Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cupcake
#2131424
Sinds 2 weken zijn we hier begonnen met het overstappen op kvv van brokken.
Niet omdat er problemen waren, maar omdat ik het idee heb dat het beter is en het zou leuk zijn als hypergedrag van onze uk iets zou verminderen.
De eerste week heb ik 's ochtends brokken gegeven en 's avonds haaksbarf lam en rund met een scheut warm water.
De tweede week zowel 's ochtends al 's avonds kvv en dan shaweca en haaks barfs afgewisseld in 8 smaken waarvan 2 met vis tevens met water
Nu alleen een paar vraagjes: er is nog nooit gespuugd op brokken en nu deze 2weken al een paar keer, gal en ook een paar keer gras. Er werd altijd buiten al regelmatig echt gegraasd, maar dit werd nooit uitgespuugd. Ik geef 2xper dag eten en 2x een tussendoortje, daaraan is niets veranderd.
Daarnaast wordt er veel minder gedronken, logisch want in het vlees zit meer vocht en ik doe er ook nog een scheut water bij, maar is ook veel minder urine. Dat is niet heel handig want in het begin is er tijdje gedokterd met vaak kleine plasjes doen en veel plassen. Er is toen een aantal keer urineonderzoek gedaan, uitstrijkje gemaakt; geen blaasontsteking, geen vaginitis en daarna is er met de hand gevoeld en er blijkt een soort 'ring' van binnen te zitten waarachter wat urine blijft staan en die dus aandrang veroorzaakt.
Het advies was genoeg drinken om problemen/ ontstekingen te voorkomen, want er is niks aan te doen.
Met genoeg drinken is er geen probleem, omdat ze tijdens het uitlaten ook echt wat 'moet', maar nu er minder vocht naar binnen gaat merk ik weer geregeld loos persen op.
Daarom wil im eigenlijk voldoende water bkijven toevoegen, maar ik las dat dat niet verstandig is omdat het dan te snel de maag zou verlaten? Wat is nu wijs?
En dan de laatste; ik begreep dat de zuurgraad van de maag veranderd bij het voeren van kvv waardoor deze geen probleem heeft met het verteren van botten. Na hoelang gebeurd dit, want ik neem aan dat het het meest veilig is om daarna voor het eerst iets met bot te geven? Ik ben echt als de dood voor problemen/ darmperforaties/operaties en ellende. Een kippe/ eendenek helemaal plat timmeren en dan zorgen dat het rustig wordt opgegeten is het meest veilig begreep ik? Maar wanneer zou dat zo veilig mogelijk zijn?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Door nienk
#2131440
hoi!

wat voor een tussendoortjes geef je?

op welk moment van de dag is het spugen, als ze spugen

het kan zijn dat hun buik gewoon nog even een beetje moet wennen aan het vers vlees verwerken. eten ze na het spugen hun spuug weer op? honden willen ook nog wel eens spugen omdat iets niet helemaal lekker in de maag ligt, dan gooien ze het er uit omdat het nog een keer te proberen. dat vinden wij baasjes heel vies, maar mits ze niets hebben gegeten wat niet om op te eten is, kan het geen kwaad volgens mij.

over het drinken:

misschien kan je proberen om de kvv gewoon zonder water te geven, en dan op een ander moment van de dag een bakje water te geven, met een mini beetje vlees er door geroerd? misschien werkt dat voor het plassen. en anders zijn er misschien ook wel homeopatische middeltjes om haar te helpen.

hoe verteren ze dit nu? als ze gewoon normaal poepen, dan kan je best een plat gemepte kippennekje gaan proberen. al zou ik wel nog even wachten tot het spugen over is, dat kan een teken zijn dat hun buik nog niet echt gewend is aan de verse hap.
Door Cupcake
#2131500
Ik geef alleen tussendoortjes van puur vlees, meestal gedroogd, zoals runderlong en trainen doe ik met penstrainers.
Om te kluiven geef ik nu van die farmfooddingen; die vallen ook mega in de smaak. (maar tis zoiezo net een vuilnisvat dat werkelijk alles eet)
De meeste keren spuugde ze 's morgens voor het eten. Ze krijgt 's avonds rond elf uur eten en als ze spuugt geef ik na 1-2uur eten zodat de misselijkheid even kan zakken. Het is nooit eten, meestal gal of slijm en soms dus met gras.
Er staat continu water, maar daar wordt dus niet echt van gedronken, ik dacht echt iets van water met een smaakje (bouillon oid) te geven om het drinken te stimuleren, ik denk dat dat er zo in gaat. Maar misschien dus met de kans dat ze helemaal geen gewoon water meer wil.
Ontlasting is gewoon goed, wel een heel eind minder dan op brokken en iets harder, maar dat mocht ook wel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2132167
[quote="Cupcake"]
Sinds 2 weken zijn we hier begonnen met het overstappen op kvv van brokken.
Niet omdat er problemen waren, maar omdat ik het idee heb dat het beter is en het zou leuk zijn als hypergedrag van onze uk iets zou verminderen.
De eerste week heb ik 's ochtends brokken gegeven en 's avonds haaksbarf lam en rund met een scheut warm water.
De tweede week zowel 's ochtends al 's avonds kvv en dan shaweca en haaks barfs afgewisseld in 8 smaken waarvan 2 met vis tevens met water
Nu alleen een paar vraagjes: er is nog nooit gespuugd op brokken en nu deze 2weken al een paar keer, gal en ook een paar keer gras. Er werd altijd buiten al regelmatig echt gegraasd, maar dit werd nooit uitgespuugd. Ik geef 2xper dag eten en 2x een tussendoortje, daaraan is niets veranderd.

