Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2131716
misschien kan je als ontbijt een gedroogde snack geven waar hij echt even zoet mee is? dus niet per sé iets wat heel erg vult, maar iets waar hij lang op moet kauwen, heeft ie het idee dat hij flink gegeten heeft. bovendien worden ze ook rustiger in hun kop van knagen.
#2132141
Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar hij mag op dit moment nog alleen konijn. En aangezien hij een grote hond is, is alles snel op. Een half konijn is met 10 minuten op. Nu in de winter is het ook minder erg. Het is vooral lastig in de zomer met heel warm weer. Als hij straks wat meer diersoorten mag dan ga ik eens kijken hoe ik dit aan kan pakken.
#2132221
mirjansen schreef: Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar hij mag op dit moment nog alleen konijn. En aangezien hij een grote hond is, is alles snel op. Een half konijn is met 10 minuten op. Nu in de winter is het ook minder erg. Het is vooral lastig in de zomer met heel warm weer. Als hij straks wat meer diersoorten mag dan ga ik eens kijken hoe ik dit aan kan pakken.
ohja, haha die van  mij is toch wel eventjes zoet met een konijnenoortje. (zeker als er nog fluf aan zit), maar voor een hond als die van jou is het natuurlijk hap slik weg. tegen de tijd dat het weer zomer is kun je vast al weer veel meer geven!
#2133002
EvitaP schreef: Je kan zeggen dat ze mij in sommige opzichten 'behoorlijk getraind heeft' ja. Ik laat het toe, omdat ik haar ook wat luxe gun. Net als ik afentoe verwend wordt met wat extra comfort.
Binnenshuis hebben we voor de rest geen problemen met haar. Ze mag op de bank, ze mag op het bed, ze mag in elke kamer komen die we hebben. Ja, ze bedelt op een voor ons niet hinderlijke manier. Vinden wij niet erg, ze krijgt ook gewoon stukjes kip, rund (gekookt) of wat anders als wij dat aan het eten zijn op dat moment. Het kan alleen vervelend zijn als we visite hebben, maar dan sturen we haar naar haar plaats als ze vervelend wordt en dan is het ook genoeg. Als wij klaar zijn met eten (moeten we eerst afruimen, anders denkt ze dat ze nog wat kan krijgen), dan gaat ze haar eigen eten op eten. Ze krijgt ook een jasje om als het buiten koud is. Ze heeft geen ondervacht en weinig vet, dus in die zin: 'what ever makes her happy', wij vinden het ook leuk om haar te vertroetelen.

Ik vind het onzin om een hond helemaal z'n zin niet geven, omdat je zo nodig de baas moet zijn. Als je maar consequent bent, dat lijkt me belangrijker. Genoeg is genoeg en als ze van de bank af moet vanwege visite is dat ook geen probleem. Het enige probleem is haar agressie naar andere honden, maar dat had ze al voor ze bij ons kwam. Ze is bijna 7 jaar, we hebben haar nu 1,5 jaar en het gaat eigenlijk heel erg goed mbt andere honden. Ze zal misschien nooit echt met ze kunnen spelen, maar negeren gaat wel heel goed. Ze luistert steeds beter, we trainen en werken veel met haar. Ze werkt nog steeds erg graag voor voer/snoepjes (kaas, gedroogde kip, rund, etc). Qua gehoorzaamheid vraag ik erg veel van haar. Het is geven en nemen.

Mijn vorige honden aten altijd direct alles op wat ik ze voor schoot hoeveel dat ook was (gedeeltelijk aangeleerd). Maar ze schommelden veel meer in gewicht. Noa reguleert dat zelf, lekker makkelijk! Dus ik geef de voorkeur aan 'zelf regulatie'.

