Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#2140968
Duke staat nu een week op BARF en is ontzettend aan de diarree gegaan.

Na wat tips en adviezen van de ervaren BARFers heb ik zijn menu voor deze week aangepast.
Graag hoor ik of het zo een beter menu is en of ik het misschien toch anders moet doen.
Duke weegt 26 kg en krijgt ongeveer 2% van z'n lichaamsgewicht. (Hij kreeg hiervoor 500gr KVV)

2 Kwartelkarkas 250 gram
Pens        65 gram
Nier        65 gram
Paardenvlees 50 gram
Groente 55 gram
Walnoot
Knoflook

3 Eendennek 300 gram
Paardenvlees 200 gram


2 Kwartel 250 gram
Pens 65 gram
Hart 75 gram
Paardenvlees 50 gram
Groente 55 gram


3 Eendennek 300 gram
Paardenvlees 200 gram


2 Kwartel 250 gram
Pens 65 gram
Lever 65 gram
Paardenvlees 50 gram
Groente 55 gram
Walnoot
Knoflook

3 Eendennek 300 gram
Paardenvlees 200 gram

2 Kwartel 250 gram
Pens 65 gram
Nier 35 gram
Lever 35 gram
Paardenvlees 50 gram
Groente 55 gram

Vleesbot 55%
Orgaan 15%
Spiervlees 23%
Groente 7%

Voor Duke's vorige menu zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,93679.0.html (We zijn nu dus bij week 2)
Door TMG1961
#2141032
Ik zou 1 menu maken en dat gewoon iedere week geven. Is ook makkelijk voor jezelf ivm aanpassingen

Bij 2% van 26kg zou hij per week het volgende moeten hebben:

Vleesbot     55,00%   2002 gram
Orgaan       15,00%   546 gram
Spiervlees 23,00%   837 gram
Groenten   7,00%     255 gram

Per dag zou je dan 285gr vleesbot, 140gr spiervlees geven.
Per week geef je dan van orgaan 275gr pens en de overige 275 gram kun je als volgt verdelen 130gr lever, 65gr nier en 75gram hart.

Ik geef het als volgt (gebaseerd op jouw procenten en gewichten):
Maandag Vleesbot 285gr groenten 125gr Spiervlees 140gr
Dinsdag Vleesbot 285gr nier 65gr Spiervlees 140gr
Woensdag Vleesbot 285gr Pens 275gr
Donderdag Vleesbot 285gr hart/maag 40gr Spiervlees 140gr
Vrijdag Vleesbot 285gr groenten 125gr Spiervlees 140gr
Zaterdag Vleesbot 285gr lever 130gr Spiervlees 140gr
Zondag Vleesbot 285gr hart/maag 40gr Spiervlees 140gr

Als je 2x per dag voert dan geef je 's ochtends orgaan plus beetje bot en de rest 's avonds, bij 1 keer gewoon alles samen.
Door Sassol
#2141075
[quote="TMG1961"]
Ik zou 1 menu maken en dat gewoon iedere week geven. Is ook makkelijk voor jezelf ivm aanpassingen

Bij 2% van 26kg zou hij per week het volgende moeten hebben:

Vleesbot     55,00%   2002 gram
Orgaan       15,00%    546 gram
Spiervlees 23,00%    837 gram
Groenten    7,00%     255 gram

Per dag zou je dan 285gr vleesbot, 140gr spiervlees geven.
Per week geef je dan van orgaan 275gr pens en de overige 275 gram kun je als volgt verdelen 130gr lever, 65gr nier en 75gram hart.

Ik geef het als volgt (gebaseerd op jouw procenten en gewichten):
Maandag Vleesbot 285gr groenten 125gr Spiervlees 140gr
Dinsdag Vleesbot 285gr nier 65gr Spiervlees 140gr
Woensdag Vleesbot 285gr Pens 275gr
Donderdag Vleesbot 285gr hart/maag 40gr Spiervlees 140gr
Vrijdag Vleesbot 285gr groenten 125gr Spiervlees 140gr
Zaterdag Vleesbot 285gr lever 130gr Spiervlees 140gr
Zondag Vleesbot 285gr hart/maag 40gr Spiervlees 140gr

Als je 2x per dag voert dan geef je 's ochtends orgaan plus beetje bot en de rest 's avonds, bij 1 keer gewoon alles samen.

[/quote]

Bedankt voor je reactie! Ik heb de grammen inderdaad op 25 kg berekend voor de gemakkelijkheid. (Hier deed hij het ook goed op met KVV, dus heb dit aangehouden) Hij beweegt op het moment (ben al een tijd ziek) ook niet zoveel, dus lijkt het me voor nu genoeg. Mocht hij magerder worden dan ga ik hem uiteraard meer geven. En als ik weer beter ben ga ik waarschijnlijk 3 of 4 % voeren. Ik voer hem maar 1x per dag.

Ik zie in jouw schema dat je meer lever geeft dan de rest? Ik had juist begrepen dat lever heel vet was, dus niet handig voor diarree. En de pens op één dag werkt dat dan ook niet te laxerend? Had het juist expres over 4 dagen verdeelt in kleine beetjes ook zodat hij in verhouding per dag ong. 2x meer bot heeft dan orgaan.

Lastig hoor allemaal!
Door TMG1961
#2141079
Dat van mij is een voorbeeld hoe Pixie hier te eten krijgt maar dan gebaseerd op jouw percentages.
Lever laxeert inderdaad en kun je dus ook over 2 dagen verdelen net als pens. Gewoon zoals jij het het beste vindt.
Bij Pixie laxeert pens niet, zij krijgt gewoon 1 hele lams of geitenpens in 1 keer tenzij deze echt heel groot is, maar gemiddeld is het toch een 800gram.

