Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2133030
Ik heb wat vragen over bot. Ik zitten zoeken, maar niet helemaal het antwoord kunnen vinden.
Ik heb een Golden retriever van 3 jaar en sinds 3 weken eet hij Barf. Hij heeft tot nu toe kippenrug, eendennen, eendenvleugel en konijnkarkas gegeven. Hij eet dit heel goed. Hij kauwt netjes en eet kleine happen.

Voor de variatie heb ik het volgende gekocht: fazantkarkas, geitennek en kalkoennek. Wanneer kan ik dit gaan geven? Als het nu nog niet kan dan blijft het gewoon nog lekker in de vriezer.

En ik heb 2 kwartels om uit te proberen. Het is me alleen niet helemaal helder hoe ik dit moet zien. Is dit voor een grote hond meer een tussendoortje of kan ik het als onderdeel van zijn menu zien.

En nog een ander vraagje. Ik maak orgaanmixen. Maar bij sommige botten zitten de organen er nog aan zoals konijnkarkas en fazantkarkas. Hoe doen jullie dit? Geven jullie dan die dag geen organen? Nu krijgt hij dus extra organen of is dit niet zo erg.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Door jara
#2133048
Geitennek heb ik geen ervaring mee...geen idee hoe hard dat is, maar als alles tot nu toe goed verteerd is (geen stukken bot in de ontlasting) kun je nu iig wel over op fazantkarkas en kalkoennek (eventueel met hamer pletten)

Kwartels geef ik hier in zijn geheel als onderdeel van de maaltijd, en het kleine beetje orgaan wat er in een karkas zit tel ik niet mee in het menu, ik vindt dat te verwaarlozen, zoveel is dat niet
Door Miranda 1
#2133075
Oke, dank je wel. Ik moet namelijk een nieuw menu maken voor volgende week en dan kan ik de fazant en kalkoen er in ieder geval bij zetten. En ik moet vandaag weer orgaanmixjes maken. Omdat ik net ben begonnen voer ik elke dag nog compleet.
Door Lizzy
#2133088
mirjansen schreef: Ik heb wat vragen over bot. Ik zitten zoeken, maar niet helemaal het antwoord kunnen vinden.
Ik heb een Golden retriever van 3 jaar en sinds 3 weken eet hij Barf. Hij heeft tot nu toe kippenrug, eendennen, eendenvleugel en konijnkarkas gegeven. Hij eet dit heel goed. Hij kauwt netjes en eet kleine happen.

Voor de variatie heb ik het volgende gekocht: fazantkarkas, geitennek en kalkoennek. Wanneer kan ik dit gaan geven? Als het nu nog niet kan dan blijft het gewoon nog lekker in de vriezer.

En ik heb 2 kwartels om uit te proberen. Het is me alleen niet helemaal helder hoe ik dit moet zien. Is dit voor een grote hond meer een tussendoortje of kan ik het als onderdeel van zijn menu zien.

En nog een ander vraagje. Ik maak orgaanmixen. Maar bij sommige botten zitten de organen er nog aan zoals konijnkarkas en fazantkarkas. Hoe doen jullie dit? Geven jullie dan die dag geen organen? Nu krijgt hij dus extra organen of is dit niet zo erg.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Kwartel is ook prima onderdeel van een menu hoor. Kwartel karkas = vleesbot. Hele kwartels zou ik niet meerekenen. Die zijn gewoon compleet en kun je zeg maar als extra geven en toch meetellen. Snap je nog wat ik bedoel? Ik doe nog een poging :biggrin2:. Stel je hond eet 600 gram voer per dag. Een kwartel weegt 200 gram. Kun je nog 400 gram andere dingen geven zoals vleesbot + wat spiervlees of wat er dan ook op je menu stond.

