Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chanty
#2135932
Hallo allemaal,

Vanmiddag na lange tijd in mijn hoofd de knoop doorgehakt. Ik liep in de dierenwinkel, wilde weer een nieuwe zak hills halen maar dacht.....Nee nu is het moment om over te stappen op kvv. Mijn honden krijgen al Kvv van Lotgering. Elke ochtend krijgen mijn katten daar ook een lekker happie van. 1 van mijn katten(Flurry) is er gek op, bij het klaar maken van het eten beukt ze nog net niet alle 5 honden aan de kant  :D
Mijn andere kat eet het wel....maar is er niet extreem gek op ofzo.

Nou heb ik een enorm dillemma. Flurry is voor vreemde een hele angstige kat. Ik heb haar van de straat afgehaald met vijf/zes maanden en naar mij en mijn vriend is ze de liefste kat. Maar toch blijft ze terughoudend voor vreemden. Pas na een uur komt ze eens naar beneden als ik visite heb en in een zeldzaam geval mag diegene haar ook aaien zolang ze dan maar hun mond houden  ;D

Als ik een weekend weg ga zet ik altijd meerdere waterbakken neer en een hele grote bak brokken zodat er in het weekend niemand hoeft langs te komen. Liefst zou ik een oppas regelen maar dat zou voor haar alleen maar meer stress opleveren. Vorige keren tijdens vakanties haar altijd bij vrienden gebracht maar dan zit ze de hele dag in een hoekje. Kan ik mijn katten dan wel brokken geven als ze vlees gewend zijn?

Ik wil heel graag overstappen, VOLLEDIG! Ik weet van alle nadelen van brokken en ik wil er vanaf. Maar ja....die vakanties he....hoe pakken jullie dat aan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2135947
Ja, je zou voor vakanties tijdelijk terug naar brok kunnen gaan. Eigenlijk niet ik dat niet aanraden. De katten kunnen ervan gaan kotsen, want ze zijn dan echt eten gewend en krijgen met brok ineens dagelijks junkfood. Ik denk dat jij ook misselijk zou worden als je iedere dag frieten voorgeschoteld zou krijgen. Een ander probleem kan de gewenning terug zijn. Het is weer lastig de katten dan weer over te zetten. Voor de oppas is het niet leuk als er ineens zieke katten zijn, helemaal niet als 1 van de katten niet benaderbaar is.

Je kan ook een voederautomaat kopen. Er zijn versies met koelelement erin. Het vakje springt open op het moment dat het ingesteld is door de tijdsklok. Afhankelijk van hoeveel de katten eten en hoeveel automaten je hebt, zou een oppas (toch iemand even laten kijken of alles goed is en aandacht voor diegenen die dat wel leuk vinden) de automaten niet iedere dag hoeven te vullen.
Door Chanty
#2135985
:( Dat is dus precies hetgene waar ik bang voor was..... :'(

1 keer per dag vlees is ook niet handig. En 2 keer per dag wil ik Flurry dus niet aandoen. He, wat lastig!!!! Nou begin ik toch weer te twijfelen. Ik ga niet vaak op vakantie, maximaal 1 keer per jaar. En misschien een keertje of 4/5 een nacht weg. Dus om het daar nou voor te laten....Ik ga er toch nog maar ff over nadenken. Misschien kan ik mijn katten in de tussentijd aanleren zelf hun vlees uit de vriezer te halen  ;)
Door Limpy
#2135996
Ik heb het ook wel eens gedaan met mn weekend-oppas dat ze 1x per dag hoeveelheid vlees voor hele dag neerzette, mijn katsels vonden dat nooit zo´n probleem.
Was wel steeds ´s winters/koel voorjaar en ze zette het eten dan in de kouwe keuken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2135999
Ik snap even het probleem niet. Het probleem is dat er iemand in huis komt om eten te geven?
Ja, dat is even stress, maar daarna gaat de oppas weer weg en is er weer rust in de tent. Je kan de oppas vragen om juist niet rond etenstijd te komen, zodat de bange poes niet gestoord wordt tijdens het eten. Of je vraagt de buurvrouw of ze iets van een muis of rat door de brievenbus wil schuiven  :biggrin2:
Het voordeel van zo'n voederautomaat is dat een oppas minder vaak hoeft te komen, dus minder stress.
Door Limpy
#2136013
Ik heb hier ook 2 mega-schijtbakken, zij zijn er inmiddels wel aan gewend dat er soms ´n vriendin komt voeren.
Die vriendin heb ik inmiddels zo getraind (nog net geen clicker gebruikt) dat ze katten die ze niet ziet ook met rust laat en dus alleen met limpy knuffelt (das de enige die wilt knuffen) en daarna eten neerzet in keuken en evt huiskamer en hoopt dat iedereen eet............ik weet echt dat ze wel eten, duurde bij haar alleen even  :D
Door Chanty
#2136049
koekje schreef: Ik snap even het probleem niet. Het probleem is dat er iemand in huis komt om eten te geven?
Ja, dat is even stress, maar daarna gaat de oppas weer weg en is er weer rust in de tent. Je kan de oppas vragen om juist niet rond etenstijd te komen, zodat de bange poes niet gestoord wordt tijdens het eten. Of je vraagt de buurvrouw of ze iets van een muis of rat door de brievenbus wil schuiven :biggrin2:
Het voordeel van zo'n voederautomaat is dat een oppas minder vaak hoeft te komen, dus minder stress.
Hahaha ja heel goed plan.

