Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door natie34
#2132237
hallo ik heb een sint bernard pup van 5 maand eet heel slecht ook van smuldier en nu net naturis gehaalt allerlei verschilende smaken maar ook dat gaat niet soepel laat het vaak staan nu wil ik beginnen met barf maar wat zou in mijn geval een goed begin kunnen zijn met barf menu heeft iemand tips of idee o ja hij is nu 29 kilo hij lust wel erg graag gedroogt pens bullepees long als tussen doortje en gewoon alleen pens vind hij ook lekker groetjes natie
Laatst gewijzigd door natie34 op wo 12 okt 2011, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2132260
Kijk eens naar mijn menu. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 792.0.html
Ik heb deze samen gesteld voor mijn Golden van 35 kilo. Je zult dus de percentages aan moeten passen, want jou hond is wel lichter maar in de groei, dus hij zal meer nodig hebben dan 2% van zijn lichaamsgewicht.
Ik heb ervoor gekozen om elke dag compleet te geven. Dit vind ik makkelijker omdat ik net begonnen ben en zo overzicht te hebben.
Ik heb er ook voor gekozen om niet gelijk te beginnen met veel diersoorten, ook voor mijn gemak, maar wel voldoende diersoorten.

Wat je ook nog kunt overwegen is om een droogmachine te kopen. Mijn Berner vond organen rauw niet lekker, maar gedroogd wel. Elke keer de organen minder lang gedroogd en hij eet het nu wel. Zoeen droogmachine kost €25.

Ik zou je ook adviseren om te kijken welke smaken hij wel lekker vind. Bijvoorbeeld kip, dan zou ik hem in het begin wat meer kip geven. Het is niet echt om een paar weken een diersoort minder te geven. En vind hij rund lekker, dan pens en rundvlees geven. Dan maak je dus een basis met de diersoorten die hij lust zodat hij eraan kan wennen. En dan kun je elke keer een nieuw diersoort toevoegen.

O,ja kijk eens op de site van gelukkigdier. Hier kun je berekenen wat je nodig hebt. Als je dit naar jezelf laat mailen, dan kun je ook voorbeelden zien wat valt onder vleesbot en vlees en organen. Ik vond dit heel makkelijk om zo te snappen wat wat is.

Mijn Berner is net een kliko, maar hij moest wel erg wennen aan Barf. Mijn Golden eet het alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Door Lizzy
#2132544
Het is min of meer in het andere topic dat je hebt geopend ook geschreven: een menu maak je zelf.

Weet je, zeker als je een pup hebt van een groot ras, is het super belangrijk dat je weet wat je doet. Dat je snapt waarom je moet voeren wat je voert. Dat je geen fouten maakt. En dat jij zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het voer dat jij aan je hond geeft. Nu is jouw hond nog jong, moet nog een heel eind groeien en als jij fouten maakt doordat je eigenlijk niet weet wat je doet, groeit je pup niet goed op en ligt de schuld bij................. Ja, bij wie eigenlijk? Bij BARF? Bij dit forum? Bij de mensen die jou geadviseerd hebben? Nou, zo hoort het dus niet te gaan. Jij gaat zelf samenstellen en jij neemt zelf de verantwoordelijkheid voor wat jij jou hond voert. En het is helemaal niet moeilijk maar je moet wel zelf snappen wat je moet voeren, waarom je dat moet voeren, hoe je dat moet voeren en in welke hoeveelheden je dat moet voeren.

Dus om alvast het e.e.a. te lezen over het zelf maken van een menu heb ik dit gemaakt: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

en dit: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Deel 2 gaat vooral over het maken van een menu.

Ik wil je best helpen maar je vraag is nu echt te algemeen. Je moet je echt eerst meer verdiepen in de materie! Niet rot bedoeld hoor, het is ter bescherming voor jezelf en je puppy :-*
Door natie34
#2132644
ja dat snap ik daarom heb alles geprint en ook  een boekje aan geschaft die stond hier tussen de boeken over carnivoren ik ga ook niet zomaar iets doen daarom krijgt hij naturis is ook vers vlees maar wil graag eventueel op de barf over gaan groetjes
maar toch bedankt
Door Miranda 1
#2132666
Je hebt al een hele goede zet gedaan om hem op kvv te zetten. En overgaan op Barf is ook een goede stap. Lees alles eens rustig door. En heb je dan nog vragen dan kun je ze alsnog stellen. Maar dan heb je gerichte vragen over jou hond en jou situatie. En dan kun je ook gerichter tips krijgen. En kan er goed met je mee gekeken worden.

Succes met lezen en ik hoop dat hij de kvv lekker gaan vinden.
Door Martine-Tom
#2132674
natie34 schreef: ja dat snap ik daarom heb alles geprint en ook  een boekje aan geschaft die stond hier tussen de boeken over carnivoren ik ga ook niet zomaar iets doen daarom krijgt hij naturis is ook vers vlees maar wil graag eventueel op de barf over gaan groetjes
maar toch bedankt
Probeer dan alles wat je gelezen hebt eens tot een menu te maken.
Voorbeelden zijn er genoeg op de site.
Vanaf jouw begin menu is het makkelijker advies geven :)
Door ulla
#2135901
Op alleen pens gaat jou pup niet gezond groot worden. :-\
Ik heb mijn nu niet meer SB pup ( = 21 maanden ) vanaf 7 weken op barf gezet, en dat is in mijn ogen perfect gegaan.
Maar voordat ik met de honden ging barfen heb ik mij avonden lang in zitten lezen, en toen hier mijn eerste menu geplaatst.
Dus dat zou ik doen,: eerst goed inlezen, en dan je menu plaatsen.
Succes. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door