Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda-Jason
#2141052
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Linda en heb een amerikaanse stafford Jason genaamd hij is 1,5 jaar en kreeg tot op vandaag Tinlo.
Dit vond ik echter erg duur en ik wist niet percies wat hij binnen kreeg (samenstelling). Ben toen rond gaan zoeken en toen vertelde iemand mij over Barf in eerste instantie vond ik het maar niks leek me erg lastig al die % enzo. Maar ze had me zo goed geholpen dat ik het nu wel aan durf (al vind ik het nog erg spannend)
zij heeft voor mij een menu samengesteld en ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Jason weegt 30kg en kreeg tot op vandaag 1kg Tinlo

1kg per dag = 7 kg per week.

Ik houd de volgende percentages aan;
40% vleesbot
40% spiervlees
20% orgaan waarvan:
-9% pens
-5% hart
-4% lever
-2% nier

maandag;
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
315 gram pens

dinsdag
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
280 gram lever (liefst lamslever of anders biologisch)

woensdag;
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
1 visje erbij van +/- 200 gram

donderdag:
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
315 gram pens

vrijdag:
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
140 gram nier (liefst biologische en anders lamsnier)

zaterdag;
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
350 gram hart

zondag:
400 gram vleesbot
400 gram spiervlees
1 visje erbij van +/- 200 gram

Ik ben benieuwd wat jullie er  van vinden en of jullie op en aan merkingen hebben. ik zal zo mijn bestellijst laten zien in het volgende bericht.
Door Linda-Jason
#2141056
5kg Lamslever
2kg Lamsnier
4kg Runderhart
12kg Runderpens
8kg Lamssnippers
8kg Geitensnippers
8kg Rundersnippers
15kg Eendennekjes
2kg Lamsribben
10kg Lamspens
en 2 zalmkoppen als deze aanwezig zijn.

en
Kiezebrink Paardenvlees 4KG
Kiezebrink Kalkoennekken BULK 5 KG
Bandit Haaskarkas 3 stuks
Door TMG1961
#2141059
Op zich vindt ik het menu niet slecht..wel paar kleine opmerkingen. Je zou bij 1kg per dag 3,33% geven.

Ik vind dat je wat erg veel lever en nier geeft. Ik zou zelf 150gram lever en 75 gram nier per week geven. Ik hanteer 50gram per 10kg lichaamsgewicht lever en 25gr per 10kg lichaamsgewicht nier.
Pens zou ik 700 gram per week geven en 475gram hart.

Je komt dan uit op 1400 gram orgaan per week en dat is dan 20%
Door Linda-Jason
#2141068
oke bedankt voor je reactie!
is pens beter voor de hond dat lever en nier of hoe moet ik het zien..

en als tussendoortje wil ik nog fruin/groente mix geven (zelfgemaakte)
Door TMG1961
#2141082
Van orgaan geef je de helft aan pens en de rest verdeeld over lever, nier, hart
pens zit voor zover ik weet eigenlijk niet veel in behalve goede bacteriën voor de darmpjes.
Lever en nier moet je niet TE veel geven, ik ga daarbij uit van 50gr lever en 25gr nier per 10kg lichaamsgewicht.
Door nienk
#2141306
hoi en welkom hier!

hartstikke vriendelijk van je kennis je zo heeft geholpen met het menu natuurlijk, dat is mooi om mee te beginnen. Maar, wil er toch wel even bij zeggen, het hele idee van barfen is dat je zelf voor je hond samenstelt, en het menu aanpast aan zijn behoefte e.d. Dat kun je alleen goed doen als je weet waarom je voert wat je voert. Daarom raad ik je aan je even in te lezen. dat is even een keertje er voor gaan zitten, maar het meeste weet je dan wel. Dat maakt het ook een stuk makkelijker qua menu maken, simpelweg omdat je weet waar je mee bezig bent.

op de website vindt je de BARF-handleiding, en nog wel meer nuttige documenten. ook als je even rond neust op het forum vindt je ook nog wel allerlei interessante topics. kijk bijvoorbeeld eens rond in de menu's van andere mensen, en het commentaar dat daar op gegeven is.

of je lamsribben al kan voeren zou ik nog even aankijken. wacht eerst even af hoe je hond de eendennekken verteert.

er zijn geloof ik mensen die kalkoen nekken niet voeren omdat ze vrij hard zijn en scherpe stukjes kunnen bevatten. ook haaskarkas kan best behoorlijk hard zijn.

verder succes en veel plezier natuurlijk!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door