Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2140032
Ik ben een overzicht aan het maken van geschikte vleesbotten. Klopt dit zo?

1. Zacht en makkelijk verteerbaar
Geschikt voor beginners en kitten (en alle andere katten)
• Kippennek
• Eendennek
• Kwartelkarkas

2. Zacht en makkelijk verteerbaar, maar iets harder dan de categorie hierboven
Geschikt voor alle katten (ook voor wat oudere kitten?)
• Kipkarkas – biologische kipkarkas is ietsje harder dan van kip uit de bio-industrie
• Kippenvleugels – knip deze in bij de bocht, om te voorkomen dat deze vast komt te zitten in de slokdarm, of verbrijzel 'm met de hamer (of geldt dit alleen voor honden?)
• Parelhoenkarkas
• Eendkarkas
• Konijnkarkas
• Konijnenvoorbenen
• Duifkarkas
• Zalmkop en zalmstaart – zijn wel iets harder, maar worden vrij makkelijk verteerd.

3. Wat hardere vleesbotten, geschikt voor de goede knagers
• Fazantkarkas
• Patrijskarkas
• Wilde konijnkarkas
• Wilde eendkarkas
• Haaskarkas – kan soms ook erg hard zijn
• Hazenvoorbenen
• Kippenpoot
• Kippenrug
• Konijnen- en hazenkopjes
• Kalkoennek – de nekwervels kunnen scherp zijn
• Eendenbout
en zachte ribben van jong lam, kalf of ander jonge grazer??
#2140063
1 -Mijn meiden vonden de eerste eendennekken serieus 'werk' vnl vanwege de diameter

2 -honden slikken vleugels makkelijk door, katten niet zo heel snel maar waarschuwen kan geen kwaad
-Zalmkop... ik vind t nogal ambitieus [qua formaat] voor een kat
- duif is ook voor een beginner best te doen

3 -Kalkoen vind ik persoonlijk een ongeschikte bot-leverancier : te hard en splinterig
-Haas is imo voor de emthousiaste knager, voorbenen en schouder zijn best te doen
Hazenkopjes ken ik niet, nijnhoofd krijgen ze hier prima weg mits een beetje voorgekraakt
-De gemiddelde industrie kippenrug is eigenlijk kuikenrug en niet erg hard, zou ptima in 2 passen, bio is beduidend harder
-Patris is imo ook een 2

Grote grazers als lam [schaap] geit en koe ... qua botwerk niet erg geschikt voor katten
#2140068
gut ja, t zou kunnen ...

katzels hier krijgen niet wat groter is dan hunzelf:
of ja, dan wel gemalen,

't grootste wat ze hier makkelijk wegknagen is duif en kwartel, en ja, voor mij hoeven ze niet zoveel moeite te doen
om delen grote kip te kluiven oid

'k denk dat katzels blijer zijn met prooien van muis formaat :-\


maar 'k zal m'n best doen:

1. Zacht en makkelijk verteerbaar
Geschikt voor beginners en kitten (en alle andere katten)
• Kippennek ja
• Eendennek ja
• Kwartelkarkas ja
duif ja
eendagskuiken ja
muis gerbil ratje etc ja

2. Zacht en makkelijk verteerbaar, maar iets harder dan de categorie hierboven
Geschikt voor alle katten (ook voor wat oudere kitten?)
• Kipkarkas – biologische kipkarkas is ietsje harder dan van kip uit de bio-industrie nee, wel gemalen
• Kippenvleugels – knip deze in bij de bocht, om te voorkomen dat deze vast komt te zitten in de slokdarm, of verbrijzel 'm met de hamer (of geldt dit alleen voor honden?) ja, dit geldt voor honden, eventueel meppen met 'n hamer voor katzels
• Parelhoenkarkas nee, eventueel wel gemalen
• Eendkarkas nee, eventueel wel gemalen
• Konijnkarkas tam knijn is goed te doen, wild knijn malen
• Konijnenvoorbenen mag bij beginners botjes
• Duifkarkas mag bij beginners, liever trouwens heel duifje
• Zalmkop en zalmstaart – zijn wel iets harder, maar worden vrij makkelijk verteerd.nee, liever sardien, of ander klein heel vet visje

3. Wat hardere vleesbotten, geschikt voor de goede knagers
• Fazantkarkas nee, of malen
• Patrijskarkas nee of malen
• Wilde konijnkarkas nee, of malen
• Wilde eendkarkas nee of malen
• Haaskarkas – kan soms ook erg hard zijn nee of malen
• Hazenvoorbenen kan,eventueel met hamer bewerken
• Kippenpoot nee, of malen
• Kippenrug kan, mits een jong dier
• Konijnen- en hazenkopjes kan, mits gemept
• Kalkoennek – de nekwervels kunnen scherp zijn nee , liever geen kalkoenbot
• Eendenbout nee, mits gemalen
en zachte ribben van jong lam, kalf of ander jonge grazer?? mits gemalen


maar hè, dits mijn mening ;) :)
#2140079
flin schreef:
gut ik ben 't met Too eens ;D ;D
RAAARRRRRRR! :D

