Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#2140075
Hallo, ik ben al een heel tijdje niet meer actief op het forum door tijdgebrek maar nu heb ik toch wel een probleem waar ik niet goed raad mee weet.  Mijn poes Sheba heeft sinds maandag niet meer gegeten en gedronken.  Maandagavond liet ik de DA komen, die stelde hoge koorts en een keelontsteking vast.  Sheba kreeg dus een antibioticaspuit waar ook een pijnstiller in zat. Deze spuit zou 2 dagen werkzaam zijn en dan moest  ik pilletjes geven.  Gisteren was het nog steeds niet beter dus terug naar de DA.  Er werd bloed getrokken dat normaal was, de DA heeft dan een spuit gegeven waar 2 breedspectrum antibiotica + een pijnstiller inzaten.  Deze morgen heeft Sheba met heel veel moeite 5 g Hill's Veterinary natte voeding gegeten, dus duidelijk onvoldoende.  Bij mensen weet ik dat indien een keelinfectie veroorzaakt wordt door een virus  antibiotica geen zin heeft, dus misschien is hier wel een virus de oorzaak. Maar wat dan doen, als Sheba nog een dag of 2 niet eet of drinkt moet ze aan de infuus.  De DA komt normaal vrijdag zondag en dinsdag terug om nog antibioticaspuiten te zetten.  Maar als de nieuwe spuiten zouden werken had ik toch ondertussen al resultaat moeten zien ?  Of niet ?  Ik ben ten einde raad.
 
Door Too
#2140084
Ow wat naar, heb geen instant advies mbt medicatie maar ik zou poes wel per nu gaan dwangvoeren kleine frutjes kvv, tartaar of
Hills AD -is goed geconcentreerd qua voedingsstoffen en zgn smakelijk-  als poes t zo niet eet, op de poot smeren of beetje aanlengen tot dikke pap en dan met een spuitje in de bek priegelen
Poes moet nu echt vocht en wat voedzaams binnen krijgen

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2140087
Ot en Sien hebben 2 jaar geleden kennelhoest/keelontsteking gehad. Sien kreeg AB+pijnstillers, Ot had het minder heftig te pakken en kreeg alleen pijnstillers. Dus ik zou zeker om aparte pijnstillers vragen. Bij langer dan een dag niet fatsoenlijk eten, sta ik klaar met de spuit om te gaan dwangvoeren. Dat was hier gelukkig niet nodig, maar bij mij krijgen ze dan wel acuut ziekenvoer: voor Sien vieze zakjes natvoer en voor Ot tartaar en muizen. Van kvv kan je ook hele kleine balletjes draaien en deze achterin de bek proppen.
Bij Sien wilde de dokter trouwens ook nog een spuit onderhuids vocht geven, maar dat lukte niet (Sien is gifkikker).
Door Too
#2140099
koekje schreef: Bij Sien wilde de dokter trouwens ook nog een spuit onderhuids vocht geven, maar dat lukte niet (Sien is gifkikker).
Ja de waterbult... die heeft Cera ook gekregen
#2140124
flin schreef: geen ontstekingsremmers gehad?
AB, niet echt aparte onstekingsremmers denk ik tenzij die nu in de nieuwe samenstelling van de spuit zitten, alles zat er in zei de DA, ik ga ze deze avond nog een bellen, hopelijk krijg ik er wat eten, vocht in. Word er ziek van 
Door Too
#2140156
Voor de 'dwang' en t worstelen wil t ook wel helpen poes in een handdoek te rollen dan zijn de poten iig een beetje uit de weg

