormonen houdt.

Nadeel is misschien dat ze gewoon loops blijft worden maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Nadeel is ook dat de kans op borstkanker even groot blijft als bij een ongecastreerde teef, maar ik ben daar toch minder bang voor dan een hoop andere dingen.

Wie oh wie heeft hier een idee over? Is dit een gek idee?
#2145056
Ik weet niet precies wat dan de implicaties zijn. Iig kunnen ze nog wel eierstokkanker krijgen, en zoals je al schrijft ook mammatumoren. Volgens mij is de kans op tumoren vrij groot bij ongecastreerde teven maar pin me er niet op vast, de gegevens heb ik niet bij de hand.

Voor de meeste mensen is de reden om te castreren het gedoe rond de loopsheden. Voor zichzelf en ook voor de hond. Dus die zullen dat niet doen. Het karakter blijft idd hetzelfde maar na castratie hoeft dat ook niet dramatisch te veranderen. De ene hond verandert, bij de andere merk je niks of vrijwel niks. En ik vond die veranderingen zelf ook best positief, mijn dames werden een stuk evenwichtiger en minder prikkelbaar, en voorspelbaarder. De ene wilde niet meer 4 maanden per jaar fanatiek achter de kerels aan en de andere had geen last meer van schijndracht en aanhangende depressies.
#2145071
Toevallig kwam deze vraag laatst ter sprake in een iets andere context bij een nascholing.
Teven die nog eierstokken hebben kunnen een hele hevige baarmoederontsteking krijgen van het kleine stukje baarmoeder wat er nog inzit. De totale baarmoeder verwijderen is namelijk onmogelijk, het baarmoederslijmvlies loopt door tot en met de baarmoedermond, en die kun je dus niet verwijderen.
Dus om baarmoederontstekingen te voorkomen, is het geen optie.
#2145234
Ik ben ook maar een dom blondje hoor, dus niet te hard lachen om mijn vraag, maar als je de eierstokken laat zitten, kan een loopse teef toch gewoon bevrucht worden? Maar door de ontbrekende baarmoeder kan die vrucht zich dan niet ontwikkelen, en dus is er een lichamelijk probleem (en waarschijnlijk een hoop complicaties)? Lijkt mij? :embarassed:
#2145290
Mijn DA zegt waarom zou je de baarmoeder laten zitten, ik maak maar een kleine snede, hij vertelt er niet bij, dat er inwendig toch wel heel wat gebeurd. Ook heb ik een keer een verwijt gehad, omdat ik mijn 13 jarige teefje niet had laten steriliseren, het kwam erop nee dat het eigen schuld was, dat ze een baarmoederontsteking kreeg op deze leeftijd.
Bij een andere dierenarts wilde ik alleen de eierstokken laten verwijderen bij een hond van 8 jaar, het advies was om ook de baarmoeder te verwijderen, want als er wat problemen met de baarmoeder waren, dan moest hij er toch uit. Uiteindelijk is deze teef normaal gecastreerd en er bleken cysten op de baarmoeder te zitten. Wat is wijsheid of hebben diverse dierenartsen verschillende wijsheden!
#2145296
Dierenartsen spreken elkaar altijd tegen, dat zal je altijd hebben.
Zeker als er voor en nadelen verbonden zijn, is de ene meer voor en de ander meer tegen...
Het veiligste is om je zelf in te lezen, veel raad en verschillende meningen te vragen en dan je eigen beslissingen te nemen.
Of dat vind ik dan toch...
#2145343
Dan speelt er ook mee tijdens de operatie hoe het zaakje (sorry) er allemaal uitziet. Hoe minder gesloop hoe minder schade en hoe sneller herstel en minder kans op eventuele blokkades.
Het kan dus gebeuren dat bij de ene hond de baarmoeder kan blijven zitten en bij de andere hond de baarmoeder mee eruit gaat.
Leven heeft een regel: dat wat je niet gebruikt verdwijnt. Een baarmoeder die blijft, zonder eierstokken  ;), heeft totaal geen functie meer en zal dus verschrompelen.

Tja....wat is wijsheid? Ik denk weer in het midden. Geen standaard advies maar bekijken en goed overleggen per eigenaar en per dier.
#2145363
Ik heb meerdere malen teven laten castreren ( zo noem ik het altijd)  bij verschillende dierenartsen, ik blijf het een grote ingreep vinden of het nu een wond is met 2 hechtingen of 6 hechtingen. Het kan met een whippet wel eens gebeuren, dat ze door de narcose onderkoeld raken, een da moet dus dit ras zeker een aantal uren tot de narcose is uitgewerkt onder een warmtelamp en op een matje leggen. Echt positief zijn mijn ervaringen dus niet, denk dus goed na of het echt noodzakelijk is. Is loops zijn nou echt zo erg?
#2145401
Fido schreef: Leven heeft een regel: dat wat je niet gebruikt verdwijnt. Een baarmoeder die blijft, zonder eierstokken  ;), heeft totaal geen functie meer en zal dus verschrompelen.
Dat dacht ik dus ook altijd, maar vraag het me af.... :g:
Heb eens een hond geopereerd aan een liesbreuk en daar lag dus een complete baarmoeder in. De hond was al jaren geleden gecastreerd.
#2145454
Volgens mij verschrompeld dat niet. Het wordt wel inactief door het gebrek aan hormonen.  Das wat anders.
In praktijk zal het dus kleiner worden dan een baarmoeder die wel actief is (en baarmoederslijmvlies aanmaakt en zo, weet niet precies hoe dat bij honden zit), maar helemaal verdwijnen of ontzettend klein worden kan volgens mij niet. Zo simpel zit de natuur nu ook weer niet in elkaar...
Hangt er ook altijd vanaf hoe oud de hond was en hoever de baarmoeder ontwikkeld was en of ze ooit gedragen heeft.
Mijn baarmoeder ziet er vast ook heel anders en een stuk kleiner uit dan die van iemand die al meerdere kinderen gehad heeft...
#2146198
Onze whippets doen mee aan het hondenrennen, dan is het lastig als ze midden in het seizoen loops worden en sommige teven zijn na 4 maanden pas weer in topconditie en hup naar de volgende loopsheid. Het is een beetje mode aan het worden om de teefjes dan de kattenpil te geven, een pil per week. Ze worden "misschien"ietsje minder snel, maar meedoen kan je. Nou heb ik me enige jaren geleden ook daartoe laten verleiden met het gevolg een baarmoederontsteking en een acute castratie was het gevolg. Nu laat ik mijn teven gewoon loops worden, want dan had ik maar reuen moeten nemen toch!!!!Ik heb 5 teven, waarvan 3 gecastreerde oudjes en 2 nog in bezit van alles, ook heb ik een reu bij deze tevenroedel. Bij de loopsheid houd ik ze vanaf een dag of 10 gescheiden, dat geeft niet al te veel problemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door