Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2141066
Mijn kat plast sinds kort snachts in huis op het kleed. Het stinkt enorm naar ammoniak... :-\

*1 Augustus heb ik mijn andere kat in laten slapen, dat zou mss mee kunnen spelen, niet meteen daarna maar een aantal weken later is het begonnen.
*Hij heeft diabetes en endo en exocriene pancreatitis., hij krijgt  2x1 IE Caninsuline en Tryplase 1 caps per dag, de enzymen zijn goed in zijn bloed en de diabetes is onder controle maar hij blijft wel veel drinken en dus ook veel plassen.
*Zijn urine is onderzocht, geen bijzonderheden.
*Hij is geopereerd aan zijn gebit (bijna alle tanden en kiezen verwijderd) en daarna is het begonnen. Hij is onder gasnarcose met waakinfuus geweest.
*Hij heeft last van zijn voorpoten, de da dacht aan diabetische neuropathie maar dat was het niet, onstekingremmers en pijnstillers hebben geen effect gehad, hij mankt nog steeds.
*Overdag kan hij prima naar buiten en naar boven naar de kattenbak.
*Ik heb een extra bak beneden gezet...hielp niet.


Iemand nog een suggestie wat het zou kunnen zijn?
Zelf begin ik bang te worden voor een gedragsprobleem omdat zijn "broer" is ingeslapen mss?

Oh en als iemand nog tips heeft om die penetrante lucht weg te krijgen...graag...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2141214
Je spreekt van een operatie aan de tanden (waarna hij waarschijnlijk pijnstilling heeft gehad) en veel drinken. Zijn zijn nierwaarden recent gecontroleerd?
Ik weet niet of ze daarvan gaan wildplassen hoor (dat hoor je daar meestal niet bij), maar het zou er wel mee te maken kunnen hebben.  

Krijgt hij kvv? Welk merk?
Als hij brokken krijgt, welk merk dan?  
Door *Flip*
#2141264
is de kleed en veilige plek voor de kat? Katten die tgv stress/angst plassen doen dat op een plek waar zij zich veilig genoeg voelen(baasjes bed bv), omdat ze op dat moment kwetsbaar zijn.

Verwijderen van de lucht, das niet gemakkelijk. Ik heb over de achterbank van de auto 1x een fles vd DSZ en 1 fles HG vieze geurtjes weg leeg gegooid. Heeft wel geholpen :)

Vergeet niet dat katten proberen te communiceren dmv plasjes plaatsen, soort post-itt, kan in geval van stress/angst/ontevredenheid. Als de geur volgende keer weg is en de situatie is niet verandert, dan heeft het vrouwtje het vast niet 'gelezen', volgende keer op een duidelijkere plaats, de meest duidelijke plaats is in het gezicht (dan heb je wel een extreem geval hoor!!).

Je kan proberen iets tegen stress/angst te geven. Zylkene, Bach oid. Van Bach heb je ook een rescue versie, die zou meteen wekren, maar ik heb geen idee of dat in deze situatie nut heeft. Van Zylkene weet ik dat het pas na 2-3weken echt gaat werken.

