Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door qlimax1
#2133847
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, of nou ja, heb heel lang als ''gast'' meegelezen, en ik hoop dat ik me de afgelopen maanden goed genoeg heb ingelezen om over te gaan op BARF voor mijn hond.
Ik heb via de reken''machine'' van de site uitgerekend wat ze mag hebben, en ik wil graag hier even een menu neerzetten om zeker te weten of het goed is. Graag lees ik jullie op en aanmerkingen.
Note: ze is allergisch voor rund en kip.

Menu voor een StaffordshireBul Terriër, teef, 1 jaar oud, 17 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 17 kilo = 340 gram per dag / 2380 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  170 gr.
Groentes 10% :  34 gr.
Orgaanvlees 15% :  51 gr.
Spiervlees 25% :  85 gr.

Maandag:
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen

Dinsdag:
170gr geitenrib (jong)
34gram groentemix
51 gram geitenpens
85gram geitenvlees

Woensdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

donderdag
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen

vrijdag
170gr geitenrib (jong)
34gram groentemix
51 gram geitenpens
85gram geitenvlees

zaterdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

zondag
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen
Door Lizzy
#2134034
qlimax1 schreef: Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, of nou ja, heb heel lang als ''gast'' meegelezen, en ik hoop dat ik me de afgelopen maanden goed genoeg heb ingelezen om over te gaan op BARF voor mijn hond.
Ik heb via de reken''machine'' van de site uitgerekend wat ze mag hebben, en ik wil graag hier even een menu neerzetten om zeker te weten of het goed is. Graag lees ik jullie op en aanmerkingen.
Note: ze is allergisch voor rund en kip.

Menu voor een StaffordshireBul Terriër, teef, 1 jaar oud, 17 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 17 kilo = 340 gram per dag / 2380 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  170 gr.
Groentes 10% :  34 gr.
Orgaanvlees 15% :  51 gr.
Spiervlees 25% :  85 gr.
Welkom op Barfplaats! Leuk dat je je hebt aangemeld!
Dit is tot zo ver prima!
Maandag:
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen

Dinsdag:
170gr geitenrib (jong)
34gram groentemix
51 gram geitenpens
85gram geitenvlees

Woensdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

donderdag
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen

vrijdag
170gr geitenrib (jong)
34gram groentemix
51 gram geitenpens
85gram geitenvlees

zaterdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

zondag
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen


Op zich is er tot zover niks mis met je menu, alleen, ik tel 3 diersoorten en dat vind ik voor een goed BARF menu te weinig. Ik raad je aan dit uit te breiden naar tenminste 4 diersoorten, liever nog 5. Ik weet niet, is je hond allergisch voor vis? Want vette vis is ook een belangrijke toevoeging aan je menu.
Door qlimax1
#2134380
Als het goed is kan ze ook tegen vis.
Maar hoe kan ik dan de vis doen?
Wordt het dan:

170gr zalmkop en staart
34gram groentemix
51gram welk orgaanvlees van vis dan?? (hier heb ik me dan weer niet goed ingelezen zie ik al)
85gr diverse grofgemalen visfilet

en dan zou er bijv hert bij kunnen? of paard oid?(daarmee bedoel ik dan als 5e diersoort)
Laatst gewijzigd door qlimax1 op vr 14 okt 2011, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2134648
Je kan er heel goed lam/ schaap bij doen. Je kan daar pens of vlees van nemen. En paard is ook prima vlees. Kip wordt ook veel gebruikt, is zacht bot en relatief goedkoop.
Vis kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een visdag hebben. Ik heb een normaal menu en geef 2 keer in de week extra vis bijvoorbeeld haring of makreel. En 2 keer per week extra een rauw ei met schil.

Is ze al vleesbotten gewend, want ik heb begrepen dat geitenribben niet echt beginners bot is, tenzij je heel zeker weet dat het van een jong dier is. Maar ik heb het risico niet genomen en ben voor de kip gegaan. Ik vond dat wat veiliger om mee te beginnen.

Het is al een leverancier op het oog? Kijk anders bij hun even wat je makkelijk kan krijgen. En eventueel ook welk diersoort wat goedkoper is. Voor mij persoonlijk is het wel een afweging om voor een diersoort te kiezen en niet voor een ander diersoort. Helemaal als het om vlees of organen gaat.
Door Rogier
#2136141
Ik heb zelf ook een  StaffordshireBul Terriër van 8 maanden (reu..ongv. 17 kilo) maar die krijgt 500 gr. Pups moeten altijd wat meer krijgen dan een volwassen hond. Een pup van 1 jaar is nog steeds niet volgroeid..Maar ik ben nog niet vergevorderd, dus ik zou het even aan de ' experts'  over laten..maar ik wou het toch even zeggen omdat ik het zo weinig vind. Mocht je er al onderzoek naar hebben gedaan..dan neem ik het terug en wens ik je succes ;)
Door qlimax1
#2136538
@ Mirjamjansen helaas is mijn hondje allergisch voor kip. Dus dat kan ik haar niet geven. Schaap kan ik inderdaad wel eens naar kijken.
Als leverancier heb ik Lupa. Geweldig aardige mensen! En mooi verzorgd allemaal. Daar staat bij geit ''jong'' tussen haakjes.
En dan kan ik dus bij een maaltijd vis bijgeven ipv een volledige dag vis? Of is het beter een volledige dag vis te doen? Maar wat valt dan onder orgaanvlees?