Kan zijn dat het nog wennen is. Echter, als het juiste gras hoog staat staan ze hier ook en masse te grazen en wordt daar soms ook wat op gekotst, beetje schuim met weer datzelfde gras.



Daarnaast wordt er veel minder gedronken, logisch want in het vlees zit meer vocht en ik doe er ook nog een scheut water bij, maar is ook veel minder urine. Dat is niet heel handig want in het begin is er tijdje gedokterd met vaak kleine plasjes doen en veel plassen. Er is toen een aantal keer urineonderzoek gedaan, uitstrijkje gemaakt; geen blaasontsteking, geen vaginitis en daarna is er met de hand gevoeld en er blijkt een soort 'ring' van binnen te zitten waarachter wat urine blijft staan en die dus aandrang veroorzaakt.
Het advies was genoeg drinken om problemen/ ontstekingen te voorkomen, want er is niks aan te doen.
Met genoeg drinken is er geen probleem, omdat ze tijdens het uitlaten ook echt wat 'moet', maar nu er minder vocht naar binnen gaat merk ik weer geregeld loos persen op.
Daarom wil im eigenlijk voldoende water bkijven toevoegen, maar ik las dat dat niet verstandig is omdat het dan te snel de maag zou verlaten? Wat is nu wijs?

Lastig probleem, maar wat je zelf al aangeeft zou je het drinkvolume wat kunnen verhogen door het water aantrekkelijker te maken. Dat kan met wat bouillon of met een scheutje karnemelk o.i.d. Nu wordt, ten opzichte van brok, ook de urine van versetende honden wat zuurder, dus het zou me ook niet verbazen als er alleen om die reden al geen infecties meer optreden. Maarja, je hebt hier wel te maken met een niet normaal verschijnsel, dus er zomaar van uit gaan kunnen we niet.

En dan de laatste; ik begreep dat de zuurgraad van de maag veranderd bij het voeren van kvv waardoor deze geen probleem heeft met het verteren van botten. Na hoelang gebeurd dit, want ik neem aan dat het het meest veilig is om daarna voor het eerst iets met bot te geven? Ik ben echt als de dood voor problemen/ darmperforaties/operaties en ellende. Een kippe/ eendenek helemaal plat timmeren en dan zorgen dat het rustig wordt opgegeten is het meest veilig begreep ik? Maar wanneer zou dat zo veilig mogelijk zijn?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
[/quote]