Ik zit nog gewoon in mutsentwijfel fase haha.

Ik denk dat het een kwestie is van gewoon doen en dan uitpuzzelen hoe en wat t handigste is in die weekendjes. Volgende week eerst op vakantie dus dan moeten ze t nog ff met die rotzooi dan en daarna stap ik gewoon over. Kan ik mooi ff uitzoeken nog welk merk het beste is voor ze en wat ze lekker vinden. Ik vraag me namelijk af of smuldier wel geschikt is voor katten. Ik denk zelf van niet dus maar ff gaan kijken of ze CB lekker vinden ofzo.

Thx voor de reacties
Gebruikersavatar
Door koekje
#2136055
In principe kan je ook hondenkvv aan katten geven, mits ze het eten uiteraard. Het nadeel is dat hondenkvv meestal pens bevat en dat vinden veel katten niet lekker. Hondenkvv is meestal wat grover gemalen, maar dat is eigenlijk geen probleem, aangezien katten ook gewoon tanden hebben. Hondenkvv bevat meestal meer vulmiddelen als rijst of andere granen en die hebben we liever niet. Ook bevat hondenkvv meestal wat groenvoer. Dat kan op zich geen kwaad, als er geen dingen inzitten die voor katten niet goed zijn (aloe vera, knoflook, etc). De meeste katten houden niet zo van groenvoer en ze doen er intern ook weinig mee. Hondenkvv zou wel eens soms teveel bot kunnen hebben; kattenkvv bevat meer spiervlees.
Ik heb het idee dat er meer merken hondenkvv zijn met een calciumsupplement. Gemalen bot is veel beter, niet alleen voor honden, maar natuurlijk ook voor katten.

De enkelvoudige -pure- versies van Smuldier zijn niet compleet. Die kan je wel voeren soms als afwisseling, als ze het weer lusten, maar niet als dagelijkse vaste kost. Dat is voor honden natuurlijk ook zo. De complete versies van Smuldier bevatten weer pens, calciumsupplement en ook het eea aan granen. Smuldier vind ik dus niet zo'n geschikt merk.
Door Chanty
#2136421
Ik hoorde laatst dat er in kattenvoer Taurine moet zitten wat in hondenvoer niet zit. Klopt dit?

Het hondenvoer gaat er hier wel in, vooral bij Flurry. Zelfs de pens varianten  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2136447
In rauw voer (vlees en andere dierlijke producten) zit van nature taurine. Taurine is een aminozuur dat verdwijnt met verhitting, daarom wordt het aan brok en blik nog eens apart toegevoegd. Bij rauw voer is dat dus gewoon niet nodig.
#2137396
Ik heb ook een kat die zich niet laat zien bij bezoek hoor. Zelfs niet als ze hun mond houden en zelfs niet als ze blijven logeren.
Ik denk dat er zo wel meer katten zijn zonder dat ze uiterst angstig zijn...
Zolang er geen gekke geluiden zijn is Cuzco gewoon op zijn gemak, heel relaxed, maar bezoek, harde geluiden en buiten is gewoon erg eng...

Voor het vers voer zou ik gewoon aan de oppas vragen om het te geven.  Dat was ik toch ook van plan.
Ik ben van plan te gaan barfen met de katten, maar dan voor de vakantie's te malen en het in porties in te vriezen. Oppas hoeft dan maar een portie uit te halen voor de volgende dag.  Lijkt me wel te doen.  Dan is het maar zoals gehakt en hoeven ze niet met hele organen of karkassen te werken.
Als we een weekend weg zouden gaan zou ik me proberen redden met een koelelement of prooidieren.  Zodat het wat langer kan blijven staan, zeker in de koele garage...
Alleen in uiterste noodzaak zou ik nog brokken bovenhalen... (en dan geen Hill's want daar zitten veel te veel granen in, voor die prijs heb je ook Acana)

Maar ik ben ook nog niet aan het vers, dus ik weet niet of dat allemaal wel gaat werken.  ::)  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door