Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#2135838
Er zijn al heel veel discussies over het wel of niet geven van groente en fruit.

Wolven schijnen wel gras, knollen, besjes e.d. te eten. Maar kunnen ze daarvan dan wel de celwand afbreken of niet? Zo niet, waarom eten ze het dan? En heeft het zin om je hond 'hele' groentes en fruit te geven, of kun je het dan net zo goed niet doen?

Opzich ben ik niet zozeer tegen groente, maar wel als ik het moet gaan pureren en extra lekker moet gaan maken met andere dingen zodat hij het dan wel op eet (Duke eet geen groente en fruit, kauwt er een keer op (snoepje?) en spuugt het dan uit (hmmm... toch geen snoepje). Ook hoor je veel gevallen over honden die poep eten, en dit niet/minder doen als ze groente(mix) krijgen. Maar er zijn ook honden die echt misselijk worden van groente. Ik ben er ondertussen dus nog niet echt wijzer van geworden :-\

En zijn er dan geen andere dingen die je kan geven naast groente en fruit die de behoefte aan voedingsstoffen vervullen (die je gewoon kunt geven en mijn hond wel lust)? (Denk aan eieren, noten) Zo ja, wat dan allemaal?
#2135889
Bessen zijn 'bedoeld' om gegeten te worden. Het is de manier van de plant om te zorgen dat z'n zaden een flinke afstand kunnen afleggen. Vruchten zijn makkelijk verteerbaar, met dunne celwanden, en ook honden kunnen ze een aardig eind verteren.
Gras eet een wolf of een hond voor de interne schoonmaak. Het fungeert als een soort tuitenrager in de darmen, een stevige prop die allerlei ongewenst materiaal (parasieten bv) mee naar buiten neemt. Het moet dus juist niet verteerd worden.
Ik weet niet of wolven ook ondergrondse delen van planten (knollen) eten. Ik weet wel van honden die rietwortels uitgraven en opeten. Die bevatten vrij veel suikers en zijn dus lekker zoet. In hoeverre ze die verteren weet ik niet.

Ik voer groenten omdat ik niet beschik over het soort prooien waarover wolven beschikken. En omdat mijn honden niet in de vrije schone natuur leven maar in een vies dorp met veel asfalt, beton en uitlaatgassen, in een verwarmd huis. Met de goede stoffen in die groenten probeer ik wat aan te vullen dat ontbreekt in het dieet van mijn honden en wat extra te geven dat wolven in de vrije natuur niet nodig hebben, om allerlei vervuilende stoffen te neutraliseren. Daarom voer ik groenten die ze moeten verteren, anders komen de nuttige stoffen niet binnen. En daarom pureer ik de groentes.

Mijn ene hond vindt groente lekker, mijn andere hond niet. En dus leuk ik z'n groentemix op met gemalen lever en ei en zelfs soms wat bio-yoghurt. Omdat ik het belangrijk vindt dat hij z'n groente binnenkrijgt. Net zoals de meeste ouders proberen om gezonde groente in hun kind te krijgen, ook als dat kind het niet lekker vindt en liever spekkies en chocomel heeft. Wat een kind graag eet en wat gezond voor hem is zijn helaas vaak twee verschillende zaken, en dat geldt ook voor sommige honden. Voor mij geen reden om mijn kinderen dan maar geen groente en alleen maar pannenkoeken en friet te voeren, idem voor de honden. En de katten. De meeste katten gaan voor de geur- en smaakstoffen in met name blikvoer, en hebben moeite met de overgang naar vers. Jammer voor de katten (in het begin dan) maar gezond eten vind ik erg belangrijk.
#2137341
Een hond kan de vezels (cellulose) in de plantencellen niet verteren. Maar wat nogal eens vergeten wordt is dat mensen dat ook niet kunnen!
Er is echter wel een verschil: mensen hebben een gebit dat beter aangepast is om planten en vruchten fijn te krijgen dan honden. Mensen kunnen malen (tanden van links naar rechts over elkaar halen), honden enkel knippen.
En natuurlijk kunnen mensen groenten koken, maar dat is niet echt een natuurlijk fenomeen dus dat zou ik nu even buiten beschouwing laten.

