Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door zzz-dodo-zzz
#2142334
Ik ben even aan het kijken voor een menu'tje voor volgende week,
Maar ik kom er toch nog niet helemaal uit...
Ik wil graag 6 dagen KVV voeren en 1 dag BARF,
En ik zat voor volgende week aan dit te denken:


Maandag:
KVV: Haaksbarf lam, ong. 235 gram.
1 rauw eitje

Dinsdag:
KVV: Haaksbarf rund, ong. 240 gram.

Woensdag:
KVV: Haaksbarf paard, ong. 240 gram.

Donderdag:
KVV: Haaksbarf geit, ong. 240 gram.

Vrijdag:
KVV: Haaksbarf Lam, ong. 240 gram.

Zaterdag:
1 Kippenvleugeltje (70 gram???)
0,5 Kippenlevertje (40 gram???)
Ong. 40 gram kipfilet
Ong. 25 gram groente
En dan Haaksbarf kip tot het juiste gewicht (ong. 60 gram)

Zondag:
KVV: Haaksbarf Rund, ong. 240 gram.


Klopt dat een beetje?,
Helaas heb ik voor het BARF nog niet alles in huis,
Vandaar dat het nog niet helemaal klopt met de verhoudingen, er missen wat dingen,
Maar volgens mij maakt dat voor 1 dag niet uit omdat de rest wel compleet is.


(Oowja, de hond is 1 jaar en weegt 7,8 kilo)
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op vr 21 okt 2011, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#2142339
Ik zou tijdens de barf dag geen orgaan geven. Dat zit al genoeg in de KVV. Gewoon wat bot met spiervlees of vis. Je geeft 6 dagen KVV en wisselt minstens 4 diersoorten met elkaar af. Ik zou ook kijken of je de zaterdag een diersoort kunt geven die je niet als KVV geeft
Door zzz-dodo-zzz
#2142346
Van Haaksbarf kunnen we trouwens aan alle smaken komen, maar er passen maar 4 rollen tegelijk in de vriezer,
Vandaar dat we het afwisselen, paard en lam hebben we vrijwel altijd,
Daarbij wisselen we de zalm, geit, rund, konijn, kip en eend af.
Op de BARF dag hebben we meestal kip, daarom doen we op de KVV dagen geen kip.

Omdat we maar weinig diepvriesruimte hebben kunnen we niet zoveel BARF-dingen kwijt,
Vandaar dat we het nu alleen moeten doen met de kipfilet, kippenvleugeltjes en kippenlevertjes.

Wat eventueel wel kan is 2 kippenvleugeltje i.p.v. 1,
Dan zou het zoiets worden:

Ong. 140 gram (?) kippenvleugeltjes (2 stuks)
Ong. 15 gram kippenlevertjes
Ong. 40 gram kipfilet
Ong. 25 groente
En de rest weer aanvullen met Haaksbarf kip

Is dat beter?
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op vr 21 okt 2011, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zzz-dodo-zzz
#2142354
Oke, dan word het kipfilet i.p.v. Haaksbarf :)

Alleen met de pens weet ik niet of dat lukt, want ik moet het hier in de buurt kunnen krijgen,
Wat voor pens is dan het beste?
En de levertjes kan dat echt niet?, ook niet een heel klein beetje, bv. 10 gram?
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op vr 21 okt 2011, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MJoze
#2142492
Je voert 250 gram per dag

50% vleesbot = 125 gram
25% spiervlees = 62.5 gram
10% groente = 25 gram
15% orgaan = 37.5 gram

Uitgaande van wat je in huis hebt zou ik het volgende voeren:
vleesbot: ongeveer 125 gram, als 2 vleugeltjes ca 140 gram wegen is dat prima
spiervlees: kipfilet: ongeveer 62.5 gram
groente: 25 gram
orgaan: zoals TMG191 zei: er zit al best veel orgaan in de KVV, maar je hebt de levertjes al in huis, dus zou ik een beetje lever geven. Als een levertje ongeveer 40 gram weegt kun je inderdaad een halve geven.

Zo kom je ongeveer uit op je 250 gram.

Zoals je wel ziet krijg je van iedereen een ander advies. Ik denk dat je ook heel veel verschillende adviezen zou krijgen als je zou vragen wat je zelf het beste kunt eten. Iedereen heeft daar ook eigen ideeen over. Daarom is het zo belangrijk dat je alles in de bibliotheek goed leest en zelf leert om een menu te maken. Dan kun je rekening kunt houden met wat je aan kunt komen en kunt bewaren. Het is ook belangrijk om te kijken waar je hond het goed op doet.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig: Wat voor soort hond heb je en hoe oud ben jij?

