Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jessica
#2131526
Hallo iedereen,

Ik ben helemaal nieuw hier op barfplaats.
Ik heb een newfoundlander (Kiki-Bella) van 7,5maanden en zou haar graag overzetten op barf.
Tot nu toe kreeg ze 2x per dag Royal Canin Giant Breed en 1x per dag kvv.
Nu ze haar brokken niet meer wil, heb ik besloten om volledig naar barf over te gaan.
Dit is mijn eerste menu...indien ik iets moet aanpassen, laat maar weten!  ;)
Oja, ze weegt ongeveer 45kg en zou volgens de berekening 3% barf mogen krijgen = 1350gr per dag of 9450gr per week...klopt dat al een beetje?

Dag 1: 607gr kippennek 338gr rundspiervlees 270gr pens  134gr groenten
Dag 2: 607gr eendennek 338gr paardenspiervlees 270gr nier/lever 134gr groenten
Dag 3: 607gr kippenkarkas 338gr schapensnippers 270gr hart 134gr groenten
Dag 4: 607gr kippennek 338gr rundspiervlees 270gr pens 134gr groenten
Dag 5: 607gr eendennek 338gr paardenspiervlees 270gr nier/lever 134gr groenten
Dag 6: 607gr kippenkarkas 338gr schapensnippesr 270gr hart 134gr groenten
Dag 7: 607gr zalmkop 338gr rundspiervlees 270gr pens 134gr groenten

Ziet dit er goed uit als beginnersmenu? Pas na enkele weken zou ik dan andere soorten bot erbij nemen.
En wat geven jullie als groenten? 1 soort per keer (en mixen) of enkele soorten samen (mixen en in porties invriezen)?
Alvast bedankt om te helpen!  :)
Door MJoze
#2131848
Ik vind dat je menu er geweldig uitzien :thumbsupup:
Mijn honden krijgen alleen groente als ik wat overheb van ons eigen eten dus ik kan je niet helpen met de groenten.
Succes, MJ
Door Jessica
#2131876
[quote="MJoze"]
Ik vind dat je menu er geweldig uitzien :thumbsupup:
Mijn honden krijgen alleen groente als ik wat overheb van ons eigen eten dus ik kan je niet helpen met de groenten.
Succes, MJ
[/quote]

Bedankt MJ! Nu kan ik morgen met een gerust hart al het vlees bestellen  :)
Ik kan niet wachten om te beginnen barfen  :D
Door Martine-Tom
#2131892
Ziet er prima uit, alleen de zalmkop volgens mij is dat gevorderd bot...voer het zelf niet dus met zekerheid kan ik het je niet vertellen.

Groentes doe ik alles door elkaar mixen, stuk of 15 tot 20 soorten, beetje knoflook, beetje gember, de ene helft groente die boven de grond groeit en de andere helft eronder...ongeveer.
EN dan de staafmixer erdoor, om het smeuig te krijgen een eitje erdoor.
Door Jessica
#2131962
[quote="martine-tom"]
Ziet er prima uit, alleen de zalmkop volgens mij is dat gevorderd bot...voer het zelf niet dus met zekerheid kan ik het je niet vertellen.

Groentes doe ik alles door elkaar mixen, stuk of 15 tot 20 soorten, beetje knoflook, beetje gember, de ene helft groente die boven de grond groeit en de andere helft eronder...ongeveer.
EN dan de staafmixer erdoor, om het smeuig te krijgen een eitje erdoor.
[/quote]

Thanks voor de info Martine-tom!  :)  Dat van die zalmkoppen ga ik nog effe opzoeken voor de zekerheid. Als dat meer voor gevorderden is, wacht ik er liever nog effe mee  ;)
Ik denk dat ik de groentjes ook zo in porties zal verdelen (gemixt) en invriezen.
Door Rogier
#2132216
Hey,

Ik ben zelf ook niet een vergevorderd Barf-er, maar ik heb me er wel redelijk in verdiept. Er zijn ook best wat onderwerpen over of dat groenten wel of niet goed zijn voor honden. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ik mijn hond minimaal groente ga geven. Het zijn immers carnivoren, net als leeuwen. Leeuwen zie je ook niet ineens met een worteltje (ook niet in gevangenschap). Wolven schijnen alleen noten, groente en fruit te eten als er gebrek is aan vlees. Ik doe zelf ook een dierenopleiding en hier wordt dat ook bevestigd. Plantaardige dingen zijn voor carnivoren zelfs slecht te verteren.

Je kan ook bij andere topics kijken waarover hier wordt verteld.

Groetjes
Door Martine-Tom
#2132341
[quote="Rogier"]
Plantaardige dingen zijn voor carnivoren zelfs slecht te verteren.



[/quote]Daarom malen we ze ook  ;)
Ik geloof er ook in dat het in het wild minimaal gebeurd, maar echte wilde prooien staan denk ik qua voedingswaarde zover af van de bio-industrie dieren die wij voeren dat ik denk dat groente toch nodig is.
Door Jessica
#2132342
[quote="Rogier"]
Hey,

Ik ben zelf ook niet een vergevorderd Barf-er, maar ik heb me er wel redelijk in verdiept. Er zijn ook best wat onderwerpen over of dat groenten wel of niet goed zijn voor honden. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ik mijn hond minimaal groente ga geven. Het zijn immers carnivoren, net als leeuwen. Leeuwen zie je ook niet ineens met een worteltje (ook niet in gevangenschap). Wolven schijnen alleen noten, groente en fruit te eten als er gebrek is aan vlees. Ik doe zelf ook een dierenopleiding en hier wordt dat ook bevestigd. Plantaardige dingen zijn voor carnivoren zelfs slecht te verteren.