Het is denk ik iedereen wel duidelijk dat groenten en fruit heilzaam zijn en zeer gezond voor mensen.  Nochtans kunnen ze dus ook van nature uit deze plantenvezels niet verteren (dat kunnen enkel zuivere planteneters).  Dat hond dat niet kan, vind ik dus geen sluitend argument dat groenten niet nodig zouden zijn.
Als wolven in de natuur planten, fruit en wortels eten, zullen ze daar niet zoveel uit halen en verteren als wat de honden nu uit gemalen groentenmix halen. Maar iets zullen ze daar wel uit halen. Ze kunnen nog wel iets fijnkauwen en op die manier de celwanden openbreken. Het pureren is echter efficienter en daarom aan te raden (wat heeft het voor zin het er grotendeels onverteerd uit te laten komen en dan 10 keer zoveel te voerenals het ook wel verteerd kan worden door het te pureren?).
Dat is eigenlijk net hetzelfde als waarom mensen groenten zijn gaan koken: zo worden ze gemakkelijker verteerbaar. Voor die tijd aten mensachtigen ze echter ook gewoon rauw (en ze aten vooral veel vruchten, die dus veel gemakkelijker verteerd worden).

Vruchten en wortels bevatten meer suikers dan de groene delen van een plant.  Dat is gemakkelijk toegankelijke energie, maar verder niet zo nuttig.  Het gaat hem bij de honden om de andere goede zaken in de groenten, zaken die je in dierlijke producten niet terugvind. Wolven zullen vruchten en wortels vast wel eten omwille van de energie in schaarse tijden, bij de honden is dat minder van toepassing.
Wolven eten echter ook van sommige plantenetende prooien (de kleinere dan) de ingewanden met inhoud op en daar zitten voorverteerd plantaardig materiaal in. Daarin zijn dan de goede stoffen net als gekookte groenten beter toegankelijk en opneembaar.  Dat is iets dat in het menu van de vers etende hond bijna niet voorkomt en dus is aanvullen met groenten een logische keuze...

De groene delen van een plant en dan vooral de stengel bevat veel meer vezels.  Hoe groter en steviger de plant, hoe meer vezels de stengel bevat.  Hout is dan ook totaal onverteerbaar voor een hond (ter info, want niemand voert hout denk ik...).
Bladeren zijn beter verteerbaar.  Ook wortels bevatten vrij veel vezels, knollen iets minder, maar bollen wel weer aangezien dat eigenlijk stengeldelen zijn (Een aardappel en biet is vb een knol, een ui of venkel een bol).  Knollen zijn energieopslagorganen voor het volgende jaar en bevatten dus niet zoveel vaatbundels en de cellen zijn vrij opgezwollen met zetmeel waardoor ze sneller stuk te maken zijn.  
Wortels zijn organen waar wel veel vaatbundels in zitten omdat de plant daarmee water opneemt.  Hierdoor zijn ze ook een stuk taaier.  In de gewone wortel (en wortels van sommige andere planten ook hoor) wordt echter ook energie opgeslagen waardoor dus die suikers daar zitten en die in het geheel gemakkelijker verteren dan een zuivere stengel.  (bladstelen zoals vb selderstelen kan je onder stengel rekenen)
Een bol is hetzelfde principe.

Ok, lange uitleg, maar je vroeg ernaar.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 17 okt 2011, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2137701
Even copy paste van mezelf uit een oud topic (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1470975) :

Ja, ik zie "ik vind het lastig om te maken" (of teveel werk) wel vaker als "goede reden" om het geven van groenten te torpederen. Nu hoeft niemand hoeft van mij groenten te voeren hoor, dat moet iedereen voor zich weten. Maar het is dus niet helemaal waar, dat wolven geen groenten eten. Lees daarvoor "The Wolf's Natural Diet, a feeding guide for your dog?" door Mogens Eliasen.

Er zijn dus diverse reden waarom ik wel groenten voer en waarom ik vind dat het nuttig is.

Ten eerste eten wolven, ook al zijn ze carnivoor, wel zeker zo'n 5% plantaardige kost. Dit is dus exclusief maaginhoud. Wolven eten grassen, planten, knollen, bessen, etc. Daarnaast zijn de meningen verdeeld over of een wolf wel of geen maaginhoud eet. Er wordt dan vooral aan David Mech's onderzoeken gerefereerd door de mensen die anti groenten zijn. Maar David Mech refereert aan de maag wanneer hij ook de echte maag bedoelt. De rest noemt hij guts. Biedt je eigen hond maar eens inhoud van pens en boekmaag aan. Mooi dat ie het eet. Dat geldt dus ook voor de wolf. En wanneer wolven honger hebben en ze vangen iets groots: blijft er niks liggen hoor. Details hierover kun je lezen in het boek van Mogens Eliasen. Gemiddeld genomen eet een wolf trouwens een klein prooidier ook in z'n totaliteit en schudt hij niks uit.

