Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#2143925
Ik heb een vraag over Alice.

Ze woont nu bijna een jaar bij mij. Heeft de eerste 2 maanden HappyCat brokken gehad en daarna, dus al bijna 10 maanden, Barf zelfgemalen.

We hebben de eerste 5 maanden een vlooien epidemie in huis gehad met haar komst. Waarschijnlijk meegenomen uit die smerige cattery waar ze vandaan komt.
Na 3 maanden tobben. En Neoral slikken (denk 4 weken) hebben we besloten om al haar tanden te trekken.

Ze knapte zienderogen op. Maar nu het huis vlo vrij is. Ze heeft zelf geen vlooien. Blijft ze toch heel veel likken net boven haar staart. En hoe gek zonder tanden... Er zitten daar nu wel korstjes.echt openbijten kan ze dus niet. Maar ze heeft duidelijk jeuk.

Ze voldoet niet aan de voedselallergie beschrijvingen die ik hier op BP gevonden heb. En ik weet eerlijk gezegt niet zo goed wat ik nu moet doen.

Is het stiekum toch een voedsel allergie?
Zijn het nawerking problemen Vd Neoral?
Zou ze tocch een lever of nier probleem hebben? Wat zich uit in de uitslag boven haar staart?

Ik vraag het liever eerst bier. Vd DA moet ik anders waarschijnlijk dure Hills brokken gaan geven. En dat ga ik zowiezo niet doen.

Wie kan mij en Alice helpen?
Laatst gewijzigd door Nathascha op ma 24 okt 2011, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2144093
Ik zou ook niet aan voedselallergie denken. Die uit zich bij katten bijna altijd rond de kop en de halsstreek.  Niet achteraan dus.

Maar ik weet dan ook niet wat het wel is.
Kaallikken kan van de stress zijn (het zou kunnen dat het een overblijfsel is van haar vorige thuis en dat het nog wat tijd nodig heeft om ervanaf te geraken, of dat dat zelfs niet vanzelf lukt, repititief gedrag noemt dat dan). Maar het kan ook door pijn op die plaats komen.  Daar kan je natuurlijk enkel met grondige onderzoeken achter komen...  :-\

Maar misschien dat iemand er hier ervaring mee heeft en een idee heeft om op een andere manier erachter te komen waar het aan ligt.
Je zou wel in het oog kunnen houden of ze op een speciale plaats of moment likt.  Ik ken een kat die het altijd op dezelfde mat ging doen (bij hem was het ook stresslikken van de vorige eigenaar). Mat weg, en gedaan met likken...  Ook bepaalde zaken in de buurt, gebeurtenissen enz kunnen die invloed hebben. Dus je kan wel even kijken en misschien alles opschrijven om een patroon te vinden in haar likgedrag.
Door Nathascha
#2144114
Dank je!
Daar had ik dus zelf niet aan gedacht.
Het gekke is wel dat er korstjes zitten. Dus de huid reageert wel ergens op. Terwijl ze geen tanden heeft, dus ze verwond zichzelf niet.

Ik heb wondspray staan op hom.basis. Zou ik dat erop kunnen sprayen? Er zit oa lavendel in. Dit verkoeld en geeft rust.

Haar vorige huis was idd er stress vol voor haar. En ze was daar heel schuw en terug getrokken meisje. Ook weet ik dat ze van geboorte af aan een mager krielkipje was. En ze was redelijk ondervoed toen ik haar kreeg. De start was dus niet makkelijk voor haar.

Het gedrag dat ze toot lijkt op dat gedrag als een kat vlooien heeft. Ineens vanuit het niets zitten likken en " bijten" op die plek.
#2144120
Hmmm, het zou ook pijn kunnen zijn natuurlijk. Aangezien ze zo plots reageert.

Of een kat die kaallikt zich ook wonden likt, weet ik niet. Ik denk inderdaad meestal niet.
Maar je mag niet vergeten dat een kattentong erg ruw is. Misschien kunnen ze de huid ook wel kapotlikken als ze echt blijven doorgaan. Maar dat weet ik niet.
En is het voor de rest kaal daar? Want enkel korsten tussen het haar, dan lijkt het me inderdaad geen kaallikken. Dan zal het eerder een huidreactie zijn waar ze dan jeuk van heeft.
Maar ik weet dan niet wat het is.

Misschien kan je dan best een afschraapje laten maken bij de DA om te kijken of er een schimmel of andere infectie op zit.
Voedselallergie lijkt het me echt niet, maar het kan vb ook een soort contactallergie zijn... Waspoeders, bepaalde stoffen enz... het kan allemaal...
Door Nathascha
#2144134
Ik vind het fijn dat je met me mee beredeneer! Dank je!

Het is niet kaal. Ze is langharig. Dus komt moeilijk met haar tong direct op haar huid.

Wat me wel opvalt, is dat ze ook nooit sterk in haar achterhand is geweest. En dit ook niet lijkt te worden. Ze komt maar ter nauwenood op het aanrecht. Daar staan de voerbakjes ( anders eten de honden het op) Maar een test bij de DA gaf in elk geval geen aanleiding tot verder onderzoek Vd heupen eo patella.