Je kan ook bij andere topics kijken waarover hier wordt verteld.

Groetjes



[/quote]

Bedankt voor de tip Roger!  :) Ik ga er mij zeker nog verder in verdiepen (voor zover ik dat al niet gedaan heb  ::) ) Vandaag reeds 30kg vlees, bot en orgaan besteld dan kan ik maandag helemaal aan de slag  :yes:
Door Lizzy
#2132429
Er staat nogal veel geschreven, op barfplaats, over het nut van groenten voor honden. En in mijn ogen is die er zeker wel.

Ik vind zalmkop niet specifiek een beginners vleesbot maar ook niet voor gevorderden. Als de nekjes goed gaan, kun je ook zalmkop gaan geven.
Door Jessica
#2134105
Bedankt iedereen voor de informatie  ;)
Ik mag vanavond achter mijn eerste bestelling vers vlees (zo'n 30kg  :biggrin2: )
Komend weekend moet ik werken, maar vanaf maandag start ik dus met barf.
De zalmkopjes heb ik nog even achterwege gelaten. Van zodra de nekjes goed gaan, komen de zalmkopjes erbij  ;)
Over de groentjes heb ik lang getwijfeld, maar heb besloten om ze er toch bij te geven (al was het alleen al omdat mijn dochter het niet fair vindt dat zij er wel moet eten en haar behaarde vriendje dan niet  ;D )
Ik ben alvast benieuwd om ons Bella haar reactie te zien als ze haar nieuwe menu zal zien...
Door Miranda 1
#2136393
Leuk dat je gaat beginnen. Ik ben nu drie weken bezig en vind het echt super.
Ik geef mijn hond 2 keer in de week een visje erbij. Haring of makreel. Dat is echt makkelijk te eten.
Door kimi
#2136484
[quote="Jessica"]
Bedankt iedereen voor de informatie  ;)
Ik mag vanavond achter mijn eerste bestelling vers vlees (zo'n 30kg  :biggrin2: )
Komend weekend moet ik werken, maar vanaf maandag start ik dus met barf.
De zalmkopjes heb ik nog even achterwege gelaten. Van zodra de nekjes goed gaan, komen de zalmkopjes erbij  ;)
Over de groentjes heb ik lang getwijfeld, maar heb besloten om ze er toch bij te geven (al was het alleen al omdat mijn dochter het niet fair vindt dat zij er wel moet eten en haar behaarde vriendje dan niet  ;D )
Ik ben alvast benieuwd om ons Bella haar reactie te zien als ze haar nieuwe menu zal zien...
[/quote] Hey!! Super dat je gaat BARFen!! Waar heb je je vlees gehaald? Ook bij Degomeat in Aalst? In je buurt is er nog ene 'www.hondjegezond.be'... Ik vind hem in vergelijking met andere wel duur, maar ja. Ik zeg het omdat het volgens mij niet ver van bij jou is. Wat je ook kand oen is 'www.hondenvrienden.be' in 't oog houden, daar zijn vaak groepsbestellingen in de regio Gent. Ik heb laatst meegedaan met een groepsbestelling in Deinze. Komt meestal van Lupa, véél keuze en minder duur dan bij ons. 'www.lupa-diervoeding.nl' Succes in ieder geval!!! Groetjes, Kim (met Cooper) ;-)
Door Jessica
#2137786
[quote="kimi"]
Hey!! Super dat je gaat BARFen!! Waar heb je je vlees gehaald? Ook bij Degomeat in Aalst? In je buurt is er nog ene 'www.hondjegezond.be'... Ik vind hem in vergelijking met andere wel duur, maar ja. Ik zeg het omdat het volgens mij niet ver van bij jou is. Wat je ook kand oen is 'www.hondenvrienden.be' in 't oog houden, daar zijn vaak groepsbestellingen in de regio Gent. Ik heb laatst meegedaan met een groepsbestelling in Deinze. Komt meestal van Lupa, véél keuze en minder duur dan bij ons. 'www.lupa-diervoeding.nl' Succes in ieder geval!!! Groetjes, Kim (met Cooper) ;-)
[/quote]

Hey Kim, zag nu pas je bericht  ;)  Ik heb mijn eerste bestelling bij hondjegezond gekocht ja ('t was trouwens via jou dat ik die ontdekt heb  ;) Is nog geen 5km van mijn deur. Ik heb hier zo'n 30kg vlees dus de eerste 3 weekjes ben ik zoet. Ondertussen ga ik wel uitkijken naar andere verdelers want goedkoop zijn ze inderdaad niet. Heb ook al gehoord van topdog in Wetteren, maar 't is nogal onduidelijk op de website wat ze allemaal aanbieden. Ik denk dat ik eens een mailtje zal sturen om een lijstje te vragen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door