Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door N.B.A.
#2134038
Hoi iedereen

Als nieuwe aankomende kennel houder wil ik definitief overschakelen op een vast weekmenu.
Mijn honden hebben al wat ervaring met nrv,hele prooidieren en kvv al dan niet in combinatie met brok meestal acana of orijen,
nu heb ik onlangs een ander verkooppunt  gevonden waar ik aan een voordelige prijs een barf menu kan samen stellen.
Heb nu 4 honden,bedoeling zou zijn om elke hond dagelijks een pakketje van 500 gram te geven als pup van 8 weken mogen ze min 500- 600 gram hebben en volwassen wegen ze rond de 24- 28 kilo,het tekort wat ik heb zou ik dan s avonds aanvullen met brok (acana) maar omdat mijn honden gemiddeld rond de 25 kilo zitten lijkt me die 500 gram een goed uitgangspunt.

Nu was ik van plan om ineens rond de 100 kilo per keer af te gaan halen,deze producten staan nu in mijn winkel wagen:

vis:
- haring  10kg of makreel

vleesbot:
- Kippennekken  10kg
- Kiprugstuk  10kg
- Kippeheup  10kg
- Eendennek  10kg
-Haas karkas  10kg

spiervlees:
- Rundvlees 20kg
- Geit spiervlees 10kg

orgaan
-Runderpens heel 10kg

Nu zit ik nog met orgaan ik zou een 15 kilo orgaan moeten hebben,graag had ik ook 1 dag vuile pens gegeven als maaltijd,
moet ik die pens dag dan meerekenen onder orgaan of kan ik dit gewoon beschouwen als 1 maaltijd dag?
indien dit kan had ik voor die andere 5 kilo orgaan de Konijnen orgaanpakket,Paardenorgaan gemalen,Runderorgaan pakket gemalen die je bij lupa kan kopen in gedachten maar ik weet verder nog niks over de gebruikte soorten orgaan bv hoeveel lever erin zit en als dit evt te veel lever zou zijn
als ik pens als maaltijd kan beschouwen zijn die lupa orgaan mixen dan goed om te geven?

nu wou ik als volgend te werk gaan van de ongeveer 100 kilo die ik nu in de winkelwagen heb + orgaan zou ik 4 gelijke delen maken en deze dan verdelen in pakjes van 500 gram zo zouden ze dan volgens mij ook op 1 maand aan de verhouding 50% vleesbot,30% spiervlees,15% orgaan en 10% vis komen


een week menu zou dan bestaan uit

Maandag:500 gram pens
Dinsdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Woensdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Donderdag:groenten mix van broccoli,wortelen,boontjes aangevuld met een appel,2eitjes en evt yoghurt
Vrijdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Zaterdag:500 gram vis
Zondag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu

Ook had ik graag geweten als ik in deze verhouding aankoop en voer als ik dan genoeg afwisseling heb qua diersoorten?

Mvg N.B.A
Laatst gewijzigd door N.B.A. op vr 14 okt 2011, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2134093
N.B.A schreef: Hoi iedereen

Als nieuwe aankomende kennel houder wil ik definitief overschakelen op een vast weekmenu.
Mijn honden hebben al wat ervaring met nrv,hele prooidieren en kvv al dan niet in combinatie met brok meestal acana of orijen,
nu heb ik onlangs een ander verkooppunt  gevonden waar ik aan een voordelige prijs een barf menu kan samen stellen.
Heb nu 4 honden,bedoeling zou zijn om elke hond dagelijks een pakketje van 500 gram te geven als pup van 8 weken mogen ze min 500- 600 gram hebben en volwassen wegen ze rond de 24- 28 kilo,het tekort wat ik heb zou ik dan s avonds aanvullen met brok (acana) maar omdat mijn honden gemiddeld rond de 25 kilo zitten lijkt me die 500 gram een goed uitgangspunt.