Misschien is het niet de meest gezonde manier van voeren, maar ze krijgt wel gezond voedsel binnen. Ik snap dat slechte voeding negatieve gevolgen kan hebben. Ik zie niet in wat voor negatieve gevolgen gelijkmatig eten heeft. Tot noch toe zie ik eigenlijk alleen voordelen.
Evita we hebben het hier over een hond! Een kleine wolf in schaapskleren, vergeet dat alsjeblieft niet.
Desalniettemin moet iedereen zelf weten hoe hij/zij met zijn/haar viervoeter omgaat. Hier gebeurt het niet!
En ik denk ook dat dit hier niet goed zal gaan. In ieder geval met de cattles niet, ik bepaal wat en wanneer er iets gebeurt, er iets gegeten word enz enz enz.
Laat ik dit na, dan ben ik bang dat ik over een poosje een paar vreselijke onhanteerbare honden heb.
V.w.b het eten laten staan; er zijn al heel wat argumenten genoemd waarom dit niet goed zou zijn. Ik zou het niet doen en waarom niet?
A. ik wil weten wat ze eten
B. ik train best veel met de honden, en dat is niet gemakkelijk en al helemaal niet gezond met een volle buik. Hier dus eten na alle inspanningen 1 keer per dag!
C. ik bepaal wanneer er gegeten word, en ik laat ze geen keuze. Met een half uur het eten niet op.......pech volgende dag beter en gaat het eten gewoon weg.
DIT IS DUIDELIJK EN EEN HOND KENT GEEN DEMOCRATISCH OVERLEG......
Zo gebeurt het hier al jaren en mijn honden zijn alledrie prima op gewicht, ook mijn overleden honden altijd prima op gewicht geweest, en nooit een grammetje teveel
#2133015
Ik heb hier nog even over nagedacht. Ik zie zelf niet het verband tussen de hele dag eten en op gewicht blijven. En dat als ze 1 of 2 maaltijden per dag krijgen ze dan schommelen in gewicht.
Ik denk dat je dan meer moet voeren op wat je met ze doet op die dag. Als ze weinig inspanning hebben gehad wat minder en als ze veel gedaan hebben meer eten.
Bij mij wisseld de inspanning best wel, maar ze blijven prima op gewicht. Maar ik weeg ze ook nooit. 1 hond is 35 kilo en de ander 60, dus geen beginnen aan. Ik voel de ribben.
Door Martine-Tom
#2133057
Het leven van mijn hond is 1 en al luxe, hij heeft een droog onderkomen, mandjes te over, mag op de bank slapen, en zelfs op bed.
Hij word 4 keer per dag ruim uit gelaten, mag spelen tot hij erbij neer valt.
Eten is geen luxe, eten is een noodzaak.
Snoepen om te snoepen gebeurd hier ook niet, snoep moet ie verdienen :)
Ik heb het nu 1 keer gedaan, 1 dag overslaan en de dag erna een dubbele portie...en zowaar het hielp :biggrin2: Gister wilde ik eerst overslaan maar hij liep zo om mijn benen te dansen dat ik eens wilde testen wat er zou gebeuren.
Een gewone portie voor hem neer gezet en zonder morren in tijd van 20 minuten (hij is een langzame eter en kauwt erg goed vandaar de 20 minuten) was de bak schoon leeg  :biggrin2:

Morgen moeten we de hele dag weg en ervaring leert dat hij te moe is om dan nog te eten, vandaag krijgt hij een enkele portie vlees en vanavond een halve portie pens, morgen bij thuiskomst krijgt hij de andere halve portie aangeboden, als hij die niet eet krijgt hij zaterdag 1 portie vlees met de halve portie pens.
Maar eens even zien hoe dit gaat, maar ik denk dat ik hem idd maar vaker laat vasten.
#2133144
als ze hier eten  na het laatste uitlaat rondje ,krijgen ze 20 min. tot een half uur de tijd om te eten.
Noa moet dan altijd ff weer tot rust komen voordat ze eet .
en als het vlees niet op kamer temperatuur was kon ze wel eens miepen .
na haar dan meerdere malen aangespoord te hebben om te eten ging het er wel in ( noa kan dagen niet eten waarna ze gaat spugen)
na een  tijdje heb ik iets anders geprobeerd.
als ze haar eten op had deed ik haar met een hoge stem belonen en gaf haar een dikke knuffel
nu als ze dr bakje leeg ,heeft komt ze trots naar me toe met een kwispelend staartje en met de blik "baasje ik heb alles op"  :biggrin2:
noa is geen gemakkelijke eter maar heb dr zo wel geleerd de meeste (ook sterk ruikend) vlees te leren eten
ok,het zullen geen grote barfmonsters worden die op een schapenkop zullen kluiven maar met een drumstick ben ik al tevreden  :)
#2134455
Leuk dat jullie allemaal reageren. Het was eigenlijk meer ter informatie en niet zo zeer om een discussie op te laaien.
Overigens eet Noa uit zich zelf vaak 1 of 2 keer per dag. Als ze een keer per dag eet dan doet ze dat vaak nadat wij gegeten hebben 's avonds (laat). Eet ze twee keer per dag, dan eet ze haar grootste porsie toch ook 's avonds op. Daarnaast eet ze meestal als wij thuis zijn. Dus qua beweging/torsie maak ik me geen zorgen en ik houd het ook wel redelijk in de gaten.
nienk schreef: De hondenbuik is niet gemaakt op de hele dag door kleine beetjes eten, maar op af en toe (zelfs misschien eigenlijk niet iedere dag) grote hoeveelheden weg werken. Dat zorgt er voor dat het eten optimaal verteert en de voedingsstoffen zo goed mogelijk opgenomen worden. Daarnaast geeft dit de hond ook voldoening, dit is zeker het geval bij barfen, maar eigenlijk bij ieder voedsel.