Hmm nu ga ik dus toch weer twijfelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2144240
Korsten bij de staart is klassiek voor vlooienallergie. Misschien heeft ze er eentje per ongeluk gevonden en is door de plaag op haar vorige adres er te gevoelig op gaan reageren.
Door Nathascha
#2144260
Dank je Koekje.
Het rare is dat ik daar ook aan denk. Maar dat dit dus eigelijk helemaal niet kan. Maar misschien zit ik wel fout. (hoor ik dan graag)
Beide katten hebben een injectie gekregen die je om het half jaar moet halen. Door die stof in het lichaam word de vlo steriel en plant zich niet meer voort.
Na deze injectie is het huis voor de 5 e maal  :o chemisch helemaal gespoten. Is alles gezogen, zak weggegooid. Honden behandeld. Katten met shampoo gewassen en alle slaapplaatsen ook gewassen. Sindsdien vind ik geen vlo meer in huis en op de katten en honden zie ik ook geen poepjes meer.
Kan er dan toch een vlo haar gebeten hebben??? :-\ ik word langzaam gek gemaakt door die pieten  :-X Wat kan ik dan nu nog doen tegen vlooien die onvindbaar zijn???
Gebruikersavatar
Door koekje
#2144270
Ik heb zulke problemen met pietjes niet en ze zien hier daar ook niet allergisch voor. Ik heb wel van anderen gehoord dat er maar 1 half dode gevonden vlooi hoeft te zijn, en de jeuk en korstjes zijn er weer.
Sommige antivlooienmiddelen werken ook niet meer zo goed, de pietjes zijn er resistent voor geworden. Dat is iig zo met frontline en ik dacht ook nog wat andere middelen.

1 'voordeel': nu het steeds kouder wordt, zijn er steeds minder vlooien sowieso.
#2144284
Hoe lang geleden is die spuit gezet?

Vlooieneitjes kunnen namelijk een hele tijd (enkele maanden, ik weet niet precies hoe lang, maar erg lang) overleven in een soort slaapstand en daarna uitkomen.  Als zo'n eitje (van voor de spuit dan, logischerwijze) uitkomt, kan de vlo haar dus bijten. Die vlo wordt dan door het middel steriel en kan zelf geen eitjes meer leggen. Zo sterft de populatie uit. Maar ondertussen is ze natuurlijk wel gebeten.
Als ze zo allergisch is, dat zelfs 1 beet voldoende is voor een sterke reactie, kan dat dus in principe.
Na een half jaar zou ik verwachten dat het niet meer zou kunnen, maar tot een maand of 4 acht ik dat wel plausibel.
Het enige wat je dan kan doen is het goed opvolgen en blijven behandelen zodat vlooien nooit nog een kans krijgen om zich nog in je huis voort te planten (dat houdt dan spijtig genoeg in, al je dieren te behandelen...  :( ).

Ik heb verder geen ervaring met vlooienallergie, daarom dat ik het ook niet meteen als dat herkende.  Er zullen vast wel mensen zijn met dieren met een vlooienallergie die je kunnen helpen en uitleggen hoe zij dat onder controle houden. 
Door flin
#2144291
pearlsofpassion schreef:

Ik heb verder geen ervaring met vlooienallergie, daarom dat ik het ook niet meteen als dat herkende.  Er zullen vast wel mensen zijn met dieren met een vlooienallergie die je kunnen helpen en uitleggen hoe zij dat onder controle houden. 
hier 1 katzel met vlooiallergie,
sinds t versvoeren geen vlooi meer gezien, ondanks een uitbraak bij de buren en ondanks egeltjes in onze tuin
'k heb altijd wel advantage in huis, mocht ik toch wat tegen komen, dan worden katzels gelijk gedropt gedrupt

maar 'k heb geen honden natuurlijk
Door Nathascha
#2144296
Tja ik had er dus ook geen ervaring mee. Maar tref precies die verkeerde herplaatskat....

Het is meer als 4 maanden geleden. Zal Binnenkort wel een oproep krijgen. Ik zou er idd van balen als het toch weer vlooien zijn. Wel raar dat ik ze verder niet terug vind in de kam ed.

Tips zijnvan harte welkom. Want naar mijn idee heb ik alles al gedaan en doe ik nog steeds, wat ik er maar aan kan doen. Wie weet zie ik iets over het hoofd.
Door Mevroi Kruim
#2144760
Het doet mij gelijk denken aan vlooienallergie. Zo zag het er bij Sjors ook altijd uit, korstjes boven de staart, eindeloos likken en de haren er uit trekken en daarna doorgaan met likken en zo de huid beschadigen met die rasptong. En idd was 1 halfdode vlo genoeg voor weken en weken narigheid. De allergie is uiteindelijk overgegaan na een jaar of 3 vers voeren, maar tot die tijd was het regelmatig doffe ellende, vooral in de zomer.
Door Nathascha
#2145313
Mevroi Kruim schreef: Het doet mij gelijk denken aan vlooienallergie. Zo zag het er bij Sjors ook altijd uit, korstjes boven de staart, eindeloos likken en de haren er uit trekken en daarna doorgaan met likken en zo de huid beschadigen met die rasptong. En idd was 1 halfdode vlo genoeg voor weken en weken narigheid. De allergie is uiteindelijk overgegaan na een jaar of 3 vers voeren, maar tot die tijd was het regelmatig doffe ellende, vooral in de zomer.
En hoe kan ik Alice nu helpen dan? Naast Alles wat ik er al aan doe?? Of is het nu gewoon wachten en wachten?
Door Mevroi Kruim
#2145541
Vlooien zo goed mogelijk bestrijden, eventueel iets tegen de jeuk van de da als ze er veel last van lijkt te hebben (meestal prednison, niet leuk maar soms echt nodig) en stug doorgaan met vers voeren.
Als je vlooien bestrijdt dan idd alle dieren behandelen en zo'n nare omgevingsspray wil nog wel eens goede diensten bewijzen in dit soort gevallen. Kwestie van de minste der kwaden uitkiezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door