Als je nog vragen kun je ze gerust stellen hoor!

Tip: Misschien kun je via `verzamelplaats` wel iemand in de buurt vinden waar je wat kleine porties barf-producten kunt overnemen.

Succes, MJ
Door zzz-dodo-zzz
#2142609
Bedankt :)

Ik heb een Cavalier King Charles Spaniël, en ik ben zelf 15.

Ja klopt, daar heb ik al veel gelezen,
Maar voor de zekerheid plaats ik het hier ook nog even.
Ondat ik gewoon zeker wil weten dat het goed is.
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op za 22 okt 2011, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MJoze
#2142717
Mijn dochter is 16 en heeft ook een Caveliertje  :D. Alleen weegt die van ons 13 kg, ze is erg groot uitgevallen.
Nou, ik vind het erg goed van je dat je probeert om je hondje zo goed mogelijk te voeren en er zo mee bezig bent.  ;D
Schouderklopje, MJ
Door zzz-dodo-zzz
#2142722
Haha, die van mij is echt een kleintje, met zijn 7,5 kilo.

Mijn moeder wou royal canin brokken, maar ik ben haar steeds meer aan het overhalen :)

Eerst was het altijd brok, toen 6 dagen brok en 1 dag KVV, toen 's ochtends brok en 's avonds KVV, toen altijd KVV, en nu is het 6 dagen KVV en 1 dag BARF,
En ik hoop dat het uiteindelijk alleen BARF word :)
Door MJoze
#2142799
[quote="zzz-dodo-zzz"]
En ik hoop dat het uiteindelijk alleen BARF word :)
[/quote]
Je bent tot hier gekomen en als je het rustig aan doet komt het vast goed!
Groetjes, MJ
Door zzz-dodo-zzz
#2142820
Opzich wil ze alwel op BARF, maar ze wil geen nieuwe vriezer kopen,
In de vriezer die we nu hebben is ruimte voor ong. 5 kilo,
En dat is een beetje klein voor BARF... :)
Gebruikersavatar
Door nova
#2144844
[quote="zzz-dodo-zzz"]
Opzich wil ze alwel op BARF, maar ze wil geen nieuwe vriezer kopen,
In de vriezer die we nu hebben is ruimte voor ong. 5 kilo,
En dat is een beetje klein voor BARF... :)
[/quote]

5 kilo is idd niet veel.

Misschien kun je bij de poelier ook nog eens vragen voor  konijnekopjes.  Klein, een  extra diersoort  en vaak krijg je ze gratis.
In verband met het formaat geschikt voor kleine hondjes . ;)
Ik wil je even laten weten dat ik het knap vind  om op die leeftijd al zo bewust met diervoeding om te gaan
Door Nadia
#2144845
Eens met Miet, super dat je je inzet voor de juiste diervoeding.

Wat betreft je menu. Ik zou het niet zo moeilijk maken. je voert 6 dagen compleet. Hiervan voer je genoeg verschillende dieren.
Je barf dagje zou ik lekker makkelijk houden.

Ik zou gaan voor kippennekjes, of vleugels. of iets van konijn/eend. net wat je wilt. Hier een beetje spiervlees bij en that's it! Ik zou niet lastig gaan doen met een beetje lever hier en een beetje van dit daar. Gewoon 50/50 vleesbot/spiervlees. Of iets minder bot. net wat je wilt. Voor 1 dag in de week is dat helemaal geen ramp.
Ik zou me die dag juist toespitsen om eens af te wisselen. Dus eens een sardientje geven (vis mis je geloof ik nog). Of eens een stukje pens.

Dat je groente wilt geven is goed! Echter zou ik dit indien mogelijk iets vaker dan 1 keer in de week geven. Zodat het ook als ruw voer goed zijn werk kan doen. (of zit in haaks al groente??)

met die hele visjes is het wel leuk om je moeder straks te overtuigen van een extra barf dag :)
Door zzz-dodo-zzz
#2145010
Ik zat zelf te denken om een keer in de twee week een visdagje te doen,
En dat dan gewoon op een KVV dag (bv. op maandag).
Hij heeft nog nooit echt een rauwe vis gehad,
Alleen Haaksbarf zalm (vind ie niet lekker) en kleine gedroogde visjes als snack (vind ie wel lekker),
Dus ik ben benieuwd hoe die dat gaat vinden.

In Haaksbarf zit ook al groente,
Maar vaak krijgt hij ook wel wat zo tussendoor.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door