Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2141007
omdat de relatie tussen mijn vriend en mij sinds kort over is moet ik straks dringend gaan bezuinigen.

ik heb een uitkering en kan het dan financieel met twee honden, twee katten en een baby echt niet meer doen :'(
nu is duidelijk dat luna (de jongste)dan weggaat :'( en baby blijft (degene die echt niet over brokken kan)
nu zit ze op kvv van lotgering en deels BARF.
de kvv wilde ik gaan afbouwen en de barf opbouwen maar, kan iemand mij helpen aan goede en goedkope adresjes in omgeving drachten(oosterwolde)?
baby eet eigenlijk alles wel (ze heeft van mij gewoon geen keuze)
ik wil alleen niet dat ze straks alleen de standaard te eten krijgt (rund en kip) het moet wel zo gevarieerd blijven als ze nu krijgt.

de kans is groot dat ik straks weer in assen woon dus adresjes in die omgeving zijn ook van harte welkom.
de katten krijgen nog brokken (en zoals het er naar uitziet gaat dat helaas niet veranderen)
#2141021
heb je hier wat aan:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,93970.0.html

Verder  komt Sietie regelmatig met paardenvlees  aanbiedingen en zij woont ook in het noorden.
mooi vlees voor een super prijs,  en ook nog een  3de diersoort voor je
Kijk even  bij vraag en aanbod of verzamelplaats voor haar adres  ;)

Verder  bij de  la carte  staan barfleveranciers .
En er komen regelmatig aanbiedingen  of vervoerslijntjes voor  eendproducten van VSE,
dan heb je nog een leuke aanvulling + 4 de diersoort.  :)

dan zit je toch al heel safe.

Sterkte met de situatie , ik  heb er ook ooit in gezeten  ;)
#2141028
We zijn hier in het noorden best wel actief met gezamenlijke bestellingen, helemaal hier in Drenthe.
Dus wat dat betreft is het een goed idee om in Assen te komen wonen.

Ik hoop niet dat ik nu half BP over me heen krijg :sofa:, maar ook in je menu kun je wel iets schuiven.
Laatst op de lezing van Tannetje in Zwiggelte (feb) vertelde ze dat je de percentages best ruim kunt nemen, en tot wel 60% orgaan voeren. Ook is het zaak om tenminste driekwart goed menu te voeren en de rest maakt niet uit als het maar gezond is. Dit geeft ruimte om meer pens te voeren en dat is goedkoop. Je zou dan bijvoorbeeld 2 pensdagen in de week kunnen doen.
Probeer verder slim in te kopen en kijk of je direct bij slachthuizen terecht kan. Zit er niet 1 in Oosterwolde? Vis zou je kunnen kijken of je dat gratis op de markt kunt krijgen. En verder dus de verzamelplaats.

Houd in gedachten dat je gezond moet voeren, maar dat je best overwogen keuzes kunt maken qua prijs. Je zult dat voor je eigen eten ook moeten gaan doen. Misschien is je menu dan (even) niet 100% optimaal, maar het hoeft daarom niet ongezond te zijn.

Sterkte.

PS wat een triest onderschrift heb je gezien de omstandigheden onder je foto staan...
Laatst gewijzigd door Wendi op vr 21 okt 2011, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2141031
haha ja valt me nu pas op maar ik moet zeggen,

ik ben echt ontzettend gehecht aan mn diertjes,
en zolang ik die nog bij me heb red ik het wel. ik hoef zelf geen luxe(houd absoluut niet van biefstuk), de dieren zijn mn alles.
tot aan mn bevalling (26 maart) en twee maand erna zit ik zobiso nog bij mn ex (wel erg lief dat ik nog blijven mag)
ik heb voor 2 honden nog 3 tot 4maanden voer (barf/kvv) heb een grote vriezer voor de hond en een klein tafelmodel voor menselijk gebruik) dus kan groot inkopen.
dus ik heb en krijg de tijd om te sparen en daarnaast een(klein) barf potje aan te leggen voor baby. hieruit wil ik de duurdere afwisselingen betalen.

nu eet ze:
fazant, kalkoen, kip, eend, parelhoen, haring, zalm, sardientjes, hert, paard, rund, lam, haas en konijn.
en natuurlijk heb ik 3 lotgering soorten: totaal, totaal lam/eend, totaal paard.

dat is toch wel aanzienlijk meer variatie dan de 4 diersoorten (ik wil niet dat ze tekorten oploopt)

het is moeilijk maar ja jullie zien luna straks op internet verschijnen. (maar wel voor een prijs die zodanig afschrikt dat geen aso erover denkt haar te kopen)
ook dit gaat in baby haar spaarpotje.

