Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2135824
hallo!

ik heb 2 beaucerons, een teefje van anderhalf die ong 35 kg weegt en een (gecastereerde)reu van 4 die ruim 40 kilo weegt
ik geef ze nu 2x in de week tinlo barf worsten en krijgen beide een worst per dag (s ochtends een halve en s avonds een halve)
ze vinden het heerlijk!  ik zou eigenlijk het liefste helemaal over gaan op worsten/bakjes  maar ik ben al een tijd aan het zoeken naar iets wat bij me past en ook nog betaalbaar is. als ik nl de tinlo voor 2 honden elke dag moet gaan geven ben ik minimaal 7 euro per dag kwijt en dat vind ik wel een beetje te gek worden.
hoe zouden jullie het doen?
ps graag zou ik in het weekend zelf samen willen stellen, dat vind ik denk ik heel leuk maar ik ben door de weeks zooo ongelooflijk druk dat ik daar denk ik niet de tijd voor heb..

groetjes esther, jolie en chip!
Door nienk
#2135853
Tinlo is inderdaad een wat duurdere KVV, met 2 grotere honden kan dat rap in de bedragen lopen. heel begrijpelijk dat je graag een goedkoper alternatief wilt! gelukkig zijn er een heleboel andere merken, waar de kwaliteit prima van is maar de prijs een stuk lager. kijk eens op www.voerwijzer.com (bijna) alle kvv merken op een rijtje, met de richt prijzen er bij. om de kosten nog wat te drukken zou je inderdaad (deels) zelf samen kunnen gaan stellen, dat is naast leuk/lekker/gezond ook nog eens goedkoper als je slim aan je producten kan komen. een stap in de goede richting zou al zijn om de kvv deels te vervangen door de mixen van bijvoorbeeld Kiezebrink of Lupa, met wat aanvulling natuurlijk. (deze zijn namelijk niet compleet)

kijk eens rond wat er bij jou in de buurt te koop is. bij kvv kan het ook veel schelen om in 1 keer een grote voorraad in te slaan via een van de online leveranciers. kijk eens in het verzamelhoekje, wie weet loopt er net een groepsbestelling bij jou in de buurt!
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2135866
dank je wel nienk!!
ik heb net gebeld met de mensen van lotgering, ook dat lijkt me wel een goede optie, alles is samen gesteld en ze komen het thuis brengen. in verhouding is het helemaal niet duur.
ik ga meteen even in het verzamelhoekje kijken :)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2135895
Als je toch zelf zou willen samenstellen, dan kun je het vlees ook afwegen en porties voor een dag apart in diepvrieszakjes doen (dit dus wel in het weekend plannen, want het is best een werk om alles netjes te portioneren).
Ik heb bijvoorbeeld zakjes met vleesbot, zakjes met orgaan en zakjes met spiervlees in de vriezer liggen. Spiervlees en vleesbot in porties voor 1 dag, orgaan voer ik 3x per week dus die porties zijn groter dan de portie voor 1 dag.

Je hoeft dan alleen nog maar een dag van tevoren het maaltje voor de dag er na uit de vriezer bij elkaar te pakken, en dan kun je het een dag later zo omkiepen in de bak van je honden  :)

Lotgering stond eerst ook op mijn lijstje, maar omdat ik nu een eliminatiedieet van TinLo volg, en ik voor de andere honden nu toch zelf ben gaan samenstellen, is het er niet van gekomen. Het lijkt mij een prima alternatief voor TinLo, wat ik zelf ook behoorlijk prijzig vind.

Wij zijn nog maar net begonnen, en dus ook nog flink aan het spitten hier op Barfplaats om de goedkoopste en lekkerste vleesjes bij elkaar te zoeken, het is errug verslavend!  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2135929
ja dan zou ik het weekend alles moeten hakken enz voor heel de week.. dat zou ook kunnen ja..

het is idd een gespit om alles te snappen hoor haha snap nu de percentages wel

vind tinlo top hoor maar idd 7 euro per dag vind ik iets teveel van het goede ;) aangezien ik ook nog 7 paarden thuis heb staan die moeten eten en verzorgd moeten worden :D
k ga nog even spitten :D
Door Miranda 1
#2136477
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een Golden die 700 gram per dag eet en een opgroeiende berner die tussen de 1 kilo en 1800 gram per dag eet. Dit is echt afhankelijk van het merk.

