Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimi
#2136490
Karnemelk, mag je het geven, hoeveel dan, is het goed/gezond, waarvoor?
Ik dacht aan iedere dag een klein kopje (hond weegt 14kg en is 2j)
Groetjes
Door Lizzy
#2137014
Je mag het geven. Maar het voegt in mijn ogen echt niks toe. Zuivel is niet zo gezond voor een hond (en voor een mens)
Door kimi
#2137296
Oei, en op HV hoorde ik zoveel goeds erover? Veel mensen daar die het zelfs dagelijks geven. zou goed zijn voor de vacht, darmflora enzovoort... :-/
Door mvans
#2137305
Ik heb ook gehoord/gelezen dat het goed is voor het zuiveren van het bloed????
Door Flying Missy
#2137445
Ik geef ze een paar keer in de week een scheutje karnemelk. En ik vind dat ze (daardoor?) minder verharen. Vooral mijn jongste lab doet het er heel goed op, dus geef ik het de anderen nu ook.

Kwaad kan het in elk geval niet. Melk is niet goed voor honden (vanwege de lactose) maar dat zit niet in karnemelk.  :)
Door kimi
#2137474
Hmmm... Op HV las ik zooooo'n goeie dingen over karnemelk, dus ik dacht: ik koop er ook en begin er ook mee...
Het eerste "negatieve" dat ik er over hoor eigenlijk :-)
Ik zal er niet mee overdrijven en het niet elke dag doen zoals velen het wel doen.
Door Lizzy
#2137509
Sja, hoe gezond is zuivel? Ik zou zeggen google eens op "zuivel ongezond" en vorm je eigen mening.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2137534
Ik vind het persoonlijk ook maar vreemd om zuivel aan een hond of kat te geven. Maar zie het hier ook vaak voorbij komen.
Vooral yoghurt dan.  Ik vroeg me al af of daar dan geen lactose meer in zat, weet iemand dat? Misschien dat dat grotensdeels door de fermenten verteerd wordt?
Geitenmelk zit ook lactose in, en karnemelk dus blijkbaar ook.
Karnemelk is gewoon wat overblijft na boter eruit gehaald te hebben, dus dat is gewoon al het vet eruit, toch? Of denk ik nu ook de simplistisch?
Door Mevroi Kruim
#2137583
In alle zure melkprodukten zit nog lactose. Een deel wordt door de lactosevretende bacterien omgezet in melkzuur maar er blijft eigenlijk altijd een aardig deel over. Mensen met een forse lactose-intolerantie kunnen dus ook geen gewone yoghurt of karnemelk eten/drinken. Vaak maken die hun eigen zure melkprodukten met een speciale yoghurtmaker. Door de yoghurt heel lang te laten fermenteren verdwijnt alle lactose. Maar die yoghurt is dan ook krijtzuur  :-X

De karnemelk van de super is magere aangezuurde melk. 'Echte' karnemelk, dwz volle melk die is aangezuurd en daarna gekarnd, moet je bij de natuurvoedingswinkel halen. Demeter heeft echte karnemelk. Het verschil is gelijk duidelijk als je probeert hangop te maken: bij de echte karnemelk blijft er een lekkere dikke laag achter in je theedoek na uitlekken, de nep-karnemelk loopt er zo doorheen.

In Nederland wordt boter trouwens tegenwoordig niet meer van zure melk gemaakt maar van zoete melk. Ook weer uitgezonderd sommige biologische of bio-dynamische soorten.
Door Barf
#2137711
Hier krijgen ze een paar keer in de week biologische karnemelk, gewoon voor de lekkernij want ze vinden het heerlijk ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2137717
Lactose zit er wel degelijk in. Of althans, ik kan het niet verdragen met mijn lactose-intolerantie.
Het gaat niet goed bij melk, bij karnemelk en bij yoghert. Ook niet uit de natuurvoedingswinkel.

Dat het niet goed voor ons is, daar zijn de meningen nog altijd over verdeeld.
Een week of 2, 3 geleden stond in de krant dat het drinken van veel melk kankerverwekkend kan zijn.
Geniet, maar drink met mate  :biggrin2:
Door Lonaa
#2137815
Sally krijgt alleen yoghurt als ze zich niet lekker voelt, maakt de maag rustig.
Door marjan23
#2137928
Hier behoort yoghurt of karnemelk niet tot het menu.
Het is een extra die ze krijgen als er een restje over is (biogarde of karnemelk) Dat gebeurt niet vaak want hier word heel weinig aan zuivel gegeten/gedronken.
Gebruik yoghurt enkel en alleen om dressings met mayo te maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door