zoveel orgaan werkt voor baby niet ben ik bang (ruften maar!)
#2141049
tja er is hier niemand die haar voor die prijs wil hebben ben ik bang :-[
klinkt lullig maar 500 is wel de prijs die ik voor haar wil hebben aangezien ik haar ook verre van gratis kreeg.
800 aanschaf ik vraag er toch nog 500 voor....das niet niks ik weet het. maar aan weggeven doe ik niet.
ze moeten wel wat voor haar overhebben. (bewijst mij dat ze haar echt willen hebben en veel voor haar over hebben) dit heb je minder snel als ik haar voor 2/300 op internet zet.
#2141279
puppylove schreef: tja er is hier niemand die haar voor die prijs wil hebben ben ik bang :-[
klinkt lullig maar 500 is wel de prijs die ik voor haar wil hebben aangezien ik haar ook verre van gratis kreeg.
800 aanschaf ik vraag er toch nog 500 voor....das niet niks ik weet het. maar aan weggeven doe ik niet.
ze moeten wel wat voor haar overhebben. (bewijst mij dat ze haar echt willen hebben en veel voor haar over hebben) dit heb je minder snel als ik haar voor 2/300 op internet zet.
je kunt het toch proberen? Niet geschoten is altijd mis! en dan kan Luna mooi barf of kvv blijven eten ;) ik probeerde eerst liever hier dan op Marktplaats. Wat voor ras is Luna?
#2141394
Allereerst heel veel sterkte gewenst.

Ik ben een paar maanden ook met mijn katten naar mijn ouders moeten terug verhuizen omwille van een relatiebreuk (ale, koudwatervrees voor de trouw eigenlijk, we zijn nu terug samen, maar verhuizen is pas voor over een paar maanden).
Ik hoop dat je het kan redden alleen, en ik leef enorm met je mee dat je 1 van je dieren moet herplaatsen.
Sterkte ermee!

Ik wil gewoon even iets opmerken omdat ik las dat je je katten op brok zal houden.  Is dat zuiver om financiële redenen?  ??? Want als je met je hond barft, kan je toch prima ook met je katten barfen? Dan kost dat toch juist een stuk minder als brok als je alles (omwille van de hond) groter aan kan kopen?
Tenzij je ultra-goedkope supermarktbagger gaat geven, maar dat zou ik echt niet doen, want voor je het weet zit je met een kat met blaasgruis, of voedselallergie en moet je super duur dieetvoer kopen (of toch nog gaan barfen, wat ik dan zou doen) en de dierenartskosten niet vergeten... Alleen al tandplak laten verwijderen kostte mij 60 euro. Als je bedenkt dat je dat uitspaart door vers te voeren, komt dat toch zowiezo goedkoper uit als ze met de hond kunnen mee-eten?
Ik probeer gewoon met je mee te denken. ;)  :-*
#2141399
ja daar heb je wel helemaal gelijk, heb Lizzy een mailtje gestuurd

ze is een grijze amstaff teef van 9 maand.
heeft 1 klein probleempje, ze mag graag iedereen aflebberen en kan erg enthousiast zijn (maar dat is ook het ras)

luna is nog niet helemaal gewend aan barf, ik was hier net mee begonnen de basis(bijv eendenekken en kip) gaat er al goed in, de grotere dingen heb ik nog niet geprobeert.

maargoed ik heb voorlopig nog zat voer en kan nu ook nog wel bijkopen dus hoef haar gelukkig niet met spoed weg te doen.
vind het wel erg fijn kritisch te kunnen zijn over waar ze terechtkomt.
Laatst gewijzigd door luuntje op vr 21 okt 2011, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#2141401
wat de katten betreft dat is om financiele redenen en om het feit dat ik daar helemaal geen kennis van heb.
de hond is een amstaff en die eet dus veel grotere dingen dan de katten.

zodra ik daar voldoende kennis heb en de financiele mogelijkheid toe heb zet ik die ook over.
maar het kan ook zijn dat het financieel helemaal niet wil, dan gaan de katten naar fam en vrienden (welke helaas niet aan kvv/barf willen doen)
#2141414
puppylove schreef: ja daar heb je wel helemaal gelijk. hoe plaats ik haar op bp als herplaatser?



Dat gaat via het beheer, Lizzy dus. Maar omwille van de vraagprijs twijfel ik of je voor plaatsing in aanmerking komt. Maar goed, daar zal Lizzy je wel uitsluitsel over geven.
#2141422
Wendi schreef: We zijn hier in het noorden best wel actief met gezamenlijke bestellingen, helemaal hier in Drenthe.
Dus wat dat betreft is het een goed idee om in Assen te komen wonen.

Ik hoop niet dat ik nu half BP over me heen krijg :sofa:, maar ook in je menu kun je wel iets schuiven.
Laatst op de lezing van Tannetje in Zwiggelte (feb) vertelde ze dat je de percentages best ruim kunt nemen, en tot wel 60% orgaan voeren. Ook is het zaak om tenminste driekwart goed menu te voeren en de rest maakt niet uit als het maar gezond is. Dit geeft ruimte om meer pens te voeren en dat is goedkoop. Je zou dan bijvoorbeeld 2 pensdagen in de week kunnen doen.
Probeer verder slim in te kopen en kijk of je direct bij slachthuizen terecht kan. Zit er niet 1 in Oosterwolde? Vis zou je kunnen kijken of je dat gratis op de markt kunt krijgen. En verder dus de verzamelplaats.