Overigens staat in dit boek ook beschreven dat er een groep wolven in Amerika leeft die zo verwend zijn qua hoeveelheden prooidieren, dat zij hun honger niet meer stillen met plantaardige voeding. Deze wolven lijden aan huidproblemen zoals eczeem, terwijl wolven die wel plantaardig voedsel eten dat niet hebben. Ik kom hier op terug.

Tot zover de theorieeen van schrijvers. Nu mijn eigen theorie. De afgelopen jaren (heel veel jaren) is de hond uiterst gevoelig gebleken voor kanker. Ik wijd dat deels aan de voeding. En deels aan verontreiniging. Verontreiniging qua de lucht die de hond inademt (op auto uitlaatgas hoogte en de sigarettenrook die sommige onfortuinlijke honden de hele dag in zitten te ademen) maar ook de giftroep die wij op onze honden aanbrengen tegen vlooien, teken en wormen, etc. Groentes bevatten anti-kanker-stoffen zoals antioxidanten maar ook chlorofyl. Beschermende stoffen. En groenten heeft prebiotische eigenschappen (goede bacterieen groeien daar op en kunnen zich daar aan hechten). Deze heeft onze hond in mijn ogen dus hard nodig. Groenten zorgen overigens ook nog eens voor de juiste zuur/basisch verhouding in het lichaam. Daarover heeft Professor Dr. Donath meer geschreven. Vlees = zuur. Groenten = alkalisch. Honden hebben een juiste balans van zuur en alkalische voedingsstoffen nodig om de balans in het lichaam goed te houden. Wanneer zij een tekort aan alkalische voedingsmiddelen binnen krijgen zorgen ze zelf voor alkalische voedingsstoffen en eten ze gras, hout, mest en rottende lijken.

Groentes bevatten natuurlijke verder vitamines en mineralen en vetzuren (zoals omega 3 - onze honden krijgen teveel omega 6 vetzuren binnen en te weinig omega 3 vetzuren. De mens ook trouwens, maar dat is een ander verhaal) en chlorofyl. Die ze heel goed kunnen gebruiken en in mijn ogen ook hard nodig hebben. Want laten we wel wezen: een bio-industrie gefokt konijn of kalfje of kip: dat staat in geen verhouding tot het wilde dier dat de wolf eet. Dus mensen die heel hard roepen dat een hond gevoerd moet worden zoals de wolf: die houden er in mijn ogen dus totaal geen rekening mee dat de leefomstandigheden van de wolf en hond anders zijn en dat de voeding die de wolf binnen krijgt (een in de zon opgegroeid konijn) van een totaal andere waarde is als onze bio-industrie-plof-dieren (ze houden er ook geen rekening mee dat wolven wel plantaardige kost nuttigen). Zo is gewoon feit dat vlees van wilde dieren meer omega 3 vetzuur bevat als vlees uit de bio-industrie. En een feit is dat in groente omega 3 vetzuur zit, dat een tekort (uit het vlees) aanvult. En dit geldt dus eveneens voor vitamines, mineralen, RNA/DNA, chlorofyl, etc.

Last but not least heb ik natuurlijk zelf de proef op de som genomen. Daar ben ik dan ook niet te kinderachtig in. Ik heb mijn honden maandenlang geen groentes, 5% groente, 10% groente, 15% groente en 20% groente gevoerd. In de periode dat ik hen helemaal geen groente gaf (en toentertijd had ik ook nog een Basset, dus het feit dat Dalmaten groentes ook gewoon nodig hebben: dat is van puur ondergeschikt belang) werden de vachten stugger en gingen ze ruiken. Naar hond. Ook werd de ontlasting van beduidend minder goede kwaliteit. Dat is ook niet zo gek, groenten bevatten natuurlijk ook voedingsvezels (die je niet zo hard nodig hebt als je ook hele prooidieren met vacht voert maar ja goed, ik voer zelf uit principe geen hele prooidieren). Toen ik het stuk van Eliasen las over wolven met eczeem, kon ik mij daar ook direct in verplaatsen. Toen ik dus merkte dat de vacht en vacht en huidkwaliteit van echt alle drie mijn honden minder werd. Ik vond dat geen toevalligheid.
#2138385
Ik hoop dat het niet ongepast is als ik daar zelf ook een vraagje omtrend stel?
Ik heb geen honden, enkel katten en ik ben me ook nog aan het oriënteren.

