Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ledy11
#2136561
Hallo,

Ik ben Wendy en ik woon in Ede.
Sinds 2 weken heb ik een kitten. Diesel is een kruising ragdoll en geboren op 1 juli.

Ik wil hem graag kvv geven. Welke kvv wordt er door (bijna) ieder kat gegeten? Welk merk en welke smaak?

Waar ik de kvv wil kopen hebben ze de volgende merken: All animal, Haaksbarf en TinLo Brafmenu.
Mijn voorkeur gaat uit naar TinLo Brafmenu of Haaksbarf omdat je dat per 250 gram kan kopen.

Groeten, Wendy
Gebruikersavatar
Door koekje
#2136584
Over het algemeen zijn kittens goede eters en lusten ze veel. Ik wil je aanraden hier zeker gebruik van te maken en zoveel mogelijk merken en smaakjes te voeren. Het beste voor katten (groot en klein) is een kvv met gemalen bot ipv calciumsupplement en zo min mogelijk of geen granen (ook rijst). Groenvoer doen katten niet zo veel mee, dus dat hoeft er niet in.
Tinlo, HB (Haaksbarf), All animal, CB (Carnibest), Bibi, Bandit, CV (Carnivoer): dat zijn allemaal goede merken. Rolletjes van 250 gram zijn handig in het begin, maar grotere rollen zijn vaak naar verhouding goedkoper.
Als je 5 merken en smaken afwisselt, zit je zeker goed en hoef je je geen zorgen te maken over mogelijke tekorten.

Er is niet 1 soort of smaak die alle katten per definitie eten of lekker vinden. Katten zijn nu eenmaal hele eigenaardige en eigenzinnige wezens, dus vaak is er geen peil op te trekken. Zaken als pens vinden de meeste katten niet lekker, maar dat zit niet in kattenkvv.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2136587
Ohja, en welkom natuurlijk!

Je kan hier allerlei dingen lezen om je meer vertrouwd te raken met versvoeren. Niet alleen in de afdelingen voor katten, maar ook bij de honden. Je mag overal lekker neuzen en vragen kan je altijd stellen.
Door ledy11
#2136623
Diesel is niet zo'n goede eter. Ja.. brokjes gaan er wel in maar natvoer niet. Ik heb al een aantal soorten geprobeerd (pate, brokjes in saus enz). Hij eet het alleen als ik zijn brokjes week in water en er een klein beetje natvoer doorheen meng. Maar dan neemt hij maar een paar hapjes en de rest laat hij staan.

Van de week heeft hij een paar stukjes rauwe kipfilet gekregen en dat was binnen een paar seconden op.
Ook wil ik eendagskuikens voor hem kopen. En als hij dat eet ga ik het misschien wel verder uitbreiden tot volledig rauw voer.

Maar eerst even proberen of hij kvv wil eten.
Laatst gewijzigd door ledy11 op zo 16 okt 2011, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2136649
Kvv is ook volledig rauw voer, als er compleet op de verpakking staat of (bv bij haaksbarf) als je zoveel smaken afwisselt over een periode (week-maand). Je mag gerust de kvv mengen met iets lekkers.
Door Mevroi Kruim
#2137227
Ede is vlakbij Otterlo, en in Otterlo zit de fabrikant van Bandit kvv  ;)

En als je iets van barf wilt proberen kun je altijd ff bij mij langskomen, ik woon in Bennekom en heb 2 grote volle vriezers  :D
Door ledy11
#2138380
@ Mevroi Kruim. Vrijdag ga ik bij iemand (via een ander forum) een "proefpakketje" kvv  en kippennekjes e.d. ophalen. Als Diesel dat wil eten en ik wil verder gaan met barfen neem ik ga je aanbod aan.

In dit topic laat ik jullie weten wat Diesel wel en niet wil eten.
Bedank allemaal voor de info en tips!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2138420
Als hij het niet in 1x lust, geen nood. Soms duurt het wel 10x iets aanbieden en de 11e keer wordt het ineens wel gegeten. Katten kunnen heel erg 'wat de boer niet kent, dat eet hij niet' zijn. Zo heeft Sien (dikke vreetschuur met altijd honger) de eerste 3 keren dat ze nier voorgeschoteld kreeg, dat ook niet gegeten. De 4e keer vond ze het toch wel vervelend worden dat ze op donderdag altijd nog een beetje meer honger had na het eten, dus at ze het stukje lamsnier ook maar op.
Door ledy11
#2172450
We zijn inmiddels een aantal weken verder en ik heb Diesel verschillende soorten kvv laten proeven.

