Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2137479
Na te zijn gestart met het voeren van kvv, wat overigens heel goed bevalt, wil ik proberen wat barf toe te voegen, omdat de kvv toch wat eenzijdig lijkt.
Ik probeer van de kvv rund, lam, geit, paard, kip en zalm of te wisselen, maar geef verder weinig. Alleen wel eens wat groente en wat buffelhuidbotten, farmfoodkluiven en gedroogd vlees.
Graag zou ik willen proberen over te schakelen naar Darf kvv en dan wat barf-produkten toevoegen.
Nu lijkt het me verstandig wat vleesbotten toe te voegen en de te starten met plat geslagen kippenekken.
Verder begreep ik dat orgaanvlees toevoegen niet zo handig is, omdat dit vaak al ruim in kvv aanwezig is, maar liever spiervlees en evt hele vis en ei.
Nu de vragen:
- de start met kippenekken is neem ik aan stap1, maar hoe dan verder?
- welk spiervlees kan ik toevoegen; liefst benaming (ik bestel bij djairo's nature) en welke hoeveelheden hou ik aan?
- welke vis is verstandig om mee te starten en moeten dieren dit ook leren eten? (niet qua smaak, maar ik bedoel zoiets ze moeten leren bot te eten, dus zijn zgn 'beginnersvissen'?
Ik het beter om barfdagen te gaan inpassenof elke dag een combi van beide? De kvv is nu hap/slik/weg....(en nog trek?)
Het gaat om een 1jarige uk van 15kg, eet nu 250-270gr kvv.
#2137591
Goed plan, barf toevoegen! Voor je het weet is de kvv overbodig  ;)

Kippennekken is idd een goed begin, een hond van 15 kilo zal dat wsch netjes wegwerken. Meppen kan, hoeft niet als hij netjes kauwt. Kippennek is heel zacht, de Frummels (kittens van nu ruim 4 maanden) eten al vanaf een week of 8 hele nekken zonder veel problemen.
Gaat dat goed dan is de volgende stap kippenrug, dan zou je eens een vleugel kunnen geven of een eendennek, als je het allemaal netjes wilt doen. Ik gaf ook vrij snel kipkarbo, is goed te betalen en lekker stevig.

Als het botten verteren naar wens gaat zou ik vooral diersoorten gaan voeren die niet of minimaal in de kvv zitten. Konijn en eend zijn hele goeie soorten, haas is duidelijk harder, parelhoen is net ff wat harder dan kip.

Qua spiervlees zou je paard kunnen geven, dat is nog te betalen en zit niet in kvv. En een flinke lap vuile pens is ook nooit weg, is weliswaar orgaan maar maakt de tanden lekker schoon en wordt meestal zeer gewaardeerd.

Beginnersvis: sardien. Lekker vet visje en visboeren op de markt verkopen het meestal per kilo. Gaat dat netjes (niet te veel tegelijk, laxeert!) dan ligt een zalmstaart, ook wel zalmgraat genoemd, voor de hand.

Ik zou beginnen met wat extra naast de kvv, en dan natuurlijk minder kvv geven. Eitje erbij kan trouwens ook prima, geef gewoon de schaal erbij, misschien gaat die ook nog op.

Overigens heb ik twee volwassen honden van rond de 15 kilo die voor een 400, 500 gram per dag de poot niet omdraaien. Dus misschien heeft 'ie echt wel honger ...
#2138021
Cupcake schreef: - de start met kippenekken is neem ik aan stap1, maar hoe dan verder?
- welk spiervlees kan ik toevoegen; liefst benaming (ik bestel bij djairo's nature) en welke hoeveelheden hou ik aan?
- welke vis is verstandig om mee te starten en moeten dieren dit ook leren eten? (niet qua smaak, maar ik bedoel zoiets ze moeten leren bot te eten, dus zijn zgn 'beginnersvissen'?
Ik het beter om barfdagen te gaan inpassenof elke dag een combi van beide? De kvv is nu hap/slik/weg....(en nog trek?)
Het gaat om een 1jarige uk van 15kg, eet nu 250-270gr kvv.
- naast kippennekken kun je eendennekken en kwartelkarkas voeren, dat is ook zacht. Daarna karkassen van gevogelte (kipkarkas, parelhoenkarkas, fazantkarkas en konijn.
- alle spiervlees, behalve varken, maar dat verkoopt Djairo's Nature niet. Hoeveel? Je kunt rekening houden met de verhoudingen in de kvv. Naast Darf zou je bijvoorbeeld 5%-15% spiervlees unnen geven. Toen ik zo begon, ben ik menu's gaan berekenen zodat ik kon zien hoeveel spiervlees, bot en orgaan ik in totaal gaf.
- volgens mij wordt zalm wel goed geaccepteerd, maar het bot van zalm is wel hard. Je kunt sardines geven bijvoorbeeld, maar ik zou het wel combineren nog met de kvv in een maaltijd.
- maakt niet uit, wat je zelf het leukste of handigste vindt.
- trouwens, ook qua organen kun je kijken hoeveel en welke organen er in de kvv zitten die je geeft. Het valt bij de meeste kvv-merken wel mee hoeveel orgaan erin zit.
Door Cupcake
#2138341
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga starten met kippenekken, spiervlees van paard, konijn en hert en sardien.
Kan je sardien gewoon wel veilig voeren, zelfs als ze dat zo doorslikken??
Ze is een schrokker, maar hoop dat ze beter gaat kauwen van grotere stukken voeren.
Rauw ei wordt niet gewaardeerd, ze weet niet wat ze ermee moet, is gekookt heel veel minder goed?
Met deze hoeveelheid eten is ze netjes op ze gewicht, gewoon klein laagje spek op d'r ribbetjes.
Of ze met meer zwaarder wordt heb ik niet getest, maar dat neem ik aan van wel.
Al m'n beesten hebben btw last van onverzadigbaarheid (kat heeft al eens een heel pak kokosmakronen op en een heel bord macronie, maar had gewoon nog honger.....)
In de kvv zit 15% orgaan. Als je ik daarvan iets zou willen geven heb ik dan grotere kans op diarree?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door