Sterkte met de geur ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2141311
Ik zou het pas op stress steken als er verder helemaal niets te vinden is.
Vele katten waar de DA het aan stress wijdt doen het nog steeds bij stressverlagende middelen en dan blijkt er plots (na navraag op een forum) een veel logischer en simpeler oorzaak en oplossing te zijn.
Stress wordt nogal vaak verondersteld bij plasproblemen, maar dat is in mijn ogen en te gemakkelijke oplossing, het op stress steken.  Ik denk dat erg weinig katten het echt van zuiver stress hebben.
Op zachte zaken (zoals vb een bed) plassen is vb een sterke indicatie voor blaasontsteking. Zonder dat je daar iets van ziet bij de kat of zonder bloed in de urine. Toch blaasontsteking, en daarvan komt het dan.
Dat KAN natuurlijk stressgeinduceerd zijn, maar hoeft niet zo te zijn...  
Voor mij is dat pas de laatste verklaring... ;)
Door Martine-Tom
#2141348
Urine was helemaal schoon, ook goed geconcentreerd SG 0.033 dus geen aanwijzing voor overmatig drinken danwel blaasontsteking.
Hij eet Porta21 grainfree brokjes en ong de helft Barf/kvv, 1 dag in de week eet hij vis, geblancheerd zodat het geurtje los komt  ;), hij vind smuldier kip heel erg lekker en verder eet hij de restjes van de hond die barft, zo'n 20 tot 50 gr per dag.
Bot kan hij niet wegkrijgen en omdat hij zelf zoveel eetmomenten heeft en ik hem daar niet in durf te beperken (ivm hypo risico) durf ik hem niet compleet over te zetten. Op deze manier doet hij het heel goed en is het van een zielig hoopje poes in april naar een kilo zwaardere kat gekomen die weer lekker leeft, daarom zijn tanden laten renoveren en toen is dit begonnen.
In de urine was volgens de da geen enkele reden om te denken dat het zijn nieren zijn, ik weet niet of dat uberhaubt uit de urine afgeleid kan worden?

Ik zat te denken hem eens mee te nemen naar mijn nieuwe da en nakijken of zijn ogen het nog wel goed doen, overdag gaat hij met gemak naar boven bijvoorbeeld maar als het donker is niet meer.
Mss dat hij de bak gewoon niet kan zien :-\
Door Martine-Tom
#2141381
Ik bedenk net, ik heb die Bach rescue spray in huis, zou ik dat vannacht eens proberen...?
Door *Flip*
#2143133
als ik het goed begrijp staat de kattenbak boven en gaat de kat niet meer naar boven als het donker is? Zijn er verder nog gedragsveranderingen? Meer/minder slapen,  aandacht vragen, wassen, bewegen, op andere plaatsen dan normaal?

Stress slaat bij katten op de blaas als bij mensen op de maag. 3% van de katten-blaasontstekingen worden veroorzaakt door bacteriën, in de andere 97% in AB dus nutteloos, maar men noemt dat toch ook een blaasontsteking, blaaszweer zal beter passen.
Bloed in de urine komt vaak voor bij blaasproblemen tgv stress. Dit komt door aantasting van de blaaswand. Dat doet natuurlijk ook pijn, daarom wordt meestal een pijnstiller gegeven. De pijnstiller in combinatie met het wegnemen van de stressfactor is dan meestal de oplossing.

Nierproblemen zijn goed te zien in urine waarden, nieren bepalen namelijk wat er wel en niet in de urine het lichaam verlaat. Als deze waarden sterk afwijken, dan is dat een indicatie voor nierproblemen.

Als je het zelf prettig vind om voor de zekerheid naar een andere DA te gaan, dan moet je dat gewoon doen.
Als Bach-rescue  valt onder het kopje: "baat het niet dan schaadt het niet" dan kan je dat zeker eens proberen.
Door Mevroi Kruim
#2144764
martine-tom schreef: Ik bedenk net, ik heb die Bach rescue spray in huis, zou ik dat vannacht eens proberen...?
Zit daar alcohol in? Dan zou ik het iig niet op de kat sprayen maar misschien in de omgeving.
Door Martine-Tom
#2144964
Er staat een bak boven en 1 beneden.

Verder merk ik niet zo heel veel maar ja dat is lastig zeggen hij is heel lang zichzelf niet geweest omdat hij zo ziek was, nu is hij herstellende tot stabiel en begint hij langzaam weer wat anders te doen als ziek en beroerd zijn ;)
Hij wil veel aandacht maar dat heeft hij eigenlijk altijd gehad.
Hij is veel meer binnen sinds hij ziek werd.

