Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#213337
het houdt niet over!!!!!!!! Ik heb gemerkt dat eigenlijk de twee honden sinds het barfen niet meer zo'n mooie vacht hebben. Ik barf met ze sinds vorig jaar eind juli toen ik mijn derde hond erbij heb gekocht. Een hond zijn vacht is niet meer zo vol, als vroeger en bij de andere groeit het haar bijna niet meer op de binnenkant van zijn poten in de zon zie volledig zijn huid er doorheen. Ik voer ze afgewisseld lamsribbben, lamshart, lamspens, af en toe kip omdat ik de indruk heb dat ze van kip gaan krabben, parelhoen, konijn, soms eens een keer spiervlees van de koe, kalkoen, eend, vis eieren, lamstongen, kippemaagjes (alleen af en toe) en als de kwartels te betalen zijn ook kwartels.
Ze krijgen iedere dag eens schaaltje yoghurt , als groente geef ik ze nu alleen waterkers, alfalfa met wat andere groenten erbij. Ik maak niet meer prutjes, ze krijgen het nu iedere dag vers. Fruit zijn ze niet gek op 1 Lust het helemaal niet en de andere lust alleen banaan, peer en meloen. Verder houdt het het op.
Oh ja, iedere dag krijgen ze borage olie en soms tarwekiemolie, visolie en lijnzaadolie.
Ik had 1 hond aan de primeval maar ben nu ook gestart met de tweede.
Hebben jullie soms ideeen hierover waar ik misschien iets mee kan.

Ik heb er een hekel aan om te zeggen, maar doe het toch. Hun vacht was perfect toen ze nog Nutrochoice kregen. Ik heb ze ook een tijd lang Duck gegeven, maar daar zat teveel pens van de koe in en ze gingen ervan krabben, omdat ze het iedere dag kregen.
Laatst gewijzigd door casangio op zo 28 nov 2004, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#213862
Van Barfen heb ik geen verstand, maar misschien geef je van iets te veel of te weinig.
Maar waarom ga je niet eens kijken wat je honden op één van de vele soorten kvv doen, er is meer dan Duck. En als je dan een goede soort gevonden hebt, dan kan je dat combineren met Barf.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#213867
Nope, ik heb er ook geen verklaring voor. Ook hier een 180 andere ervaring.... En ik vind het vooral heel vreemd dat alle drie je honden last hebben van dit verschijnsel. Dat doet me haast denken dat je 'iets niet goed doet' maar wat, is me een raadsel. Want als ik lees wat je ze allemaal geeft: dan lijkt me daar helemaal niks mis mee.

Misschien moet je eens stoppen met iedere dag zuivel te geven. Niet alle honden reageren daar even goed op. Misschien moet je ze tijdelijk ook eens wat multivitamine/mineralen geven en kijk eens wat er gebeurd als je bijv. eens wat zemelen, tarwekiemen en havermoutvlokken (dit laatste geweekt!) toe gaat voegen (voor vitamine E en B's).

Krijgen ze nou eigenlijk voornamelijk lam? Misschien is het handig als je eens exact vermeld wat je geeft per week....? Dan kunnen we er wat exacter naar kijken.
Door casangio
#213871
Lizzy schreef: Nope, ik heb er ook geen verklaring voor. Ook hier een 180 andere ervaring.... En ik vind het vooral heel vreemd dat alle drie je honden last hebben van dit verschijnsel. Dat doet me haast denken dat je 'iets niet goed doet' maar wat, is me een raadsel. Want als ik lees wat je ze allemaal geeft: dan lijkt me daar helemaal niks mis mee.

Misschien moet je eens stoppen met iedere dag zuivel te geven. Niet alle honden reageren daar even goed op. Misschien moet je ze tijdelijk ook eens wat multivitamine/mineralen geven en kijk eens wat er gebeurd als je bijv. eens wat zemelen, tarwekiemen en havermoutvlokken (dit laatste geweekt!) toe gaat voegen (voor vitamine E en B's).