Ik geef inderdaad wat meer lever. Ga uit van 50gram per 10kg lichaamsgewicht en nier 25gram per 10kg lichaamsgewicht
Door MJoze
#2141328
Mijn honden krijgen ook iedere dag `compleet`. Dus vleesbot, vlees en orgaan. Dat doe ik vooral om te zorgen dat de ontlasting constanter is. Alle orgaan laxeert dus volgens mij is het niet nodig om per dag kleine porties van de verschillende organen te geven. Zelf geef ik 1 dag per week lever, 1 dag per 14 dagen nier en de rest hart. Daarnaast krijgen ze een dag alleen maar pens, maar dat zou ik je nu niet aanraden.
Kortom ik sta helemaal achter het advies van TMG1961.
Succes, MJ

PS: Ik heb een paar jaar bij een dierenarts gewerkt en die adviseerde altijd om een dag te vasten als honden diarree hebben. Op die manier hebben de darmen even rust en kunnen ze zich herstellen. Daarna weer beginnen met kleine porties.
Door qlimax1
#2143057
even een kleine reactie hierop: het laten vasten is eigenlijk allang achterhaald. Je moet juist over de dag verdeelt kleine beetjes eten geven, zodat de darm wel in beweging blijft, maar niet keihard hoeft te werken.
Door Monoxxide
#2143194
[quote="qlimax1"]
even een kleine reactie hierop: het laten vasten is eigenlijk allang achterhaald. Je moet juist over de dag verdeelt kleine beetjes eten geven, zodat de darm wel in beweging blijft, maar niet keihard hoeft te werken.

[/quote]

Bron?

*edit*
Misschien even te vlug gelezen.
Bedoel je dit voor als ze aan de diarree zijn of als algemeen voedings advies?
Laatst gewijzigd door Monoxxide op zo 23 okt 2011, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qlimax1
#2143364
Bron: zelf werkzaam bij DA...dus kom op conferenties, nascholingen e.d. Wil natuurlijk niet zeggen dat die DA het altijd goed hebben, maar toch, denk meld het eventjes.

En dit is voor honden die aan de diarree zijn.
Door MJoze
#2143477
[quote="qlimax1"]
Bron: zelf werkzaam bij DA...dus kom op conferenties, nascholingen e.d. Wil natuurlijk niet zeggen dat die DA het altijd goed hebben, maar toch, denk meld het eventjes.

En dit is voor honden die aan de diarree zijn.


[/quote]

Eerlijk gezegd is het al heeeeeeeel lang geleden dat ik bij de DA werkte dus het zou best kunnen dat de inzichten veranderd zijn, maar ik zou dan ook wel graag de bron van de nieuwe inzichten willen weten.
Groetjes, MJ
Door qlimax1
#2143494
Dit staat o.a in de bibliotheek van barfplaats:

Acute diarree: wanneer een hond een paar dagen diarree heeft maar verder niet ziek is, geen koorts heeft, eetlust heeft en nog normaal drinkt; dan hoef je eigenlijk geen enkele actie te ondernemen. Vroeger riep men dat je direct gekookte kip met doorgekookte rijst aan de hond moest geven, maar tegenwoordig wordt aangeraden om simpelweg de normale voeding te blijven verstrekken. Want de voedselverandering van de normale voeding naar gekookte kip met rijst en terug naar de normale voeding kan al voldoende zijn om de hond alsmaar aan de diarree te houden. Vroeger riep men ook dat je een hond met diarree moet laten vasten. Ook die tip is een beetje achterhaalt. Wanneer de hond bijvoorbeeld een teveel aan ziekmakende bacteriën in de darm heeft zitten (door een verminderde weerstand) en je laat de hond vasten: dan leg je het darmstelsel stil. Hierdoor blijven de bacteriën juist in de darm achter. Waardoor de bacteriën zich juist kunnen vermenigvuldigen. En waardoor het probleem alleen maar groter wordt. Beter blijf je normaal eten verstrekken zodat de darminhoud ‘door blijft spoelen’.

Zal nog even in de nascholing-boeken kijken ;)
Door Sassol
#2144348
Nou met het nieuwe menu had Duke vanaf dag 1 eigenlijk alweer vaste poep.

Dus de tips hebben geholpen! Hij is toch ietsje afgevallen, dus hij krijgt nu 3% en even kijken hoe dat gaat.

Ik heb alleen op i-net nog niet echt iets kunnen vinden wat nou de goeie verhoudingen zijn qua organen?
50% pens, en dan? Ik heb begrepen dat long leuk is voor extra, en hoe zit dat met testikels? (Geen idee waar ik die zou kunnen kopen, maar kom vast wel wat tegen)
Als ik kijk naar de verdeling van TMG1961 kom ik uit op ong. 48% lever, 24% nier en 28% hart. Is dat een goeie leidraad?

In ieder geval bedankt, ook namens Duke :)
Laatst gewijzigd door Sassol op ma 24 okt 2011, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2144886
Ja, je geeft ongeveer de helft pens en de helft verdeel je over hart, lever, nier, tong, long, testikels, etc. Testikels kun je bij een Islamtische Slager kopen. Ik geef ze niet meer, ik vind ze te goor om te zien :-X. En dol waren mijn honden er ook niet op. Long bevat inderdaad niet veel voedingsstof dus dat is niet persee nodig.

Verder komt de verdeling gewoon niet zo krap. Dus verdeel je dat gewoon een beetje met natte vinger werk.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door