Deze merken/smaken heb ik uitgetest:
Farm food fresh rund, AHV vlees pens compleet, Tinlo-mix cattery, smuldier compleet, smuldier hart, lupa vis en lupa kip rund.
Hij ruikt eraan en gaat dan naast zijn bakje graven. Maar hij eet er niet van. Zelfs niet 1 hapje.
Ik weet dat er in een aantal kvv die ik getest heb pens verwerkt zit en dat de meeste katten dat niet lekker vinden. Dat Diesel die kvv niet op zou eten was ook wel te verwachten. Maar dat hij helemaal geen kvv eet... :'(

Ook heb ik wat "barf dingetjes" geprobeerd:
Kipfilet en rundvlees vind hij lekker.
Lamshart, rundergehakt en kippennekjes eet hij niet. Hij probeert het ook niet. Hij ruikt eraan en graaft naast zijn bakje.

Conclusie: Kvv gaat het niet worden. Wel wil ik nog andere "barf dingetjes" proberen.
Laatst gewijzigd door ledy11 op di 22 nov 2011, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2172461
Er zijn maar weinig katten die in 1x gelijk wel vers eten. En hij is nu al een half jaar, dus inmiddels aardig gewend geraakt aan geur- en smaakstoffen. Ik wil je aanraden kvv zonder pens te nemen en in een niet te ingewikkelde smaak (rund en kip zijn naar mijn idee vrij neutraal) en dat mengen met blik.
Door ledy11
#2172472
Ik heb de verschillende smaken meerdere keren aangeboden.
Mengen met natvoer helpt ook niet. Diesel eet bijna geen natvoer. Het enige natvoer dat hij eet zijn de kuipjes pate van euroshopper (AH). Maar dan ook alleen als ik het meng met geweekte brokjes. Diesel eet dan zijn bakje voor de helft leeg. De kvv heb ik ook gemengd met geweekte brokjes, maar dat helpt ook niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2172477
Kuipje met (halve) theelepel kvv mengen en dan heeeeeel langzaam kvv-deel verhogen. En zorgen dat hij honger heeft. Dus in de avond gewone avondmaaltijd en daarna niets tot het ontbijt.
Door *Yvje*
#2172502
Hier is gourmet gold echt een wondermiddel om mee te mengen !
Ze eten er alles door op en steeds iets minder Gourmet erdoor ..
zo heb ik het Axl en Izzy geleerd, nja.. alleen Axl, Izzy wil nog steeds niet
alleen aan de Kvv, ze wil wel een paar keer per dag een beetje Bibi maar
dan wil ze ook haar Orijen nog, zodra je haar alleen vlees geeft weigert ze alles..
Liam hier is nu ook een half jaar en begint me aardig te testten, weglopen van zijn maaltijden enzo.
Ik zal voor hem eens andere smaken proberen, beetje meer afwisseling, Axl lust echt alleen Bibi
dus dat heb ik voornamelijk ook voor Liam, hopelijk gaat ie met meer afwisseling weer wat beter
van zijn eten houden !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2172556
Is hij al gecastreerd?
Eens hij gecastreerd is, zou ik niet zoveel meer laten mutsen. (dan hebben ze toch plots iets minder nodig en kan het minder kwaad als hij wat minder binnen krijgt)
Steeds opnieuw aanbieden zodat hij op den duur wel moet gaan eten.
Natuurlijk wel zorgen dat hij dagelijks iets eet (ivm leververvetting), desnoods wat brokjes over strooien zodat hij die eraf kan eten, maar volhouden. Steeds opnieuw. Geen hele maaltijden brokken meer, dan gaat hij na een tijdje wel eten en zal hij het ook lekker gaan vinden.
Een paar brokjes uit de hand geven en dan het bakje kvv onder zijn neus schuiven zou ook kunnen helpen. Maar dan hoogstens 2-3 keer per dag een paar brokjes, anders zijn het weer maaltijden en dat mag dus niet.  Op den duur zal hij het echt wel gaan snappen.

Misschien een molen kopen zodat je zelf wat kan malen? Blijkbaar is kvv niet echt naar zijn zin en waarschijnlijk gaat zelf gemalen er dan een stuk gemakkerlijker in.  Ook om je orgaan aan de man, euh kat, te krijgen, zal dat waarschijnlijk nodig worden als hij Kvv echt niet blieft.
Dat komt wel meer voor naar het schijnt.

Het feit dat hij zelfs niet proeft, vind ik persoonlijk echt mutsen. Je kan iets niet lusten, maar hij probeer zelfs niet.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 22 nov 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ledy11
#2172567
Diesel is nog niet gecastreerd. Hij mag in januari onder het mes (dan is hij 6 maanden)

En dat hij het niet proeft vind ik eigenlijk nog het ergste.
Diesel krijgt 's ochtends brokjes en als ik thuis kom, om half 7 ongeveer, dan krijgt hij natvoer/kvv. Zijn brokken zijn dan ook op. Zo niet dan haal ik de brokken weg. Pas als ik naar bed ga (half 11, 11uur) krijgt hij weer wat brokken. Dus je zou zeggen dat hij wel honger heeft/ krijgt.

Vanavond maar proberen of hij natvoer met een klein beetje kvv lust.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door