Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2133471
Onderzoek heeft uitgewezen dat vitamenepreparaten die bijv. beloven de weerstand van mensen te verhogen, in werkelijkheid de levensduur verkorten. Ik kan niets bedenken waarom dit zelfde niet op zou gaan voor honden, dus plaats de link naar het artikel in deze hoek, als reactie op de zo nu en dan terugkomende vraag naar wat wijsheid is toe te voegen aan het menu:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... minepillen
Ik zou naar aanleiding van dit onderzoek eens te meer zeggen: niets. Gewoon een gezonde maaltijd is compleet genoeg.
Door Fido
#2133731
toevallig vandaag dit tegen gekomen:

Gert Schuitemaker

Hoofdredacteur ORTHOmoleculair Magazine en Fit met Voeding
11 oktober 2011 - 23:14
reageer

Op basis van uitkomsten van een Amerikaans onderzoek met voedingssupplementen onder oudere vrouwen wordt gesteld dat er een verband is tussen het gebruik van voedingssupplementen en het risico van vroeger overlijden.
In Nederland zijn de eerste koppen verschenen: "Vitaminepillen kunnen dood oudere vrouwen versnellen" (Trouw en de Volkskrant; 11 oktober 2011)

Het onderzoek rechtvaardigt de kop van Trouw en de Volkskrant op geen enkele wijze. Niet alleen suggereert de kop veel meer dan dat in het onderzoek wordt gesteld. Bij bestudering van het onderzoek zelf blijkt dat de opzet dusdanig zwak is en gaten vertoont dat er feitelijk weinig tot niets uit geconcludeerd kan worden. De genoemde pers heeft verzuimd om het onderzoek zelf te lezen.

Het is onzorgvuldig en onevenwichtig dat in de openbare samenvatting van de publicatie niet is vermeld dat suppletie met B-complex, vitamine C, vitamine D en vitamine E was geassocieerd met een lager risico van sterfte.
[letterlijk in de niet-openbare tekst: "At baseline, ..., self-reported use of vitamin B complex; vitamins C, D, and E; and calcium had significantly lower risk of total mortality compared with nonuse"].

Het onderzoek startte in 1986 met een schriftelijke vragenlijst aan oudere vrouwen naar hun supplementengebruik. Vervolgens nog een keer in 1997 en 2004. In 2008 werd het onderzoek afgesloten. Slechts 3 keer in 22 jaar werd gevraagd naar gebruik van voedingssupplementen. Dit kán onmogelijk een compleet beeld geven van individueel supplementengebruik over al die jaren. Van een schriftelijke vragenlijst is in het algemeen bekend dat dit een onbetrouwbare methode is om data te verzamelen.

Uitsluitend in 1986 werd met dezelfde vragenlijst gevraagd naar ook voedingsgewoonten naast supplementengebruik; in de daaropvolgende keren (1997 en 2004) alleen naar het gebruik van voedingsupplementen. De onderzoekers wisten nagenoeg niets over de voedingsgewoonten en de hoeveelheden vitamines die de deelnemers binnenkregen met al of niet verrijkte voeding over een periode van 22 jaar.

Op basis van de opzet van dit onderzoek kan geen conclusie getrokken worden of er een oorzakelijk verband is tussen supplementengebruik en sterfte. Hooguit gaat het om verbanden (net zoals dat er meestal veel brandweerlieden worden gesignaleerd op de plaats van brand).

Het tijdschrift geeft de Servische professor Goran Bjelakovic en zijn Deens collega Christian Gluud de gelegenheid een gastcommentaar te schrijven. Dit is opmerkelijk omdat deze onderzoekers destijds door collega-wetenschappers zijn gediskwalificeerd vanwege methodologisch ondeugdelijke onderzoeken die ze hadden gepubliceerd.

Om misverstanden te voorkomen. Ik zeg in mijn bijdrage:
[letterlijk in de niet-openbare tekst: "At baseline ...
Met 'niet-openbare' bedoel ik 'deel van de publicatie, waarvoor je moet betalen (in de sectie results)'.
Het is dus niet geheim of zoiets. Kan leiden tot verwarring. Vandaar deze correctie.


Is natuurlijk weer eens een ja en nee "strijd" maar met de wetenschap dat niet alle wetenschappelijke onderzoeken zo enorm wetenschapelijk zijn  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2134168
Het onderzoek dat hierboven beschreven wordt is inderdaad absoluut onbetrouwbaar.
Maar het zou dan ook nooit in een goed tijdschrift komen.
De betrouwbaarheid van een artikel kan je min of meer afleiden uit in welk tijdschrift het verschenen is en de ranking van dat tijdschrift.
Onderzoeken worden namelijk eerst gecreend bij de goede tijdschriften of er geen wetenschappelijke fouten gemaakt zijn.
En in bovenstaande kan ik er wel een aantal ontdekken.

