Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2142519
Onze oudste hond, een herder, wordt de laatste tijd erg schonkig. Hij is dertien en een half en was altijd een mooie gespierde vent, niet kapot te krijgen :D.
Nog altijd is hij vrolijk, levenslustig, gek op eten en dol op onze jongste hond, waarmee hij eindeloos kan stoeien. Niet meer rennen, dat houdt hij niet meer vol en kan zijn achterhand niet meer aan, maar wandelen gaat nog relatief prima en vindt hij ook heerlijk :thumbup:. Verder begint hij dovig te worden, maja, daar valt goed mee te leven. Qua gedrag thuis zou je hem verder niet zo snel dertien en een half geven.

Dat schonkige baart me dus echter zorgen :embarassed:. Gisteravond zijn we naar de da geweest en zij heeft, na een uitgebreid onderzoek dat niks opzienbarends aan het licht bracht, uitgebreid bloed afgenomen. Hij bleek ook een paar kilo te zijn afgevallen, terwijl hij het meeste voedsel van de drie naar binnen werkt ..............
Volgende week gaan we weer een acupunctuursessie voor hem regelen, om de bloedsdoorloop te stimuleren en zijn achterhand hopelijk weer wat op te krikken.
Nu dus de uitslagen van het bloed afwachten.
Herkent iemand dit of heeft iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?
O ja, zijn vacht is ook erg 'plukkerig': niet meer mooi glad, maar met veel onderwol, die je er telkens in plukjes kunt uittrekken.
Laatst gewijzigd door FLJTS op di 08 nov 2011, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door boskat
#2142594
martine-tom schreef: Wat bedoel je met "schonkig"?
Denk mager,dat je meer de botten/ribben ziet.,benig dus
Door FLJTS
#2142736
Inderdaad, je zou het mager kunnen noemen. Zijn vel hangt over zijn botten en zit niet mooi glad meer over zijn bespiering. En als je hem aait over zijn rug, voel je zijn ruggegraat ....... Zoiets.
Door sella
#2143166
Als ik een oude herder heb, dan gebruik ik ook spiersuport, de oudjes verliezen sneller hun spieren dan je ze kan bijkweken.
Knuffel voor je oudje.
Door plant
#2143207
Ik wil je niet ongerust maken maar....

Mijn tervueren mankeerde ook niks volgens mijn DA. (na bloedonderzoek)
We hebben altijd gesport en ze was lichamelijk sterk.
Toch vond ik dat ze niet lekker in haar vel zat.
Uiteindelijk is ze gestorven aan een tumor in de buik .
Dat magere /botterige heb ik ook gezien......

Ze is 12 jaar geworden.
Door tt-tjes
#2143260
Kan je hier geen raad in geven, mijn ervaring met mijn oudere honden is dat ze idd altijd wat magerder worden omdat de spiermassa niet meer optimaal is.
Door Suzanne
#2143402
Ja, dat is wat ik met Guinnie nu ook merk...
Maar ik heb tot dit topic nooit overwogen haar er wat voor te geven; ze gaat voor haar leeftijd prima... zou het dan in haar geval ook echt nog nuttig zijn om er een spiersupport bij te geven?

Suzanne
Door sella
#2143463
Ik vindt het prettig om te doen, daar de herderachtigen, dus ook collie aka schotse herdershonden, een snelle aftakeling van de spiermassa in de achterhand, en doordat ze sneller moe worden, wat strammer, is behoud van de spieren belangrijk.  Aankweken gaat vele malen lastiger. Ik doe het puur voor het behoud van de spiermassa, zodat ze nog lang mee kunnen hobbelen op hun tempo.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2143479
Mijn oudje veranderde ook ooit plots van model, het strakke was ervan af en je kon toen acuut zien...dat is een oudje. Terwijl bij een algehele check up toen ze 11 was, de da nog gedacht had dat we met een hond van zes jaar binnen kwamen. Wanneer het precies was weet ik niet meer, volgens mij ook rond de dertien. Ze eet ook relatief veel en is niet dik te noemen, ondanks dat ze natuurlijk maar amper wat beweegt..rondje tuin...dutten, romdje tuin..dutten..rondje richting straat...dutje..enz. Die oudjes verbruiken vaak heel veel, schijnt dat doordat alles wat minder goed werkt er ook nutriëntenverlies optreedt, wat de hogere voerbehoefte zou verklaren. Om die reden, en omdat ze nogal eenzijdig eet, krijgt ze een flinke dosering multivitaminen erbij.

Of het bij die van jou ook allemaal onder "ouderdom" is weg te schrijven, zal de tijd moeten leren. Feit is dat ouderdom met gebreken en wat aftakeling komt. Binnenwerkje doet het niet meer altijd zoals wij het willen, vachtjes worden minder, bultje hier, wratje daar, het hoort er allemaal bij.
Door Suzanne
#2143601
sella schreef: Ik vindt het prettig om te doen, daar de herderachtigen, dus ook collie aka schotse herdershonden, een snelle aftakeling van de spiermassa in de achterhand, en doordat ze sneller moe worden, wat strammer, is behoud van de spieren belangrijk.  Aankweken gaat vele malen lastiger. Ik doe het puur voor het behoud van de spiermassa, zodat ze nog lang mee kunnen hobbelen op hun tempo.
Ja, dat herken ik!
Ik heb het gewoon aangezien als "ze wordt nu ouder" maar me niet gerealiseerd dat ik daar dmv een spier-support nog wat aan kon doen. Ze loopt nog "goed" (voor haar leeftijd super) maar idd kan ik me als ik erover nadenk indenken dat het wellicht voor het spierbehoud wel goed zal zijn.

Dom dat ik daar nooit zo over heb nagedacht  :-[ :-[ :-[

Sorry Guinnie; ik zal het voor je bestellen.

Suzanne
Door sella
#2143665
Suzanne schreef: Ja, dat herken ik!
Ik heb het gewoon aangezien als "ze wordt nu ouder" maar me niet gerealiseerd dat ik daar dmv een spier-support nog wat aan kon doen. Ze loopt nog "goed" (voor haar leeftijd super) maar idd kan ik me als ik erover nadenk indenken dat het wellicht voor het spierbehoud wel goed zal zijn.

Dom dat ik daar nooit zo over heb nagedacht  :-[ :-[ :-[

Sorry Guinnie; ik zal het voor je bestellen.

Suzanne
Wees niet zo streng voor jezelf ;) ik ben ook door ervaring wijzer geworden  :P
Door FLJTS
#2143794
Thnx voor de reacties! ;)
Ik zal eens navragen of de acupunctuurdame ook spiersupport kan leveren (is tevens homeopate).
Iemand anders misschien een adres waar dit te krijgen is?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door