Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2141913
Ben inmiddels een beetje zelf aan het samenstellen maar vind het zo moeilijk om te kiezen.
Er zijn van redelijk wat dieren organen te krijgen maar is een runderhart bijvoorbeeld minder of beter dan lamshart?
En runderpens beter of minder dan geitenpens? Van welk dier kun je het beste nier of lever kopen?
Heeft het voeren van maagjes en/of long een toegevoegde waarde of zijn bovenstaande vier organen ook voldoende?
Pff het is toch een stuk lastiger dan het lijkt.....
#2142553
Ik heb hier een boekje liggen van D'hont met wat tabellen van voedingswaardes. Zo worden bijvoorbeeld runderlever, kalfslever en schapenlever vergeleken, maar de verschillen zijn niet zo groot. Het is wat veel om alle verschillen te gaan opschrijven hier, maar runderlever bevat bijna twee keer zoveel vitamine A als kalfslever, volgens dit boekje, dat is volgens mij het grootste verschil bij de lever. Verder zegt Lizzy dat kalfshart minder voedingsstoffen bevatten dan runderhart, maar in het boekje vind ik geen grote verschillen.

Ook belangrijk: nier en lever zijn ontgiftende organen. Biologische organen en organen van wild zijn daardoor gezonder dan organen van dieren uit de bio-industrie die allerlei chemische goedjes te verwerken krijgen. Daarnaast zijn de rundernieren niet meer voor humane consumptie geschikt, omdat er teveel cadmium inzit. Dus ik zou nieren van andere dieren kiezen.
#2142566
Meike en Daisy schreef:Ook belangrijk: nier en lever zijn ontgiftende organen. Biologische organen en organen van wild zijn daardoor gezonder dan organen van dieren uit de bio-industrie die allerlei chemische goedjes te verwerken krijgen. Daarnaast zijn de rundernieren niet meer voor humane consumptie geschikt, omdat er teveel cadmium inzit. Dus ik zou nieren van andere dieren kiezen.
Interessant om te weten dat wist ik nog niet. Heb nu nog een rundernier hier liggen maar zal de volgende keer kijken of ik wat anders kan bestellen. Lever bestelde ik al biologisch helaas had Lupa dit deze keer niet meer.
Hoe kom het dat dit cadmium gehalte zo hoog is en waarom slaan de nieren dat zo hoog op?
#2142589
Dat wist ik ook niet van die Cadmium.

Onderstaande vond ik op wikipedia:
Cadmium is een van de weinige elementen die totaal geen bekende functie heeft in hogere organismen. Wel zijn er bepaalde diatomeeën bekend die cadmium als cofactor in het enzym carbonaatdehydratase gebruiken in plaats van zink. Zelfs in zeer lage concentraties zijn metallisch cadmium en cadmiumverbindingen uiterst giftig doordat ze zich opeenhopen in organismen en ecosystemen. Geïnhaleerde cadmiumdampen kunnen grote schade aanrichten met fatale gevolgen in de nieren en luchtwegen. Via orale toediening kan cadmium schade aanrichten in de lever en nieren. Van veel cadmiumverbindingen is bekend of wordt anders sterk vermoed dat ze kankerverwekkend zijn. Cadmiumvergiftiging kan leiden tot de itai-itaiziekte, dat uit het Japans vertaald kan worden als "pijn-pijn"-ziekte.

Uitgestoten cadmium komt, in tegenstelling tot sommige andere zware metalen als lood, in ons voedsel terecht doordat het opgenomen wordt door planten. De cadmium wordt opgeslagen in de lever en nier van dieren die deze planten eten. Ook is een directe inname mogelijk; in bladgroenten als sla en spinazie komen snel hoge concentraties cadmium voor. Putwater uit vervuilde gebieden bevat cadmium, en verder zijn sommige stofdeeltjes cadmiumrijk, en deze kunnen door inslikken of inademen opgenomen worden in het lichaam.

Lage blootstelling aan cadmium geeft geen onmiddellijke gezondheidsproblemen, maar schaadt de gezondheid op lange termijn; het verstoort de werking van de nieren, en maakt de beenderen minder sterk (osteoporose en botbreuken). Uit een recent (2006) en grootschalig onderzoek in de Noorderkempen is gebleken dat er een verband is tussen het inademen van grote hoeveelheden cadmium en het voorkomen van longkanker. Het wordt door de IARC dan ook ingedeeld als een "kankerverwekkend voor de mens".