Krijgen ze nou eigenlijk voornamelijk lam? Misschien is het handig als je eens exact vermeld wat je geeft per week....? Dan kunnen we er wat exacter naar kijken.
Het zijn er twee die het hebben, de oudere honden die al brokken en kvv hebben gehad. De andere is grootgebracht met barf, dus nergens last van.
Ik vergat er ook bij te vermelden dat ze ook nog zeewier krijgen.

Ik zou eens een keer een week dan moeten opschrijven wat ik ze geef, want ik beslis steeds op dezelfde dag wat ik ze geef, dus ik kan het van vorige week zo niet op een rijtje zetten voor jullie. Ik zou het eens een keer moeten bijhouden op papier. Ik wissel iedere dag af ze krijgen nooit tweemaal na elkaar hetzelfde. Dus ze krijgen niet voornamelijk lam, maar van alles en nog wat. Van koe weet ik zeker dat ze gaan krabben, dus dat krijgen ze echt niet veel en kip ook niet. Een hond krabt niet en zijn vacht glimt wel, hij heeft nog wel veel haar, geen kale plekken, voor een leek een mooie vacht, maar ik zie het verschil de vacht is niet meer zo vol als vroeger. De oren zaten nl. kompleet verstopt in de vacht en nu niet meer. De andere hond heeft echt kale poten en dat is al vorig haar begonnen, toen heb ik hem er een tijd regelmatig ui overheen gewreven en toen kwam het haar een beetje terug, maar nu is het weer zo en nog erger aan de binnenkant van zijn voorpoten zit bijna geen haar. Zijn vacht glimt wel. Ik snap er niets van ben nu inderdaad gestart met iedere dag tarwekiemolie te geven i.p.v. nu en dan. Vitamine B's krijgen ze al af en toe toegediend maar dan in een pil. Het is voor mij ook een raadsel omdat ze heel erg gevarieerd eten.
Door Lizzy
#213874
OK, sorry, dus 2 van de drie. Ik vind het ook raadselachtig. Want zo te lezen geef je inderdaad behoorlijk afwisselend voer.

Geef je ook wel eens iets van lever of niertjes?

En tja, of het helemaal verstandig is om weinig kip te geven: weet ik niet. Want de botten van kip bevatten veel vetzuren.

Elke dag tarwekiemolie vind ik weer wat teveel van het goede. Ik zou dat eerder een keer of 2 per week geven.

Ik zou zelf proberen om zo weinig mogelijk in pilvorm te geven en te kiezen voor natuurlijke voedingsmiddelen. Maar vitamine B complex kun je wel geven. Dat plassen ze toch weer uit. Ik zou wel de complex nemen (en volgens mij geef jij die he), want vitamine B's hebben elkaar ook weer nodig enzo.

Hoe oud zijn ze eigenlijk? Want ik zie bij echt oudere honden sowieso de vacht achteruit gaan....

Is het trouwens zomer en winter dat hun vacht minder mooi is?

Aan de ene kant heb ik zoiets van: mmm, probeer ook eens wat chorella te gaan geven en aan de andere kant heb ik zoiets van "gooi al die vitamines en mineralen en pillen en olie eens aan de kant en ga terug naar de basis". Ik weet het niet, vind het echt moeilijk... (ik merk bij ons zelf dat ik steeds grotere hekel aan al die olie, vitamine en mineralen begin te krijgen. Brutus ging van de visolie aan de dunne - van 1 capsule, hij gaat van glucosamine aan de dunne en ik had echt zo iets van "basta, eruit met al die troep").
Door casangio
#213877
Lizzy schreef: OK, sorry, dus 2 van de drie. Ik vind het ook raadselachtig. Want zo te lezen geef je inderdaad behoorlijk afwisselend voer.

Geef je ook wel eens iets van lever of niertjes?

En tja, of het helemaal verstandig is om weinig kip te geven: weet ik niet. Want de botten van kip bevatten veel vetzuren.

Elke dag tarwekiemolie vind ik weer wat teveel van het goede. Ik zou dat eerder een keer of 2 per week geven.

