Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2143232
Nou, het lijkt de afgelopen tijd wel of ik steeds wat heb met Poes.
Sinds 2 dagen eet ze heel slecht. Wel drinkt ze gelukkig goed.

Heb net de DA al gebeld en ga er morgen sowieso langs.
Zij had het erover dat ze toch een tekort kan krijgen, omdat ze geen groentes krijgt. Ik hield namelijk het dieet aan met orgaan, bot en spiervlees. Geen andere dingen erbij dus. Dat stond ook een lijst van hier op het forum.

Ze zei ook dat brokken wel een complete maaltijd is, omdat daar ook de vitamines in zitten.
In het wild eten ze katten wat ze willen eten. Dus ook de groentes.

Zit nu erg te twijfelen of ik het het afgelopen 3/4 jaar wel goed heb gedaan om de katsels over te zetten naar vers vlees.
De eerste keer dat ik daarmee begon, was omdat Poes moeilijk plaste en zelfs wat bloed erbij had.
Dus toen een weekendarts destijds zei dat ik gelijk moest stoppen met brok en op blikvoer over moest gaan, nam ik aan dat brokjes dus niet goed waren.
Nu zei deze arts dat dat advies word gegeven, omdat in blik wel veel vocht zit. En als een kat slecht plast, ze dus meer vocht binnen moeten krijgen.

Het kwam dus even over het verse vlees. En ze zei dat de kat dus eet wat wij voorzetten. En in de natuur hebben ze de keus wat ze eten.

Zette me dus wel aan het denken.

Maargoed. Er staat nu kipfilet in water te koken, zodat ik Poes ook kippenbouillon kan geven, zodat haar spijsvertering (weet niet of dat het goede woord was) wel op gang blijft. Poes heeft net 2 ieniemieniestukjes kip ook nog gegeten.
Morgen dus sowieso even langs. Ik maakte me wel onwijs zorgen, dat ik er gewoon wat stress van kreeg net zeg.
Laatst gewijzigd door swenny op ma 24 okt 2011, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2143234
Dwangvoederen is een goed idee. Stop er genoeg per dag in.
Maar dat hele groenteverhaal snap ik niet zo. Een kat is een carnivoor, geen konijn.
Door swenny
#2143242
Dwangvoeren wil ik juist niet aan beginnen, omdat ik dan bang ben dat ze straks helemaal niets meer wil eten. Eten moet wel "leuk" blijven zeg maar.

Als ik zelf gedwongen word te eten.... zou ik ook spontaan een aversie tegen eten krijgen namelijk.

Het is natuurlijk niet zo dat katten dan alle groentes zouden eten, maar bijv. wel gras en dergelijke. En als ze bijv. een konijn op zouden peuzelen, zit er vast nog wel wat groente in de maag van dat konijn, wat de kat ook weer binnenkrijgt, lijkt me.
Door Tamomi
#2143331
Groentes? Is die da getrouwd met een groentenboer of zo? ???

Een kat die los buiten loopt eet klein spul zoals muizen... wat er aan groenten in een muizenmaagje zit mag geen naam hebben.
Vogeltjes eten ze ook, en in vogelmaagjes zitten eerder wormen en insecten dan groenten.
swenny schreef:
En ze zei dat de kat dus eet wat wij voorzetten.
Dat is met brokken toch ook zo?

Laat je vooral niet gek maken door die onzin. Ik zou Poes morgen zeker even laten checken, en daarna acuut een andere da zoeken.
Door swenny
#2143347
De laatste keer dat ik daar was hadden ze inderdaad nog geen andere katten, voor zover ze wisten, die vers vlees at.
Wel honden trouwens.

Met brokken is dat inderdaad ook zo, maar daar zijn natuurlijk wel allerei vitamines aan toegevoegd.
Door flin
#2143379
[quote="swenny"]
Dwangvoeren wil ik juist niet aan beginnen, omdat ik dan bang ben dat ze straks helemaal niets meer wil eten. Eten moet wel "leuk" blijven zeg maar.

Als ik zelf gedwongen word te eten.... zou ik ook spontaan een aversie tegen eten krijgen namelijk.

Het is natuurlijk niet zo dat katten dan alle groentes zouden eten, maar bijv. wel gras en dergelijke. En als ze bijv. een konijn op zouden peuzelen, zit er vast nog wel wat groente in de maag van dat konijn, wat de kat ook weer binnenkrijgt, lijkt me.
[/quote]

als een katzel in korte tijd niet of weinig eet, heb je kans op leververvetting;
dus liever voorkomen dan genezen  ;)

je mag best groentes door kvv of zelfmaal-product doen hoor!
er zijn katzels die dat heerlijk vinden (de mijne bv  :biggrin2: )
'k zou dan zeggen max 5 % van je hele menu,

je kunt denken aan: sla andyvie, boontjes, wortel
of gekookt, of gepureerd (voorverteerd  ::) )

  laat gebit checken en keel,

succes morgen bij de DA!
Door swenny
#2143391
Thanks. Ja, dat leververvetting had ik inderdaad over gehoord, vandaar dat ik gelijk maar ook een afspraak gemaakt had voor morgenochtend.

