Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mario
#2137862
Hallo allemaal, :clown2:
Ik ben Mario ik ben nieuw hier en wil het ook gaan proberen mijn Bull op vers vlees te zetten, want van Royal canin krijgt bij pukkeltjes van, maar hoe werkt dat rekenhulp ??
Ik heb het ingevuld maar twijfel of ik het goed gedaan heb, graag jullie hulp aub.
Ik heb een Bullmastiff van bijna 9 maanden oud en weegt nu +/- 54 kg.
Hoeveel mag ik `m per dag geven en wat zijn de percentages ??
Dit kreeg ik er uit:
Menu voor een Bullmastiff, reu, 55 kilo. Hoeveelheid: 7.5% van 55 kilo = 4125 gram per dag / 28875 gram per week Rauw vleesbot 50% : 2063 gr. Groentes 10% : 413 gr. Orgaanvlees 15% : 619 gr. Spiervlees 25% : 1031 gr.

Is dit niet een beetje veel ?? 4 kg per dag... :D

Nog een vraagje !!! ::)
Als jullie vlees gaan inslaan bij de slager hoe bewaren jullie het vlees ??
Gelijk en alles invriezen of eerst porties maken en dan invriezen of een gedeelte voor de eerste komende paar dagen in de koelkast bewaren ??

Alvast bedankt,

Mvgr. Mario  8)
Door Jump
#2137881
Hoi Mario,

Ik denk dat je iets verkeerd hebt ingevuld,die 7,5 % is wel erg veel,
volgens mij moet je ergen tussen de 2 en 3 % uitkomen.
En bij de slager inkopen is wel erg duur hoor,veel mensen bestellen hier bij internet shops voor diervoer,
dat krijg je dan bevroren,dus je hebt wel een flinke vriezer nodig.
Bovendien staan hier op het forum ook vaak leuke aanbiedingen van vlees.

Succes ermee.
Door Mevroi Kruim
#2137882
Hoi en welkom Mario! Goed idee om je bull vers te gaan voeren!

Je hebt in de rekenhulp aangegeven dat je hond 7,5% van z'n lichaamsgewicht moet eten. Dan kom je idd uit op ruim 4 kilo. En da's idd nogal veel  :D

Rond de 2, 2,5% is meer voor de hand liggend. En dan kom je hierop uit:

Menu voor een reu, 55 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 55 kilo = 1375 gram per dag / 9625 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 688 gr.
Groentes 10% : 138 gr.
Orgaanvlees 15% : 206 gr.
Spiervlees 25% : 344 gr.


Da's al meer in de richting, toch?

En dan kun je alles gewoon afronden naar hele getallen. Dus 700 g vleesbot (mits dat 50% bot en 50% spiervlees is), 140 g groente, 200 g orgaan en 350 g spiervlees. En je kunt daarin ook varieren als dat beter is voor jouw hond. Als je af en toe een flinke lap pens geeft gaat het percentage orgaanvlees wat omhoog maar da's geen ramp en lappen pens zijn heel gezond voor de hond.

Wat betreft bewaren: ik bestel meestal voor een maand of 3 tegelijk bij een van de barf-leveranciers. Dan wordt het meestal grotendeels bevroren in porties van 1 kilo aangeleverd, en bij mij gaan die gesorteerd op diersoort en soort (dus spier, bot, orgaan) in de vriezers. Als ik in bulk insla, bv dozen van 10 kilo, dan laat ik dat eerst deels ontdooien zodat ik het in porties kan verdelen. Bij mij gaan spiervlees en bot per kilo en orgaan per 500 g. Er gaat bij mij zo'n 1.5 kilo per dag doorheen dus dat is goed te doen zo.

Ik ontdooi meestal voor een paar dagen tegelijk in de koelkast of in een grote emmer met goed sluitend deksel buiten de koelkast.