Ik denk zelf dat de hond (in ieder geval die van mij) de duidelijkheid, regels en gewoontes rondom het eten nodig heeft om te weten waar hij aan toe is, te vertrouwen op de baas. die van mij zal heus wel eens honger hebben hoor, als er een avond maaltijd over is geslagen bijvoorbeeld. maar hij weet dat er toch echt vanzelf wel weer eten komt, dat ik hem dat zal geven wanneer ik dat beslis, want ik ben zijn baasje. dat is niet alleen omdat hij moet doen wat ik zeg, maar ook omdat hij me vertrouwt. Dit is volgens mij zo'n wezenlijk onderdeel van de band met de hond, dat het waarschijnlijk alles wat je daarna nog van de hond vraagt zal beïnvloeden. of dat nou truukjes doen, gehoorzaamheid of andere honden negeren is.
Ik snap dat ze oorspronkelijk gebouwd zijn om grote hoeveelheden weg te werken, maar dat zou toch geen reden hoeven zijn om kleine hoeveelheden niet goed te kunnen verteren? Als er onderzoek is gedaan naar het verteren van grote en kleine hoeveelheden voedsel en het effect daarvan zou ik daar graag een verwijzing van willen. Hoewel ik niet denk dat we haar hier door anders gaan voeren, of het resultaat moet wel heel schokkend zijn. Want dat zou dan de enige reden zijn om eens per dag te gaan voeren. Wat betreft de voldoening: blijkbaar is ze voldaan, anders zou ze blijven eten. Ik ben het met je eens dat een hond duidelijkheid en regels nodig heeft, maar niet perse rondom het eten. Daarnaast denk ik dat je nauwelijks een vertrouwensband op bouwt door eten weg te houden of te geven naar believe (terwijl je zelf wel eet wanneer je zin hebt voor zijn neus). Ik bouw een vertrouwens band op met mijn honden) door samen angsten te overwinnen, nieuwe dingen (aan) te leren enz, enz en in de algemen omgang met je honden. Eten hoeft daar echt niet perse een onderdeel van te zijn: het kan, maar het hoeft niet. Dan nog is het een onderdeel. Als je naast het eten geen regels stelt of dingen onderneemt, kan je hond nog wel de baas zijn over jou.
*Monique schreef: Evita we hebben het hier over een hond! Een kleine wolf in schaapskleren, vergeet dat alsjeblieft niet.
Desalniettemin moet iedereen zelf weten hoe hij/zij met zijn/haar viervoeter omgaat. Hier gebeurt het niet!
En ik denk ook dat dit hier niet goed zal gaan. In ieder geval met de cattles niet, ik bepaal wat en wanneer er iets gebeurt, er iets gegeten word enz enz enz.
Laat ik dit na, dan ben ik bang dat ik over een poosje een paar vreselijke onhanteerbare honden heb.
V.w.b het eten laten staan; er zijn al heel wat argumenten genoemd waarom dit niet goed zou zijn. Ik zou het niet doen en waarom niet?
A. ik wil weten wat ze eten
B. ik train best veel met de honden, en dat is niet gemakkelijk en al helemaal niet gezond met een volle buik. Hier dus eten na alle inspanningen 1 keer per dag!
C. ik bepaal wanneer er gegeten word, en ik laat ze geen keuze. Met een half uur het eten niet op.......pech volgende dag beter en gaat het eten gewoon weg.
DIT IS DUIDELIJK EN EEN HOND KENT GEEN DEMOCRATISCH OVERLEG......
Zo gebeurt het hier al jaren en mijn honden zijn alledrie prima op gewicht, ook mijn overleden honden altijd prima op gewicht geweest, en nooit een grammetje teveel
Ik moest lachen om deze opmerking "een kleine wolf in schaapskleren". Vooral omdat ik het herken! We hebben een am staff teefje met gebruiksaanwijzing, dus geloof me of niet: Ik weet het  :biggrin2:

Als ik het goed begrijp heb je meerder honden. Ik heb een hond, dus er zal geen ruzie ontstaan en ik kan nog steeds zien hoeveel ze (ongeveer) eet en wat ze eet. (A) Ik train ook veel met Noa, maar ze eet vaak haar grote en soms enige portie 's avonds nadat wij gegeten hebben. Daarnaast weet ik ook wel ongeveer wanneer ze eet, dus vooralsnog hier nog steeds geen probleem. (B) Bepalen wanneer er gegeten wordt, ik zie er nog steeds het nut niet van in als wij voor de rest geen dominantie problemen hebben. Wij hebben andere regels. Als je meerder honden hebt, kan ik me voorstellen dat het praktischer is. 

