Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2134657
Toch nog eens een vraag over natuurlijke en onnatuurlijk toegevoegde calcium. Kan een onnatuurlijke toevoeging schade aanrichten op langere termijn en zo ja wat zijn dan daar de gevolgen van?
Bij een hond met hevige atrose bijv., word de botwoekering dan juist niet erger door het gebruik van extra calcium in een suplement?

Ik weet dat er een stuk hierover staat in de bieb, maar dat gaat hoofdzakelijk om pups. Ik vraag me juist af wat dit doet bij senior honden.
#2135694
Volgens mij is daar nul onderzoek naar gedaan. Ik moet je het antwoord ook verschuldigd blijven, ik heb geen idee hoe dat zit bij de senior hond in relatie tot onnatuurlijke calcium supplementen.....

(het valt mij wel op dat tegenwoordig heel veel honden aan artrose lijden en ik vraag me wel eens af hoe dat komt. Ik sla er toch het boek van Billinghurst nog even op na, mocht ik iets interessants vinden, laat ik het weten)
#2142530
Ik zou het risico bij een oudere hond zeker nemen als deze daarvan zou opknappen!

En ik weet niet of dit vergelijkbaar is met honden, maar mijn schildpadden krijgen ook dagelijks calcium over hun eten gestrooid en doen het uitstekend hierop. En dat weet ik ook van mensen die al veel langer deze diersoort houden. Geen enkele pad vertoont symptomen van bijwerkingen door onnatuurlijke kalk, en dan heb je het over dieren van enkele decennia oud (hetgeen dus echt 'een langere termijn' is).
#2142535
ik ben persoonlijk van mening (niet wetenschappelijk onderbouwd) dat als je bot kunt voeren met ideale verhoudingen mineralen dat dat voor een carnivoor altijd beter opneembaar is dan een synthetische of chemische variant.. voor mensen hebben ze al geen idee hoeveel er uberhaupt opgenomen wordt maar schijnt het effect van calciumtabletten vrij beperkt te zijn op osteoporose en dergelijke dus dan kan ik me niet voorstellen dat een synthetisch of een chemisch calciumsupplement meerwaarde heeft voor een versgevoerde hond, zeker niet als je je aandeel bot kunt voeren...
#2149388
Even een schopje omhoog.

En dan nog maar eens een vraagje: Hoe zit het dan precies met de vertering en opname van Glucosamine bij oudere honden, ook voor de brokken-hond?
Bijv. de Golden van mijn buren krijgt al jaren jeukanuba en reageerde nauwelijks tot niet op Sascha's Blend maar doet het wel redelijk op Puur. Vers voeren is een heikel punt bij hun.
Mijn lab verdraagt qua supplementen vrij weinig, maar doet het momenteel goed op in dit geval Atrimove. Waarvan ik me nu dus afvraag of dat de botwoekering niet verergert door de toegevoegde calcium.
#2149942
Els en Max schreef: Even een schopje omhoog.

En dan nog maar eens een vraagje: Hoe zit het dan precies met de vertering en opname van Glucosamine bij oudere honden, ook voor de brokken-hond?
Bijv. de Golden van mijn buren krijgt al jaren jeukanuba en reageerde nauwelijks tot niet op Sascha's Blend maar doet het wel redelijk op Puur. Vers voeren is een heikel punt bij hun.
Mijn lab verdraagt qua supplementen vrij weinig, maar doet het momenteel goed op in dit geval Atrimove. Waarvan ik me nu dus afvraag of dat de botwoekering niet verergert door de toegevoegde calcium.

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Vraag je je af of de toegevoegde calcium de botwoekering verergerd? Ik begrijp niet zo goed wat de buurhond er toe doet in dit verhaal? Ik heb geen idee of de extra toegevoegde calcium kwaad kan. In veel gluco supplementen zit calcium.... Ik mag aannemen dat de hoeveelheid die er in zit de hoeveelheid calcium die een mens per dag nodig heeft niet overschrijd. Jij geeft dit echter aan een hond.... Ik durf je dus niet te zeggen of deze hoeveelheid, samen met wat je al voert, niet teveel is. Ik zou het er niet op gokken en een supplement zoeken zonder calcium. Een teveel aan calcium is simpelweg niet onschadelijk. Het veroorzaakt juist botproblemen (en ontkalking) en het zorgt ook dat andere mineralen niet meer goed opgenomen kunnen worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door