Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2137417
Hallo, ons Oosters Korthaar kitten van nu 18 weken oud had sinds haar komst bij ons (ongeveer 10 dagen geleden) veel last van haar maag: continue voelbaar en hoorbaar gerommel in haar buik, heel af en toe overgeven en winderigheid. Ze at sinds haar komst bij ons KVV: Carnibest, Tynlo en Bibi, geen probleem, wij blij. Ze kon het ook al heel snel vinden met onze siamese jongen van 8 maanden. Bij de fokker at ze zowel KVV als brokjes. Daar stond continue eten klaar, allerlei soorten.

Toen ze 14 weken oud was heeft ze (bij de fokker) een (virus?)infectie gehad, die door antibiotica is verholpen. Ze wilde toen niet eten en is gedwangvoederd. Om die reden is ze dus wat langer bij de fokker gebleven, zodat wij haar gezond mee konden nemen. Nu mag ze dus wat aansterken en we zijn blij dat ze goed eet.

De DA gaf ons na controle het advies om RC Sensitivity Control te gaan voeren, voor bv 2 weken. Zodat de maag tot rust kon komen. Omdat wij nogal fan zijn van KVV en overtuigd van het nut daarvan, hebben we wat geaarzeld bij dat advies. Maar hebben het wel opgevolgd. Ze krijgt nu dus al bijna een week alleen maar Sensitivity Control zakjes natvoer. Ze eet het prima. We hebben ook het idee dat haar maag echt wel rustiger is nu.

Mijn vraag: waarom zou Sensitivity Control lichter verteerbaar zijn dan KVV, bv Bibi? In principe is vers vlees toch het minst zwaar voor de maag zou je zeggen? Of is de samenstelling van de zakjes Sensitivity zodanig dat dit nog lichter verteerbaar is? Wat is jullie advies: nog een weekje zakjes of nu weer terug naar KVV?
#2137446
Welkom!

Terug naar de kvv. Gekookt voedsel is voor katten volgens mij juist zwaarder verteerbaar dan rauw.
De dokter denkt dat het beter en lichter verteerbaar is, omdat een vertegenwoordiger van de fabrikant dat heeft verteld. Er wordt maar bijzonder weinig voedingsonderwijs gegeven tijdens de studie veterinaire geneeskunde en voor zover dat wel gebeurt, is het meestal geen objectieve informatie.

Dat ze toen ze bij jullie kwam, wat opspelende ingewanden had, is vrij logisch te verklaren. Een nieuw huis geeft stress en ook nog eens een kennismaking met allerlei andere natuurlijke bacteriën en andere mogelijke ziekteverwekkers die in jullie huis leven (ieder huis heeft zn eigen beestjes). Bij de fokker was ze de ene set gewend en bij jullie kreeg ze weer andere. Dit samen met de stress/druk van een nieuw huisje, kan dat net even de druppel zijn geweest tot wat gerommel in de buik. Daar komt ook nog eens bij dat bij kittens het afweersysteem nog niet volledig ontwikkeld is, dus ze sneller last krijgen van allerlei ronddwarrelende dingetjes.
#2137463
Ik zou ook voor de Kvv gaan zelf. Paar weken terug had ik mijn katten èn de hond
allemaal aan de flinke dunne en overgeven, nou was dit een virusje hoogstwaarschijnlijk en
weer over na een dag of 4. Maar ik heb ze een dag iets anders gegeven, geloof Rc sensitivity kuipjes en
dit werd er niet beter op dus ben toen maak doorgegaan met Kvv voeren ..
#2137555
Heb je al eens vers geprobeerd nu?
Probeer het eens en kijk het zeker 2 weekjes aan. Dan zie je vanzelf of het beter of even goed is of niet.

RC werkt meestal wel waarvoor het gezegd wordt te moeten werken, maar als je naar de ingredienten kijkt en hoe het bereid is, kan je daar geen verklaring voor vinden.  Dat maakt me achterdochtig...
Het is geweten dat RC medicijnen aan zijn voer toevoegt die niet in de ingrediënten vermeld staan.  Dat is voor mij dan ook de meest voor de hand liggende verklaring dat die voeders werken en vb een graan-allergische kat geen symptomen krijgt op hypoallergeen voer alhoewel het zowat enkel granen bevat.
Ik zou er dus erg argwanend tegenover staan en haar er zo snel mogelijk proberen vanaf halen...

Ik hoop dat de KVV even goed verteerd wordt. ;)
#2139839
Zou ook voor vers gaan. Je hoort t zo vaak dat een da speciale brokjes adviseert. Ik denk een beetje klantenbinding...
Heb ooit mn oudje van 17 over gezet op vers, en na 3 dagen waren alle problemen van 2 maanden verholpen !!
Hier ook een noor die van een zuchtje wind al diarree kreeg toen we dr net hadden. Nu een stoere buiten meid die lekker muizen vangt (en opeet)
#2140190
Allemaal dank voor de reacties. De opmerking dat er misschien medicijnen in de RC zakjes zitten lijkt me bizar. Ik kan er ook op internet niets over vinden... Weet iemand daar meer over? Het blijft vreemd dat de ingredientenlijst niets lijkt bij te dragen aan de bewering 'licht verteerbaar'...

Sinds 2 dagen is ons kitten weer terug op KVV. Dat eet ze net als hiervoor prima! Het gerommel in haar maag is nog niet helemaal weg, wel minder geworden. Hopelijk wordt dat komende dagen steeds beter.
#2140400
Oosterlingen/siamezen willen soms wel eens beetje last van hun maag krijgen bij stress/overgang nieuw huis.
Komt wel goed hoor, gewoon effe tijd geven (met vers bijvoorkeur)
Mijn jongste flapoor had daar ook beetje last van, is uiteindelijk helemaal goed gekomen!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door