Ik zou zelf proberen om zo weinig mogelijk in pilvorm te geven en te kiezen voor natuurlijke voedingsmiddelen. Maar vitamine B complex kun je wel geven. Dat plassen ze toch weer uit. Ik zou wel de complex nemen (en volgens mij geef jij die he), want vitamine B's hebben elkaar ook weer nodig enzo.

Hoe oud zijn ze eigenlijk? Want ik zie bij echt oudere honden sowieso de vacht achteruit gaan....

Is het trouwens zomer en winter dat hun vacht minder mooi is?

Aan de ene kant heb ik zoiets van: mmm, probeer ook eens wat chorella te gaan geven en aan de andere kant heb ik zoiets van "gooi al die vitamines en mineralen en pillen en olie eens aan de kant en ga terug naar de basis". Ik weet het niet, vind het echt moeilijk... (ik merk bij ons zelf dat ik steeds grotere hekel aan al die olie, vitamine en mineralen begin te krijgen. Brutus ging van de visolie aan de dunne - van 1 capsule, hij gaat van glucosamine aan de dunne en ik had echt zo iets van "basta, eruit met al die troep").
Ik geef eigenlijk bijna geen lever en ook weinig niertjes!
Wel pens, en hart en bij het hart doe ik soms 3 kleine lamsniertjes voor drie honden. De hond met de kale poten is 5 jaar en de andere wordt in maart 9 jaar. Vroeger gaf ik ze 's morgens altijd kipkarkassen, maar omdat vooral die van 9 in het voorjaar kale rode vlekken is gaan vertonen ben ik ermee gestopt en de anderen geef ik het ook niet meer zo frequent, omdat ik de indruk had dat ze net zoals van koe ook van kip onnoemelijk gingen zitten krabben. Nu krijgen ze 1 x kip per week. Inderdaad ik geef ze vit B complex.

Bij de oudere hond is de vacht nu pas niet meer zo vol als eerst. En bij die van 5 is het vorig jaar al begonnen met kale plekken op de binnenzijde van zijn voorpoten.
Als ie in de zon ligt, zie je kompleet zijn huid, gelukkig valt het niet op als je hem ziet lopen omdat de vacht op zijn lijf, toch mooi glanst, maar ze is niet zo vol als ze zou moeten zijn en hij heeft ook te weinig onderwol en gelukkig valt je dat als leek ook niet op
Laatst gewijzigd door casangio op ma 29 nov 2004, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#213902
Volgens mij kan een doorschemerende vacht ook duiden op andere gezondheidsproblemen. Ik weet uit mijn hoofd even niet meer wat (ik zal vandaag proberen nog wat uit te zoeken) maar ik denk dat het ook niet onverstandig is om dit eens met de DA te bespreken.

Het zou geen kwaad kunnen iets meer lever/nieren te geven. Voor o.a. de vitamine A.
Door casangio
#213936
Lizzy schreef: Volgens mij kan een doorschemerende vacht ook duiden op andere gezondheidsproblemen. Ik weet uit mijn hoofd even niet meer wat (ik zal vandaag proberen nog wat uit te zoeken) maar ik denk dat het ook niet onverstandig is om dit eens met de DA te bespreken.

Het zou geen kwaad kunnen iets meer lever/nieren te geven. Voor o.a. de vitamine A.
O.K. bedankt
Door Helen
#214069
Misschien moet je idd even opschrijven wat je allemaal voert. Ik heb in Amerika ook 3 maanden zonder opschrijven gebarft en dat ging prima, maar hier thuis hou ik het dagelijks op een excel-sheetje bij. En ik merk dat dat af en toe toch handig is om niet te veel af te wijken van de percentages die ik wil hanteren. Zonder het bij te houden ga ik iets te veel bot voeren en te veel orgaanvlees. Ik kan me voorstellen dat dat bij jou (maar eventueel natuurlijk op andere punten) ook het geval is. Ik denk trouwens dat dat voor 9 van de 10 honden niets uit maakt, maar misschien voor jouw honden wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door