Mijn vraag is dan ook waarom al deze zaken niet op katten van toepassing zouden zijn?
Het kan misschien zijn dat katten van nature uit niet zoveel plantaardig materiaal tot zich nemen als wolven. Dat kan ik volgen. Maar dan nog eten ze soms wel eens gras en niet enkel om over te geven! Ook gewoon dagelijks doen ze dat hier zonder reden, gewoon omdat ze dat lekker vinden. En dat hoor je erg veel bij katten die die kans krijgen.

Verder zijn al die goede eigenschappen van groenten toch ook op katten van toepassing en eten katten toch ook de inhoud van de darmen van hun prooien op?
Ik ga eerlijk zeggen dat ik erg goed nagedacht heb over welke brok te voeren toen ik nog niet wist dat vers voeren kon.  En toen vond ik de bijgevoegde kruiden, groenten en vruchten in beperkte mate (dus niet als voornaamste eiwitbron aub!!  >:() een duidelijk pluspunt, ookal zijn katten dan vleeseters.  Die samenstelling leek voor mij een wilde kat wel in de darmen van zijn prooien terug te vinden en alle goede zaken van de kruiden daar ook bij.
Gevoelsmatig heb ik ook een positief gevoel over plantaardig materiaal en denk ik dat geen enkel dier helemaal zonder kan. Al halen ze er dan niet het meeste van hun energie uit, sommige zaken die planten bieden vind je toch niet in dierlijk materiaal terug?
Dus ik heb het er wel even lastig mee om mijn katten straks helemaal geen plantaardig materiaal meer te geven (los van dan wat gras dat ze zelf grazen, maar waar ze, wees eerlijk, niet zoveel uit halen).

Dus kan iemand me dan vertellen waarom het bij katten niets zou toevoegen, zoals hier in de kattenhoek beweerd wordt?
Of zijn er misschien mensen die toch (net zoals ik op dit moment nog) wel voor het voeren van groenten aan katten zijn, zij het dan in mindere mate dan aan honden? Ik dacht zelf aan zo'n 1-3% van het menu. Wat denken jullie?
#2138518
pearlsofpassion schreef: Ik hoop dat het niet ongepast is als ik daar zelf ook een vraagje omtrend stel?
Ik heb geen honden, enkel katten en ik ben me ook nog aan het oriënteren.

Mijn vraag is dan ook waarom al deze zaken niet op katten van toepassing zouden zijn?
Het kan misschien zijn dat katten van nature uit niet zoveel plantaardig materiaal tot zich nemen als wolven. Dat kan ik volgen. Maar dan nog eten ze soms wel eens gras en niet enkel om over te geven! Ook gewoon dagelijks doen ze dat hier zonder reden, gewoon omdat ze dat lekker vinden. En dat hoor je erg veel bij katten die die kans krijgen.

Verder zijn al die goede eigenschappen van groenten toch ook op katten van toepassing en eten katten toch ook de inhoud van de darmen van hun prooien op?
Ik ga eerlijk zeggen dat ik erg goed nagedacht heb over welke brok te voeren toen ik nog niet wist dat vers voeren kon.  En toen vond ik de bijgevoegde kruiden, groenten en vruchten in beperkte mate (dus niet als voornaamste eiwitbron aub!!  >:() een duidelijk pluspunt, ookal zijn katten dan vleeseters.  Die samenstelling leek voor mij een wilde kat wel in de darmen van zijn prooien terug te vinden en alle goede zaken van de kruiden daar ook bij.
Gevoelsmatig heb ik ook een positief gevoel over plantaardig materiaal en denk ik dat geen enkel dier helemaal zonder kan. Al halen ze er dan niet het meeste van hun energie uit, sommige zaken die planten bieden vind je toch niet in dierlijk materiaal terug?
Dus ik heb het er wel even lastig mee om mijn katten straks helemaal geen plantaardig materiaal meer te geven (los van dan wat gras dat ze zelf grazen, maar waar ze, wees eerlijk, niet zoveel uit halen).