Er zijn ook mensen die alles per dag-portie verpakken en invriezen. Het is maar net wat voor jou handig is.
Door Miranda 1
#2137884
Hoi Mario,
leuk dat je ook gaat beginnen. Ik ben net drie weken aan de gang met mijn honden. Ik zal proberen antwoord te geven en als ik het mis heb dan corrigeren de expers me wel.
7,5% is echt teveel voor een hond van 9 maanden. Ik heb een Berner van 1 jaar en 5 maanden en die heb ik rond de 3% zitten. Maar ik moet er wel zeggen dat hij een dieet volgt en alleen konijn mag en konijn is weer mager. Dus misschien starten met 3% en kijken hoe dat gaat. Dan kun je altijd nog naar boven of beneden bij stellen.

Ik heb dus twee honden. Als ik alles 1 keer per maand binnen krijg en overal porties van wil maken dan ben ik daar super lang mee bezig. Ik heb zelf de eerste keer veel porties gemaakt. Nu doe ik eigenlijk elke week wat. Vandaag doe ik bijvoorbeeld wat vlees en vleesbot wat ik tekort kom voor deze week.
Alles komt los verpakt van de slager, dus dat gaat bij mij zo de vriezer in. En elke keer haal ik wat eruit en maak daar porties van. Moet ik ook zeggen dat ik wel wat vriezerruimte heb. Als je weinig ruimte hebt dan nemen die grote verpakkingen van de slager wel wat ruimte in.

En als je eenmaal bezig bent dan ga je zelf je weg vinden in wat je makkelijk vind.

Ik heb trouwens de rekenmachine van gelukkigdier gebruikt. Dan krijg je ook voorbeelden van wat er allemaal onder valt. Persoonlijk vond ik deze makkelijker, maar dat is ook persoonlijk.
Door Lizzy
#2137887
Mario schreef:
Hallo allemaal, :clown2:
Ik ben Mario ik ben nieuw hier en wil het ook gaan proberen mijn Bull op vers vlees te zetten, want van Royal canin krijgt bij pukkeltjes van, maar hoe werkt dat rekenhulp ??
Ik heb het ingevuld maar twijfel of ik het goed gedaan heb, graag jullie hulp aub.
Ik heb een Bullmastiff van bijna 9 maanden oud en weegt nu +/- 54 kg.
Hoeveel mag ik `m per dag geven en wat zijn de percentages ??
Dit kreeg ik er uit:
Menu voor een Bullmastiff, reu, 55 kilo. Hoeveelheid: 7.5% van 55 kilo = 4125 gram per dag / 28875 gram per week Rauw vleesbot 50% : 2063 gr. Groentes 10% : 413 gr. Orgaanvlees 15% : 619 gr. Spiervlees 25% : 1031 gr.
Hoi Mario, welkom op Barfplaats!
De percentages zijn natuurlijk goed (50% vleesbot, 10% groenten, etc).
Qua hoeveelheid dat je hem moet geven, dat je even uit moet gaan van zo'n 3% van zijn huidige gewicht (gezien zijn leeftijd). En dat is 1600 gram voer per dag. Het kan zijn dat hij daar te dik van wordt (hangt ook erg af van zijn energie level) en dat je naar 1300 gram moet (2,5% van zijn huidige lichaamsgewicht). En als dat nog teveel is, moet je naar 2% en dan voer je 1000 gram per dag. Misschien moet je 2,5% even als uitgangspunt nemen, dat is er mooi tussen in, kun je kijken wat hij met die hoeveelheid doet.
Is dit niet een beetje veel ?? 4 kg per dag... :D
Ja, dat klopt niet. Ik weet niet wat je hebt gedaan? Als ik deze gewichten en leeftijd invul, kom ik op 2% van het huidige lichaamsgewicht = 1 kilo voer per dag.
Nog een vraagje !!! ::)
Als jullie vlees gaan inslaan bij de slager hoe bewaren jullie het vlees ??
Gelijk en alles invriezen of eerst porties maken en dan invriezen of een gedeelte voor de eerste komende paar dagen in de koelkast bewaren ??

