Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2137218
Ik heb een vraagje over voedselallergie.
Mijn Berner heeft een voedselallergie. Inmiddels staat hij drie weken op een elminatiedieet (Barf) en dat gaat heel goed.

Ik heb begrepen dat honden een allergie opbouwen. Maar nu krijgt hij konijn, want dat heeft hij hiervoor nog nooit gegeten. En straks gaat hij er meer diersoorten bij krijgen. Maar wat nou als hij een allergie op gaat bouwen voor bijvoorbeeld konijn? Of kan dit niet?

Is er iemand die hier wat meer vanaf weet?

Groetjes Miranda
Door Mevroi Kruim
#2137223
Ja, dat kan. Helaas. Als een hond aanleg heeft om allergisch te reageren dan kan hij ook een nieuwe allergie ontwikkelen voor een diersoort die hij eerder nooit gehad heeft. Dat is een reden om een eliminatie-dieet minstens 6 weken voort te zetten en soms nog langer. Dat is ongeveer de tijd die nodig is om te herstellen van de oude allergie en eventueel (hopelijk niet) een nieuwe allergie te ontwikkelen. Als het meezit blijft hij dus netjes jeuk-vrij tot aan het eind van de 6 weken, en kun je voorzichtig andere diersoorten gaan introduceren. Als het heel erg meezit was hij vooral gevoelig voor granen, die kun je makkelijk vermijden en dan kun je veel diersoorten voeren. En als het erg tegenzit ... tja, dan wordt het weer iets anders voeren dan konijn.
Door Miranda 1
#2137654
Oke, dank je voor de duidelijke uitleg. Hij is idd behoorlijk gevoelig voor een allergie. Ik denk granen, maar ook kip en grotere hoeveelheden rund, paprike. Misschien nog wel meer maar wat ik niet weet.

Op dit moment gaat het erg goed, maar we zijn pas 3 weken onderweg. Dus ik vroeg me dat af.

Hopen dat hij niet nog meer allergien gaat ontwikkelen.
Door Lizzy
#2137704
Naar het schijnt (volgens mij komt dat van Tannetje) heb je minder kans dat je hond opnieuw een allergie opbouwt tegen een diersoort wanneer je zoveel mogelijk verschillende diersoorten voert. Het is daarom van groot belang dat je daarna (na het eliminatie dieet) weer zoveel mogelijk diersoorten gaat toe voegen.
Door Miranda 1
#2137784
Oke, klinkt wel logisch. Als hij klaar is met het elimineren moet ik ws toch weer langs met hem bij Tannetje. Ik ben er al een keer geweest en zij is bang dat hij voor nog meer dingen allergisch is. Maar voedsel lijkt wel echt de ergste allergie, vandaar dat we eerst deze aanpakken. Dan kunnen we daarna kijken hoe het gaat en of hij nog meer allergien heeft. Maar het elimineren gaat wel echt lang duren, want ik denk ook dat hij voor bepaalde groente allergisch is. Vis en eieren weet ik niet, dus ook dat moet ik elimineren.
Maar de eerste stap is gezet en dat ziet er goed uit.

Bij een eliminatiedieet geef je toch eerst 6 tot 8 weken 1 diersoort. Als dat goed gaat 2 weken een nieuw diersoort erbij, als dat goed gaat weer 2 weken een diersoort erbij enz.
Door nienk
#2137817
mirjansen schreef:
Bij een eliminatiedieet geef je toch eerst 6 tot 8 weken 1 diersoort. Als dat goed gaat 2 weken een nieuw diersoort erbij, als dat goed gaat weer 2 weken een diersoort erbij enz.
dat klopt. in praktijk is bij mij echter gebleken dat we wel langer dan die 2 weken per diersoort nodig hebben. Reus had dan vaak tussendoor een jeukje hier of daar van iets anders, maar ja, dat wist ik dan niet zeker. dus stel je hebt net een diersoort toe gevoegd en je hond krijgt vlooien. dan heeft ie daar jeuk van. of ook van de diersoort? eerst dus de vlooien weg werken, dan weer 2 weken wachten... zo kan het aardig oplopen.
Door eelke
#2137849
Oh, ik wist niet eens dat dat maar twee weken was...Ik zou zelf voor de zekerheid wat langer aanhouden denk ik, liever 4 weken ofzo.
Succes! Wij zijn ook net begonnen met elimineren, wij hebben de start gemaakt met eend.
Door samantha
#2138193
hier ook al een tijdje bezig, hij heeft al eend rijst van carnibest gehad, toen wou ik toch gaan barfen en dan met konijn en geit, maar geit eet hij niet. Nu maar opnieuw begonnen met haaksbarf paard en gewoon barf, ook krijgen we hier kruiden bij van Tannetje. Nu 4 weken gevoerd en gaat goed, iig geen jeuk, heeft nog een beetje een olifantenhuid bij de poten. Hopelijk kunnen we over 2 weken iets nieuws toevoegen. Droog zelf organen en vlees van paard
Door Lizzy
#2138528
mirjansen schreef: Oke, klinkt wel logisch. Als hij klaar is met het elimineren moet ik ws toch weer langs met hem bij Tannetje. Ik ben er al een keer geweest en zij is bang dat hij voor nog meer dingen allergisch is. Maar voedsel lijkt wel echt de ergste allergie, vandaar dat we eerst deze aanpakken. Dan kunnen we daarna kijken hoe het gaat en of hij nog meer allergien heeft. Maar het elimineren gaat wel echt lang duren, want ik denk ook dat hij voor bepaalde groente allergisch is. Vis en eieren weet ik niet, dus ook dat moet ik elimineren.
Maar de eerste stap is gezet en dat ziet er goed uit.