Wat ik mij daarbij vooral afvraag dan is waarom het in andere dieren niet zoveel opgeslagen wordt. Het lijkt me logisch dat het in de nieren wordt opgeslagen en dat het dan bij runderen meer voorkomt dan bij kalveren (langere blootstelling), maar waarom dan niet bij schapen? Konijnen worden in kooien gekweekt en krijgen geen verse groenten te zijn, behalve dan biologisch gekweekte konijnen.  Maar is dat dan beter? Als Cadmium uit de lucht komt vallen en in planten opgenomen wordt, is biologisch dan beter?
Ik weet wel dat biologisch veel meer andere voordelen heeft, maar het is wel even verontrustend...
En waarom nemen die koeien het dan zoveeel op? En is dat dan alle koeien, of diegene die in verontreinigd gebied staan?
Ik denk dat vooral de luchtvervuiling (zoals met vele zware metalen) en bodemverontreiniging van cruciaal belang zijn. 
Maar dan blijft de vraag of koeien het echt het meeste opnemen, of het een fout is in het onderzoek door geen rekening te houden met omgevingsfactoren. En als koeien het werkelijk meer opnemen, hoe komt dat dan? En is biologisch dan beter ivm cadmium?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 22 okt 2011, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2142689
Wat ik begrepen heb is dat rundernier van dieren ouder dan 2 jaar niet meer voor humane consumptie verkocht mag worden ivm. het cadmium gehalte. Dit wordt als cat. 3 vlees beschouwd en wel geschikt geacht voor dierlijke consumptie. Kijk voor de aardigheid eens op de blauwe pakjes van smuldier (rundvlees), daar staat cat. 3 op!
#2142693
Meike en Daisy schreef: Ik heb hier een boekje liggen van D'hont met wat tabellen van voedingswaardes. Zo worden bijvoorbeeld runderlever, kalfslever en schapenlever vergeleken, maar de verschillen zijn niet zo groot. Het is wat veel om alle verschillen te gaan opschrijven hier, maar runderlever bevat bijna twee keer zoveel vitamine A als kalfslever, volgens dit boekje, dat is volgens mij het grootste verschil bij de lever. Verder zegt Lizzy dat kalfshart minder voedingsstoffen bevatten dan runderhart, maar in het boekje vind ik geen grote verschillen.

Ook belangrijk: nier en lever zijn ontgiftende organen. Biologische organen en organen van wild zijn daardoor gezonder dan organen van dieren uit de bio-industrie die allerlei chemische goedjes te verwerken krijgen. Daarnaast zijn de rundernieren niet meer voor humane consumptie geschikt, omdat er teveel cadmium inzit. Dus ik zou nieren van andere dieren kiezen.
Dhont z'n boekje is echt te oud om daar conclusies van vandaag-de-dag aan te verbinden. Ik zal de voedingswaarde tabellen die ik heb gebruik voor mijn 'bewering' erbij gaan zoeken. Die zijn recent, deze niet.

Rundernieren zijn prima voor humane consumptie als de locatie waar de koeien geleefd hebben goed is of de leeftijd goed is. Even zoeken op barfplaats, dan vind je daar meer over (voor iedereen z'n rundernieren weg gaat lopen smijten).
#2142698
Gevonden:

overschrijding
cadmium in
rundernieren
Uit onderzoek is gebleken dat er in
Nederlandse rundernieren het maximum
level cadmium wordt overschreden.
Daarom is door de VWA besloten
rundernieren van runderen ouder dan twee
jaar uit de humane voedselketen te weren.
Deze nieren mogen wel als diervoeding
worden verkocht.

Rundernieren van dieren ouder dan twee jaar
kunnen als categorie 3 materiaal worden
afgevoerd. Daarmee is de bestemming als
categorie 2 van dieren ouder dan 5 jaar
komen te vervallen. De VWA controleert
hierop vanaf 1 oktober. Slagers die dit niet
opvolgen lopen het risico op hoge boetes.

Op deze link naar het slagersvakblad: http://www.knsnet.nl/websites/kns/files ... nr%209.pdf

==========

Ze vinden het prima als je hond teveel cadmium binnen krijgt ::)
#2142701
Ik probeer wel de diersoort ook voor orgaan af te wisselen en ik ga alleen voor bio en wild (juist bij orgaan)
maar dat is allemaal gevoelsmatig en zit verder geen hele theorie achter.