Houd in gedachten dat je gezond moet voeren, maar dat je best overwogen keuzes kunt maken qua prijs. Je zult dat voor je eigen eten ook moeten gaan doen. Misschien is je menu dan (even) niet 100% optimaal, maar het hoeft daarom niet ongezond te zijn.

Sterkte.

PS wat een triest onderschrift heb je gezien de omstandigheden onder je foto staan...
De helft is wat veel ::), maar een opmerking is natuurlijk wel te verwachten :). Je menu wat downgraden met het toevoegen van wat meer pens zou best een tijdje kunnen, maar structureel aantallen van 60% orgaan (zal wel op pens neerkomen) en dan ook nog een kwart "doe maar een dotje, dus doe maar pens" valt wat mij betreft onder de categorie "als het buikje maar gevuld is" en je hond niet goed voeren, dat is een verkeerde vorm van bezuinigen.
#2141448
Wendi schreef: We zijn hier in het noorden best wel actief met gezamenlijke bestellingen, helemaal hier in Drenthe.
Dus wat dat betreft is het een goed idee om in Assen te komen wonen.

Ik hoop niet dat ik nu half BP over me heen krijg :sofa:, maar ook in je menu kun je wel iets schuiven.
Laatst op de lezing van Tannetje in Zwiggelte (feb) vertelde ze dat je de percentages best ruim kunt nemen, en tot wel 60% orgaan voeren.
Ook is het zaak om tenminste driekwart goed menu te voeren en de rest maakt niet uit als het maar gezond is. Dit geeft ruimte om meer pens te voeren en dat is goedkoop. Je zou dan bijvoorbeeld 2 pensdagen in de week kunnen doen.
Probeer verder slim in te kopen en kijk of je direct bij slachthuizen terecht kan. Zit er niet 1 in Oosterwolde? Vis zou je kunnen kijken of je dat gratis op de markt kunt krijgen. En verder dus de verzamelplaats.

Houd in gedachten dat je gezond moet voeren, maar dat je best overwogen keuzes kunt maken qua prijs. Je zult dat voor je eigen eten ook moeten gaan doen. Misschien is je menu dan (even) niet 100% optimaal, maar het hoeft daarom niet ongezond te zijn.

Sterkte.

PS wat een triest onderschrift heb je gezien de omstandigheden onder je foto staan...
Ik vermoed dat je haar misschien toch niet helemaal goed begrepen hebt of zij misschien onduidelijk is overgekomen. Misschien dat ze iets citeerde uit Mogens Eliasen z'n boeken, waar ie beweerd dat je wel tot 50% pens kunt geven maar waar Tannetje zelf (ook hier op Barfplaats) schrijft dat dit veel te veel is, uit balans is en pens absoluut minder voedingsstoffen bevat dan ander vlees/orgaanvlees.
#2141988
Angelique schreef: De helft is wat veel ::), maar een opmerking is natuurlijk wel te verwachten :). Je menu wat downgraden met het toevoegen van wat meer pens zou best een tijdje kunnen, maar structureel aantallen van 60% orgaan (zal wel op pens neerkomen) en dan ook nog een kwart "doe maar een dotje, dus doe maar pens" valt wat mij betreft onder de categorie "als het buikje maar gevuld is" en je hond niet goed voeren, dat is een verkeerde vorm van bezuinigen.
en citaat Lizzy
Ik vermoed dat je haar misschien toch niet helemaal goed begrepen hebt of zij misschien onduidelijk is overgekomen. Misschien dat ze iets citeerde uit Mogens Eliasen z'n boeken, waar ie beweerd dat je wel tot 50% pens kunt geven maar waar Tannetje zelf (ook hier op Barfplaats) schrijft dat dit veel te veel is, uit balans is en pens absoluut minder voedingsstoffen bevat dan ander vlees/orgaanvlees.


Ojee, ik was er al bang voor...ik bedoel dus zéker niet 60 % orgaan PLUS 25% pens!
Daarom noem ik ook 2 pensdagen in de week en niet: "meer dan de helft pens". En ja, misschien niet helemaal volgens het precieze barfprincipe, ik heb alleen geprobeerd om met haar mee te denken...
Die 60% en kwart heb ik aangehaald opdat ze niet te ongerust zou zijn.
Je hebt nu eenmaal helemaal ideaal en iets minder ideaal, precies zoals het leven soms kan zijn.
Laatst gewijzigd door Wendi op vr 21 okt 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2142167
Het is natuurlijk geweldig als je heel erg gevarieerd kunt voeren, maar als dat financieel niet mogelijk is houdt het een beetje op.  :-\ Bedenk jezelf maar dat ze met `maar` 4 diersoorten barf heel wat beter af zijn dan met brokken.
Succes, MJ
P.S. Eén pensdag kan prima hoor, ze vinden het heerlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door