Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2140784
Dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar gisterenavond heb ik voor het eerst over mijn lippen gekregen dat ik toch steeds sterker denk aan castratie voor Bas.
Sinds twee weken is het implantaat uitgewerkt en meneer heeft weer een mooi vol zaakje. Ik heb met Bas nooit een probleem gehad als reu, het implantaat was puur voor de loopsheid van Lizzy. Maar als ik hem nu vergelijk met toen het implantaat werkte, heb ik het idee dat die situatie veel fijner voor hem was. Hij was toch rustiger in gedrag en dat heeft zijn gezondheid toch wel heel erg goed gedaan. Helemaal met uitlaten is hij erg druk nu, snuffelen, 100x plassen. Dat is me eigenlijk nooit zo opgevallen dat hij dat deed… En hij is ’s nachts weer erg onrustig wat hij al maanden nauwelijks gedaan heeft, iets wat ik altijd aan zijn ziekte toeschreef, maar waar ik nu dus grote twijfels over heb. Kan ook zijn dat hij weer een terugvalletje heeft en dat dat toevallig samenvalt met het uitwerken van het implantaat. Hij was ook veel zachtaardiger, lekker knuffelig! Dat vonden wij wel heel gezellig, maar is natuurlijk geen reden om een hond te castreren. ;)
Waarom ik liever niet wil castreren? Bas heft zo veel plezier in het werk en hij mag dat niet meer doen als hij gecastreerd is. Ik kan wel blijven trainen natuurlijk, maar ik zou zo graag nog met hem verder willen… En zijn vacht is zo mooi nu, eindelijk na al die jaren sukkelen, en dat zou ik heel erg vinden als die mooie vacht verdween!
Vanmiddag komt de veearts en maar even overleggen of we het implantaat nog een keer mogen gebruiken of beter van niet…
Moeilijk!!!
Door Alba
#2140789
Ik snap je twijfels, vooral als je denkt dat hij zich er beter bij voelt in verband met zijn ziekte. Op zich klinkt het mij in de oren als heel normaal reuen-gedrag maar ik snap ook wel dat je 'm zonder 'leuker' vond.

Misschien kun je een 'tussenoplossing' vinden, een tijdje nu geen implantaat en dan tegen de tijd dat Lizzy weer loops zou moeten worden wel? Ik heb echt geen verstand ervan dus misschien zeg ik iets heel doms nu... :-\
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2140793
Ik zou dan inderdaad kiezen voor het implantaat in januari.
Dan ben je ondertussen bijna weer een jaar verder als dat weer is uitgewerkt.
En dan heb je alle voors en tegens nog eens goed op een rij kunnen zetten voorjezelf maar vooral natuurlijk voor Bas. Want dat is het allerbelangrijste natuurlijk.
Het blijft altijd een moeilijk vraagstuk. Zeker als het werken met hem daar dan ook nog eens vanaf hangt. Maar eerlijk is eerlijk, zijn algehele gezondheid, zowel mentaal als fysiek, staat natuurlijk voorop....

Moeilijke beslissing :-*
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2140833
Indy werd stront vervelend toen dat implantaat uitwerkte, ik denk dat het voor honden ook heel heftig is om van nul testosteron ineens weer terug te gaan naar hormonen. Het heeft wel een half jaar geduurd voordat hij weer de oude was van voor het implantaat. Ik zou er zelf niet voor kiezen om het uit te laten werken en dan maanden later een nieuwe te plaatsen.
Door Migudu
#2140839
Hier heb ik een vraagje over, Migudu heeft nu zijn tweede implantaat, tot ieders genoegen, hoe lang kun je daarmee doorgaan?

Groetjes,
Gerda
Door Malamoods
#2140840
Migudu schreef: Hier heb ik een vraagje over, Migudu heeft nu zijn tweede implantaat, tot ieders genoegen, hoe lang kun je daarmee doorgaan?

