Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Yada
#2130918
Ik ben voor de 2e keer overgestapt van brok naar carnibest en vanaf het moment dat ze vlees krijgen drinken ze geen druppel water meer daar waar ze aan de brokken wel een liter per dag dronken. Opzich goed, maar ik vroeg me af of er ergens richtlijnen zijn over hoeveel vocht per dag gezond is voor de hond. Ben op de hoogte van het vochtgehalte in kvv maar ik vraag me af of het slim is om een beetje vers kraanwater toe te voegen aan het eten.

Bedankt vast!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2130933
Ik weet niet watvoor hond je hebt,  maar een liter per dag is sowieso wel erg veel, dus dat zou ik niet als referentie nemen. Drinken doen honden echt naar behoefte en als jouw hond naast zijn voer bijna niks meer drinkt dan is hij blijkbaar in zijn behoefte voorzien. Weet je zeker dat er niet buiten uit plassen of andere poeltjes gedronken wordt?

Ik zou geen extra water over de kvv doen, dan wordt het zo'n dunne soep die nog sneller de maag verlaat. De richtlijnen weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar die zijn meestal gebaseerd op broketende honden. Ik zal Lizzy even vragen, die heeft dat volgens mij ooit uitgezocht toen haar hond ineens extreem veel dronk.

(unos momentos :))
Door Yada
#2130936
Ok graag

Nee ik neem 1 liter zeker niet als richtlijn, maar heb 1 van mn honden al eerder op kvv gehad en die dronk toen rustig 3 maanden geen druppel water.

Het lijkt mij dat een beetje vers water wel gezond is voor de hond ipv enkel vleesvocht. Maar je hebt wel een goed punt met dat het eten dan nog sneller de maag verlaat.
Door Yada
#2131006
Thanks, maar wordt er helaas niks wijzer van.

Allebei mijn honden wegen 20 kg, en aan de brok drinken zij inderdaad om en nabij de 50 ml per kg lichaamsgewicht. 1 liter per dag

Nu is dat 60 % vleesvocht van 650 gram vlees. dus ongeveer 370 ml, er van uitgaande dat 1000 ml gelijk staat aan een kilo. dat is bijna 3 x zo weinig.
Laatst gewijzigd door Yada op ma 10 okt 2011, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2131035
[quote="Yada"]
Thanks, maar wordt er helaas niks wijzer van.

Allebei mijn honden wegen 20 kg, en aan de brok drinken zij inderdaad om en nabij de 50 ml per kg lichaamsgewicht. 1 liter per dag

Nu is dat 60 % vleesvocht van 650 gram vlees. dus ongeveer 370 ml, er van uitgaande dat 1000 ml gelijk staat aan een kilo. dat is bijna 3 x zo weinig.
[/quote]

Nu wordt vleesvocht wel veel beter opgenomen door het lichaam dan water. Vergelijk maar met jezelf...na een flink glas water kun je al vlot gaat stappen richting plee, terwijl je dat niet zo snel hebt na het eten van vochtrijke voeding.
Door Flying Missy
#2137475
Aan brokken is zout toegevoegd, daar gaan ze ook meer van drinken. Vlees bevat maar weinig zouten van zichzelf. Dat zou al een deel van het minder drinken verklaren vermoed ik.  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2137540
Weet je hoeveel hij plast? En of dat geminderd is ten opzichte van voorheen?
Ietsje minder zou ik wel verwachten omdat hij inderdaad minder zout binnenkrijgt en minder afvalstoffen heeft die afgevoerd moeten worden en waarvoor dan water nodig is.
Maar echt opvallend minder, zou ik niet verwachten.
En anders moet je eens een plasje proberen opvangen en naar de kleur kijken.  Als het heel donker is, krijgt hij te weinig vocht binnen (kijk wel niet als hij de dag ervoor wortel of rode biet in zijn groentenmix gehad heeft want dat kleurt urine), is het lichtgeel tot doorzichtig, heeft hij zeker genoeg vocht. ;)

Als je hem meer wil laten drinken kan je apart (dus niet over zijn eten, maar ernaast) wat zelfgetrokken bouillon geven of een beetje verdunde karnemelk of zo (als hij daar tegen kan).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door