@ Rogier; ze krijgt nu 500 gr haaksbarf. En begint een beetje dik te worden. Daarbij is ze afgelopen vrijdag geopereerd aan haar knie, en moet 6 weken benchrust hebben. Dus ben bang dat ze te snel dik wordt, anders kan ik het later altijd nog ophogen. maar bedankt voor het meedenken ;)
Door Miranda 1
#2136560
Wat beter is met vis weet ik niet, want ik ben net pas 3 weken bezig met Barf. Maar ik heb dus losse vis als extra op mijn menu gezet en dat was prima kreeg ik als commentaar.

Lupa heeft zeker voldoende keuze om aan meer diersoorten te komen. Ik zou dan mijn vlees van een ander diersoort nemen dan van het vleesbot, en dan kom je aan meer diersoorten. Je hoeft ook niet 1 diersoort per dag te geven hoor. Ik geef bijvoorbeeld eendennek met paardenvlees. Het is toch allemaal appart verpakt.
Door qlimax1
#2136565
dat is inderdaad ook nog een idee, al denk ik dat het makkelijker is om per dag 1 diersoort te doen. vriend geeft nl ook wel eens eten, en die vind het nu al lastig als ik hem vertel wat we gaan doen haha

ga eens kijken hoe het met de vis zit.
Laatst gewijzigd door qlimax1 op zo 16 okt 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2136568
Mijn vriend weet ook niet waar ik mee bezig ben hoor. Ik doe het als volgt, ik voer mijn Golden wel elke dag compleet.
Ik heb dus 4 zakjes, orgaan, groente, vlees en vleesbot. 's Ochtends krijgt hij orgaan met groente. Die zakjes doe ik in 1 bakje om te ontdooien, want er komt vaak vocht uit. Het vleebot met vlees doe ik ook in 1 bakje om te ontdooien. Dan zeg ik tegen mijn vriend welk bakje hij moet geven. Of ik haal dat bakje uit de koelkast en dan vind hij het wel.

En ik heb een mapje gemaakt. Daarin stop ik elk week menu en een voorraadlijst. Mijn vriend kan ook daarop zien wat de hond moet hebben.

Ik denk trouwens niet dat je het gaat redden met elke dag 1 diersoort geven. Van bijvoorbeeld paard en rund kun je de botten niet geven. Ik vraag me af of je dan aan voldoende diersoorten komt.
Door qlimax1
#2136583
Rund kan ze helaas niet tegen, en paard wordt inderdaad lastig met bot.
Maar zie wel hert staan bij Lupa. Dat zou dan een 4e diersoort zijn, en dan 1 dag vis (lees dat je dan gewoon een hele vis kan geven van het gewicht wat ze dagelijks zou moeten hebben) Dus dan zit ik aan 5....

Het is wel handig inderdaad om die zakjes zo te maken. Kan ik eventueel gewoon de dag opzetten wanneer ze het moet hebben...

Staat hier ergens een voorbeeld van jouw menu??
Door qlimax1
#2136690
poging 2:

Maandag:
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen

Dinsdag:
170gr geitenrib (jong)
34gram groentemix
51 gram geitenpens
85gram geitenvlees

Woensdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

donderdag
170 gr hertenrib
34gram groentemix
51gram paardenhart/tong
85gram paardenvlees

vrijdag
340 gram aan vis

zaterdag
170gram eendennek
34gram groentemix
51gram eendentong/eendenlever
85gram eendenvlees

zondag
170gr konijnenrug
34gram groentemix
51gram konijnorgaanvlees (lupa mix)
85gr konijnenvlees lappen


en dan zou ik eventueel nog het vlees en botten per dag kunnen mixen zeg maar.
Door Miranda 1
#2136722
Je komt zo wel aan je diersoorten alleen weet ik niet of hertenrib een beginners bot is? Dat laat ik over aan de expers.
Heb je al eens gedacht aan fazantkarkas?

Ik bedacht me ook dat ik lupa heb gevraagd of geitenrib een beginnersbot was, maar zij vond het zelf geen beginnersbot.
Het is natuurlijk een keuze die je zelf maakt.

Ik bedacht me nog iets. Je hond is allergisch voor kip. En rund??? Misschien is het dan niet handig om konijnenorgaan mix te geven. Het kan zijn dat er maag in zit en dat je hond dat reageerd  op de inhoud van de maag. Je kunt het uitproberen of zelf een orgaanmix maken.
Door qlimax1
#2136727
Hmm fazantkarkas is idd ook een goede!

en goed dat je het zegt over de maag...dan ga ik inderdaad wel zelf mixen!

Super bedankt voor het meedenken..echt geweldig

Edit: neem aan dat je bij Lupa 1kg vis besteld, dat je visjes krijgt, en niet 1 hele vis van 1 kg toch?
Laatst gewijzigd door qlimax1 op zo 16 okt 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2136767
Graag gedaan hoor. Zo heb ik ook wat mensen hier die mij heel goed hebben geholpen en nog steeds helpen.

Ik heb 2 honden, waarvan 1 een voedselallergie. Ik ben voor hem een eliminatiedieet gestart en heb dat van geit allemaal moeten uitzoeken. En mijn andere hond heb ik op gewoon Barf gezet. Dus extra veel moeten uitzoeken en lezen, maar helemaal de moeite waard.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door