Dus kan iemand me dan vertellen waarom het bij katten niets zou toevoegen, zoals hier in de kattenhoek beweerd wordt?
Of zijn er misschien mensen die toch (net zoals ik op dit moment nog) wel voor het voeren van groenten aan katten zijn, zij het dan in mindere mate dan aan honden? Ik dacht zelf aan zo'n 1-3% van het menu. Wat denken jullie?
Ik heb alleen honden, geen katten. Ik heb wel katten gehad. En deze aten gras, precies zoals jij zegt. En ze aten trouwens ook wel plantstengels. En ze aten bijv. aan mijn Aloe plant :o

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat Tannetje Koning een klein beetje groenten in de Bandit voor katten doet. Maar dat zou je via hun website wel na kunnen vragen: http://www.banditvoeding.nl/index.htm

Ik vind op zich 1 tot 3% groenten helemaal niet zo gek. Al is het maar voor de prebiotische werking. Ik kijk even wat Ian Billinghurst adviseert (kom er op terug)
#2138522
Ian Billinghurst adviseert in "the BARF diet" tot 5% groenten en fruit voor de kat. Hij schrijft dat een kat kleine prooien opeet, inclusief inhoud maag en darmen en gepureerde groenten/fruit is om dat te compenseren.
#2138736
Hier krijgen de katten ook (een kleine hoeveelheid) groente. (fruit lukt niet zo).
Op donderdag krijgen ze eigen gemaken KVV daar heb ik groente mix doorheen. (idd als extra).
Nox knaagt graag op een blaadje witlof of rucola sla. Dus die krijgt ie ook wel eens af en toe. Het zal minder toevoegen dan wanneer het gemalen is. Maar hij vind het gewoon lekker :)
#2139431
Lizzy schreef: Last but not least heb ik natuurlijk zelf de proef op de som genomen. Daar ben ik dan ook niet te kinderachtig in. Ik heb mijn honden maandenlang geen groentes, 5% groente, 10% groente, 15% groente en 20% groente gevoerd. In de periode dat ik hen helemaal geen groente gaf (en toentertijd had ik ook nog een Basset, dus het feit dat Dalmaten groentes ook gewoon nodig hebben: dat is van puur ondergeschikt belang) werden de vachten stugger en gingen ze ruiken. Naar hond. Ook werd de ontlasting van beduidend minder goede kwaliteit. Dat is ook niet zo gek, groenten bevatten natuurlijk ook voedingsvezels (die je niet zo hard nodig hebt als je ook hele prooidieren met vacht voert maar ja goed, ik voer zelf uit principe geen hele prooidieren). Toen ik het stuk van Eliasen las over wolven met eczeem, kon ik mij daar ook direct in verplaatsen. Toen ik dus merkte dat de vacht en vacht en huidkwaliteit van echt alle drie mijn honden minder werd. Ik vond dat geen toevalligheid.
Ik kwam dit bericht inderdaad tegen laatst, toen ik meer informatie omtrent het voeren van groenten zocht. Nu lijkt het me heel interessant om zelf te gaan 'testen' of en hoeveel groenten het beste werken bij mijn hond, maar hoelang houd je dan een bepaald percentage aan voordat je verschil zou moeten zien/merken? En voer je dan elke dag een beetje groente (of juist niet natuurlijk, als je 0% 'test')?
#2140202
Meike en Daisy schreef: Ik kwam dit bericht inderdaad tegen laatst, toen ik meer informatie omtrent het voeren van groenten zocht. Nu lijkt het me heel interessant om zelf te gaan 'testen' of en hoeveel groenten het beste werken bij mijn hond, maar hoelang houd je dan een bepaald percentage aan voordat je verschil zou moeten zien/merken? En voer je dan elke dag een beetje groente (of juist niet natuurlijk, als je 0% 'test')?
Ik kan me niet meer helemaal voor de geest halen hoeveel weken ik ze exact geen groenten, 5% groenten, 10% groenten, 15% groenten en 20% groenten gaf. Maar volgens mij vrij lang, eerder een paar maanden dan een paar weken. En ik gaf dus 15% groenten. Toen ben ik 0% gaan geven. Van 0% over gegaan op 5%, naar 10%, naar 15% en naar 20%. En toen weer naar 15%, naar 10%, naar 5% en naar 0%. Van alles een dagboekje bijgehouden. En toen op 10% a 15% gaan zitten omdat ze het daar het best op doen.
#2144834
Bedankt voor de uitgebreide reacties iedereen!

Ik ben inmiddels toch overstag gegaan en Duke heeft nu groente en fruit in z'n dieet zitten :)
Ga me eens verdiepen in de soorten groente en fruit en binnenkort m'n eigen mixje maken.

Dus mochten jullie nog een soort groente of fruit weten die echt een must is, hoor ik het graag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door