Mijn honden zijn ook kritisch met welke orgaan ze wel lusten en welke niet (diersoort afhankelijk). Wilde haas gaat er in als koek bijvoorbeeld
#2142702
Lizzy schreef: Gevonden:

overschrijding
cadmium in
rundernieren
Uit onderzoek is gebleken dat er in
Nederlandse rundernieren het maximum
level cadmium wordt overschreden.
Daarom is door de VWA besloten
rundernieren van runderen ouder dan twee
jaar uit de humane voedselketen te weren.
Deze nieren mogen wel als diervoeding
worden verkocht.

Rundernieren van dieren ouder dan twee jaar
kunnen als categorie 3 materiaal worden
afgevoerd. Daarmee is de bestemming als
categorie 2 van dieren ouder dan 5 jaar
komen te vervallen. De VWA controleert
hierop vanaf 1 oktober. Slagers die dit niet
opvolgen lopen het risico op hoge boetes.

Op deze link naar het slagersvakblad: http://www.knsnet.nl/websites/kns/files ... nr%209.pdf

==========

Ze vinden het prima als je hond teveel cadmium binnen krijgt ::)
Nou dat is misschien bij KVV's het geval, maar ik sprak laatst 'mijn' slager over nieren en lever en hij zei dat ze afgekeurd waren door de dierenarts, dat wil dus zeggen afgekeurd voor humane consumptie maar hij heeft ze dus ook laten vernietigen en verkoopt ze ook niet aan mij (hij weet dat het voor de honden is). Het is te hopen dat alle slagers/ slachters het zo doen  ::)
#2142705
Sarah5 schreef: Nou dat is misschien bij KVV's het geval, maar ik sprak laatst 'mijn' slager over nieren en lever en hij zei dat ze afgekeurd waren door de dierenarts, dat wil dus zeggen afgekeurd voor humane consumptie maar hij heeft ze dus ook laten vernietigen en verkoopt ze ook niet aan mij (hij weet dat het voor de honden is). Het is te hopen dat alle slagers/ slachters het zo doen  ::)
Ik krijg ze ook niet mee. Maar jij en ik begrijpen hoe het werkt, met die nieren ;)
#2142724
Ik vind het persoonlijk vooral verontrustend dat het gewoon uit de lucht en de bodem komt en dan via voedsel wordt opgenomen.
Dus zowel de leefomgeving als de plaats waar het voedsel geteeld wordt, is dan van belang.
En welke omgeving is Cadmiumrijk en welke niet?
En dat is dan toch volledig hetzelfde voor biologisch en niet-biologische dieren. Misschien zelfs nog meer voor biologische omdat die in den regel meer buiten lopen en meer voedsel van hier krijgen ipv ingevoerde soja...  :-\
Maar het zal overal in de wereld dan ook wel vervuild zijn. 
Kortom, ik geraak er niet helemaal uit en vind dat wel eng. Maar moeten we ons maar bij neerleggen zeker? Dat de wereld vervuild is en er altijd wel iets niet zo sjofel is...  :-X
Of hoe denken jullie daar dan over?

Of de norm al dan niet overschreden wordt, dat zegt mij niet zoveel. Die normen liggen altijd vrij hoog.  En zelf een kleine hoeveelheid geeft schade, want het slaat zich op.  Maar ook hier weer, je kan het niet vermijden zeker? 
Zware metalen is altijd zoiets gemeens...
Om zo'n dingen kan ik dus ontzettend kwaad worden op de 'mensheid'.

Zelf overdrijf ik meestal niet met zo'n zaken en ben niet zo panisch van afvalstoffen in lever of zo.  Maar als je alles optelt wordt het wel veel rommel dat jezelf en je honden of katten binnen krijgen...  :-\
De ijsberen worden ook weeral onvruchtbaar van de DDT en alle rommel die ze in zee dumpen, en daar wordt ik dan zo kwaad van.  Maar goed, dat is dan weer een heel andere discussie...
#2142731
pearlsofpassion je heb inderdaad een punt. Maar vergeet niet dat dit cadmium verhaal nog maar het topje van de ijsberg is, vergeet de aardbevign in China niet waardoor een kernramp is ontstaan.....Daar hoor je dus echt helemaal niets meer over. Heb daar eens een artikel over gelezen dat dit ook een reden heeft, de kernramp was dusdanig ernstig dat het wss wordt doodgezwegen omdat de gevolgen nog lang niet voorbij zijn. (Zijn miljarden liters de aarde ingezakt)
Zelf maak ik mij er niet meer zo druk om, ben gewoon heel realistisch we gaan ooit een keer, hoe is toch al voorbestemd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door