Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Merle
#2139325
Hoi,

Heb net een bestelling binnen van Richard's Versvoeding. Ze verkopen Barfdiner's van diverse diersoorten (zonder toevoegingen dus niet compleet). In het weekend stel ik zelf samen. Als ik in totaal 6 verschillende diersoorten voer (door de week KVV niet compleet, weekend BARF), met uiteraard de daarbijbehorende toevoegingen (groente, ei, knoflook, yoghurt), is dat dan in zn totaliteit 'compleet' voor Moos? Of mis ik een belangrijke toevoeging?

Alvast bedankt!
Door Merle
#2139380
Barfdiner Kip: 78% kippenvlees 20% bot 2% ruwe vezel
Bosduif: gemalen vlees, karkas en ingewanden, zonder toevoegingen.
Barfdiner Rund: Ingrediënten: 89% rund, 5% pens, 5% lever
Barfdiner Zalm: gemalen 1000 gr
Barfdiner Kip / Pens : Ingrediënten: 74% kip, 25% pens, zonder verdere toevoegingen.
Barfdiner Rund/Kip: 59% rund, 20% kip, 5% lever, 5% pens, zonder verdere toevoegingen         

In het weekend (= zaterdag en zondag) stel ik zelf samen, dan hou ik de volgende percentages aan 50 % bot, 15 % groente, 15 % orgaan, 20 % vlees.

Hmmm twijfel dan toch over de samenstelling van de Barf diners.....

         
 
         
#2139382
De percentages staan op http://www.voerwijzer.com/naturis-barfdiner. Het is niet incompleet doordat er geen toevoegingen inzitten, maar doordat niet alle belangrijke organen erin zitten. Je kunt het wel compleet maken met de juiste aanvullingen. Dus afhankelijk van welke varianten je hebt gehaald, bepaalde organen toevoegen.

Edit: de percentages die jij noemt zijn nog de oude percentages, de 1% ruwe vezel zit er niet meer in. (die staan er bij jou niet bij, maar er mist 1% en dat was voorheen 1% ruwe vezel)
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op wo 19 okt 2011, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2139390
ik mis inderdaad het een en ander aan orgaan. ook vind ik het onduidelijk hoeveel bot er in sommige versies zit, maar dat is wellicht een kwestie van kijken hoe de hond ervan poept.
#2139406
Ik zou inderdaad eens de gewichten van alles wat je dat op een week voert (bot, vlees en verschillende organen) optellen en kijken op welke percentages je uitkomt.
Die zou ik dan rechttrekken met je barfdagen.
Het vraagt even wat rekenwerk, maar dan kom je er wel uit.

Ik vrees dat je met vrij veel pens en spiervlees komt te zitten, maar ik kan me erin vergissen. Het lijkt zo op het zicht.
Daarom dus eerst even alles optellen zodat je weet hoe je uitkomt.
De verhoudingen lijken me alleszinds niet te kloppen, dus in het weekend de gewone percentages aanhouden lijkt me niet het verstandigste.  Ik zou proberen daarmee de weekpercentages te laten kloppen.
Het steekt niet heel erg nauw, maar het moet er wel een beetje op lijken. En je organen moeten voldoende aanwezig zijn.
Nu zie ik maar weinig lever (en ook nog in de bosduif) en zelfs geen hart (behalve weer de duif maar dat is veel te weinig). Ook nieren.... enz...
Het vleesbot lijkt me ook vrij weinig.  Het percentage bot dat je daar in je barfdiner kip hebt, is wel kaal bot waarschijnlijk. Dus dat komt op 40% vleesbot en 58% spier.   De ruwe vezel daarbij zou ik maar weg laten in je percentages, of bij de groenten tellen.
Ik zou dus kijken hoeveel je op een dag voert, daarvan je percentage bot, spier en orgaan trekken en dan dat per onderdeel optellen op weekniveau. Dan bekom je wat je in de week in totaliteit aan bot, spier en soorten orgaan voert. En dan vergelijken met de verhoudingen die je wil bekomen zodat je kan kijken wat je in het weekend kan toevoegen om de verhoudingen juist te krijgen.

Als je vb een kg per dag voert geef je de eerste dag 400gr vleesbot en 580gr spiervlees. Dat doe je dan voor alle dagen en tel al die grammen vleesbot enz op. En dan kan je daar de verhoudingen uit bereken.  De bosduif en zalm kan je daar uit laten want die zijn compleet (of dat veronderstel ik toch uit je overzicht).  De botinhouden van de andere mixen zijn me inderdaad niet duidelijk, die zou je nog ergens moeten kunnen vinden. Als het zuiver spiervlees is, denk ik niet dat dat goed komt... 

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 19 okt 2011, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Merle
#2139445
Bedankt voor de reacties  :)!

@ pearlsofpassion: zeker duidelijk wat je bedoeld! Ik hou Moos zn ontlasting in de gaten (ziet er overigens goed uit!). Vraag me dan af als ik ga compenseren voor bot in het weekend...dat dat qua ontlasting dan juist gaat 'stoppen' en te hard wordt? Bedacht me dat ik doordeweek iets minder in gram geef en dan dagelijks wat eenden of kippen of lamsnekken als bot erbij geef...Moos zal dat zeker op prijs stellen  :), zal dat een optie zijn?! Tja...of gewoon helemaal over op BARF....wellicht nog een beter plan...
#2139448
Zit er in die mixen echt helemaal geen bot? Vreemd toch?  :-\
Maar als dat zo is, zou ik inderdaad ook eerder wat vleesbot dagelijks bij geven.
Maar vraag even heel goed na wat er nu juist in zit, want misschien is er wel een deel bot bij dat nu niet vermeld staat? Ik weet het niet hoor...

Al het vleesbot op 2 of 3 dagen geven, lijkt me niet zo aangewezen nee.  Ik weet zelfs niet of dat wel lukt...
#2139455
Ik denk dat het qua botpercentage wel meevalt hoor, qua compensatie. In Barfdiner zit over het algemeen 20% bot, dat is dus 40% vleesbot en dat is een prima hoeveelheid. Je zou in het weekend prima 50% vleesbot kunnen aanhouden (als je de varianten geeft met 20% bot). Het zit 'm meer in de organen die je voert en hoeveel.

De tip van pearlsofpassion vind ik een goede, bereken een menu per week. Dus bereken met de barfdiner-mixen hoeveel hart, lever, nier en pens (en voor de zekerheid ook bot en spiervlees) je voert en kijk dan hoe je dat in het weekend zo kunt compenseren dat je over een week op de gewenste hoeveelheden uitkomt. (dat is volgens mij  in het kort wat pearlsofpassion ook schreef, maar haha dat begon wel ingewikkeld te worden, moest het een paar keer lezen :) )
#2139467
Hihi, dat is inderdaad kort wat ik ook wou zeggen...  :D

Ik had al het gevoel dat ik het niet helemaal duidelijk gezegd kreeg...   :-[  :)

Als in alle mixen zo'n 40% vleesbot zit, komt het inderdaad wel goed. Dan kan je gewoon in de week enkel de mixen geven in het weekend aanvullen.
Door Merle
#2139783
Ga jullie advies opvolgen en de percentages in de Barfdiners uitrekenen. Zal 'Richards Versvoeding' ook eens mailen misschien kan hij nog duidelijk antwoord geven. Ze zijn de site aan het vernieuwen dus wellicht vandaar dat de info nu niet zo compleet is...!

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee  :)!

@ pearlsofpassion: na 3 x lezen begreep ik het helemaal  ;), was ook wat laat gister...dus was zelf ook niet meer zo 'helder'!

Have a nice day!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door