Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door crutz
#2126981
Ooit v brok overgegaan op zelf samenstellen (mager blijven van m'n hond toen) met groot succes.

Alleen door verhuizing, verandering woonomgeving (lastiger qua leveranciers) etc overgestapt op t gemak van KVV, thuisbezorgd, al in porties, gemakzucht dus. Daarnaast wel nog met regelmaat pens & prooidieren gevoerd, omdat ik daar nog wel makkelijk aan kon komen vttt, alleen niet met regelmaat.

Nu is een van onze pupkopers freelance slachter & woont hij in de buurt, dus geëmotioneerd leveringsprobleem meer ;-)

Maar nu na 2 wk weer zelf samenstellen zie ik dat ze veel makkelijker op gewicht te houden zijn als op KVV (Lotgering t lastste jaar, daarvoor Naturis)

De afgelopen week dus ook al weer 2 dg gevast & overweeg weer over te stappen naar om de dag voeren.

Ook al wist ik t eigenlijk al, blijf me toch verbazen over t verschil hoe ze t er op doen, gemalen vs heel, want mijn eerste overstap was ook naar KVV.

Meer met die ervaring? & waarom is t zo? Bv doordat hele stukken langer in de maag/t verteer proces blijven waardoor ze er meer uithalen?
Laatst gewijzigd door crutz op do 06 okt 2011, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#2126983
Ik denk dat kvv's gewoon meer vet en minder delen met een hoge voedingswaarde bevat, als dat je zelf samenstelt. Ik voer niet echt heel kritisch, maar echt grote stukken vet bv, die haal ik eraf, of ik voer de komende dagen wat magerder. Ik kan me voorstellen dat dat bij kvv dan gewoon meegemalen wordt.
#2126993
Ik denk persoonlijk dat die KVV's in de regel qua kwaliteit niet kunnen tippen aan een goed zelf samengesteld menu. Op voorwaarde natuurlijk dat je een fatsoenlijke kwaliteit vlees geeft. En daarnaast denk ik dat gemalen spul zeker wat doet voor de spijsverteringpassage.
#2127084
Terwijl je iedereen hoort over dat de honden van Lotgering zo weinig nodig hebben omdat ze dichtgroeien zaten hier diverse reuen op 1,5 kilo per dag & bleven ze aan de magere kant...
Voer nu overigens nog steeds redelijk vet, maar dat hebben ze hier gewoon nodig....
#2127113
Zelf samenstellen is juist ideaal omdat je per hond kan bepalen wat erin gaat , vet of juist wat vaker magerder . Ik heb hier ook weleens wat vetter vlees ,maar dan nog wel steeds A-kwaliteit en geen hompen smerig vet bv . Ik kien het altijd zo uit dat ze allemaal eenmaal per week wat vetter vlees krijgen en de rest mager of wild bv . Ik heb er hier bv eentje gehad die indertijd immobiel was door een knie operatie . Die is geen gram gegroeit omdat je dan bv kiest voor magerder vlees en veel wild . In de kvv tijd aten ze vooral Haaksbarf en daarop kwamen ze eigenlijk ook niet aan .
#2127257
Ik heb Kai hier een paar maanden op gemalen spul gehad, dat was dan voornamelijk de mixen van kiezebrink als botbron. Hij kreeg net dezelfde hoeveelheid als gewoon op hele botten. Ik zag geen verschil. Maar misschien is het dan nog anders dan dat je echt kvv gaat voeren.
#2141356
Soms krijgen ze een maand alleen kvv (DARF) of juist zelf samengesteld. De hoeveelheid voedsel en/of het lichaamsgewicht verandert er hier niet door. Moet ik wel zeggen dat mijn 'recept' qua percentages bijna gelijk is aan dat van DARF: Even veel orgaan en zelfde verhoudingen. Zelfde percentage groenten. Ik geef zelf dik 40% vleesbot en DARF voegt 50% vleesbot toe, zodoende zit in mijn eigen menu iets meer spiervlees (kleine 5% meer). Bij beiden voeg ik eitjes en vis toe.
#2144559
je zegt het al zelf kvv blijft een product dat door anderen is samengesteld en weet je meestal niet altijd wat er in verwerkt wordt. Hele stukken verteren rustiger en beter. Je weet wat je voert. Je kunt een dag vasten in voeren wat voor de honden betekent dat ze lekker een dag extra veel kunnen eten en een keer lekker verzadigd kunnen uitbuiken. En de maag krijgt dan eens een keer de kans om helemaal leeg te raken en weer te krimpen. Wat goed is voor de maagspieren. EN ook een belangrijk detail de hond kan zijn kaken, tanden en kiezen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Het geeft ook geestelijke voldoening. De hond moet immers werken voor zijn voedsel. ik zie aan mijn honden hoe krachtig hun wang en kaakspieren zijn.
#2189732
Hallo, ik zag dat jullie de honden laten vasten, dit wist ik niet. Hoe werkt dit? Laten jullie de hond een dag van te voren dan meer eten? En dan 1 dag helemaal niks? Ik heb al een proleem om die van mij op gewicht te houden, hij eet nu 1,4kilo per dag, samenstelling doe ik zelf, misschien moet ik er wat meer vet doorheen doen? Het is een weimaraner van 2 jaar oud en hij wordt veel gewerkt!

Graag hoor ik van jullie  ;)
Door Vlekje
#2195224
Hoi, ook mijn hond moet ik veel voeren om hem op gewicht te houden. Hij is een Ierse Setter Rood-wit. Een renner dus en wil daarnaast ook heel veel werken. Bij mensen is calorieën uit vet niet zo best. Maar mijn hond voer ik graag met een vetrandje, zodat ie op gewicht blijft. Hij is al snel een te slanke den, hij moet echt veel eten! Volgens mijn informatie is een vastendag een goed idee, maar alleen voor echt volwassen honden. Niet voor pups en ook niet voor honden die nog (na hun echte puptijd) in de groei zijn. Met een hond zoals de mijne - al snel te slank - zou ik niet zo gauw een vastendag invoeren. Wie weet als hij wat bedaarder wordt en wat minder calorieën nodig heeft.
Door evds
#2214046
Voordeel van zelf samenstellen vind ik o.a. dat je van die wandelende skeletten  :biggrin2: gemakkelijk dikker krijgt door elke dag een stukje extra vet (hard wit schapenvet gebruik ik) te geven. Een hond gaan anders om met vet dan een mens en gebruikt het ook directer voor energie.
#2214074
Hier viel ons ukkie op kvv af en van meer voeren kreeg ze alleen heel veel meer ontlasting met veel onverteerde stukken.
Nu volledig op BARF komt ze langzaamaan wat aan, maar ook hiervan moet ik fors veel voeren. Nu blijft ze wel goede ontlasting houden en ik heb het idee dat ze wat verzadigder is. Zelfs met veel kvv hield ze veel trek.
#2259439
Op 1 hond na blijven ze bij mij nu aardig op gewicht met KVV. Alleen Bikkel blijft zo mager als een panlat. Nu moet ik wel bij zeggen dat ik vaak spiervlees en/of vleesbot bij voer. Laatste keer dus een kalf in diverse onderdelen. Ik merk niet veel verschil tussen KVV en NRV

de reuen krijgen hier 1 tot 1,5 kilo per dag ( bij 2 kilo gaan ze scheten laten) en de teven krijgen hier 500 gram tot 1 kilo per dag. Ik gebruik Tammenga en dat bevalt prima. ook de stapelbare bakken. Binnen 1 kwartier zit al het vlees in de vriezers ( ongeveer een 200 kilo)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door