Ik zou fazantkarkas als volgende gaan geven. Dat is iets harder dan wat je nu geeft maar niet heel hard. Als dat goed gaat, kun je geitennek geven. Ik zou daar lekker wat pens bij geven en ook even kijken hoe dat gaat. Sommige geitennekken zijn heel zacht, andere zijn knetterhard (dat hoor je) en als het knetterhard is, zou ik het vrij snel wegnemen (na 1/4 deel gegeten te hebben). Als het niet erg hard is, kun je het helemaal op laten eten, ook wel afhankelijk van de grootte. Neem desnoods het laatste stukje gewoon weg. Als dat goed gaat, kun je ook kalkoennek geven. Ik vind het rot-botten omdat mijn honden ze in 1 keer door willen slikken. En daar zijn ze net te groot en te hard voor. Maar, je hebt ook formaatjes kalkoennekken die zijn net iets groter dan eendennek en die gaan dan weer prima. Het is een beetje afhankelijk van je hond allemaal.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2133102
kalkoennekken geef ik niet...als ik jou was zou ik die wel goed fijnmeppen!
geitenek, tja ook daar veel verschil in!
heb mooie nekken gehad, maar de laatste keer waren ze knetterhard!
Door Miranda 1
#2133118
De kalkoennekken zijn echt heel groot.
En bedankt voor het uitleggen van de geittennek.
En de kwartel, ik snap wat je bedoelt.

Het verbaasd met eigenlijk dat kalkoennekken zo hard zijn. Ik dacht het is ook een vrij klein dier, dus dat moet geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2133182
mirjansen schreef: De kalkoennekken zijn echt heel groot.
En bedankt voor het uitleggen van de geittennek.
En de kwartel, ik snap wat je bedoelt.

Het verbaasd met eigenlijk dat kalkoennekken zo hard zijn. Ik dacht het is ook een vrij klein dier, dus dat moet geen probleem zijn.
Hier zit ook best wel verschil in. Een van de laatste bestellingen waren mega grote prachtige nekken. Nu heb ik kalkoenneken wat je kunt vergelijken met eendenekken
Door Lizzy
#2133968
Het is gewoon even afwachten hoe je hond er op reageert. Ik heb dus een knuppel gehad (mijn liefste Brutusje), die wilde zo'n ding in 1 keer in slikken. Kweet niet, dat lokte zo'n nek dus uit... Heel raar. En ik ben de enige niet met zo'n hond, er staat ook een waarschuwing in Billinghurst's boekje. Maar sommige honden knabbelen het rustig naar binnen, zoals het hoort.

Je hebt kalkoen trouwens in meerdere soorten/rassen/types.

Dit zijn kleintjes:

Afbeelding

Van zo'n kalkoen komt ook een grote nek hoor :biggrin2:

Afbeelding

(20 kg)
Door Jump
#2134035
Hier hebben ze vanaf het begin ook de kalkoennekken gegeten van ong.300/400 gram.
Geen enkele moeite mee gehad.Het ging zelfs beter als konijn,vreemd genoeg :o
Door Lizzy
#2134084
Jump schreef: Hier hebben ze vanaf het begin ook de kalkoennekken gegeten van ong.300/400 gram.
Geen enkele moeite mee gehad.Het ging zelfs beter als konijn,vreemd genoeg :o
Nee, dat kan. Dat kan echt! Ik heb 10 keer kalkoennekken gehad (uit Frankrijk) dat ik dacht "hier kan ik iemand mee doodknuppelen" (zo hard) en ik heb er ook gehad, die waren botermals/zacht.
Door Jump
#2134200
O,dan zijn dit zeker de zachte!
Ze zijn trouwens van Kiezebrink en ze vinden ze heerlijk!
Door Miranda 1
#2134640
Ik heb ze bij richards gehaald. Ik kijk wel hoe hij het doet. Tot nu toe eet hij het echt netjes op. Hij kauwt zelfs op de eendennekken, terwijl hij dat best in 1 keer door zou kunnen slikken.

@leuke foto's Lizzy.
Door Miranda 1
#2140474
Ik heb hem gister en vandaag fazantkarkas gegeven. Het was eigenlijk voor drie dagen, dus morgen geen bot. Hij vond het heerlijk en heeft het echt heel erg netjes opgegeten. Ik vind het wel fijn dat hij er echt meer werk voor moet doen. Die beginnersbotten zijn best snel opgegeten met een grote hond.
Mijn andere hond eet alleen halve konijn ivm eliminatiedieet, dus hij is elke avond lang bezig met zijn eten. Fijn dat mijn andere hond nou ook lekker iets te klabbelen heeft.
Ik ga volgende week de geitenribben maar eens proberen. Dit is me zo goed bevallen. Even een rustige avond uitzoeken om dat te doen, zodat ik hem goed in de gaten kan houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door