Ik zet ze op t aanrecht [lekker glad, geen grip] 1 [linker]arm achterlangs en om t lijf [druk t poezenlijf tegen je buik aan], linkerhand houdt t köpke vast en de rechter wurmt de spuit met voer tussen de tandjes
Steeds kleine beetjes, geef poes de kans te likken en slikken
Overigens is dit ook mijn methode voor pillen en knippen
#2140848
Bedankt Too, ga het zo ook eens proberen. Gisteren weigerde Sheba nog te eten, uiteindelijk heb ik geprobeerd met mijn gemalen biefstuk en daar heeft ze gelukkig toch wat van gegeten maar niets gedronken, nu in vlees zit sowieso wel een groot percentage vocht. Heb het ook tegen de DA gezegd dat ik voorlopig verder ging doen met gemalen biefstuk maar ze raadde me het af, heel slecht voor de nieren zei ze.  Ja Ok het is geen volledige voeding maar als ik haar daar een paar dagen verder mee kan helpen tot ze hopelijk beter is kan dat toch niet zo schadelijk zijn ? In de combi spuit zitten ook onstekingsremmers zei DA. Ze zei ook nog dat het normaal was dat ik geen verbetering zag na de combi spuit van woensdag, het zou pas vanaf zondag werken, vind dat wel lang.  Deze avond komt ze voor een 2de combi spuit, ik ga haar dan vragen om te helpen met wat dwangmatig voeren.  Ben in ieder geval blij dat ze toch iets gegeten heeft.
#2141076
koekje schreef: En waarom zou dat slecht voor de nieren zijn?
Door het hoge eiwitgehalte . Ja het is een traditionele DA, ze gaat er van uit dat Hill's de beste en evenwichtigste kattenvoeding is.
Ze is van mening dat katten hun energie voor een behoorlijk deel uit vet, koolhydraten en suiker moeten halen omdat eiwitten te belastend zijn voor de nieren zeker eens ze wat ouder worden.  Ik argumenteerde dat wilde katten toch ook uitsluitend vlees bestaande uit prooidieren eten maar dat is de oorzaak dat ze ook veel vroeger sterven dan een huiskat zei ze.  Nu ben ik akkoord dat vlees alleen zonder bot niet evenwichtig is maar toch beter dat Sheba dit een paar dagen eet dan niets te eten denk ik.
#2141612
Niks van die da aantrekken, die weet helemaal niet waar ze het over heeft. Een barfmenu of kvv bevatten helemaal niet te veel eiwit, en dan ook nog eens in een vorm die voor een kat veel beter te verteren is dan de plantaardige eiwitten in brok. Daarnaast zit er nog eens heel veel vocht in, goed voor de nieren.
Vetten zijn idd ook prima energie-leveranciers voor katten, maar dan graag dierlijke vetten en geen plantaardige, en al helemaal niet de met kankerverwekkende conserveermiddelen behandelde afgewerkte frituurvetten in brok.
Suiker is GEEN kattenvoer! Hoe komt zo iemand er op? Suiker is voor niemand goed, niet voor mensen en al helemaal niet voor carnivoren als katten.
Koolhydraten zijn geen geschikte energie-leveranciers voor een carnivoor. Zijn spijsvertering is er niet op ingesteld en je krijgt geheid na verloop van tijd problemen.

Wilde dieren hebben GEMIDDELD een kortere levensduur dan bank-aardappels. Het leven in het wild is een risicovolle aangelegenheid, met name voor jonge katten. Ziektes en ongevallen zijn belangrijke doodsoorzaken voor de jeugd, en daarnaast honger en ondervoeding. Maar zeer beslist NIET de samenstelling van de prooi. Als dat echt zo slecht was voor katten dan hadden ze het echt geen miljoenen jaren uitgehouden. Katten zijn uiteraard in de loop van hun evolutie volledig aangepast geraakt aan hun natuurlijke dieet. Hele domme opmerking dus van de da.

Het idee dat je kat acuut dood om zou vallen van een paar dagen alleen gemalen biefstuk is natuurlijk te zot voor woorden. Op de hele lange duur gaat ze tekorten opbouwen, maar dan hebben we het over maandenlang uitsluitend mager spiervlees voeren.

Op dit moment is het essentieel dat je kat iets eet, wat dan ook. Als ze Hill's A/D wil eten is dat prima, dat zou ik nou beslist niet langdurig voeren maar juist voor dit soort situaties kan het een uitkomst zijn. Het is extreem fijn gemalen, je kunt het makkelijk in de bek schuiven, het ruikt voor katten aantrekkelijk en het is energie-rijk en redelijk goed te verteren. Maar biefstuk is ook prima, en zalm, desnoods uit blik, en welke vorm van kvv dan ook, lapje kipfilet gemalen oid, maakt allemaal niet uit als je er maar iets in krijgt en het er in blijft.
#2142615
Pas maar op met die pijnstillers, dàt is pas slecht voor de nieren.  :-X
Zeker zoveel mogelijk vers geven, daar kan ze het beste op herstellen. (nierkatten doen het trouwens veeeel langer goed op vers dan op nierbrokken, dus het kan niet zo slecht zijn.)  Wel zou ik ook iets anders proberen geven (vb gevogelte) dan rund als je bang bent voor de nieren want in rund (en ander donker grazersvlees) zit veel fosfor, wat wel de nieren wat belast (dierlijke eiwitten belastend lijkt achterhaald te zijn alleen lopen brokverkopers nog achter).  Gevogelte is daarin minder belastend omdat er minder fosfor in zit (anders even bij nierdieet kijken hoe dat juist zit) .