Poes eet wel es wat groente van mijn bord af, als ik nog wat over heb. Dus ga ook maar eens kijken dat ik wat groentes door haar porties maal.

Vroeg me eigenlijk af of je ook vis door het vlees kan mengen. Ze krijgt namelijk weinig vis. Vandaag staat er een portie makreel, maar ze eet het niet. Logisch, want ze eet sowieso amper haha.

Net wel een 10 ml kippenbouillon maar in haar bekkie gespoten. Vanavond nog maar wat naar binnen schuiven bij haar, want wil niet dat haar eetprikkel helemaal weg gaat.
Door beesteboelmona
#2143438
Zeker morgen na de DA gaan en laten kijken of ze wel kan eten.
Heel vaak zeggen mensen hij wil niet eten terwijl het hij kan niet eten is.
Dus eerst laten cheken of de tandjes, het tandvlees en de tong goed zijn.
Loopt de buiten en zijn er vissers in de omgeving?
Dan kan het zijn dan ze ene stuk rondslingerend vislijn heeft ingeslikt wat om de tong vast zit.
Dat is nauwlijks te zien en gebeurt niet vaak bij katten eerder bij honden.
Maar toch heel goed naar laten kijken en geen genoegen nemen met oh wil ze niet eten hier heb je speciaal blikvoer.
Door swenny
#2143447
Ze kan dus wel eten, want ze heeft vandaag 2 kleine stukjes kip gegeten. En gisteren ook een paar hapjes vlees.
Denk dus dat ze iets onder de leden heeft.

Ze komt hooguit buiten op het balkon, dus ze kan geen vislijn ingeslikt hebben of wat dan ook.

Sowieso neem ik geen genoegen met een speciaal blikje voer hoor ;)
Maar ben blij dat ik morgen gelijk terecht kan.
Door swenny
#2143613
nou, ben net terug van de DA. Vertrouwde het ineens niet meer. Had haar weer wat kippenbouillon toegediend en ging ze ineens spugen en raar lopen. En zre maakte zo'n futloze indruk.... schrok er gewoo van.

Dus op naar de DA. Ze heeft wat nierproblemen en ook wat eiwit in haar lever was ietsje verhoogd, wat logisch was omdat ze amper at.
Ze heeft aan beide kanten een infuus gekregen, waardoor ze nu met een soort onderhuidse waterzakjes loopt.
Heb haar nu lekker naast me op de bank gelegd, kruikje erbij, want ze bleek nu 37,1 te hebben. En ze was wat uitgedroogd. Vandaar het infuus. Ook nog wat andere medicatie gehad, maar dat kon ik niet onthouden.

Morgen weer even langs, om te kijken hoe het dan gaat. Dan besluiten ze ook of ze het afgenomen bloed nog opsturen om naar haar schildklier te kijken. Die voelde ze nml ook wat zitten.

Heb gewoon ff zitten janken daar. Dacht vanavond ineens: dalijk gaat ze dood ofzo :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#2143690
Heel goed van je om naar de dokter te gaan.
Er staat me iets van bij dat alleen wat onderhuids vocht niet afdoende is in dergelijke gevallen, dat er echt een infuus aangelegd moet worden. Hou het dus goed in de gaten en probeer er nog wat vocht in te krijgen. Morgen weer terug naar de dokter.
Door swenny
#2143710
Ik hoefde me voor vanavond en vannacht geen zorgen te maken over haar vochtgehalte. Vandaar dat ik morgen ook nog weer op controle kom. Hoop dat ze het goed gaat doen. Moet haar wel "dwingen" om naast me op de bank te blijven liggen bij de kruik. Het liefst ligt ze op de koude laminaatvloer.... gekke beesten blijven het ook he... :o
Gebruikersavatar
Door koekje
#2143726
Het kan zijn dat ze de kruik niet lekker vindt liggen. Je kan in dat geval ook een handdoek of dekentje opwarmen. Probeer het voorzichtig te magnetronnen of leg het anders op de radiator. Voordat je een opgewarmd dekentje aan de kat geeft, eerst even uitslaan en temperatuur voelen. Verbrande voeten is ook weer zo zielig.
Door swenny
#2143729
Heb zo een rijstzak de ik in de magnetron op warm. Het ligt sowieso of ingewikkeld in een handdoek of onder de deken waarop ze ligt. Zodat het niet te warm aanvoelt voor haar.

Maar thanks voor de tip :D
Door Limpy
#2143741
Ik heb hier ook zo´n dumbo (met arthrose nb) die het liefst op het kouwe zijl onder het bed gaat liggen maar die is sinds dit weekend ook weer erg blij met halfvolle/lege kruik (zodat het niet al te veel klotst en hij niet zeeziek wordt) met veel handdoek erop of idd onder zn deken.

Als je nog bouillon v/h kipkoken hebt, altijd lekker om erin te werken.
Succes met de dame!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door