Nu was ik van plan om ineens rond de 100 kilo per keer af te gaan halen,deze producten staan nu in mijn winkel wagen:

vis:
- haring  10kg of makreel

vleesbot:
- Kippennekken  10kg
- Kiprugstuk  10kg
- Kippeheup  10kg
- Eendennek  10kg
-Haas karkas  10kg

spiervlees:
- Rundvlees 20kg
- Geit spiervlees 10kg

orgaan
-Runderpens heel 10kg

Nu zit ik nog met orgaan ik zou een 15 kilo orgaan moeten hebben,graag had ik ook 1 dag vuile pens gegeven als maaltijd,
moet ik die pens dag dan meerekenen onder orgaan of kan ik dit gewoon beschouwen als 1 maaltijd dag?
Pens is inderdaad orgaanvlees en dient (in mijn ogen) als zodanig worden meegerekend. Neemt niet weg dat je een weekportie prima in 1 maaltijd kunt geven en daar verder niks bij hoeft te geven.
indien dit kan had ik voor die andere 5 kilo orgaan de Konijnen orgaanpakket,Paardenorgaan gemalen,Runderorgaan pakket gemalen die je bij lupa kan kopen in gedachten maar ik weet verder nog niks over de gebruikte soorten orgaan bv hoeveel lever erin zit en als dit evt te veel lever zou zijn
als ik pens als maaltijd kan beschouwen zijn die lupa orgaan mixen dan goed om te geven?
Ik houd niet van gemalen mixen. Dus nee, dat zou ik sowieso niet geven. Puur omdat gemalen vlees lang niet zo goed is als vlees in grote stukken en puur omdat je niet weet welke kwaliteit er in wordt gekiept en puur omdat je dus niet weet welke percentages er gebruikt worden.
nu wou ik als volgend te werk gaan van de ongeveer 100 kilo die ik nu in de winkelwagen heb + orgaan zou ik 4 gelijke delen maken en deze dan verdelen in pakjes van 500 gram zo zouden ze dan volgens mij ook op 1 maand aan de verhouding 50% vleesbot,30% spiervlees,15% orgaan en 10% vis komen


een week menu zou dan bestaan uit

Maandag:500 gram pens
Dinsdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Woensdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Donderdag:groenten mix van broccoli,wortelen,boontjes aangevuld met een appel,2eitjes en evt yoghurt
Vrijdag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu
Zaterdag:500 gram vis
Zondag:pakje van 500 gram zelf samengesteld menu

Ook had ik graag geweten als ik in deze verhouding aankoop en voer als ik dan genoeg afwisseling heb qua diersoorten?

Mvg N.B.A
Op zich is je afwisseling in diersoorten prima. Ik vind wel dat de hoeveelheid kip aan de hoge kant is. Misschien kun je nog 10 kg kip omwisselen voor iets anders, parelhoenkarkas ofzo?
Door N.B.A.
#2134118
Dank je voor de snelle reactie

Ik zou evt de 10kg kippen rugstuk kunnen vervangen door Konijnkarkas met kop, nek stuk borst ,
als ik dan wekelijks 500 gram vuile pens geef hoeveel gram orgaan zou ik dan moeten bijgeven per hond gerekend aan een gewicht van 25 kilo?

Mvg
Door nienk
#2138178
hoi! hartstikke goed dat je je hele spul over gaat zetten op barf!

ik zou het aanvullen tot wat ze nodig  hebben toch echt gewoon in het menu doen, of met kvv. niet met brok. je honden hebben die brokken echt niet nodig, en het zal alleen maar belastend voor  hun vertering zijn. je kan bijvoorbeeld kvv porties van 50 gram maken. dan kan je iedere hond er naar gelang de behoefte er 1 of meerdere van die zakjes bij geven.

als je uit gaat van een dagelijkse portie barf van 500 gram, dan is 3500 gram per week. wat zijn de percentage's die je wilt gaan voeren? stel even dat je om en na bij de 20% orgaan  gaat voeren. de helft is daar dan (grofweg) je 500 gram portie pens. houd je 10% over voor lever, nier en hart. ik verdeel dit ongeveer in 3 gelijke delen. 350 gram overig orgaan per week, komt dus op iets meer dan een ons lever, nier en hart per week. dit kan je naar eigen inzicht over de dagen verdelen, net wat jij handig vindt en net waar je honden het goed op doen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door