Als na een paar weken alles goed gaat qua vertering e.d. dan kun je wel een kip-of eendnek bij gaan geven. Persoonlijk ben ik niet zo van de plattimmer als honden zelf geneigd zijn om te "kauwen". Zeker niet bij een nek, want dat zijn allemaal kleine losse afgeronde botjes die nadat het vlees eraf verteerd is van elkaar af vallen en dan niet meer te groot zijn om te verteren voor een beginneling. Kwaad kan hett platimmeren ook niet, dus als jij je daar beter bij zou voelen dan kun je het wel doen natuurlijk. Alleen bij grotere botten vind ik dat plattimmeren op voorhand al scherpere stukken geeft dan wanneer je het zo zou geven.
Door Cupcake
#2132571
Een scheutje karnemelk of toch wat vleesvocht is zeker het proberen waard.
Kan dan altijd over een paar weken nog even een plasje nakijken.
Er is nu niet meer gespuugd maar nu is de ontlasting weer een beetje wisselend, d'r lijf moet toch wel wennen blijkbaar.
Als dit alles goed gaat gaan we nekken proberen, ze is zo gek op kluiven en hier krijgt ze duidelijk voldoening van.
Tot nog toe krijgt ze hiervoor farmfood kluiven die ook enorm in de smaak vallen, maar die geef ik niet dagelijks (beetje kostbare aangelegenheid en geef duidelijk harde poep)
Is er nog verschil per kvv welke wat voor ontlasting geeft (neem aan dat meer bot hardere ontlasting geeft en meer groente, meer vezels, minder harde poep??)
Door Cupcake
#2132958
Hmm beetje jammer, nu mega schijterij in tha house.
Vanochtend benche uit, run naar de keuken en daar een hele berg gele drap.
Tijdens het uitlaten waterdunne gele 'poep'.
Toch gewoon door'kvv'en? En welke smaak is slim. Heb nu rund gegeven.
Verder helemaal niet ziek, energie voor 10 en eetlust genoeg.
Door nike
#2132961
Geef je nog steeds het extra water of bouillon erbij.
En wat krijgt je hond nog meer, welke rund heeft ze op en wat heeft ze de dag ervoor op.
Hoe vaak krijgt ze per dag eten.
En nu ze zo aan de poep is, is het misschien verstandiger om even een dag te vasten indien mogelijk, of vandaag een kipfilet ofzo als maaltijd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2133009
[quote="Cupcake"]
Hmm beetje jammer, nu mega schijterij in tha house.
Vanochtend benche uit, run naar de keuken en daar een hele berg gele drap.
Tijdens het uitlaten waterdunne gele 'poep'.
Toch gewoon door'kvv'en? En welke smaak is slim. Heb nu rund gegeven.
Verder helemaal niet ziek, energie voor 10 en eetlust genoeg.
[/quote]

Dat klinkt mij toch meer als een lilluk virusje dan als dunne van de kvv, zeker omdat het geel en waterdun is.

En ik ga met Nike mee, bij zulke diarree is het darmstelsel erg gebaat bij een vastendagje om de boel weer op orde te krijgen. Genoeg drinken is dan belangrijker. Ik zou in ieder geval ook wat probiotica erbij geven.
Door Cupcake
#2133163
Thanx voor snelle reactie, ik gaf nog water bij de kvv, dit vanmorgen niet gedaan, want ze had net zelf staan drinken.
Gister heeft heeft ze 180 haaksbarf met kip op en 50gram gemalen pens van shaweca (heeft ze vaker op) en 2 stukjes gedroogde runderlong. Ze krijgt 2x/dag eten.
Tis vast heel dom, maar als ik aan mezelf denk met darmproblemen zou ik de kipfilet heel lang koken; ik heb zelf heel vaak darmklachten en leef dan dagen op kipfilet met rijst. Is dat slim of mag dit ook gewoon rauw?
Door nike
#2133167
Ik denk niet dat het zozeer de voeding is, maar dat de darmen rust willen is wel duidelijk. Persoonlijk ben ik altijd voor kipfilet een beetje de kook erover en dan geven bij darmproblemen, maar goed daar zijn de meningen over verdeeld. Dan kijken hoe de ontlasting is gaat het de goede kant op dan geef je de volgende dag kipfilet rauw en ga je weer terug naar de normale voeding.
De rijst zou ik gewoon weglaten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2133214
[quote="Cupcake"]
Thanx voor snelle reactie, ik gaf nog water bij de kvv, dit vanmorgen niet gedaan, want ze had net zelf staan drinken.
Gister heeft heeft ze 180 haaksbarf met kip op en 50gram gemalen pens van shaweca (heeft ze vaker op) en 2 stukjes gedroogde runderlong. Ze krijgt 2x/dag eten.
Tis vast heel dom, maar als ik aan mezelf denk met darmproblemen zou ik de kipfilet heel lang koken; ik heb zelf heel vaak darmklachten en leef dan dagen op kipfilet met rijst. Is dat slim of mag dit ook gewoon rauw?
[/quote]

Gekookte kip is niet lichter verteerbaar voor je hond dan rauwe kip. Het is in deze enkel weer een omschakeling die in de regel niets bijdraagt. Wat een puntjekan wezen bij een darminfectie, is dat de hoeveelheid bacteriën in rauwe kip hoger is dan in gekookt en dat ook dit niet goed wordt opgepakt als de darmen niet optimaal werken. In dat geval zou even de kook eroverheen niet onverstandig zijn. Rijst zou ik niet geven. Ik zou vandaag niets geven, enkel drinken en dan morgen "gewoon" eten, met dat verschil dat je het in meerdere kleine porties per dag aanbiedt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door