Als het jou en/of je hond helpt moet je voor al door gaan met eens per dag eten geven, maar in onze situatie is het makkelijker om haar lekker te laten eten wanneer ze wilt en is het geen probleem dat we haar verwennen. Buiten huis en qua gehoorzaamheid/training is het een ander verhaal, daar heb ik regeltjes waar ze zich strikt aan moet (leren) houden.
#2134498
Ok, maar als je vers gaat voeren wordt het net lastiger om het eten de hele dag door aan te bieden.
Als ze er zelf voor kiest om vooral 's avond na jullie eten haar eten op te eten, zie ik er geen probleem in het enkel op dat moment aan te bieden.
Denk je dat zij daar een probleem zal van maken?
Denk je niet net dat het eetmoment leuker wordt als ze het echt krijgt en dan opeet ipv dat het daar maar gewoon staat en ze eet als ze erge honger heeft maar het haar verder niet echt kan schelen?
De meeste honden die op vaste tijdstippen eten krijgen kijken daar ook echt naar uit. Op vers komt daar nog eens de verwachting bij van: wat krijgen we vandaag?
Dat is toch leuk? Zowel voor jou als voor de hond. Dat is toch een gedeeld moment extra?

En alle beloningen en tussendoortjes kunnen dan nog steeds doorheen de dag gegeven worden. Dat is geen probleem. Ook iets kleins 's ochtends is natuurlijk geen probleem. Maar zoals je zelf zegt heeft ze daar nu niet steeds zin in (in eten 's ochtends).  Ik denk dat ook die kleine beloningen een stuk leuker en interessanter worden als eten niet zoiets banaals is dat er altijd staat.

Ik begrijp niet helemaal waarom je zo tegen 1 keer per dag voeren bent.
Ik begrijp dat je vind dat het niet persé moet, maar het is gewoon veeel gemakkelijker bij vers voeren en voor haar niet onaangenaam als ze het al uit zichzelf doet...
#2134543
Ik heb niet alles gelezen, maar;
Kyra had ook de hele dag door brokken staan, at ook wat ze nodig had en niet meer (ze zou gek zijn om meer van die zooi te eten, ze wachtte liever op tafelrestjes ;))
Toen Duster kwam, kwam daar al verandering in, want hij ging alle voerbakken langs en at op wat ie op kon eten. Met 6 maanden moest ik hem al lichtjes op dieet zetten :-[
Kyra kwam vaak niet eens als ik voer in haar bak deed... ::) Dan niet, eet je morgen maar. Ik ben daar heel simpel in geweest (en nog altijd) want zij gaf aan hoeveel ze wilde eten.

Ze waren dolgelukkig toen ze vlees kregen en bedachten zich geen moment om dat gelijk op te eten.

Als ik de honden hun gang laat gaan, zullen ze ook zeker meer eten dan ze nodig hebben, maar daarom hebben we weegschaaltjes en ogen ;) En als ze eens flink gegeten hebben, eten ze daarna over het algemeen wel minder. Duster vrat altijd alles op, totdat ik hem bijna een week lang op het dubbele van zijn normale portie had gezet...toen liet hij zijn prakje mooi staan, hij had even genoeg gehad.

Ik zou zeker wat harder worden als ik jou was en niet ook nog de hele dag door brok laten staan. Als de hond eenmaal door heeft dat ie moet eten wanneer jij het neerzet, dan eet hij wel hoor. Geef je standaard savonds eten, zal hij uiteindelijk ook alleen savonds honger hebben.
#2134746
Mijn honden krijgen nu 3 weken Barf. Hiervoor brokken en na de brokken kvv.
Mijn Golden is een herplaatser. Als ik tegen hem zei, ga je mand in dan vertrok hij met zijn staart tussen zijn poten richting mand. Hij is gewend om in zijn mand te kluiven, maar ondanks dat kreeg ik dit er niet uit. Nu met Barf eet hij zijn vleesbotten in zijn mand. Mijn Berner eet het midden in de huiskamer op. Als ik nu tegen mijn Golden zeg, ga je mandje maar in, dan rent hij erheen met zijn staart omhoog/neutraal en gaat verwachtingsvol liggen.
Ik vind het zoeen leuk verschil, want is ontstaan door Barf. Mijn Golden vind het echt heerlijk en geniet echt van zijn eten. Brokken at hij ook zonder probleem, maar toch met minder plezier.

Mijn Berner eet alleen konijn vanwege een eliminatiedieet en hij heeft meer moeite om eraan te wennen. Maar ook hij vind het lekker om te eten.

Ik vind dit echt het leuke van Barf. En ja, het is niet handig om vers eten te laten staan. Vooral niet in de zomer. Misschien als je erop over gaat, dat ze het zo lekker gaat vinden en alles wel in 1 keer op eet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door