Groetjes,
Gerda
En wat gebeurt er met het uitgewerkte implantaat? Wordt dat verwijderd? Of door 't lichaam zelf vernietigd?
Door Jantina
#2140843
Migudu schreef: Hier heb ik een vraagje over, Migudu heeft nu zijn tweede implantaat, tot ieders genoegen, hoe lang kun je daarmee doorgaan?

Groetjes,
Gerda
O, een ervaringsdeskundige!  :biggrin2: Hoe 'snel' heb je het na de eerste geplaatst?

Wij overleggen dus vanmiddag met de DA wat zij er van vindt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2140847
Malamoods schreef: En wat gebeurt er met het uitgewerkte implantaat? Wordt dat verwijderd? Of door 't lichaam zelf vernietigd?
het lost helemaal op, het is een staafje met hormonen erin wat langzaam oplost.
Migudu schreef: Hier heb ik een vraagje over, Migudu heeft nu zijn tweede implantaat, tot ieders genoegen, hoe lang kun je daarmee doorgaan?

Groetjes,
Gerda
ja dat weet dus niemand, er is wel een studie waar ze bij een grote groep 5 keer achter elkaar zo'n ding hebben geplaatst en geen nadelige effecten hebben waargenomen. Maar goed ik ben toch altijd wat huiverig voor langdurig hormoongebruik.
Door Migudu
#2140865
Jantina schreef: O, een ervaringsdeskundige!  :biggrin2: Hoe 'snel' heb je het na de eerste geplaatst?

Wij overleggen dus vanmiddag met de DA wat zij er van vindt.
Eigenlijk gewoon strak 6 maanden na het eerste, ik heb niet eerst gewacht tot hij weer "lastiger"werd.
Dus in november zou hij weer aan de beurt zijn. En castreren is een optie, maar ik ben zo angstig voor die narcose.
En hoe mensen ook op me inpraten, ik blijf het eng vinden. Grote hond + narcose.
Misschien leven dieren niet lang genoeg om de werking van zo'n implantaat en evt. bijwerkingen in kaart te brengen?

Groetjes,
Gerda
Door cairodyn
#2140869
Van mijn dierenarts heb ik te horen gekregen dat de tweede en derde keer het implantaat korter werkzaam zou kunnen zijn. Dat hadden hun in hun praktijk nu al een paar keer meegemaakt. Ik heb toen gekozen voor castratie maar Odyn was toen al 10 jaar dus ander verhaal. Die gaat alleen nog lekker mee wandelen en wordt vertroeteld verder wordt er niet meer met hem gewerkt.
Door Jantina
#2140882
Dat is ook nog een punt... Ik durf die ingreep niet aan. Hij is zo verschrikkelijk gevoelig en dat hij dan onder narcose zou moeten... Bas moet bijv. op stikte tijden 4x per dag eten anders gaat het fout met hem. Hoe moet ik hem nuchter houden voor een operatie? Hij begint al te spugen als 'ie een uurtje later eet.  :-\
Het zou hem echt heel zwaar vallen.
Door Migudu
#2140893
Ik begrijp wat je voelt, Jantina.
Migudu heeft voor zover wij weten geen gezondheidsklachten, maar ik vind het gewoon eng.

Groetjes,
Gerda
Door cairodyn
#2140920
Ik vond narcose ook eng daarom ben ik naar een dierenarts gegaan die met gasnarcose werkt. Dat is voor het geval dat je het doet wellicht een optie. Ik zou zoiezo het liefst gaan voor gasnarcose aangezien je over middelen als domitor hele nare dingen hoort.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2140922
als je alle voors en tegens tegen elkaar afweegt....dan zou ik voor het lijstje kiezen met de meeste voors....
en die vacht hoeft niet te veranderen...
tegenwoordig zijn ze zo snel weer wakker en opgeknapt na een castratie dat het geen probleem moet zijn met 4x eten...
je kan heel vroeg een afspraak maken....
of je wacht effe en probeer een 2de implantaat....
maar ik zou doen wat voor hem het prettigst leven is...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door