Vannacht heeft hij het weer geflikt...
Hier regende het dus mss wilde hij naar buiten maar kon niet, maar juist voor die reden staat er naast het kattenluik een schone kattenbak...
Door flin
#2145194
Hoe is de relatie met de buitenkatten?

is je tuin afgesloten, voelt katzel zich misschien onveilig in eigen huis?

  als 1-e zou ik de beneden kattenbak verhuizen naar een rustige plek;
naast een open kattenluik je behoefte doen,  whah, misschien komt de buurtkater wel zo door dat luik binnen...

't heeft hier ook geholpen om wat afwasteiltjes (met grit) zo links en rechts int huis te plaatsen
nemen niet zoveel ruimte in, en ze piesen passen er precies op  :biggrin2:

('k had hier een handdoek zaikerd, of op slingerende kinderkleding)

succes!
Door Martine-Tom
#2145358
Hij negeert andere katten en anders regeert hij van grote hoogte zoals het een rasechte arrogante pers betaamd  :biggrin2:
Andere katten lopen gewoon langs hem heen en hij tilt hoogtens een ooglid op.
De tuin is niet kat-proof maar andere katten komen niet binnen in de tuin ivm de killer dog hier haha.

Ik heb zo'n goedkope bak van de Action gehaald, koste iets van 2 euro geloof ik, mét poepschepje  :biggrin2:

Onveilig in huis...geen idee eerlijk gezegd, hij komt altijd redelijk stabiel en stoicijns over dus die indruk heb ik niet, de hond is hij ook niet van onder de indruk, als die teveel naar hem blafte gooide hij zijn oren plat en kwam er een indrukwekkende sis uit, heeft hij 2 keer gedaan en de hond kijkt wel uit voor hij weer eens gemeen tegen Youp doet  ;D

Hij heeft wel een hele slechte weerstand want sinds zaterdag weet ik dat hij ook vlooien heeft, ondanks de pipetten...
Hij had er meer dan 20  :-[ Gister en vandaag bezig geweest met het hele huis schoon te maken en alles te wassen enzo, hij weer een pipet en dagelijks meermalen kammen..geloof dat we er nu zijn...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145450
Dan moet je een andere pipet gebruiken. Dat heeft niets met zijn weerstand te maken, dat wil zeggen dat die pipet niet meer werkt tegen je vlooien (resistentie).
Welke pipet geef je?

Wel eerst deze laten uitwerken voor je een nieuwe geeft.
Ik duim met je mee dat de vlooien weg zijn, maar ik vrees ervoor als je weer hetzelfde merk hebt gebruikt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145793
Hmmm, dat werkt in den regel wel goed...
Vreemd...  :-\

Als je het volgens voorgeschreven gebruikt zou je dan geen vlooien meer mogen vinden (of eens een verdwaalde,maar zeker geen 10...).
Door Mevroi Kruim
#2145820
pearlsofpassion schreef: Dan moet je een andere pipet gebruiken. Dat heeft niets met zijn weerstand te maken, dat wil zeggen dat die pipet niet meer werkt tegen je vlooien (resistentie).
Welke pipet geef je?

Wel eerst deze laten uitwerken voor je een nieuwe geeft.
Ik duim met je mee dat de vlooien weg zijn, maar ik vrees ervoor als je weer hetzelfde merk hebt gebruikt.
Nou, dat zeg je nou, dat het niks met weerstand te maken heeft, maar het valt mij regelmatig op dat dieren die om andere redenen niet goed in hun vel zitten vaak prompt ook meer last hebben van parasieten. Ik zie het bij de paarden en ik zag het ook bij mijn inmiddels overleden ouwe katten. Met name bij Sjors was het heel opvallend dat hij toen hij brokken at en last van blaas en nieren had altijd barstte van de vlooien en er ook nog eens extreem allergisch voor was. Nadat hij barf ging eten gingen de blaas- en nierproblemen over, en ook de vlooienallergie. En de vlooien zelf verdwenen ook. Ik ben zelf allergisch voor vlooien en ze lusten mij ook nog erg graag dus als er ergens een zit dan heb ik die gegarandeerd  :-X en dat verschil was echt enorm.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door