Bij een eliminatiedieet geef je toch eerst 6 tot 8 weken 1 diersoort. Als dat goed gaat 2 weken een nieuw diersoort erbij, als dat goed gaat weer 2 weken een diersoort erbij enz.
Ja. Volgens mij is twee weken per diersoort trouwens prima. Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je daar 4 weken over zou moeten doen. Heeft je hond namelijk een allergie voor iets dat hij al kent, komt dat vrij snel weer opzetten. Maar overleg anders even met Tannetje.
Door nienk
#2138585
Lizzy schreef: Ja. Volgens mij is twee weken per diersoort trouwens prima. Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je daar 4 weken over zou moeten doen. Heeft je hond namelijk een allergie voor iets dat hij al kent, komt dat vrij snel weer opzetten. Maar overleg anders even met Tannetje.
mijn ervaring leert dat die 2 weken niet altijd kan, omdat Reus dan ergens anders last van had. denk inderdaad dat je een allergie voor de nieuwe diersoort wel snel opmerkt, maar het toevoegen van de 3e diersoort ga ik niet doen als hij al ergens anders last van heeft. dus ja als je hond in een omgeving woont waar hij niet tussendoor in aanraking komt met andere dingen waar hij op reageert (vlooien, van straat vreten, insectenbeet, gras in bloei, etc.), dan kan het met 2 weken.
Door Miranda 1
#2138620
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. 2 weken is het uitgangspunt. Als hij er dan op reageerd is dat zichtbaar. Maar zoals Nienk zegt loop je altijd het risico dat hij op iets anders reageerd of per ongeluk iets anders eet en daarvan jeuk krijgt. Dan is het idd beter om te wachten totdat die jeuk minder is. Als hij jeuk heeft en je geeft een nieuw diersoort dan weet je niet waar het van komt.

En ja, iets anders eten is gebeurd voor je het weet. Van de week heeft hij een heel klein stukje brood uit de prullenbak gejat toen ik de zak ging vernieuwen, grrr.
Door nienk
#2138661
mirjansen schreef: En ja, iets anders eten is gebeurd voor je het weet. Van de week heeft hij een heel klein stukje brood uit de prullenbak gejat toen ik de zak ging vernieuwen, grrr.
precies, dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. je kan nog zo goed opletten, maar soms gaat het mis. ik heb er even over na gedacht om Reus buiten met een muilkorfje te laten lopen, zodat ie hier in amsterdam niet allerlei rommel (brood e.d. maar ook junkie mensen poep met drugsresten) van straat kan vreten. maar toen ik zag hoe panisch andere hondenbaasjes reageren op andere honden met een muilkorf om, heb ik het maar niet gedaan. ik wil niet dat hij allemaal 'ohjee die hond is eng, Fikkie kom hier' - ervaringen krijgt. Nu loopt hij dus gewoon niet meer los en loop ik in het donker niet meer langs beruchtte 'daklozen wc' plekken. (ik woon in de straat bij de GGD waar verslaafden hun heroïne of methadon kunnen verkrijgen, vandaar)

en daarbij, ik heb liever dat het elimineren zoals nu al bijna driekwart jaar duurt, dan dat ik ergens te snel ga en weer op nieuw moet beginnen, met alle moeilijkheden qua diersoorten die je dan krijgt.
Door eelke
#2138676
nienk schreef:
en daarbij, ik heb liever dat het elimineren zoals nu al bijna driekwart jaar duurt, dan dat ik ergens te snel ga en weer op nieuw moet beginnen, met alle moeilijkheden qua diersoorten die je dan krijgt.
Hier sluit ik me gevoelsmatig bij aan. Joep heeft de eerste 1,5 jaar van zijn leven weinig afwisseling gehad in diersoorten, eigenlijk alleen rund, en een klein beetje kip. Daardoor pak ik het nu liever een keer goed aan, als dat ik steeds weer een boel stappen terug moet zeggen.
Door Lizzy
#2139564
nienk schreef: precies, dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. je kan nog zo goed opletten, maar soms gaat het mis. ik heb er even over na gedacht om Reus buiten met een muilkorfje te laten lopen, zodat ie hier in amsterdam niet allerlei rommel (brood e.d. maar ook junkie mensen poep met drugsresten) van straat kan vreten. maar toen ik zag hoe panisch andere hondenbaasjes reageren op andere honden met een muilkorf om, heb ik het maar niet gedaan. ik wil niet dat hij allemaal 'ohjee die hond is eng, Fikkie kom hier' - ervaringen krijgt. Nu loopt hij dus gewoon niet meer los en loop ik in het donker niet meer langs beruchtte 'daklozen wc' plekken. (ik woon in de straat bij de GGD waar verslaafden hun heroïne of methadon kunnen verkrijgen, vandaar)

en daarbij, ik heb liever dat het elimineren zoals nu al bijna driekwart jaar duurt, dan dat ik ergens te snel ga en weer op nieuw moet beginnen, met alle moeilijkheden qua diersoorten die je dan krijgt.
En te langzaam gaan geeft dus ook weer nadelen, geloof het of niet. Een hond krijgt dus en teveel de kans om een allergie op te bouwen voor iets dat je geeft (in combinatie met te weinig afwisseling) en je hond kan op een gegeven moment "bij effecten" krijgen door te weinig afwisseling en dus te weinig voedingsstoffen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door