Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#2139828
Onlangs las ik ergens op een kattensite het volgende: *biotine kan bij voeren ruw hoendereiwit onwerkzaam worden, omdat er in eiwit een stof zit die zich met biotine bindt en daardoor de opname verhindert*  Nu voer ik mn katten deels kvv kip, kalkoen en eend, en deels barf -rund en -vis en kuikentjes. Hoe zit t met t hoendereiwit? Heb al veel zitten lezen hier  :D maar kan t niet vinden. Wel info over eitjes...
Graag een reactie  :-*
Laatst gewijzigd door Envie op do 20 okt 2011, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2139952
Klopt wel hoor, dit gaat ook alleen over eitjes. In eiwit, in deze het wit van een ei, zit avidine, wat biotine afbreekt. In het eigeel zit echter vele malen meer biotine dan het eiwit kan afbreken. Geef je dus een heel ei, dan is er nooit wat loos en zul je nooit een biotinetekort krijgen. Geef je echter alleen de eiwitten, die zijn ook in staat om biotine in het lijf af te breken, dan zou je tegen een tekort aan kunnen lopen.

Moraal van het verhaal...moeder natuur heeft het eischeiden niet uitgevonden :biggrin2:
Door Envie
#2140189
Hoender-ei-eiwit dus, nieuw scrabble woord voor donkere dagen.....
Leek me ook al vreemd van t hoender eiwit, suggereert dat t in t vlees zit. Maar dan zouden er toch al veel katten ziek zijn geworden van de kvv-tjes?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2140225
Een ei-eiwit, is het witte deel van het ei (dus niet de dooier). Een hoender is een kip en alle verwante rassen (parelhoender bv). Wat Lique zegt dus. Zolang je zeker ook dooier erbij geeft (of voor mijn part alleen dooier of eendagskuikentje), is er niets aan de hand.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door