Ik heb om die reden ook gekozen voor lotgering. Ik vind dit een prima merk. Ik heb er hier alleen achter gekomen dat het niet helemaal compleet is. Probeer die topic even op te zoeken en lees het door. Als je in het weekend zelf samen wil stellen dan kun je de tekorten aanvullen.
Smuldier is ook een optie om erbij te doen voor de afwisseling. Groot voordeel je kunt het in de supermarkt kopen. Wel handig als je net wat tekort komt met de levering van lotgering en zelfde prijs.

Ik ben over gegaan op Barf, 3 weken geleden. Mijn Berner heeft een voedselallergie. Van Tinlo zou hij dan per dag 1 tot 2 worsten konijn per dag moeten eten, kassa. Mijn Golden heb ik ook gelijk op Barf gezet.
Het is in het begin veel werk, ik zal het niet ontkennen. Vooral het door lezen van dingen en leveranciers zoeken kost tijd. Het zelf samenstellen vind ik nog wel mee vallen, persoonlijk. Ik over mijn Golden nu elke dag compleet om er even in te komen.
Bij de eerste bestelling heb ik natuurlijk alles moet maken, bot, vlees en orgaan. Ik heb toen best veel vlees en orgaan gemaakt. Nu doe ik elke week wat. Ik heb nu wat vleesbotten al klein verpakt dus die maak ik aankomende week eerst op. Als je het zo een beetje kunt verdelen dan valt het best mee. Ik denk dat ik tot nu toe elke week er 4 uurtjes mee bezig ben, maximaal.
Elke dag wat uit de vriezer halen en klaar. Ik heb dus zakjes met vleesbot, vlees en organen en bakjes met groente. Allemaal per dag verpakt. Dit vind ik nu dus al teveel werk. Dus heb ik van de week de organen en pens per 2 dagen verpakt. Er zijn ook mensen die het 3 keer per week geven, dus nog minder zakjes. Zo moet je daar zelf je weg even in vinden.

En ja, het is meer werk dan brok of kvv. Maar het plezier dat de honden hebben met opeten, is het meer dan waard.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2136530
[quote="chipjolie"]
hallo!

ps graag zou ik in het weekend zelf samen willen stellen, dat vind ik denk ik heel leuk maar ik ben door de weeks zooo ongelooflijk druk dat ik daar denk ik niet de tijd voor heb..

groetjes esther, jolie en chip!

[/quote]

Ik ben door de weeks niets meer aan tijd kwijt aan barf dan aan kvv. Barf is een keer in de zoveel tijd een berg portioneer-werk, maar eenmaal geportioneerd is het een kwestie van ontdooien en voeren, net als kvv.
Ik heb in de keukenla naast de vriezer een briefje liggen met het weekmenu en plak overal labeltjes op met daarop wat er inzit en hoe zwaar het is. Zo kan mijn vriend ook voeren, ook al snapt hij inhoudelijk niets van barf. En voor mij is het een eenvoudig geheugensteuntje wat ik uit de vriezer moet halen.

Ik voer zelf, als ik om welke reden dan ook niet barf lotgering. Ben er erg tevreden over en het is wel makkelijk een kvv achter de hand te hebben in de vriezer, maar ik probeer zo veel mogelijk zelf samen te stellen.

Succes!
Door nienk
#2136536
wat mensen hier ook wel doen, wat mij heel handig lijkt maar wel een beetje meer vries ruimte kost:

je maakt in 1 keer een berg porties. dus zakjes vleesbot voor 1 dag, zakjes orgaan voor 1 dag, zakjes spiervlees voor 1 dag, porties groente voor 1 dag.

in je vriezer zet je een grote tas of bak neer. 1 keer in de week vul je deze bak met alles wat de hond die week op moet eten. dus stel hij eet 7 dagen bot, met daar bij 4 dagen spier en 3 dagen orgaan, 5 dagen groente, 1 dag pens. dan mik je in die tas/bak 7 zakjes vleesbot, 4x spier, 3x orgaan, 5x groente, 1x pens. (is maar een voorbeeldje)

dan hoef je door de week helemaal niet na te denken, als die tas aan het eind van de week maar leeg is, dan heeft woef alles netjes opgegeten en klopte zijn week menu perfect!
Gebruikersavatar
Door nova
#2138509
[quote="chipjolie"]
hallo!

ps graag zou ik in het weekend zelf samen willen stellen, dat vind ik denk ik heel leuk maar ik ben door de weeks zooo ongelooflijk druk dat ik daar denk ik niet de tijd voor heb..

groetjes esther, jolie en chip!