Als je na 2 dagen AB niets merkt, werkt hij volgens mij niet. Maar ik snap het ook niet.  :-\
AB moet je toch in kuren geven? Steeds goed afgemeten, zonder gaten ertussen want dan slaat het weer toe.
Je hebt langdurige AB spuiten maar die werken volgens mij 2 weken... Dan heeft het ook geen zin om er nog maar een bij te plaatsen. Of moest je normaal de kuur met pillen rondwerken maar lukt dat dan niet omdat ze niets wil eten?
Ik denk niet dat ik nog AB zou laten spuiten, maar dat is mijn persoonlijk aanvoelen.  Of ze zouden een duidelijk uitleg moeten geven van waar ze mee bezig zijn. Dat valt vanop afstand erg moelijk uit te leggen of in te schatten.
Op virussen werkt AB inderdaad niet, en je kan natuurlijk ook met een resistente bacterie te maken hebben, dan heeft het ook helemaal geen zin.
Ik denk dat ik het zuiver met pijnstilling (met ontstekingsremmer) zou proberen als de AB niet blijkt aan te slaan. En dan even opletten welke de bijwerkingen zijn en eventueel achteraf nierwaarden laten controleren). Of even verder laten onderzoeken. Normaal zou zo'n ontsteking ook geen weken mogen duren... Dus als het dat wel doet, is er misschien meer aan de hand?

Veel sterkte!
Ik hoop dat ze snel opknapt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2142640
Als een kat pijn heeft en daardoor niet eet en ook nog slecht in het velletje zit (en door het slechte of niet eten nog slechter in het velletje komt te zitten), ben ik er echt wel voor om pijnstillers te geven. Niet iedere kat krijgt acuut nierfalen van een pijnstiller. Metacam kan slecht voor de nieren zijn, maar hoeft niet perse. Zolang je maar de kattenversie geeft, dit niet te lang geeft en je ook netjes aan de maximale dosering voor het gewicht houdt.
#2142671
Hallo iedereen, bedankt voor de interessante info en ik kan jullie alleen maar gelijk geven, klinkt allemaal toch zo logisch, aan tijgers geven ze in de zoo toch ook geen brokken.  En wilde katten (grote of kleine) gaan idd veel vroeger dood door hun risicovol bestaan.
Ik heb gisteren gebeld voor een tweede opinie in een dierenkliniek en daar stelden ze voor om langs te komen met de gegevens van de AB en Sheba daar te houden om te dwangvoeren.  Nu kwam de huidige DA gisteren ook langs voor een nieuwe AB spuit (deze spuiten werken maar twee dagen, degene die 12 dagen werken waren niet werkzaam voor haar keelontsteking zei de DA). We hebben haar gisterenavond dus wat kattenmelk ingespoten en goed nieuws Sheba heeft daarna wat zalm gegeten, was ik blij zeg ! Deze morgen terug wat gemalen biefstuk, ik had er wat water overgegoten en ze heeft het opgegeten, ik had ook wat kippefilet gemalen maar dat wou ze niet. En deze namiddag heeft ze terug op eigen initiatief wat kattenmelk gedronken, dus ze is eindelijk aan de beterhand.  Haar keel ziet nog rood en is nog gezwollen en ze is zooooo moe maar ja wat wil je met al die AB.  Ik zal de kuur dan maar afmaken en ga morgen eens met KVV proberen.  Maar ik ben in ieder geval super blij dat er vooruitgang is, net op tijd zou ik zeggen. Welke probiotica zou ik best geven na de antibioticakuur om haar darmen terug op peil te krijgen ? 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door