Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2144604
Net met het eten klaar maken deed mijn gecast kater Mika van bijna 2,5 jaar heel apart.

Wankel/dronken op de poten, daarom gaan liggen.
Linker voorpoot gestrekt, later krom en voet vreemd gedraaid
Rechter krom en nagels uit.
Hoofd in vreemde houding gedraaid.

Anders dan anders was het vandaag voor het eten maken erg druk. Ik heb 4 kittens van 7 weken en 1 kitten van 16 weken die voor het eerst door de hele woonkamer achter elkaar aan het rennen waren. Tevens liepen 4 van mijn eigen katten (waaronder ook Mika) en 3 honden daardoor wat onrustiger door de woonkamer.

Zou dit een epileptische aanval geweest kunnen zijn? En wat moet ik hier verder mee/aandoen?

De eerste 15sec van dit filmpje leek het wel wat op alleen had hij zijn kop omhoog.


*Edit:
Sinds ik opvang kittens heb (sinds 27 Augustus) sproeit hij ook. Tevens is hij angstiger.
Laatst gewijzigd door *Nikki* op ma 16 jan 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2144646
koekje schreef: Ik zou even zn hartfunctie bij de dokter laten bekijken (echo). Epilepsie bij katten is nog steeds best zeldzaam.
Nu/morgen of eerst afwachten of er een tweede aanval komt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2144665
Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand van. ik weet alleen dat bloedpropjes (veroorzaakt door hcm of ander hartprobleem) in grote vaten even kunnen gaan zitten en zo de doorbloeding kunnen belemmeren. Dat zou zo'n aanval kunnen verklaren. Wellicht zijn er ook nog 80 andere mogelijkheden.
Ik zou er wel komende week mee naar de dokter mee gaan.
Door Too
#2145867
*Nikki* schreef:
Zou dit een epileptische aanval geweest kunnen zijn? En wat moet ik hier verder mee/aandoen?

De eerste 15sec van dit filmpje leek het wel wat op alleen had hij zijn kop omhoog.


*Edit:
Sinds ik opvang kittens heb (sinds 27 Augustus) sproeit hij ook. Tevens is hij angstiger.
Zou t ook door de stress kunnen komen? Is ie gevoelig voor een feliway-stekker.. ?

Mijn ouwe Omo heeft ooit 1x zo'n aanval gehad... 'stuipen', verstijven en alles laten lopen, naderhand was ze nog een tijd [uren] van t padje
Bij haar [ze was toen al hoogbejaard, slechthorend en zicht werd slechter] was t duidelijk vanwege enorme verhuis/klus stress : t huis stond vol dozen en ik was heel weinig thuis en onrustig/gehaast
Na overleg met/ onderzoek door da is ze steeds meegegaan naar t nieuwe huis  :D, blijkbaar was t bij mij in de buurt zijn belangrijker dan de 'ellende' van t mandje op de fiets
Nadien is er nooit meer zoiets voorgevallen.
Door Limpy
#2146418
koekje schreef: Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand van. ik weet alleen dat bloedpropjes (veroorzaakt door hcm of ander hartprobleem) in grote vaten even kunnen gaan zitten en zo de doorbloeding kunnen belemmeren. Dat zou zo'n aanval kunnen verklaren.
Bij hcm patienten is juist het gevaar dat de bloedproppen losschieten naar een poot die dan afsterft (als de patient dan nog lang genoeg leeft) heeft mn da ooit eens verteld en ik kan het alleen maar beamen, frodo is hier zo aan zn eind gekomen  :-\  bij hem heb ik nooit zo´n aanval gezien als in de link in dat jaar dat hij actief hcm patient was (hij had het al eerder maar toen wist ik het niet)
(wat niet uitsluit dat anderen het misschien wel hebben? hij was de enige katse hartpatient die ik heb meegemaakt)
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2225779
Vanavond was het weer raak. Een aanval van ongeveer 2 minuten, begin van de avond.

Lag op bed bij mij. Werd onrustig, wilde van bed en ging naast het bed op de grond liggen.
Verminderd bewustzijn, spiertrekkingen en fietsbewegingen.
Nagels in en nagels uit achter elkaar.
Toen is hij gaan lopen, trok hij met zijn linker achterpoot. Ging op de trap liggen met zijn staart in een vreemde houding met krul.
Van de trap geroepen en toen van de trap getild. Daarna gelijk weer de oude.
Even alleen in de kattenkamer gelaten om tot rust te komen. Na ongeveer 20 minuten weer rond laten lopen.

Voor het sproeien hebben we Feliway gekocht maar kan niet echt zeggen dat het werkt. Dagen sproeit hij wel minder. Dagen sproeit hij zeer veel. De laatste opvangertjes zijn al een maand weg.
5 Januari zag ik dat zijn urine een beetje rossig was. Daarna geen verkleuringen in zijn urine meer gezien.
Ongeveer een half uur na zijn aanval vandaag sproeide hij tegen prullenbak. Zijn urine was sterk rood verkleurd.

Morgen ritje Da en beginnen maar met een bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2226411
sella schreef: Ik zou ook proberen wat urine op te vangen.
Moet het wel lukken  >:( >:(

Vanavond naar de DA. Mogelijk blaasontsteking door stress en als reactie op dit alles epileptische aanvallen. Nu trachten urine op te vangen en als dit niet lukt wil ik dat ze de blaas gaan aanprikken.

Na de hele dag online gezocht te hebben gaat mijn voorkeur uit naar (als deze telefonische diagnose klopt!):
Clomicalm tegen de stress
Cystease om de slijmlaag van de blaas te herstellen (urineverzurend)
Tevens eerst verder gaan met de Bibi en dit wat aanvullen met water en zo nodig bij de volgende bestelling bij Lupa Bandit Bio Dieet suiker/blaas/nier bestellen.

Ik wil absoluut niet gaan voor Da voer. De kans dat hij dan ook nog eens Calciumoxalaat krijgt is groot lees ik veel.

Eerst maar vanavond afwachten
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2226547
Thanxx Dory  :-*

Ik weet dat de maagzuur een andere hoogte heeft als je rauw voert dan bij brok voeren. Is dit ook met urine? Dus dat ze bij rauw een andere Ph waarde hebben!!
Door 202Spots
#2226602
*Nikki* schreef: Ik weet dat de maagzuur een andere hoogte heeft als je rauw voert dan bij brok voeren. Is dit ook met urine? Dus dat ze bij rauw een andere Ph waarde hebben!!
Ik weet niet zeker bij katten,maar bij honden is de pH meestal beter(lager) met 'n rauw diet...
Door *Flip*
#2226628
het filmpje ziet er beangstigend uit, zeker meenemen naar de DA! Het lijkt mij op een probleem thv hersenen/ruggenmerg of prikkeling van zenuw naar spier. Voor stress vind ik dit wel erg extreem.

succes!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2227009
202Spots schreef: Ik weet niet zeker bij katten,maar bij honden is de pH meestal beter(lager) met 'n rauw diet...
Bij katten geldt dit dus ook zei de DA :)

Mika heeft geen blaasontsteking maar wel een ontsteking. Zijn eiwit gehalte is te hoog. AB spuit gekregen en AB mee voor 12 dagen.
Omdat hij al erg onzeker is en alles begon na het opvangen van de katten kan het allemaal te maken hebben met stress. Ik heb dus gevraagd om Clomicalm. Dit gaan we 2 maanden proberen en als het niet helpt gaan we verder kijken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door