Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2139531
Limpy heeft dus al langer last van arthrose, met de winter in aantocht heeft hij meer last van stramme/pijnlijke ledematen dan de zomer dus ik wil hem evt verder ondersteunen hiermee.
Af en toe geef ik ´m weekje metacam maar das niet jofel op de lange termijn voor een ouwe kat waarvan nieren en lever al een beetje rammelen door ouderdom.
Als ondersteuning krijgt hij al dagelijks doils en als hij het al wilt eten phytonics joint (http://www.nmlhealth.com/p,58,1398/Join ... d-kat.aspx) dit vind hij echter vies dus eet hij niet altijd.
De doils is echter geen probleem, eet hij prima en dit doet al veel goed vanwege de omega 3.
Is bv boswelia of andere onstekingsremmers iets dat een toegevoegde waarde voor hem kan zijn naast de doils?
Laatst gewijzigd door Limpy op do 20 okt 2011, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2139535
Oei, nee, geen metacam al zeker niet als de nieren niet helemaal in orde zijn  :-\
Er duiken genoeg voorbeelden van nierfalen op na metacamkuren zelfs bij 'gezonde' nieren (ken een kat van 3 die plots doodziek werd, nierfalen, advies inslapen en leeft nu al een jaar op dwangvoeren en dat zal wel zo blijven.  :'( Heel erg tragisch, en allemaal gewoon door de metacam). En bij nieren die al niet meer super werken zou het helemaaal niet gegeven mogen worden.  Dat zegt de fabricant ook zelf.  :-X

Je zou naar een morfine-gebaseerde pijnstiller kunnen zoeken. Ik weet spijtig genoeg geen namen.  Ik zou er wel eens op kunnen zoeken, heb er ooit tegengekomen, maar ik weet ze nu niet van buiten...
Maar Metacam of gerelateerde pijnstillers zou ik echt niet meer aan hem geven, tenzij hij eens langdurige pijnstiller moet krijgen ivm operatie of zo.  Omdat hij ook onstekingsremmend en erg langdurig werkt.
Maar ik zou er zelf erg veel schrik van hebben ivm zijn nieren...


Sorry dat ik niet beter kan helpen...  :-\
#2139539
Ik dacht dat opiaten bij katten niet geïndiceerd waren, maar weet dat niet zeker. Is er niet een werkzame milde NSAID?
Tegen stram- en stijfheid zou ik ook een snugglesafe aanschaffen en die in zn mandje leggen. Gewone kruik kan ook, maar die zijn gelijk zo groot en ligt hij misschien niet meer lekker.
#2139953
Morfine?  :o Neuh, liever niet want van de regen in de drup voor mn gevoel.

De meeste NSAID´s hebben meloxicam (of aanverwante stoffen) als werkzame stof en das nou niet zo lekker voor nieren/lever.
Maar ik google vrolijk verder...

Die kruik is idd wel een goed idee voor in de mand erbij, dit is hij gelukkig wel gewend en gaat er ook gewoon op liggen slapen (lekker waterbedje)
#2140024
't schijnt zo te zijn dat opioiden  (dus geen opiaat)

zoals buprenorphine en tramadol bij een katzel de minste bijwerkingen geven...

liever geen NSAID's geven

je kan ook nog aan smaakloze cosequin denken:

125mg glucosamine and 100mg chondroitin per day.
So, for example, for the regular strength dog capsule at
250mg glucosamine and 200mg chondroitin, you'd give 1/2 capsule.
Laatst gewijzigd door flin op do 20 okt 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#2140029
Heb je Puur Arthro al eens geprobeerd?
http://www.nmlhealth.com/p,34,434/PUUR-Arthro.aspx

Ik ken het product zelf niet, maar ben over het algemeen zeer te spreken over de Puur producten.
En mochten ze het "vies" vinden ivm de alcohol, kun je het even iets verwarmen op een theelepel, zodat de alcohol verdampt. Die tip kreeg ik van de vertegenwoordiger afgelopen week.
#2140090
flin schreef: 't schijnt zo te zijn dat opioiden  (dus geen opiaat)

zoals buprenorphine en tramadol bij een katzel de minste bijwerkingen geven...
Ah, ik dacht dat dat net als bij mensen was, bijwerkingen redelijk gelijk.
Buprenorphine wordt bij mensen ook gebruikt om van de methadon af te kicken  :D
#2140277
flin schreef: 't schijnt zo te zijn dat opioiden  (dus geen opiaat)
zoals buprenorphine en tramadol bij een katzel de minste bijwerkingen geven...
Als ik dat spul google vind ik het nog best wel heftig klinken...  :-\
koekje schreef: Buprenorphine wordt bij mensen ook gebruikt om van de methadon af te kicken  :D
Bedoel maar...

Cosequin is toch bijna hetzelfde als seraquin qua werkzame stoffen, die laatste vind hij nl wel lekker (itt de phytonics)
@choopy: suplementen met alcohol krijg ik er moeilijk in bij hem, zelfs met het verdamptruukje (die had ik nl ook al van mn da gehoord)
#2140444
Limpy schreef: Als ik dat spul google vind ik het nog best wel heftig klinken...  :-\Bedoel maar...

Cosequin is toch bijna hetzelfde als seraquin qua werkzame stoffen, die laatste vind hij nl wel lekker (itt de phytonics)
@choopy: suplementen met alcohol krijg ik er moeilijk in bij hem, zelfs met het verdamptruukje (die had ik nl ook al van mn da gehoord)
tis om in te nemen, niet om naar te luisteren  :D

overzicht:(komt al van de zelfde fabriek)
http://www.nutrecare.co.uk/company.asp?ID=78
#2141195
:)
Ik denk dat elke pijnstiller bijwerkingen heeft, en ze werken allemaal vrij heftig (maar anders geef je ze niet bij katten denk ik dan).
Heb je metacam als eens gegoogled?
Op een ander forum heeft iemand eens een heel onderzoek over metacam bij katten uitgeplozen en daar val je echt wel van achterover.
Suspensies na een injectie zouden helemaal niet mogen bij katten.  Is heel gevaarlijk.
Steeds injecties zouden nog het minste schade geven, maar mogen eigenlijk ook maar eenmalig gegeven worden (hoelang daar dan tussen moet zitten is niet gedefinieerd).
Ik persoonlijk maak daaruit op dat na 1 injectie er niets waarneembaar is, maar schadelijk is het nog steeds...
Maar goed, je moet toch iets is dan de overweging...

En als het maar om de zoveel tijd even moet, kan dat dan?
Dan vind ik de andere zaken nog steeds beter. Maar dat is een afweging die je natuurlijk zelf moet maken...
Misschien ken ik gewoon te veel mensen die negatieve (nierfalen dus) ervaringen hebben met metacam en aanverwanten bij katten zodat ik een beetje overdrijf... Zou kunnen.  ;)
Maar nierfalen is natuurlijk wel een dodelijke aandoening en geneest niet...  Je kan het met veel moeite rekken, maar het blijft een rotziekte.  Dus het is best wel een risico vind ik dan...
#2142295
Ja, na 16 jr werken in de dierverzorging ken ik de bijverschijnselen van metacam op diverse diersoorten wel helaas  :-[
Vandaar dat ik andere pijnstiller zoek...
NSAIDS zijn het niet, opiaten ws ook niet.

Ik google dit weekend nog even goed zodat ik komende week goed ten ijs beslagen bij mn da kom wat ik wel of niet wil... werkt bij haar wel goed  ;D
Vanmidag was koekje nog even hier, zij heeft ook nog wat tips aangedragen,thanx daarvoor  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door