Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Oesje72
#2145027
Hoi hoi,

Ik las in het doc. "Barf voor beginners" dat je beter geen pitten van steenvruchten (zoals abrikoos, perzik) kunt geven. Nu hebben wij een abrikozen boom in de achtertuin staan en daar vallen met regelmaat abrikozen uit; Vino eet ze met smaak op. Kan dit nu dan kwaad?? Het is natuurlijk niet zo dat hij er meer dan 5 per dag eet, want zo groot is de boom  nou ook nog niet, maar ik ben wel heel erg benieuwd waarom hij dit niet mag eten. Weten jullie het?
Door Lizzy
#2145036
En heel soms willen deze pitten ook voor obstructies zorgen (hoewel ik dat zelf nog nooit mee heb gemaakt/heb gehoord). Bij mijn weten poepen honden deze pitten in z'n geheel weer uit en komt er dan overigens geen blauwzuur vrij. Net als bij appel pitten. Maar misschien dat iemand daar een ander idee over heeft!
Door Oesje72
#2145040
Hoe giftig is dat blauwzuur? Moet ik er echt voor gaan zorgen dat hij er geen een meer eet, of kan een klein aantal geen kwaad?

Niet dat het een hele grote moeite is hoor, om die abrikozen op te ruimen, maar je kan het nooit helemaal voor zijn. Vino is toch net ff iets sneller in zoeken/eten  ::)
#2145041
Eet hij de pitten op?
Bij een abrikoos is de pit redelijk sterk dicht. Ik veronderstel dat die er ook weer in zijn geheel en ongeschonden terug uitkomt?
Dan kan het weinig kwaad, want het blauwzuur komt dan niet vrij.

Ik weet niet of je ooit een perziksteen open gezien hebt? Die vallen bij rijpe vruchten vrij snel open, en daar zit dan de echte pit in die lijkt op een amandel (is ook hetzelfde in wezen). En daar zit het blauwzuur in.  Bij een abrikoos vallen die niet zo open als ik het juist heb? Als ze dicht blijven tot ze er bij de hond uit komen, lijkt het met ongevaarlijk.  
Maar als hij de eigenlijke pit van vb een perzik zou opeten, dan zou ik dat toch verhinderen.

Dus eens goed kijken naar de stenen of ze open gaan of niet. En kijken hoe ze er terug uitkomen.

Blauwzuurvergiftiging is dodelijk (cyanose), maar ik weet niet hoeveel ervan nodig is.  En ik weet ook niet hoeveel zo'n pit bevat.  Ik weet ook niet of het afgebroken of uitgescheiden wordt door het lichaam of zich gaat opstapelen... Maar dat kan je vast wel opzoeken. (kijk even op cyanide=blauwzuur).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 25 okt 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2145045
Oesje72 schreef: Hoe giftig is dat blauwzuur? Moet ik er echt voor gaan zorgen dat hij er geen een meer eet, of kan een klein aantal geen kwaad?

Niet dat het een hele grote moeite is hoor, om die abrikozen op te ruimen, maar je kan het nooit helemaal voor zijn. Vino is toch net ff iets sneller in zoeken/eten  ::)
Vrij giftig maar ik heb er in kleine hoeveelheden nog nooit wat van gemerkt. Ik vraag me net als pearlofpassion of je hond de pitten kapot maakt of heel uit poept. Ik geloof dat als hij ze heel uit poept, ik me persoonlijk geen zorgen zou maken.
Door Oesje72
#2145065
Dank jullie voor de reacties, maar ik ben toch echt bang dat hij ze wel doorbijt.  :-\
Ik heb ze echt nog nooit in zijn poep gezien.

Dus volgend jaar ga ik als eerste naar buiten, ga vegen en dan mag Vino pas de tuin in.  ::)

:D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door