Het is natuurlijk ook niet zeker dat Mr Schuitemaker ook geen foute zaken beweerd... Net als de persoon van het eerste artikel.
Steeds een beetje kritisch zijn. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 14 okt 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#2139324
Wat ik ooit gelezen en gehoord heb is dat synthetische vitaminen, dus kunstmatig verkregen, veel moeilijker opneembaar zijn dan de vitaminen die in ons voedsel voorkomen. De laatste soort worden ook makkelijker uitgescheiden wanneer er wat teveel van is. Dat is bij synthetisch een ander verhaal. Dat kan in je lijf opgeslagen worden. Kijk eens naar moedermelk. Kan door baby onbeperkt gedronken worden.
Melkpoeder voor aanmaak van flessenmelk daarintegen moet goed afgemeten worden om niet teveel eiwit en vitaminen binnen te krijgen.
Dus ik denk altijd maar.....lang leve moeder natuur  ;)
Het zal bij onze beestjes niet veel anders zijn......
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2139373
Het is ook dat je sommige vitaminen echt wel kan overdoseren.
En die worden inderdaad niet zomaar uitgescheiden en dat kan gevaarlijk zijn.
Gewoon gezond en gevarieerd eten, is nog steeds de gezondste manier van leven, dat is gewoon een feit.

Maar is die flessenmelk niet gewoon afgemeten om de hoeveelheid water dat moet toegevoegd worden om goede verhoudingen te krijgen? Want er wordt toch niet gezegd dat je hoogstens zoveel mag voeren? In de juiste verhouding mag dat toch ook onbeperkt? Of ben ik daar fout in?
Maar natuurlijk is moedermelk beter, en nog geen klein beetje!  Dat zou ik echt vreselijk vinden als mijn babies later om 1 of andere reden geen moedermelk zouden kunnen drinken.
Ik zou ze het liefst zelfs tot 1,5 of 2 jaar zogen (in combinatie met ander voer natuurlijk), maar dat is in deze tijd niet echt meer mogelijk waarschijnlijk...  :-\
Door Envie
#2140200
Nou  ??? dat onbeperkt, dat weet ik zo net nog niet. Ik denk van niet. Het is voor mij alweer 20 jaar geleden dat ik daarmee bezig was  :D
maar toen mocht je ze niet onbeperkt de fles geven. Mijn oudste was een ZUIGeling, die zoog dat je er bang van zou worden, eenmaal over op fles na 4 maand mocht ze ineens veel minder. Ben toen vrij snel op pap over gegaan want ze werd zoooooooooo boos !!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2141232
Oh ja?
Nou ja, ik weet het ook niet. Geen flessengevoede zuigelingen meegemaakt hier (mijn kleine broer en zus zijn nogal achtergekomen, zelf heb ik nog geen kinderen).  Enkel als aanvulling bij de groenten- en fruitpap nadat ze van de borst af waren.
Door Mevroi Kruim
#2144531
Voor mij is het nog veel langer geleden  8) maar destijds was het iig zo dat borstkindertjes onbeperkt kregen en flessenkinders zeker niet. En toch waren die meestal nog dikker dan de borstkindertjes, vaak te dik.
Moedermelk verandert tijdens een voeding van samenstelling, het begint stevig en eindigt dun. Kinderen die erg veel lurken krijgen zo toch niet te veel calorieen en voedingsstoffen binnen, kinderen die slecht drinken krijgen dan toch wel genoeg. Doe dat maar eens na met een flesje  ;)
Wat betreft de voedingsstoffen, dat zit denk ik net zo als met brok versus vers. Mensen denken dat ze weten wat er in melk voor baby's moet maar dat is helemaal niet zeker.
Door miik
#2151083
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat je vitamine hebt die in water oplosbaar zijn en die in olie/vetten oplosbaar zijn.
De laatste zijn vitaminde K, A, D en E en deze worden dus opgeslagen in de lichaamsvetten en stapelen op en kunnen dus schadelijk zijn indien er teveel van gegeven wordt. De andere vitamines zijn in water oplosbaar zoals bv vit C en een teveel hiervan wordt met de urine uitgeplast en is dus geen gevaar dat er teveel van opstapelt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door