Alvast bedankt,

Mvgr. Mario  8)
Ik maak er eerst porties van en vries het dan in.
Door eelke
#2137946
Hoi Mario,

Ik voer (nog) geen barf maar kvv, maar dat is kwa hoeveelheid wel vergelijkbaar. Ik heb een newfoundlander van 9 maanden die ongeveer 55 kilo weegt, dus kwa leeftijd en gewicht vergelijkbaar met jouw bull. Mijn newf krijgt ongeveer 1700 tot 1800 gram per dag. Ik heb ook de rekenhulp wel eens gebruikt, toen was hij og wat lichter, en kwam er 36oo gram uit. Dat zou echt veel te veel zijn.
Lijkt me dus inderdaad een goede richtlijn dat je ergens tussen de 1600 en 1800 gram gaat beginnen. Ik weet niet hoe jouw bull nu op gewicht is, perfect, wat te mager, of wat te dik, maar ook dat kun je nog mee laten spelen.
Ik zou een start maken met de adviezen die nu gegeven zijn, en afhankelijk daarvan kun je je hond altijd wat meer of wat minder geven. Je ziet vanzelf of hij dikker of dunner wordt.

Succes!
Door Mario
#2138388
Hallo lieve mensen, :worthy:
Als 1e onwijs bedankt voor jullie reacties en  nuttige tips, echt top. :rock:
Hier heb ik wat aan, en ik ga zeker er mee aan de slag.
Vandaag bij de Islamietje geweest in Rotterdam en heb lekker veel gekocht en ga eens kijken hoe ik het in ga delen of verdelen (of porties of een grote emmer)
maar wat een assortiment aan div. soorten vlees en organen enz...... was 40 euro kwijt voor denk ik een week of 2 / 3. Niet echt goed koop.!!. :crying:
Nu las ik op de forum dat er ook vlees besteld kan worden bij verschillende aanbieders.
Maar hoe gaat dat in z`n werk hoe moet je bestellen en wat kost het ??

zijn er mensen in de buut van Rotterdam / Den Haag / Dordrecht en of omstreken bij wie ik me er bij kan aansluiten om samen in te kopen, of om samen te delen en zo de kosten zo laag te houden voor iederen ??  :angel2:

Ik hoor het graag van jullie,

Alvast onwijs bedankt voor jullie mee denken en advies, :bigarmhug:

Mvgr. Mario  8)
Door Miranda 1
#2138418
Volgens mij is de is slager best prijzig. Je kunt een op http://www.lupa-diervoeding.nl/index.html. Ik heb zelf bij hun besteld en zoveel dat ze gratis komen verzorgen. Voor alleen mijn Berner zit ik al boven dit bedrag met voor 1 maand voer. En ik lees heel erg veel goede dingen over hun hier op het forum.
En ik weet niet of je deze topic gezien hebt http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html Ik heb hier mijn adressen vandaan gehaald.

Zelf heb ik nog geen ervaring met groepsbestellingen, maar ik Barf ook pas een paar weken.

Ik heb voor mezelf ook een prijslijst gemaakt. Ik heb dat gewoon in een word bestandje gedaan. Ik heb er nu pas 2 leveranciers in staan. Het product en de prijs. Zo kan ik ook kijken welk diersoort gekoper is en waar ik die goedkoop kan krijgen. Ik denk dat dit echt wel de moeite waard is als je honden hebt, zoals wij die zoveel eten.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op di 18 okt 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2138500
Hoi welkom hier!

Hier kun je kijken of er gezamenlijke bestellingen gepland worden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,6.0.html
Regio Rotterdam zie ik ook regelmatig voorbij komen.
Ook zijn er vaak diverse lijntje zodat soms zelf vlees vanuit limburg of groningen naar de richting Rotterdam komen.
Gewoon een beetje in de gaten houden en lezen en dan wijst het zich vanzelf  ;)

Als je een beetje slim inkoopt valt de prijs hard mee en is het zelfs goedkoper als royal canin.
Dan is het wel even zoeken waar je goedkoop in kan kopen enzo, maar dat loont dan wel  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door