Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kreukie
#212587
Hallo, mijn 10 jaar oude kater heeft al bijna z'n hele leven slechte tanden en tandsteen. de vorige keer bij de dierenarts stak hij wel een stuk tandsteen met z'n nagel eraf maar verder niet naar gekeken. Nu heb ik het idee dat mijn kat er momenteel meer last van heeft.
Overal op internet lees ik dat je met tandsteen naar de dierenarts moet maar dat lijkt me vrij prijzig.
heeft iemand hier ervaring mee en is zoiets echt nodig?
groeten Wendy
Door tine
#212879
Voor zover ik weet moet erg veel tandsteen door een dierenarts worden verwijderd..........Het tandvlees kan erg gaan ontsteken en dan ben je nog verder van huis......Zou het wel doen....Maar misschien weet iemand een andere oplossing?
Door Rosita
#213151
Beter is het dat het wordt verwijderd. Bij mijn Dayna heb ik het vorig jaar bij de DA laten doen (helaas onder narcose), maar ondanks vers vlees had ze toch (in mindere mate) na een jaar weer last van tandsteen. Toen heb ik een tandenkrabber besteld op internet en heb ik zelf bij haar het tandsteen verwijderd (was er drie dagen mee bezig, wou toen niet gelijk te veel doen in een keer). Wanneer je kat dat toe laat en je zelf heel precies (en hygiënisch) te werk kan gaan met een krabber (ze zijn best wel scherp) lijkt me dat beter dan je kat jaarlijks onder narcose te brengen.

Groetjes Rosita
Door Helen
#213174
Rosita schreef: Beter is het dat het wordt verwijderd. Bij mijn Dayna heb ik het vorig jaar bij de DA laten doen (helaas onder narcose), maar ondanks vers vlees had ze toch (in mindere mate) na een jaar weer last van tandsteen. Toen heb ik een tandenkrabber besteld op internet en heb ik zelf bij haar het tandsteen verwijderd (was er drie dagen mee bezig, wou toen niet gelijk te veel doen in een keer). Wanneer je kat dat toe laat en je zelf heel precies (en hygiënisch) te werk kan gaan met een krabber (ze zijn best wel scherp) lijkt me dat beter dan je kat jaarlijks onder narcose te brengen.

Groetjes Rosita
Waar heb je die tandsteenkrabber besteld?
Door Kreukie
#213433
dumuchi? ik zal eens kijken..
weet je toevallig ook nog wat dat geintje bij de dierenarts kostte? :-[ want om t de eerste keer gelijk zelf te doen is misschien niet handig, ik heb het idee dat zijn tandvlees wat ontstoken is..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#213646
Het probleem met tandsteen is dat het onder het tandvlees gaat zitten en dat krijg je zonder narcose slecht weg, of met veel beschadigingen aan het tandvlees.

Wat wel goed helpt is kippenvleugels of -nekken of een flink stuk vlees geven. Soms krijg je daaarmee zelfs tandsteen weg.
Door Rosita
#213674
Ik moet zeggen dat Dayna zich overgeeft wanneer ze weet dat ze niet anders kan. Ik ben toen met haar op bed gaan zitten zodat ze met haar rug op mijn bovenbenen lag en ben toen met een ontsmet krabbertje te werk gegaan (bij erg veel licht). Het begin is het moeilijkst, maar daarna vliegen er hele stukken van af. Ook bij Dayna zat het lichtelijk onder het tandvlees. Mijn krabber heeft een lange punt en daarmee ben ik heel voorzichtig ook onder het tandvlees gegaan. Natuurlijk gaat het wat bloeden (heb ik zelf ook met een harde tandenborstel), maar echte beschadigingen waren er niet (moet wel zeggen dat ik erg goed ben in handwerk). Dayna lag doodstil, die schat :-*. Toen ik haar net 2 weken had ben ik ook met haar naar de DA geweest en deze heeft het toen ook zonder narcose met een krabber schoongemaakt (ging toen ook bloeden). Haar tanden hadden toen binnen no time weer tandsteen. Gezien ik wist dat ze 2 slechte kiezen achter had heb ik het tandsteen onder narcose laten verwijderen met de kiezen. Ik gaf toen nog niet zo lang vers vlees en had gehoopt dat na de ingreep haar tanden redelijk schoon bleven, maar helaas had ze een jaar later weer tandsteen. Ik kon weer naar mijn DA of het zelf proberen. Ik heb Dayna nu alweer 2 jaar en wist eigenlijk wel dat ze dit toe zou laten, maar nu zijn de meeste katten niet zo lief (overigens laten mijn 2 jongens dit ook prima toe). Wat je wel kan doen is het zelf iedere week of twee bijhouden. Misschien een tandenborsteltje als hij geen nekjes lust?

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door