Mijn dames hebben een wat zwaarder leven dan de heren van flin... ze moeten zelf knagen [en dat doen ze best goed] over t algemaeen laten ze te harde stukken keurig kaal gekloven liggen
#2140085
Ik ga ook met flin mee. Eendennekken vind ik voor katten geen beginnersbot. Sien (5 jaar en al 4 jaar barf) krijg 1x per week een halve en vind dat stevig knagen. Konijnenkoppen zijn zelfs gemept nog te groot/hard, dus die geef ik niet meer. Zalmkoppen zijn niet voor katten.
#2140100
Ik sluit me aan *polonaise*  eendennekken zijn best hard voor katten, kippenruggen krijgen ze beduidend beter weg, patrijs idem.
Zalmkop is behoorlijk hard, de 15-kilo-IJsco-honden vinden het stevig doorwerken en de katten beginnen er niet aan. Die krijgen graat, of sardien, of zalmfilet (de patsers  :P)
Droge haaskarkassen vinden ze hier niks, natte karkassen hebben ribben en een staart die ze wel wegkrijgen.
#2140193
Mevroi Kruim schreef: Ik sluit me aan *polonaise* eendennekken zijn best hard voor katten, kippenruggen krijgen ze beduidend beter weg, patrijs idem.
Zalmkop is behoorlijk hard, de 15-kilo-IJsco-honden vinden het stevig doorwerken en de katten beginnen er niet aan. Die krijgen graat, of sardien, of zalmfilet (de patsers :P)
Droge haaskarkassen vinden ze hier niks, natte karkassen hebben ribben en een staart die ze wel wegkrijgen.
nah, ze kommen d'r maar bekaaid vanaf, toch? graat .. tssss
#2140332
Bedankt! En fijn dat jullie het met elkaar eens zijn :)

Zo beter?

1. Zacht en makkelijk verteerbaar
Geschikt voor beginners en kitten (en alle andere katten)
• Kippennek
• Kwartelkarkas
• Duifkarkas
• Konijnenvoorbenen

2. Zacht, maar iets harder dan de categorie hierboven
Geschikt voor alle katten (ook voor wat oudere kitten?)
• Eendennek
• Kipkarkas – biologische kipkarkas is ietsje harder dan van kip uit de bio-industrie nee, wel gemalen
• Kippenvleugels – eventueel meppen met 'n hamer
• konijnkarkas (tam)
• hazenvoorbenen - meppen met hamer evt
• Konijnen- en hazenkopjes, mits gemept
• Patrijskarkas
• Kippenrug (mits jong dier, dus bio-industrie is ok)

Te hard om ongemalen te geven:
• Parelhoenkarkas
• Eendkarkas
• wild knijn
• Zalmkop en zalmstaart
• Fazantkarkas
• Patrijskarkas
• Wilde konijnkarkas
• Wilde eendkarkas
• Haaskarkas
• Kippenpoot
• Eendenbout nee, mits gemalen

Nu heb ik wel op het forum gelezen dat er katten zijn die zalmkarkas kunnen knagen. Is de bovenste categorie geschikt voor kitten en de rest niet? Blijft niet zoveel over, ik kan me voorstellen dat het voeren van hele prooidieren makkelijker is.
#2140349
'k begrijp niet hele-helemaal waar je heen wil?

is dit om kittenkopers oid wijzer te maken?
is dit een overzicht voor jezelf?

~~

veel katzels vinden karkas matig om te eten, zeker als ze wat kalig zijn,
de grotere dieren zoals kip hoen patrijs eend etc hebben een flink borstbeen, wat meestal kaal is,
daar zal een kat zowiso weinig mee doen,
de ribben zijn over 't algemeen goed weg te knagen,(als er nog wat vlees aanzit) en de vleugels meestal ook wel

perzoonlijk vindt ik 't niet nodig om een kat te laten kluiven aan 'n bot wattie toch niet wegkrijgt,
een lapje vlees, een duif/kwartel, kippenmaag, nijnepootje, nekje, (en dat soort dingen)
zijn mooie tandenborstels en naar mijn mening genoeg 'werk'
#2140374
Parelhoen(karkassen en vleugels) horen in de 2e categorie thuis, konijnenvoorpootjes ook.

Eendenkarkas krijgen sommige volwassen geoefende barfkatten wel weg, kippenpoten soms ook, net als zalmkarkas. Wilde dingen (eend, konijn) misschien ook wel, hier eten ze dat niet, dus kan er uit eigen ervaring niets over zeggen. Bovenstaande zaken soms wel even meppen, om het makkelijker te maken.
#2140437
ik heb een behoorlijk geoefende knager, die ook graag knaagt. Haasvoorpoten wilt hij graag proberen, maar ik vind ze te hard. Meestal blijft het bot toch liggen, daarom maal ik de haasschouders, wild konijn schouders & wilde eend. De ribdelen zijn wel goed te knagen.
Van kalkoen voer ik enkel het vlees.

tamme eend & kippenruggen zijn meer qua vorm een probleem dan qua hardheid. Wel ideaal om de kat even bezig te houden. Vleugels voer ik ook enkel als ik er bij ben, die worden vaak opgegeten alsof flip een slang zou zijn, vervolgens uitgekotst om opnieuw te proberen... Bij nekken heb ik dit probleem niet. Eendennek wordt wel goed gegeten, maar is ook wel even oefenen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door