Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2138735
Geheel onverwachts is Migo vandaag geopereerd.

Maandag gingen we naar de DA voor (wat we dachten) een vetbultje in zijn nek. Bleek een tumor te zijn en is vandaag verwijderd.
Nu heeft Migo een enorme jaap (10 cm) bovenop zijn nek met hechtingen er in.

Lijst met nazorg meegekregen. Toch vragen:
- wat kan Migo het beste als eerste eten en wanneer kan dit weer?
- moet ik hem ondersteunen met probiotica of vitamine/mineralen complex
- hoe kan ik het beste de wond verzorgen? DA zegt uitgekookt water reinigen, kan er bijv ook groene leem op?

Alvast bedankt voor de antwoorden, het is hier de eerste keer dat 1 van de honden wordt geopereerd  :-\ dus ben wat onzeker over hoe en wat het beste nu is.
Laatst gewijzigd door Sarah5 op zo 23 okt 2011, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2138761
Joh schrikken! Ik geef altijd tot een dag of 5 na de ingreep geen bot, zodat de darmen goed op gang kunnen komen na de narcose.
Ik zou zeker probiotica geven, en ook voor een langere tijd, het heeft zo een belangrijke functie in de darmen, dat ik dat nu zelf ook ga doen, langdurig geven en zelf ook nemen.
Ik gaf het al en nam het al, maar altijd met het idee er mee te stoppen.
Ik zou zeker ook zink erbij gaan geven, dat helpt om het lichaam te herstellen, en is ook vaak tekort in de dieren en ons.
Omdat alles in elkaar grijpt, is het dus ook belangrijk om dat te geven omdat anders de afweer en herstel niet optimaal werkt.

Ik zou op een ok wond zelf nooit groene leem doen, altijd honingzalf, en pas als de touwtjes eruit zijn groene leem.

Sterkte voor je kanjer
Door Veerle-scrappyToo
#2138779
Ik dacht ook meteen dat groene leem geen goed idee is als er nog draadjes in zitten.  Ik dacht nl dat groene leem de eigenschap had om vreemde voorwerpen uit het lichaam te drijven en die draadjes moeten eigenlijk mooi blijven zitten.
Verder zou ik idd wat probiotica geven en misschien een reinigingskuurtje om de narcose vlugger uit het lichaampje te krijgen.
Door sella
#2138783
Ik ben geen fan van een reinigingskuurtje als er nog draadjes inzitten, als het dier gewend is chlorella te krijgen, dan kan je doorgaan, maar anders, het lichaam heeft een hoop werk om te helen, dan wacht ik liever even tot de wond wat dichter is en het dier weer wat weerbaarder
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2138792
Bedankt voor de reacties. Dus in elk geval pro biotica, dat heb ik in huis en kan ik gaan geven.

Wanneer zou hij weer iets mogen eten? Is het misschien een idee om hem nu al kippenbouillon te geven? Zodat hij in elk geval iets binnenkrijgt. Zijn maag knort als een gek.
Door sella
#2138806
Ik neem als stelregel dat als drinken goed gaat, lees er wordt niet gespuugd, dan ga ik kleine stukjes vlees, liefst gehakt proberen, blijft dat een uur erin dan geef ik 2 stukjes en dat bouw ik zo uit.
Heb een keer een hond zien stikken na te snel eten na de narcose(gelukkig niet mijn hond), maar dat is zo vreselijk dat ik liever voorzichtig ben.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2138864
Ok ik heb vriend er op uit gestuurd voor bio gehakt  :biggrin2:

Is gekookte broccoli ook licht verteerbaar? Ik ben echt even van slag hij staat ook steeds zo zielig te zwalken en de proesten  :(
Door sella
#2138922
Ja dat kan wel lichtgekookte broccoli, dat is meteen ook een groente bomvol goede spulletjes die oa helpen kanker af te knokken.

Hoe laat is hij wakker geworden? Ik zou het nu even nog vloeibaar doen, als hij pas net thuis is. En kippenbouillon zitten vol sporenelementen die makkelijk opneembaar zijn en dat heb je nodig als je nog zwalkt.
Laatst gewijzigd door sella op wo 19 okt 2011, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#2138943
He wat schrikken  :(

Ik sluit me bij Sella aan.
Ik zou geen bot voeren tot ruim na de antibioticakuur en probiotica geven (wel ruim tijd tussen antibiotica en probiotica laten).

Wij doen groene leem wondpasta op alle wonden, ook bij hechtingen. De da vindt dit geen probleem. Ik heb wel eens een hechting zien verschijnen, maar nooit eerder dan na 1,5 weken, dus vanaf het moment dat de hechtingen die niet oplossen er al uit mogen. De onderhuidse hechtingen moeten dan oplossen dmv ontsteking en daar is er dus wel eens een van naar buiten gekomen. De honingzalf wordt hier altijd direct afgelikt.

En kleine beetjes voeren, ook ivm eventuele misselijkheid na de narcose. Kippenbouillon (van biologische kip) vind ik een goed idee.

Sterkte  :bigarmhug: en beterschap voor Migo!

Edit: typefoutje
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 19 okt 2011, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2139024
Dank jullie wel  :-*

Hij blijft zo nu en dan enorm proesten, heel droog hoesten en zijn keel schrapen. Heeft er tijdens de narcose een buis in de keel gezeten?
Nu ja ik heb hem een likje natuurhoning gegeven in de hoop dat het de keel wat verzacht. Dat kon hij wel waarderen en is meteen wat minder wiebelig op zijn benen.

De broccoli kon hij dan weer minder waarderen  :yucky: best logisch ook. Nu wachten op rundergehakt en kipfilet die zo met vriend thuiskomt ;) en dan gaan we beginnen met hele kleine beetjes.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2139035
Als hij onder gasnarcose is geweest en is er inderdaad een buis in zijn keel geweest.
Daar kunnen ze wat last van hebben al moet dat wel zodra die weer gaat drinken en eten vlot verminderen.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2139051
choopy schreef: Als hij onder gasnarcose is geweest en is er inderdaad een buis in zijn keel geweest.
Daar kunnen ze wat last van hebben al moet dat wel zodra die weer gaat drinken en eten vlot verminderen.
Ok dat verklaard een hoop, hij wilde alleen niet echt drinken alleen wat druppels van mijn handen af. Gelukkig heft hij net (eindelijk) iets gedronken uit een drinkbak die ik hem voorhield en hij heeft 2 kleine stukjes gerookte kipfilet op. Nu maar hopen dat het snel minder wordt met het hoesten.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2143555
Nou het herstel verloopt verre van soepel  :(

Eerst bleef hij maar hoesten en het leek of hij er in zou blijven. Ik de DA gebeld met de vraag of er iets niet goed was gegaan met de buis in zijn keel brengen, daar reageerde ze niet op maar ik kon wel 'hoestdrank' ophalen.

Ik was zelf al begonnen met yoghurt met pro biotica te geven en dan dus ook af en toe die hoestdrank. Nu is dat (eindelijk) over heeft hij de wond open gekrabt. Het zit boven midden op zijn hoofd tussen zijn oren, dus echt goed afdekken wil ook niet.

Nu heeft hij een deel van de snee open gekrabbeld en dat ziet er niet goed uit. Pus en vocht, groene leem op gedaan. Maar het blijft er slecht uitzien  :( Wij zitten morgen weer bij de DA
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door