[/quote]

misschien kun je in het weekend wel  dagporties maken voor een hele week, en die  dan in de vriezer kiepen.
Daarna maakt het geen verschil of je nu KVV dooit en geeft, of je  dooit een zakje  met een  zelf samengestelde maaltijd
Door schnueggerli
#2138562
[quote="nienk"]
wat mensen hier ook wel doen, wat mij heel handig lijkt maar wel een beetje meer vries ruimte kost:

je maakt in 1 keer een berg porties. dus zakjes vleesbot voor 1 dag, zakjes orgaan voor 1 dag, zakjes spiervlees voor 1 dag, porties groente voor 1 dag.

in je vriezer zet je een grote tas of bak neer. 1 keer in de week vul je deze bak met alles wat de hond die week op moet eten. dus stel hij eet 7 dagen bot, met daar bij 4 dagen spier en 3 dagen orgaan, 5 dagen groente, 1 dag pens. dan mik je in die tas/bak 7 zakjes vleesbot, 4x spier, 3x orgaan, 5x groente, 1x pens. (is maar een voorbeeldje)

dan hoef je door de week helemaal niet na te denken, als die tas aan het eind van de week maar leeg is, dan heeft woef alles netjes opgegeten en klopte zijn week menu perfect!


[/quote]

dit zal wel niet helemaal op gaan voor een pup of wel?
Door nienk
#2138673
[quote="schnueggerli"]
dit zal wel niet helemaal op gaan voor een pup of wel?
[/quote]

je kunt voor de pup een basis menu maken voor wat hij NU eet. daarnaast maak je dan kleine porties, bijvoorbeeld 50 gram spiervlees, kleine stukjes vleesbot, etc. al naar gelang de behoefte van de groeiende pup kun je dan een beetje van dit en/of een beetje van dat er bij geven.

het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de porties uit de 'weektas' een beetje  gelijkmatig verdeeld. dus niet in 2 dagen al je vleesbot op voeren, en dan de rest van de week alleen maar spier en orgaan.
Door sella
#2138774
[quote="schnueggerli"]
dit zal wel niet helemaal op gaan voor een pup of wel?
[/quote]
Ik heb voor de pup op een gegeven moment in spiervlees porties van 1000 en 500 gram gemaakt, dan kon ik makkelijker op het gewicht ect inspringen.
Inmiddels is hij opgegroeid tot een grote duitse herder van 15 maanden
Door natuurlijkehondenvoeding
#2241662
Na mij idee is tinlo toch een redelijk goedkope.
Aangepast door mod.
Maar geef je ook niet erg veel?
Ze hoeven naar 2% van hun gewicht, behalve als ze Heel erg actief zijn?
Zelf vind ik darf en shaweca betaalbaar en beter als tinlo, maar ik zeg altijd tegen mensen
Meng verschillende merken je bent toch niet gebonden aan 1 merk.
Ik hoop dat je er een beetje uit kan komen.
Groetjes mandy
Laatst gewijzigd door natuurlijkehondenvoeding op do 02 feb 2012, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sonnee
#2241995
zelf samenstellen is meer werk, maar als je alles portioneerd nadat je het geleverd krijgt, kun je per dag de maaltijd in een zakje frommelen en hoef je dus iedere dga alleen die maaltijden er nog maar uit te leggen...
of je verpakt alle vleesbot, spiervlees en orgaan porties in  zakjes en pakt zo dagelijks een maaltijd bij elkaar
hier komt eerdaags een vriezer bij en gaan we ook zelf samenstellen, hoewel ik er dan nog steeds wel wat KVV bij in stop, puur omdat het handig is om mee te nemen als we ergens op bezoek gaan/heen gaan en smurfje gaat mee

maar KVV kan ook gewoon, zolang je maar voldoende afwisselt kwa diersoorten en eventueel kwa merk, zo heb je tammenga en lotgering die heel betaalbaar zijn,
maar ook smuldier is leuk voor de afwisseling, hoewel de complete versies beperkt zijn in de supermarkt(pens en vlees compleet ), maar online kun je ook paard compleet krijgen bijvoorbeeld, die je in de supermarkt niet vind.

ik heb nog mulder in de vriezer (is smuldier vlees compleet maar dan de kg verpakking) maar die gaat er uit want smuldier vlees compleet haal ik goedkoper bij de Jumbo
dus krijgt ie kwa kvv eigenlijk Smuldier vlees compleet en pens compleet
Smuldier kip met kippennekken erbij
lotgering  lam en lotgering eend lam (puur eend vind ie vies) en daarnaast krijgt hij pens-lappen(rund en schaap), kippen-nekken 

dalijk als de vriezer er is , word het allemaal wat uitgebreider kwa aanbod
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door