Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herintreder
#213396
Beste medebarfers,

Het rantsoen van mijn hond bestaat voornamelijk uit slachtafval.
Haal kipkarkassen bij islamiet, samen met lams ribbetjes etc.
Bij een rundvleesgroothandel, mag ik zelf uit de bakken slachtafval halen wat van mijn gading is.
Hier vind ik allerlei soorten bot met redelijk veel vlees en vet hieraan. Ook soms hele stukken orgaanvlees etc.
Hierdoor koop ik geen vlees los, de hond ziet er goed uit, alleen krijgt hij veel bot voor zijn kiezen, vandaar de vraag tandslijtage.
Welke barfer heeft deze methode al meer als 8 jaar gedaan, en heeft er hond met stompjes aan overgehouden, of andere gebitsproblemen gekregen bij de hond?

hoor graag ervaringsverhalen.

groet Joop
Door Ordell
#213417
herintreder schreef: Beste medebarfers,

Het rantsoen van mijn hond bestaat voornamelijk uit slachtafval.
Haal kipkarkassen bij islamiet, samen met lams ribbetjes etc.
Bij een rundvleesgroothandel, mag ik zelf uit de bakken slachtafval halen wat van mijn gading is.
Hier vind ik allerlei soorten bot met redelijk veel vlees en vet hieraan. Ook soms hele stukken orgaanvlees etc.
Hierdoor koop ik geen vlees los, de hond ziet er goed uit, alleen krijgt hij veel bot voor zijn kiezen, vandaar de vraag tandslijtage.
Welke barfer heeft deze methode al meer als 8 jaar gedaan, en heeft er hond met stompjes aan overgehouden, of andere gebitsproblemen gekregen bij de hond?

hoor graag ervaringsverhalen.

groet Joop
Tsja Joop...

Je moet ervoor proberen te zorgen dat je aandeel botpercentage zo'n beetje over het algemeen tussen de 15-50 procent ligt, al naargelang de methode die je aanhangt. Wanneer je botten uitzoekt probeer dan juist te zoeken naar de botten van kalf, geit, lam ed. waar deze beesten niet op gelopen hebben, dus geen dragende botten, die zijn te hard. Zoek dus naar wervels, schouderbladen, ribben. Nou kan een iets harder bot zo heel af en toe weinig kwaad, maar probeer dat te beperken. De parelhoen- en kipkarkassen zijn uberhaupt geen probleem.
Dan zou er met tandslijtage eigenlijk geen problemen mogen ontstaan, d.w.z. die is er uiteraard wel, maar vordert naargelang de jaren.
Mijn persoonlijke mening is dat wanneer je je hond ettelijke malen per week op het pak laat bijten, de slijtage hoger zal liggen dan het eten van zachte botten. Botten is voor de hond een natuurlijk iets, de samenstelling van het jute is dit niet. Nou maakt het niet uit dat je je hond tijdens het oefenen laat bijten, maar maak daar nooit een overdreven gebeuren van, dus niet 3x in de week tussen de 10-15 keer laten bijten bijvoorbeeld.
Mijn oude Hollander heeft ook jarenlang botten gegeten en pakwerk gedaan, uiteraard zijn de punten inmiddels van de hoektanden af en de snijtanden korter geworden, evenals de snijvlakken van de kiezen, maar alle elementen zijn nog fier aanwezig. Ik heb mijn ernsige twijfels of dat wanneer hij brokken zou hebben gehad deze elemnten nog allemaal gehad zou hebben.

Geen zorgen maken dus...... ;)
Door Helen
#213419
Mijn boerenfox van 3 barft sinds een jaar en bij haar zie ik wel ietwat slijtage. Vooral aan de linkerkant, aangezien ze daar het liefst op kauwt (er is overigens niets mis met de rechterkant hoor). Ik denk dat het bij haar er ook mee te maken heeft dat ze in het bos altijd stokken sjouwt en erop kauwt en thuis veel aan flossen en speeltjes loopt te trekken en erop kauwt. Maar ik maak me er helemaal geen zorgen over. Een hond heeft een gebit om hem te gebruiken!!
Door Marion
#213507
Zorro (13 weken nu) heeft zijn snijtanden al afgesleten :-\ Maar gelukkig zijn het maar melktandjes. Hij heeft kippenvleugels en lamsribben op.
Tommie is pas botten gaan eten op volwassen leeftijd en eet nu een jaar botten en heeft nog geen slijtage.
Laatst gewijzigd door Marion op zo 28 nov 2004, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#213576
Hoi Joop, bij Timo is aan een kant de kiezen wat afgesleten.
Hij heeft ze in die bijna 10 jaar goed gebruikt.

Erg is het niet en hij kan er nog behoorlijk mee overweg hoor.
Het is wel aan een kant dus hij heeft duidelijk voorkeur.

Mila is 3 jaar en daar zie ik het nog niet bij.

Honden op tennisballen laten kauwen is trouwens ook heel slecht voor het gebit, of wist je dit al? ;)

Groetjes Truus.
Laatst gewijzigd door Truus op zo 28 nov 2004, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#213585
Zolang je hond niet konstant harde botten eet zou ik mij niet al te druk maken!
Vind alleen dat je wel heel erg veel bot geeft ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#213865
Ik denk dat het ook met het gebit van de hond te maken heeft .
Wat mij opvalt is namelijk van alle labjes die ik ken en die botten krijgen hebben allemaal redelijk afgesleten hoektanden helemaal niet in vergelijk met mijn spaniels .
Door Lupa
#213883
tennisballen zijn fataal voor de tanden, en stenen (er zijn honden die met stenen spelen)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#213893
Lupa schreef: tennisballen zijn fataal voor de tanden, en stenen (er zijn honden die met stenen spelen)
Ik heb er één gehad die liep zelfs met stoeptegels te slepen :o >:(
Door tieneke
#213915
sylvia schreef: Ik heb er één gehad die liep zelfs met stoeptegels te slepen :o >:(
Weer eens wat anders dan een rauw bot! ;D ;D
Door herintreder
#214222
Ben pas een maand aan het barfen, ik voer inderdaad veel bot, maar denk dat de hond zelf veel regelt, runderbotten worden kraakbeen en merg veel gegeten,
lamsbot en kipkarkassen gaan helemaal op, recreatiebotten heb ik niet nodig.Na het eten , wat enige inspanning heeft gekost , is het goed rusten.

Runderbotten worden helemaal schoon gekloven, maar niet helemaal verobert, denk dat je veel volume voert en de hond alleen veel werk heeft om aan zijn maaltje te komen.
Bij negatieve ervaringen hoor ik het graag, wil de hond graag mooi oud laten worden.

groet Joop
Gebruikersavatar
Door Angelique
#214230
Ik denk dat het net als bij zoveel andere dingen per hond verschilt. Hier krijgen ze lamsbotten, kipkarkassen en soms ook een runder/recreatiebot.
Bij de één van 8 jaar is het gebit nog intact, bij de ander van nog geen 4 knallen de stukken er letterlijk af.
Aanleg zal dus zeker een rol spelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door