Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bordie
#2135945
Afbeelding

mag ik dit geven of een deel?
van boven naar beneden in soorten:

1. bovenste deel is de ruggengraat
2. de 2 delen zijn ribben met een deel ruggengraat
3. de onderste 4 botten komen van de poten en ik denk zelf omdat t dragende delen zijn dat je die niet mag geven.

ik hoor graag jullie mening.
dit is van de islam. slager en het is van lam/schaap.
Laatst gewijzigd door bordie op za 15 okt 2011, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2135951
1 is rug
2 zijn ribben
3zijn dragende botten , deze zou ik niet geven

als je twijfelt kun je altijd de snoeischaar test doen , kom je er niet doorheen  ... dan niet geven  :)
Door Martine-Tom
#2135973
Zo op het oog zou ik 1 en 2 geven, 3 niet.
Voor de zekerheid idd de snoeischaar test  :)
Door bordie
#2135980
ik ga idd de snoeischaar test doen
ook in t bovenste deel maar denk dat ik daar niet door kom.
en waar de ribben hebben vast gezeten aan de ruggengraat is ook vrij hard...
dus denk dat ik dat er ook maar afknip als dat gaat.

de onderste 4 botten gooi ik weg en als t bovenste deel niet door de test komt schraap ik daar t vlees vanaf en gooi ik t ook weg.
Door Martine-Tom
#2135994
Dat bovenste heb ik hier wel eens gehad van een heel jong lam, ik kon het makkelijk knippen en lekker dat Tom het vond  :)
Door Testardo Boxers
#2136251
Hallo allemaal,

Om uitsluitsel te geven, ik ben 20 jaar slager geweest en kan je in ieder geval vertellen wat voor botten het zijn.

Het bovenste is inderdaad ruggengraat
Daaronder zijn ribben maar wat eraan vast zit is geen deel ruggengraat maar borstbeen. Tussen de ribben en het borstbeen zit nog een gedeelte kraakbeen. Indien dit zacht is is het bot van een jong dier, als dit bijna allemaal verbeend is is het van een ouder dier en zijn de botten zelf ook redelijk tot erg hard.
Daaronder zijn de botten die in het bovenbeen zitten (waar bij runderen mergpijpen van worden gezaagd)
Daaronder zijn heupbotten. De botten van het bovenbeen hebben een knop die exact in de kom van het heupbot past.

Laatste 2 zijn dus inderdaad dragende botten.

Succes ermee!!
Door bordie
#2136290
Testardo Boxers schreef: Hallo allemaal,

Om uitsluitsel te geven, ik ben 20 jaar slager geweest en kan je in ieder geval vertellen wat voor botten het zijn.

Het bovenste is inderdaad ruggengraat    de ribben hebben toch vast gezeten aan de ruggengraat?? of zitten die aan borstbeen...die slager heeft zo een dier hangen zonder kop en andere delen...ik heb alles waar ik niet doorheen kwam met de snoeischaar weggegooit.  ik heb een grote hond en heb de ribben gegeven aan elkaar uiteraard en hij at het smakelijk op.  ik moet toch maar eens goed kijken als hij de deur vna de koelcel opendoet... en vragen....hij is heel aardig en spreekt iets moeilijk ned....  maar bedankt,  ik heb de niet eetbare botten al in de kliko gegooit. en heb dit neergezet omdat ik het nu eens zeker wilde weten.
Daaronder zijn ribben maar wat eraan vast zit is geen deel ruggengraat maar borstbeen. Tussen de ribben en het borstbeen zit nog een gedeelte kraakbeen. Indien dit zacht is is het bot van een jong dier, als dit bijna allemaal verbeend is is het van een ouder dier en zijn de botten zelf ook redelijk tot erg hard.
Daaronder zijn de botten die in het bovenbeen zitten (waar bij runderen mergpijpen van worden gezaagd)
Daaronder zijn heupbotten. De botten van het bovenbeen hebben een knop die exact in de kom van het heupbot past.

Laatste 2 zijn dus inderdaad dragende botten.

Succes ermee!!
Door Mevroi Kruim
#2137080
De slager heeft de ribbenkast doorgezaagd, de ene helft zit aan de ruggengraat vast en de andere helft aan het borstbeen. Dat is heel netjes zo, als het redelijk jong lam is kan een grote hond dat goed kauwen en is het prima vleesbot. De poten zijn niet geschikt om op te laten eten, die zijn te hard, met alle risico's van dien op gebroken kiezen en inslikken van grote stukken. Wat sommige mensen wel eens doen is pootbotten van jonge lammeren laten knagen onder toezicht en weghalen als de zachte stukken, dus de gewrichten, afgeknaagd zijn. Met een hond die afpakken toelaat en die rustig en beheerst knaagt kan dat eventueel, maar het blijft een risico.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2137322
Ik vind die pootbotten ook nog eens erg kaal. Ik zou er hoogstens een bouillonnetje van trekken, meer niet.
Door nienk
#2137339
Reus heeft (toen ik nog niet zoveel wist) wel eens van de onderbeen pootjes gehad. harstikke lekker! maar, hij lijkt zelf heel goed te weten wat ie wel en niet op moet eten. hij knaagde de uit einde eraf, was letterlijk uren zoet met het merg er uit sabbelen. het middenstuk bleef liggen, of hij begroef het in de tuin bij mijn ouders. paar weken later weer opgraven, nou, dat is smullen dan hoor!! (voor de baas erg gadsiegadver). ik zou ze denk ik nog wel geven, met lekker pens erbij. maar dat is dus alleen omdat ik weet dat hij de echt harde stukken laat liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door